شناسهٔ خبر: 54269614 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

تمرین حج ابراهیمی با لبیک حاجیان خدا در ورزشگاه آزادی

رئیس سازمان حج و زیارت در همایش آموزشی-توجیهی زائران حج تمتع ۱۴۰۱ در ورزشگاه آزادی تهران با اشاره به اعلام دیرهنگام میزبانی مراسم حج بیان کرد: مجموعه حج و زیارت با تلاش شکل شبانه‌روزی اقداماتی را که برای عملیات حج باید طی ۴ ماه انجام می‌شد درمدت سه هفته انجام داد تا بهترین شرایط برای اعزام زائران فراهم شود.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، همایش آموزشی-توجیهی زائران حج تمتع ۱۴۰۱ از ساعت ۸:۴۵ صبح روز جمعه با قرائت آیاتی از قرآن مجیدآغاز شد. پخش نماهنگ معنوی با مضامین حج و اقامه عزا برای حضرت امام صادق (ع)، فضاسازی خانه خدا و تکرار ذکر تلبیه از سوی مجری برنامه موجب شد تا علاوه بر افزایش فضای معنوی، حس حضور در مراسم حج را برای حاضران در جلسه تداعی کند. 

در این مراسم سید صادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت ضمن عرض خیرمقدم به زائران بیت‌الله الحرام و سایر میهمان، با بیان روایتی از امام صادق (ع)، به عظمت و برکات رویداد حج اشاره کرد و گفت: در میان تمام نعمت‌های الهی، سفر معنوی حج از جمله الطاف خاص الهی است که نصیب هر کسی نمی‌شود؛ لذا زائران می‌بایست از لحظه لحظه‌های زیارت خانه خداوند بهره ببر ند و قدردان این نعمت بزرگ الهی باشند. 

وی با اشاره به طرح شدن برخی شبهات در فضای مجازی در خصوص هزینه سفر حج، افزود: انجام حج برای فرد مستطیع یک واجب شرعی است و ترک آن موجب معصیت است. افرادی که این شبهات را مطرح می‌کنند از موازین و فلسفه تشریع احکام اسلامی آگاه نیستند و این گونه تبلیغات منفی بر زائران خانه خدا اثرگذار نخواهد بود. 

حسینی با بیان اینکه حج علاوه بر برکات فردی و معنوی، آثار جمعی فراوانی دارد، اظهار کرد: یک جنبه از حج ارتباط معنوی وثیق میان خالق و مخلوق است و تهذیب، تزکیه و اوج تواضع و فروتنی برای انسان در پیشگاه خداوند احدیت در این سفر معنوی می‌تواند صورت می‌پذیرد. 

وی افزود: اما اهمیت جنبه‌های اجتماعی و سیاسی حج اگر بیش از این جنبه نباشد، کمتر نیست. امیدواریم این توجه و توفیق معنوی در طول سال‌های بعدی استمرار یابد. 

وی سیاست سازمان حج و زیارت را مبتنی بر چهار بخش حفظ عزت، حفظ کرامت، صیانت از امور زائران و تلاش حداکثری برای تأمین نیازهای آنان عنوان کرد و در باره تهیه اقلام دارویی زائران و لزوم رعایت نکات بهداشتی و تغذیه زائران توضیحاتی داد. 

وی تصریح کرد: مجموعه حج و زیارت با تلاش شبانه‌روزی از نیمه دوم ماه رمضان مشغول هماهنگی‌های مرتبط با تأمین نیازهای سفر زائران به سرزمین وحی بودند و اقداماتی را که باید طی ۴ ماه انجام می‌شد در طی ۲۰ روز انجام دادند. 

در ادامه این مراسم سرهنگ محسن عقیلی، فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور طی سخنانی اظهار کرد: مجموعه نیروی انتظامی و پلیس فرودگاه‌ها از لحظه شروع حج تا پایان این مأموریت حساس در تمام فرودگاه‌های کشور در حال خدمت‌رسانی هستند. اگرچه اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص انجام شده و می‌شود، ولی چند توصیه مهم بیان می‌کنم. 

وی افزود: نکته نخست اینکه حتماً در زمان مناسب در فرودگاه حاضر شوید. در اعزام و بازگشت مسافران با کمترین همراه و خودرو به فرودگاه تردد داشته باشید. نکته دوم اینکه تمام ملاحظاتی را که در زمینه بازرسی درنظر گرفته می‌شود، برای امنیت حاجیان و مسافران در طول سفر است؛ لذا همکاری و سعه صدر حاجیان در این سفر معنوی و البته حساس ضرورتی انکارناپذیر است. 

عقیلی تصریح کرد: تجربه نشان داده است که برخی از عزیزان به خاطر ناآگاهی و ندانستن مقررات و همراه داشتن وسائل ممنوعه هرساله از این سفر معنوی بازمی مانند. تأکید می‌کنم که بازرسی در فرودگاه‌های ایران با دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود و به هیچ وجه امکان ندارد هرگونه مواد ممنوعه از کشور خارج شود و باید تلاش کنیم در شأن یک زائر ایرانی در این مراسم حاضر شویم. 

سیدعباس حسینی، مدیر امور حج و زیارت استان تهران نیز در سخنانی در این مراسم با بیان اینکه ۵۲۰۰ زائر در قالب ۳۸ کاروان از مجموعه استان عازم سفر زیارتی حج می‌شوند، گفت: اگرچه برنامه کاروان‌ها پیش از اعزام با حضور همشهری‌ها انجام می‌شود، ولی در فضای فرودگاه‌های کشور به شکل ملی و فراشهری و در فضای فرودگاه‌های عربستان با حضور ملت‌های مسلمان به شکل فراملی برگزار می‌شود. 

وی افزود: حضور زائران از فرهنگ‌ها، زبان‌های و کشورهای مختلف در اماکن زیارتی در مکه مکرمه و مدینه منوره و همچنین منا و عرفات آمیزه‌ای زیبا از فرهنگ ملل اسلامی را ترسیم می‌کند و زائر حس وحدت جدایی‌ناپذیر اسلامی را که از برکات حج ابراهیمی است، درک می‌کند.

نظر شما