شناسهٔ خبر: 54246900 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

شی جینپینگ در دیدار با باچله: به اساتیدی که به دیگر کشورها دیکته کنند نیازی نداریم

شی جینپینگ در گفت‌وگو با مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل، از عملکرد چین در حوزه حقوق بشر دفاع کرد و گفت که هر کشوری باید بتواند راه خود را بر اساس شرایط بخصوصش پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، به نقل از شبکه تلویزیونی سی‌سی‌تی‌وی، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در تماس ویدئویی با میچل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: با تلاش مستمر و دراز مدت، چین توانسته به یک مسیر توسعه حقوق بشر دست یابد که با جریان جهان امروز تطبیق داشته و متناسب با شرایط ملی خودش است.

باچله در میان سفری شش روزه به چین است که شامل سفر به سین‌کیانک هم می‌شود؛ منطقه‌ای دورافتاده در شمال غربی چین. سفر باچله مورد انتقاد آمریکا و دیگرانی قرار گرفته است که فکر می‌کنند چین افرادی که او حق گفت‌وگو با آن‌ها را دارد، محدود کرده و با صحنه‌سازی، از این سفر سوءاستفاده تبلیغاتی کند.

رئیس‌جمهوری چین یادآور شد که چین بجای رونویسی از الگوهای حقوق بشری دیگر کشورها، باید راه خود را بیابد.

رئیس‌جمهوری چین گفت: در مسئله حقوق بشر، هیچ آرمان‌شهری وجود ندارد. ما به اساتیدی که به دیگر کشورها دیکته کنند نیازی نداریم، چه برسد به سیاسی کردن و تبدیل مسئله حقوق بشر به یک ابزار، اعمال استانداردهای دوگانه و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها به بهانه حقوق بشر.

سی‌سی‌تی‌وی به نقل از باچله بیان کرد: تلاش‌های چین برای فقرزدایی، حفاظت از حقوق بشر و دستیابی به توسعه اقتصادی و اجتماعی را تحسین می‌کنم.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که واشنگتن انتظار ندارد چین به باچله اجازه مشاهده وضعیت حقیقی منطقه سین‌کیانگ را بدهد.

در مقابل، چین روز سه‌شنبه اعلام کرد که آمریکا، انگلیس و دیگر قدرت‌های خارجی با سازماندهی انتقادات پیرامون سفر باچله به دنبال خرابکاری در روابط خارجی این کشور هستند.

پکن مدت‌ها سفر هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل به رهبری میچل باچله به چین را به تعویق انداخته بود.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین به این انتقادات واکنش نشان داد و گفت: آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای غربی مکررا درباره  سفر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به چین، نمایش‌های مسخره‌ سیاسی به راه انداخته‌اند.

این سخنگو گفت: آن‌ها در ابتدا سفت و سخت خواستار سفر کمیسیونر عالی به چین و سین‌کیانگ بوده و تحقیقات را با پیش‌فرض مجرم بودن چین انجام دادند.

وی تصریح کرد، اما آمریکا، انگلیس و دیگر کشورها سپس «از هیچ تلاشی برای مختل کردن و تخریب این سفر فروگذار نکرده و برای آن شرط و شروط و مانع‌ تراشیدند».

نظر شما