شناسهٔ خبر: 54271802 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

فعالیت گسترده عربستان در بازار فیلم کن/نباید فرصت را از دست بدهیم

زهرا منصوری

علیرضا شاهرخی پخش‌کننده بین‌المللی سینمای ایران ضمن تشریح وضعیت برگزاری بازار فیلم کن، تأکید کرد که نباید سینمای ایران فرصت حضور در این رویداد بین‌المللی را از دست بدهد.

صاحب‌خبر -

علیرضا شاهرخی پخش‌کننده بین‌المللی سینمای ایران که در بازار کن امسال حضور فعالی داشته است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حمایت سازمان سینمایی از حضور بخش خصوصی در این بازار گفت: امسال هم طبق سال‌های گذشته سازمان سینمایی از بخش خصوصی برای حضور در این بازار حمایت کرد که بخشی از این حمایت در قالب اختصاص غرفه و اجاره محل برای اسکان در محیط بازار کن برای شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه پخش بین‌الملل صورت گرفت. در فضایی که ما حضور داشتیم در قسمتی نمایندگان بنیاد فارابی حضور داشتند و در قسمت‌های دیگر هفت یا هشت شرکت بخش خصوصی هر یک بر روی فیلم‌های خود فعالیت می‌کردند.

وی افزود: حوزه هنری از بخش‌های دولتی حاضر در بازار بود که بخش مجزایی برای فعالیت خود داشت. یکی دو غرفه هم مربوط به نمایندگان بخش خصوصی خارج از چتر ایران بود که آن‌ها هم به صورت مستقل فعالیت‌هایی در بازار داشتند.

این پخش‌کننده درباره وضعیت رقبای ایران در بازار فیلم کن هم توضیح داد: هر کشوری که در بازار کن حضور دارد، تلاش می‌کند بیشترین تبلیغات را برای فیلم‌های خود داشته باشد. همه می‌خواهند بهترین حضور و بیشترین تبلیغات را در این بازار داشته باشند و برای آن هزینه هم می‌کنند. اما متأسفانه این حضور از سوی ایران بسیار معمولی است و بودجه لازم را نه سازمان سینمایی می‌تواند تقبل کند و نه بخش خصوصی از پس آن برمی‌آمد. همه تلاش داشتند با نهایت صرفه‌جویی فعالیت‌ها پیش برود و از این منظر هم نمی‌توان ایرادی گرفت. همه کشورها در این بازار نهایت تلاش خود را می‌کنند و حتی کشورهایی که تولیدات سینمایی چندانی شاید نداشته باشند، می‌خواهند در این بازار حضور فعال داشته باشند. برخی حتی پاویون‌های جدایی خارج از فضای بازار برای خود در نظر گرفتند که قطعاً هزینه‌های بسیاری به همراه داشته است. این شرکت‌ها حتی در صورت داشتن توان مالی بازهم تحت حمایت دولت‌هایشان هستند، نمونه شاخص آن هم کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا هستند. نمایندگان فرانسه هم خودشان پاویون‌های متعددی خارج از فضای بازار برای خود دارند. همه تلاش می‌کنند با حداکثر امکانات در میدان باشند.

وی افزود: ما متأسفانه از نظر تبلیغات میدانی و نشریات ضعیف بودیم و این مسائل به شرایط اقتصادی ما بازمی‌گردد. همه کشورها در فضای محیطی تبلیغات بسیاری می‌کنند اما همچنان ما از داخل کشور نقدهایی را از سر ناآگاهی می‌شنویم که می‌گویند چرا بخش‌های دولتی در این بازار حضور دارند. بخش دولتی نهایت حمایتش اعطای غرفه به شرکت‌های خصوصی بوده است و باقی هزینه‌ها از هتل تا پول بلیت را همه دوستان از جمله خود من به‌صورت شخصی پرداخت کرده‌ایم. در عین حال توجه داشته باشیم که همه کشورها تلاش می‌کنند در این بازار حضور موثر داشته باشند، مانند کشور عربستان که به‌شدت مشغول کار و جذب سرمایه و امکانات در این بازار است تا بتواند فعالیت‌های خود را توسعه دهد.

این پخش‌کننده درباره سلیقه مشتریان بازار کن نسبت به فیلم‌های ایرانی هم توضیح داد: طبیعتاً فیلم‌هایی که حضور جشنواره‌ای داشته و جوایز معتبرتری گرفته باشند، همواره بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. اصولاً دنبال فیلم‌هایی هستند که در جشنواره‌هایی چون کن و ونیز و یا در حوزه مستند در جشنواره‌ای مانند ایدفا و در حوزه انیمیشن در جشنواره انسی مورد توجه قرار گرفته باشند. فروش این آثار معمولاً در بازار کن بیشتر است. نمایندگان جشنواره‌ها هم بیشتر به دنبال آثار هنری هستند. گروه‌هایی هم هستند که به‌دنبال فیلم‌ها اکشن و تریلر هستند و رویکردهای تجاری‌تری دارند. برخی فیلم‌های جنگی‌، مستند و انیمیشن هم در نوع خود، مخاطبان خاص خود را دارند. البته این به معنای آن نیست که همینجا در بازار قرارداد فروشی منعقد می‌شود، این‌ها همه بررسی می‌شوند و در تماس‌های بعدی اعلام می‌شود که آیا مایل به خرید هستند یا خیر.

وی درباره شرایط استقبال از بازار کن پس از فروکش کردن تهدید کرونا هم توضیح داد: تصور ما هم این بود که بعد از دو سال کرونایی امسال با استقبال بیشتری مواجه خواهیم بود اما هم به دلیل وقوع جنگ اوکراین، کشورهای آن منطقه حضور کمتری داشتند و هم به جهت شیوع مجدد کرونا در چین و جنوب آسیا، بازهم از کشورهای آن منطقه افراد کمتری به بازار آمدند تا همچنان شاهد سایه سنگین کرونا بر سر بازار کن باشیم.

این پخش‌کننده درباره تجربه‌های مفید بازار کن برای بازارهای فیلم داخلی ایران همچون بازار فیلم فجر هم گفت: تجربه برگزاری هر بازاری طبیعتاً متفاوت از بازارهای دیگر است. بازار کن به جهت گستردگی و برگزاری مستمر، بازار بزرگ‌تری در قیاس با بازار فجر محسوب می‌شود. البته این به معنای این نیست که جشنواره کن هیچ مشکلی ندارد، اینجا هم مشکلاتی وجود دارد. همین امسال یکی از مهمترین مشکلات که ربطی به بازار نداشت اما برای جشنواره کن یک چالش بود، بحث رزرو بلیت‌ها بود که حتی برخی گفتند هک شده است. سیستم بلیت‌دهی امسال با مشکل مواجه شد و ای دست مشکلات در همه جشنواره‌ها و رویدادها وجود دارد. در مجموع اما ما باید در این بازار حضور داشته باشیم و نباید فرصت حضور در این رویداد را به راحتی از دست بدهیم.

وی در پایان درباره واکنش‌های به نمایش دو فیلم «برادران لیلا» و «تصور» تأکید کرد هنوز نمی‌توان درباره نظر داوران درباره این آثار قضاوت کرد.

نظر شما