شناسهٔ خبر: 54252001 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

پولیتیکو:

بایدن قصد دارد سپاه پاسداران در فهرست تروریسم باقی بماند

به گفته یک مقام ارشد غربی، «جو بایدن» تصمیم خود را برای نگه داشتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست سیاه تروریسم نهایی کرده است.

صاحب‌خبر -

نشریه پولیتیکو با انتشار خبر تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر ماندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی به نقل از منابع آگاه نوشت: «جو بایدن این تصمیم را در ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) طی تماس تلفنی با «نفتالی بنت» نخست‌وزیر اسرائیل در میان گذاشت و اعلام کرد که این تصمیم کاملاً نهایی و پنجره امتیازات ایران بسته شده است.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از این گفت‌وگو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مطمئن هستم که رئیس‌جمهور بایدن که دوست واقعی اسرائیل است و به امنیت آن اهمیت می‌دهد، اجازه نخواهد داد سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج شود.»

یک مقام آمریکایی آگاه به این موضوع ماه گذشته به پولیتیکو گفت: «موضع ایالات متحده این بوده است که تا زمانی که ایران با برداشتن گام‌های خاصی برای کاهش نگرانی‌های امنیتی فراتر از برجام موافقت نکند، واشنگتن سپاه پاسداران را از فهرست نهاد‌های تروریستی خط نزند.»

سنگ‌اندازی جدید واشنگتن در مسیر مذاکرات در حالی انجام می‌شود که ایران با حُسن نیت و تعهد در مسیر گفت‌وگو‌ها گام برداشته است. با وجود پیشرفت قابل توجه در این مسیر به نظر می‌رسد تصمیم اخیر بایدن مانع جدیدی در مسیر احیای توافق باشد.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ و در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» به طور یکجانبه از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های اقتصادی جدیدی را بر تهران اعمال کرد.

بایدن قصد دارد سپاه پاسداران در فهرست تروریسم باقی بماند

یک سال بعد، آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد که این اقدام بخشی از کمپین «فشار حداکثری» دولت ترامپ بود که سعی در ایجاد محدودیت‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران داشت. با این وجود تهران با تأکید بر مذاکره، همواره پایبندی خود بر تعهدات را نشان داده است.

 

نظر شما