شناسهٔ خبر: 54251961 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رمزگشایی از رمزارزها؛

بازار «فاد» چیست؟ تأثیرات منفی و مثبت فاد کدامند؟

نیاز است بسیاری از اصطلاحات در بازار ارزهای دیجیتال را بدانیم تا بتوانیم بسیار راحت‌تر در این بازار فعالیت کنیم و یکی از این اصطلاحات بازار فاد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بانک، بورس و بیمه گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، نیاز است بسیاری از اصطلاحات در بازار ارزهای دیجیتال را بدانیم تا بتوانیم بسیار راحت‌تر در این بازار فعالیت کنیم.

بیشتر بخوانید:

اصطلاحات مهم بازار رمزارزها؛ از کریپتوکارنسی تا توکن‌سوآپ

به‌طور مثال خبری را می‌خوانیم که در آن از یک اصطلاحی استفاده است و به‌طور مثال نوشته است که بازار گاوی شده یا بازار خرسی شده و یا اینکه اکنون بازار خوکی شده است. ممکن است فکر کنیم که چرا باید صحبت از حیوانات می‌کند و یا اینکه بازار فومو (FOMO) (یا ترس از دست دادن در ارز دیجیتال) شد یا بازار فاد (FUD) (یا کوتاه شده عبارت Fear, Uncertainty and Doubt به معنای ترس، عدم قطعیت و اطمینان، شک و تردید است) شده است.

باید بدانیم که فاد (FUD) یا فومو (FOMO) یعنی چه تا بتوانیم تحلیل داشته باشیم که اکنون واقعاً چه اتفاقی دارد در بازار می‌افتد.

با چند واژه پیش از این مانند کریپتو کارنسی یا ارز رمزنگاری شده، توکن، کوین، آلت‌کوین و عرضه اولیه یا ICO هم پیش از این آشنا شده‌ایم.

بازار فاد

بازار فاد (FUD) کوتاه شده عبارت Fear, Uncertainty and Doubt به معنای ترس، عدم قطعیت و اطمینان، شک و تردید است.

تأثیر فاد زمانی مشخص می‌شود که بازار رمزارزها را با سایر بازارهای سنتی مقایسه کنیم و در این بین افراد سودجویی هم وجود دارند که از ناآگاهی مردم و سرمایه‌گذاران تازه وارد سوءاستفاده می‌کنند. در حقیقت معامله‌گران و تریدرهای حرفه‌ای هیچگاه با احساسات خود وارد بازار نمی‌شوند و اسیر احساسات در تصمیم‌گیری نمی‌شوند؛ چراکه همواره آن دسته از افرادی که از روی ترس در مورد سرمایه‌ها و دارایی‌های خود تصمیم گرفته‌اند، بعدها پشیمان شده‌اند.

به آن عده از افراد و تریدرهایی که با بردن سودهای ناچیز و کم، سریعاً از بازار ارزهای دیجیتال خارج می‌شوند، اصطلاح دست‌های کاغذی (Paper Hands) را به کار می‌برند.

اما فاد زمانی استفاده می‌شود که شرکت، گروه و یا یک فرد به انتشار اخبار و اطلاعات منفی در مورد یک دارایی دیجیتال می‌پردازد و آن را در سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی و گروه‌های مختلف قرار می‌دهد و طبیعتاً این اخبار منفی خواسته یا ناخواسته در میان تریدرها سبب ترس، عدم قطعیت و اطمینان، شک و تردید می‌شود.

فاد در مورد اطلاعاتی به کار برده می‌شود که صحت آنها هنوز مورد تأیید قرار نگرفته است

به همین دلیل فاد (FUD) در مورد اطلاعاتی به کار برده می‌شود که صحت آنها هنوز مورد تأیید قرار نگرفته است؛ اما برخی افراد ناآگاه، اطلاعات موثق را نیز به‌عنوان FUD در نظر می‌گیرند. برخی اوقات هم سرمایه‌گذاران آن پروژه یا افراد دیگری به‌طور متعصبانه یک پروژه را مورد حمایت قرار داده‌اند.

همچنین اظهارنظر منفی شخصیتی مشهور هم از دیگر عواملی است که سبب انتشار فاد (FUD) می‌شود. همین رخداد موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران و تریدرها بدون هیچ دلیل فاندامنتال یا تکنیکال و فقط به دلیل ترس از اخبار منفی، اقدام به فروش دارایی‎‌های خود می‌کنند و به دلیل اینکه در چنین زمانی حجم فروش بالا می‌رود، بازار خرسی شده و قیمت آن ارز یا دارایی با افت مواجه خواهد شد.

حال این سؤال مطرح می‌شود که دلایلی که موجب ایجاد فاد در ارزهای دیجیتال می‌شود، چیست؟ در این بین سه عامل اصلی موجب ایجاد فاد می‌شود و شامل «قانون‌گذاری دولت‌ها در مورد رمزارها یا ایجاد شایعه قانون‌گذاری»، «اخبار یا صحبت‌های منفی منتشرشده از سوی افراد مهم و مشهور درباره رمزارزها» و «افت شدید قیمت رمزارزها در مدت زمانی کوتاه» است.

البته فاد فقط و فقط مختص رمزارزها و ارزهای رمزنگاری‌شده نیست و بسیاری از بازارهای مالی را با خود درگیر کرده است که البته به عقیده کارشناسان، فاد در بازار به مرور زمان کم می‌شود.

همچنین ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال می‌تواند بر بازار تأثیر بگذارد و به‌طور مثال ممنوعیت استفاده از بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال در برخی از کشورها می‌تواند موجب محدود شدن تعداد خریداران و همچنین کاهش حجم بازار شود.

اما فاد همیشه هم تأثیر منفی بر روی بازار رمزارزها ندارد و در این بین حرفه‌ای‌های بازار و افراد هوشمند می‌توانند از فرصت‌های به‌وجود آمده توسط فاد استفاده کنند و سودهای خوبی نصیب خود کنند. به‌طور مثال معامله‌گران و سرمایه‌گذاران مقدار بیشتری رمزارز را در قیمت‌های پایین خریداری می‌کنند و می‌توانند سود بیشتری نصیب خود کنند.

چه‌طور دچار فاد (FUD) نشویم؟

برای اینکه دچار فاد نشویم، رعایت دو نکته مهم و اساسی بسیار ضروری است که این موارد شامل این دو مورد هستند، نخست اینکه پیش از شروع معاملات، تحقیقات و بررسی‌های خود را انجام دهیم و دوم اینکه همواره سرمایه‌ای را وارد بازار کنیم که تحمل از بین رفتن آن را داریم.

انتهای پیام/۴۱۰۳/

نظر شما