شناسهٔ خبر: 54252233 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می‌دهد؛

جای دانش‌بنیان‌ها در صنعت قوچان خالی است

قوچان- با وجود اینکه قوچان به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید مواد لبنی و کشاورزی یاد می‌شود اما رد پای شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه و بهره‌وری در این حوزه و خروج از حالت سنتی به صنعتی مشاهده نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: امنیت غذایی کشور به‌طور مستقیم به تولیدات بخش کشاورزی وابسته است و لذا ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به این حوزه و هم‌چنین صنایع تبدیلی می‌تواند این امنیت را تضمین کند.

ازآنجاکه فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی می‌تواند بسیار سودآور و پربازده باشند اما هنوز رد پای این شرکت‌ها در شهرستان قوچان پررنگ نیست و از همین رو برای واکاوی این موضوع با تنی چند از کارشناسان حوزه صنعت و هم‌چنین دانشگاه این موضوع را در قوچان به بحث گذاشتیم.

ضرورت استفاده از دانش‌بنیان‌ها
حسین محمدی یکی از کارشناسان حوزه صنایع شهرستان قوچان در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: در خصوص شعار امسال و فرمایشات رهبری است مبنی بر سه اصل تولید، دانش‌بنیان و اشتغال که به ترتیب و باظرافت خاصی مطرح‌شده است باید متذکر شد که هرچقدر دانش‌بنیان ها در تولید ورود پیدا کننند این دانش به کاهش قیمت تمام‌شده محصول کمک می‌ کند.

وی با بیان اینکه یکی از هزینه‌های تولید مبحث نیروی انسانی است می افزاید: در شهرستان قوچان به عنوان قطب تولید انگور وقتی این محصول در کارخانه تبدیل به انگور می شود نیرو و زمان زیادی را مصرف می کند اما وقتی دانش ورود پیدا می‌ کند توانمندی و کیفیت محصول بیش‌تر شده و نیروی کار با مهارت های بالاتر و دانش به‌روزتر در کنار فنّاوری قرار می‌گیرد .

محمدی خاطرنشان می‌کند: سهم تولید در به‌کارگیری نیروی کار در ۵۰ سال گذشته ۵۰ درصد بوده است که الآن این درصدها با توجه به مباحث دانش‌بنیان به ۲۵ درصد رسیده است و به‌عبارت‌دیگر نیروی کار به جای بخش تولید در قسمت خدمات گرفته‌شده است.

صنایع قوچان را حمایت کنید
وی توانمندی حوزه صنعت در شهرستان قوچان را کشمش و صنایع لبنی برشمرده و به بازار می‌گوید: در صنایع لبنی برای استفاده از فنّاوری و دانش روز تلاش بیش‌تری صورت گرفت ولی در صنایع کشمش فنّاوری در خدمت خود محصول قرار نگرفته است و به‌صورت فله و با سیستم صدسال پیش در خدمت صادرات خام قرار دارد و هنوز در فنّاوری و فرآوری محصول به‌روز ورود جدی و اقدام عملی صورت نگرفته است.

جای دانش‌بنیان‌ها در صنعت قوچان خالی است

محمدی راهکار این مشکل را حضور مؤثر مراکز رشد دانشگاهی و پارک علم و فناوری در شهرستان دانسته و ابراز می‌کند: مقوله ارتباط دانشگاه و صنعت یک ضرورت است تا فارغ از مباحث اقتصادی بر روی پروژه‌های تحقیقاتی فعالیت کنند.

این کارشناس صنایع ابراز می کند: باید زمینه‌های عقب‌ماندگی و عدم به‌روز شدن شرکت‌های تولیدی و مجموعه‌های صنعتی توسط دانش بنیان ها و دانشگاه ها بروز رسانی شده و البته دراین بین مدیران مجموعه‌های صنعتی نیز عزمی برای این همکاری از خود نشان دهند.

وی عنوان می‌کند: باور داشتن و نیاز به مراکز دانش‌بنیان توسط مراکز صنعتی و شرکت‌های تولیدی خود طرح مسئله است و زمانی که نگاه به‌روزتر شد ضمن حضور در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری قوی‌ترین فنّاوری‌های روز دنیا را آشنا شوند .

باید زمینه‌های عقب‌ماندگی و عدم به‌روز شدن شرکت‌های تولیدی و مجموعه‌های صنعتی توسط دانش بنیان ها و دانشگاه ها بروز رسانی شده و البته دراین بین مدیران مجموعه‌های صنعتی نیز عزمی برای این همکاری از خود نشان دهند

محمدی در این رابطه پیشنهاد می‌دهد: حوزه صنایع کوچک نیز می تواند با برگزاری تورهایی در مجموعه‌های موفق صنعتی دنیا و ایران سبب رشد و تولید با بهره‌وری بالا محصولات شود.

توجه به واحدهای صنعتی ضروری است
وی تأکید می‌کند: از طرف دیگر راهکار مؤثرتر مطالعه تخصصی در بازار است که حتی باوجود مشکلات در صادرات و تحریم‌ها تمرکز در تولید محصولی شود که به‌عنوان نیاز در محصولات غذایی در سفره‌های ایرانی باشد و به‌هرحال دانش در تمامی حوزه‌ها نیاز است ورود پیدا شود .

این کارشناس صنایع ابراز می کند: خیلی از مشکلات واحدهای صنعتی در شهرستان قوچان اگر به‌صورت کارشناسی مباحث دانش‌بنیان را پیگیری کنند سبب برطرف شدن مشکل تولید و رقابت محصولات بروز در کشور و دنیا خواهند شد.

این کارشناس صنعت در خصوص مطرح‌شدن مجوز ایجاد توسعه شهرک صنعتی برای استقرار صنایع دانش‌بنیان را در سفر استاندار وقت به شهرستان برشمرده و می‌افزاید: قرار شد یک‌بخشی از زمین‌های مجاور شهرک صنعتی در قالب توسعه ضمن توسعه و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود که شرکت‌های شهرک‌های صنعتی این آمادگی را دارد زمین در اختیار قرار دهد و با مالکین نیز صحبت شده است که در صورت مجوزهای شهرستان و کارگروه استانی این زمین‌ها در اختیار قرار گیرد و حمایت لازم در توسعه دانش‌بنیان انجام گیرد.

راهکارهای توسعه دانش‌بنیان‌ها
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان نیز در گفت‌وگو با بازار درباره الزامات توسعه دانش‌بنیان با اشاره به سه راهکار اساسی اظهار کرد: ارتباط نزدیک میان صنعت و دانشگاه یک نیاز اساسی است به‌طوری‌که دانش روز در اختیار تولید قرار می‌گیرد و از طرفی با اختیار قرار دادن تسهیلات مالی مناسب به صاحبان دانش و ایده زمینه تسهیل در صدور مجوزها فراهم و از اتلاف زمان و هزینه که سبب ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی است برطرف شود.

جای دانش‌بنیان‌ها در صنعت قوچان خالی است

احسان پولادی برج در خصوص شرایط حال حاضر توسعه اهمیت دانش‌بنیان در قوچان نیز اظهار داشت: تا حدودی این بستر فراهم است ولی به وجود نقشه کامل و جامع یکی از ضروریات است و نیاز را در سطح شهرستان بشناسیم و به فکر رقابت بر اساس تولید باکیفیت‌تر در محصولات باشیم .

سرپرست دانشگاه آزاد قوچان بیان کرد: دانشگاه می‌تواند یکی از قطب‌های بار علمی و ایده نوین باشد ولی تحقق این امر مستلزم حمایت جدی دولت و بخش خصوصی نیز است.

پولادی به تشریح همکاری دانشگاه آزاد قوچان با صنعت نیز گفت: انعقاد قرارداد بین‌المللی راه‌اندازی رشته مهندسی اینترنت اشیا بااعتبار ۹۰ هزار یورو با اتحادیه اروپا، انعقاد قرارداد با شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی، عضویت در کلینیک صنعت در محل شهرک بیوتکنولوژی شمال شرق، انعقاد قرارداد ساخت قطعات موردنیاز کارخانه آساک دوچرخه قوچان و رایزنی برای عقد قرارداد با شرکت فرآورده‌های لبنی شرکت شیر فجر آساک و پادراتوس از جمله قدم هایی است که در این رابطه برداشته شده است.

وی ادامه داد : امکانات موجود در دانشگاه شامل ابزار تحقیقاتی، آزمایشگاهی، کارگاهی، وجود اساتید و دانشجویان سبب شده است تا این پتانسیل جهت ارائه به صنعت و رونق کشور فراهم شود.

پولادی خاطرنشان کرد: در صورت متمرکز بودن صنعت و دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها بر روی بحث دانش‌بنیان می‌توان آینده خوبی را رقم زد.

روی دانشگاه حساب باز کردیم
فرماندار قوچان نیز در گفت و گو با بازار در خصوص توسعه شرکت های دانش بنیان توضیح داد: خیلی از جوانان در شهرستان به تولیدات مختلفی در عرصه‌های فراوان روی آوردند و قابلیت‌های فراوانی دارند که باید با در اختیار قرار دادن مکان و حمایت مالی از تولید استان این جوانان را برای تولیدات دانش بنیان تشویق کنیم.

عباسعلی صفایی افزود : قرار شد در دانشگاه صنعتی طبق قولی که از معاون استاندار گرفته شد با اختصاص بودجه و در اختیار قرار دادن یک مکان مناسب در دانشگاه صنعتی، حرکت جدی در این عرصه صورت بپذیرد.

وی به بازار گفت: دانشگاه صنعتی قوچان نیز این پتانسیل ویژه را دارد به‌طوری‌که طرح‌های خوبی در سال‌های قبل آماده کرده است و لا نیاز داریم به‌صورت مدون با توجه به شعار امسال به این سمت حرکت کنیم.

فرماندار قوچان بابیان این‌که شهرستان قوچان قطب دام استان است یادآور شد: با توجه به پتانسیل شهرستان قوچان به جهت دام‌پروری، تأکید استاندار نیز به بحث دانش‌بنیان شدن شهرک‌های دام در قوچان بوده است که به‌عنوان پیشتاز در سطح شهرستان‌های استان با در اختیار قرار دادن زمین و قطعه‌بندی آن پس از اخذ مجوزهای لازم بتوانیم در منطقه شفیع شهرک اختصاصی را در این راستا ایجاد کنیم.

نظر شما