شناسهٔ خبر: 54235661 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

بدرقه بایدن با موشک بالستیک قاره‌پیما | کره‌ شمالی همچنان به آزمایش‌های خود ادامه می‌دهد

پس از آنکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آسیا را ترک کرد، کره‌شمالی ۳ فروند موشک را آزمایش کرد که تصور می‌شود یکی از آنها موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی (JCS) اعلام کرد که این سه موشک در کمتر از یک ساعت از منطقه سونان پیونگ یانگ شلیک شد؛ جایی که فرودگاه بین‌المللی کره شمالی این روزها به مرکز آزمایش های موشکی تبدیل شده است.

JCS گفت اولین موشکی که روز چهارشنبه پرتاب شد به نظر می‌رسید یک ICBM باشد؛ در حالی که موشک دوم ناشناس، در میانه پرواز شکست خورده است. موشک سوم یک موشک بالستیک کوتاه برد (SRBM) بود.

در پاسخ، ایالات متحده و کره جنوبی مانورهای شلیک ترکیبی، از جمله آزمایش‌های موشکی زمین به سطح شامل سامانه موشکی تاکتیکی ارتش آمریکا (ATACMS) و هیونمو-۲ SRBM جنوب را برگزار کردند.

JCS در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نمایش قدرت ارتش با هدف برجسته کردن عزم ما برای پاسخ قاطعانه به هرگونه تحریکات کره شمالی، از جمله پرتاب ICBM و توانایی و آمادگی فوق‌العاده ما برای انجام یک حمله جراحی به منشا تحریکات بود».

کره شمالی در سال جاری پرتاب‌های موشکی متعددی را انجام داده است؛ از تسلیحات مافوق صوت گرفته تا شلیک آزمایشی بزرگ‌ترین موشک های ICBM خود برای اولین بار در نزدیک به ۵ سال گذشته. همچنین به نظر می‌رسد این کشور در حال آماده شدن برای اولین آزمایش هسته‌ای خود از سال ۲۰۱۷ است.

مقامات ایالات متحده و کره جنوبی اخیرا هشدار داده بودند که کره شمالی برای آزمایش تسلیحاتی دیگر آماده به نظر می‌رسد؛ احتمالا در جریان سفر بایدن که اولین سفر او به آسیا به‌عنوان رئیس‌جمهوری بود و شامل نشستی با یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی در سئول بود.

دولت یون در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد: «تداوم تحریکات کره‌شمالی تنها به بازدارندگی قوی‌تر و سریع‌تر کره جنوبی - آمریکا منجر خواهد شد و انزوای عمیق‌تری را برای خود به همراه خواهد داشت.»

بیشتر بخوانید:

یکی از مقامات کاخ سفید نیز گفت، بایدن که عصر سه‌شنبه ژاپن را ترک کرد، در جریان پرتاب‌ها قرار گرفت و به دریافت به‌روزرسانی‌ها ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم گفت: «ما از کره شمالی می‌خواهیم از تحریکات بیشتر خودداری کند و وارد گفت‌وگوی پایدار و اساسی شود.»

نظر شما