شناسهٔ خبر: 54252360 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

روزشمار بیماری و رحلت امام خمینی | روز پنجم خرداد

روزشمار بیماری و رحلت امام خمینی | درخواست امام از مردم در پنجم خرداد

در روز جمعه، 5 خرداد ماه بعد از گذشت سه روز از انجام عمل جراحی تیم پزشکی حال امام خمینی (س) را بسیار مطلوب و خوب دانستند. با وجود این، آیت الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه از مردم خواستند برای سلامتی امام دعا کنند.

صاحب‌خبر -

بعد از گذشت سه روز از انجام عمل جراحی حضرت امام خمینی (س) در وضعیت بسیار مناسبی قرار داشتند، و گزارشات پزشکان نشان می دهد که اندازه و مشخصات معده بعد از عمل قابل قبول و ایده آل است. دکتر عارفی در ارتباط با وضعیت سلامت امام خمینی در روز پنجم خرداد آورده اند در نیمه شب این روز به علت تب بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد تصمیم جمعی پزشکان بر این شد که کلیه کاتترها و انژیوکت‌ها خارج شوند و فقط  یک رگ باز برای تزریق باقی بماند.

مقاله جماران درباره سابقه بیماری و رحلت امام خمینی می تواند پاسخگوی سوالات احتمالی در ارتباط با علت فوت ایشان با توجه به موفقیت آمیز بودن عمل جراحی و بهبودی حالشان بعد از انجام عمل باشد. 

 

تشریح چگونگی عمل جراحی موفقیت‌آمیز امام (س) در خطبه های نماز جمعه توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی 

در اولین جمعه بعد از انجام عمل جراحی بود که مرحوم هاشمی رفسنجانی، به ملاقات امام خمینی (س) در بیمارستان آمدند، در آن ملاقات امام به ایشان فرموده بودند سلام مرا به مردم خوبمان برسان، همچنین از کسانی که ابراز احساسات کرده بودند تشکر کرده بودند، ایشان به مرحوم هاشمی گفتند به مردم بگو ان شاءالله به زودی جواب محبت ها را خواهم داد و از مردم بخواه دعا کنند. 

آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه از حال مساعد امام در آن روز گفتند و اعلام کردند که انجام عمل جراحی بیش از حد انتظار پزشکان اثرگذار بوده است و حال امام کاملا طبیعی است، و حالشان را مانند مریض های غیرسالمندی دانستند که دوره نقاهت بعد از عمل را می گذرانند. 

 

روز شمار بیماری و رحلت امام خمینی | وضعیت بسیار مطلوب سلامتی امام در روز 5 خرداد

 

درخواست امام از مردم ایران: دعا کنید خداوند مرا بپذیرد

دکتر سید محمدرضا کلانتر معتمدی در کتاب «طبیب دلها» از ملاقات روز جمعه آیت الله هاشمی با حضرت امام این گونه یاد می کنند: «‌روز جمعه بود و حال ایشان هم رضایت بخش بود من در کنار تخت ایشان‌‎ ‎‌نشسته بودم که حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی خدمت رسیدند. احوال پرسی‌‎ ‎‌کردند و سپس فرمودند امروز جمعه است و من برای انجام نماز می‌روم مردم همه‌‎ ‎‎‌نگران حال شما هستند و برای شما دعا می‌کنند اگر پیغامی دارید بفرمایید. فرمودند‌‎ ‎‌به مردم عزیز بفرمایید دعا کنند که خداوند مرا بپذیرد. این حرف مانند پتکی بسر من‌‎ ‎‌خورد نگرانی همه وجودم را فرا گرفت. اشک از چشمان آقای هاشمی سرازیر شد و‌‎ ‎‌برای آنکه امام آن را نبیند به سرعت از اتاق خارج شدند. برای من این سؤال مطرح‌‎ ‎‌شد که حالا که دیگر خطر عمل جراحی گذشته است از عوارض احتمالی هر عمل‌‎ ‎‌جراحی هم که خبری نیست و موعد آنهم گذشته است این حرف چرا؟‌

‌‌حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه نماز جمعه همین جملات را‌‎ ‎‌ذکر کردند و سعی کردند تعبیر خوش باورانه‌ای داشته باشند ولی حقیقت چیز‌‎ ‎‌دیگری بود چون نظیر همین کلمات را به همسرشان هم گفته بودند و من آن را شنیده‌‎ ‎‌بودم...»

 

ارسال تلگرام رهبر شیعیان پاکستان برای امام خمینی (س) 

مردم در سراسر کشور برگزاری مراسم دعا و نیایش را برگزار می کردند، در همان جمعه 5 خرداد ماه دعای ندبه در بهشت زهرا به همراه دعا برای سلامت کامل امام خمینی (س) برگزار شد، و زرتشتیان تهران نیز برای بازگشت سلامت کامل ایشان مراسم دعا و نیایش برگزار کردند. 

رهبر شیعیان پاکستان، ساجد علی نقوی نیز تلگرامی به محضر امام ارسال کرد و از موفقیت آمیز بودن عمل جراحی ابراز خوشنودی کرد، اخبار نیز نشان می داد که در دو روز گذشته در شهرهای مختلف پاکستان مسلمانان مراسم دعا برای بقای عمر امام برگزار کرده اند که این آیین ها امشب نیز ادامه خواهد داشت. 

 

نگرانی امام برای انقلاب در روزهای پایانی عمر چه بود؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود به ملاقاتشان با امام در بیمارستان اشاره کرده اند، ایشان نقل کرده اند که قرار شد خبر بهبودی حال امام را به اطلاع مردم و مسئولین برسانم و تشکر کنم، نکته حائز اهمیت در این ملاقات نگرانی امام برای انقلاب است که اینگونه در خاطرات مرحوم هاشمی نقل شده است: «این بار موقع خداحافظی با اشاره چشم امام توقف کردم و کنار تخت ایستادم با صدای‌‎ ‎‌ضعیف و شمرده فرمودند تا من زنده ام بازنگری قانون اساسی را تکمیل کنید. پیشرفت‌‎ ‎‌کار انقلاب به اتحاد شماها بسته است. خصوصاً اتحاد شما و آقای خامنه ای. احساس‌‎ ‎‌کردم صدایشان به زحمت بیرون می آید. اشکهایم ریخت.‌» (کتاب امام خمینی به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی- صفحه 503)

 

درخواست امام از ملت ایران بعد از عمل جراحی: دعا کنید خداوند مرا بپذیرد

اخبار مرتبط

روز شمار بیماری و رحلت امام خمینی | بهبود موقتی حال امام در روز سوم خرداد

روز شمار بیماری و رحلت امام خمینی | انجام عمل جراحی در روز دوم خرداد

رحلت امام خمینی | علت اصلی فوت امام خمینی چه بود؟

انتهای پیام

نظر شما