شناسهٔ خبر: 54235373 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مترو پردیس همچنان در ایستگاه نخست؛ عملیات اجرایی تا ۳ ماه آینده آغاز می‌شود

شرکت عمران پردیس اعلام کرد: پس از بررسی‌های تکمیلی طرح مترو پردیس، ظرف دو تا سه ماه آینده مقدمات عملیات اجرایی این طرح آغاز خواهد شد.

صاحب‌خبر -

 اوایل اسفندماه سال ۹۹ مهدی هدایت مدیرعامل وقت عمران پردیس از کلنگ‌زنی مترو این شهر در ۲۰ اسفند همان سال خبر داد.

مهدی هدایت در زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه اعلام کرد که ساخت مترو پردیس یکی از آرزو‌های دیرینه مردم این شهر بوده و کار تجهیز کارگاه این پروژه در حال انجام است. طول مترو پردیس حدود ۲۵ کیلومتر است که با ساخت آن طی ۴ سال، زمان سفر از تهران به پردیس و بالعکس به ۱۷ دقیقه کاهش می‌یابد.

به گفته هدایت بزرگترین تونل ریلی کشور در این مسیر است کل این پروژه ۲۵ کیلومتری از زیر زمین عبور می‌کند به غیر از ۷۰۰ متر آن که ‏پل است. این ۷۰۰ متر بالای شهر جاجرود است که قطار مترو از روی پل عبور خواهد کرد. مترو پردیس در تردد محورهای استان‌های مازندران و گلستان نیز تاثیرگذار است چراکه این امکان به وجود می آید تا مردم خودروهای خود را در مجتمع ایستگاهی مترو پردیس پارک کرده و از مترو سراسری تهران استفاده کنند.

در بهمن ۹۹ اعلام شد که هزینه ساخت مترو در مصوبه هیئت وزیران حدود ۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، اما در دو سال گذشته علاوه بر مشکلات مالی، مسائلی را سازمان محیط زیست برای مترو پردیس مطرح کرده بود به طوری که در یک بازه زمانی اعلام شد مترو پردیس باعث ایجاد آلودگی رودخانه جاجرود می‌شود که در نهایت تیر ماه سال ۱۴۰۰ با رد این موضوع مشکل محیط زیستی این پروژه بر طرف شد.

اما  بعد از گذشت ۱۰ ماه از این مسئله هم این پروژه به مرحله اجرایی نرسید و در آخرین اظهار نظر استاندار تهران منابع مالی مورد نیاز این پروژه به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید درخصوص به تاخیر افتادن ۲ ساله پروژه مترو پردیس می گوید: که از آنجایی که ۳۰ درصد از هزینه‌های پروژه از سوی سرمایه‌گذار، ۳۰ درصد از بودجه‌های مصوب دولتی و ۴۰ درصد از سوی شرکت عمران شهر‌های جدید تأمین می‌شود؛ نحوه همکاری‌های مالی بین بخش‌های مختلف برای جلوگیری از توقف پروژه بسیار حائز اهمیت است که همگی پس از تعیین هزینه تمام‌شده پروژه به تاریخ امروز باید آن را مشخص کنند.

به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی،  بازمهندسی طرح با نگاه مهندسی ارزشی با هماهنگی مشاوران طرح، دفتر فنی استانداری و شهرداری ظرف مدت زمان مشخص صورت می‌گیرد و همچنین پس از اتمام این مرحله مقدمات فعالیت برای آغاز عملیات اجرایی و تجهیز کارگاه به سرعت انجام شده و در این مسیر از مشارکت نخبگان، مردم و رویکرد‌های مدیریتی لازم نیز استفاده خواهد شد.

 شرکت عمران پردیس درباره آخرین وضعیت  مترو پردیس به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: با توجه به بارگذاری جمعیتی و همچنین روند استقرار مردم، باید از پردیس به عنوان یک کلان شهر در مجاورت تهران نام برد.  شرکت عمران پردیس از مدت‌ها قبل آماده شروع عملیات اجرایی است و پس از بررسی‌های تکمیلی ظرف دو تا سه ماه آینده، مقدمات عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

طبق اعلام شرکت عمران پردیس، هزینه های ساخت این پروژه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است که با همکاری بخش خصوصی و شرکت عمران شهرهای جدید و تخصیص بودجه امید است هرچه زودتر اجرای این پروژه عملیاتی کلید زده شود.

متروی تهران پردیس به طول ۲۵ کیلومتر به صورت رفت و برگشت  است که بخش عمده ای از  طول مسیر آن در تونل پیش‌بینی و طراحی شده و دارای دو ایستگاه در طول مسیر خواهد بود. جمعیت پذیری، تعادل بخشی به بازار مسکن شهر تهران، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، کاهش بار ترافیک و کاهش زمان سفر از اهداف احداث خطوط ریلی در شهر جدید پردیس  است.

نظر شما