شناسهٔ خبر: 54252215 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بلینکن: گروه مستندسازی جنایات جنگ اوکراین با انگلیس و اتحادیه اروپا تشکیل دادیم

نیویورک - ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن یک گروه جدید مشترک با حضور انگلیس و اتحادیه اروپا برای کمک به تلاش های دادستان کل اوکراین برای مستندسازی جنایات جنگی و سایر جنایات در اوکراین تشکیل داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سی ان ان، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی مدعی شد: مکانیسم جدید، به نام گروه مشاوره جنایات بی رحمانه، مشاوره راهبردی و کمک عملیاتی به واحدهای جنایات جنگی دادستان کل اوکراین، که مسئول قانونی رسیدگی به جنایات جنگی و سایر جنایات در اوکراین است، ارائه خواهد کرد.

وی افزود: اگرچه آمریکا و شرکای آن از تلاش‌های مختلف بین‌المللی برای پیگیری محاکمه جنایات حمایت می‌کنند، دادستان کل اوکراین نقش مهمی در تضمین پاسخگویی مسوولان جنایات جنگی ایفا خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد که "گروه مشاوره جنایات بی رحمانه یا ای سی ای  با وزارت دادگستری آمریکا برای  پیگیری  پاسخگویی (افرادی که در اوکراین مرتکب جنایت شده اند) در دادگاه های آمریکا ارتباط خواهد داشت."

بلینکن گفت: گروه مشاوره جنایات بی رحمانه علاوه بر کمک به تسهیل تلاش‌ها، همچنین بودجه گسترده‌ای را برای تیم دادستان‌های بین‌المللی و دیگر کارشناسان جنایات جنگی که قبلاً در منطقه مستقر شده‌اند، فراهم خواهد کرد.

تشکیل این گروه و اتهامات آمریکا و حامیانش علیه روسیه مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی در حالی است که مسکو این اتهامات را بشدت رد می کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

نظر شما