شناسهٔ خبر: 54235342 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هوش‌ مصنوعی بیماران مبتلا به کووید طولانی را شناسایی کرد

یک مطالعه جدید از یادگیری هوش مصنوعی برای شناسایی بیماران مبتلا به کووید مزمن استفاده می‌کند.

صاحب‌خبر -

به نقل از سایکولوژی‌ نیوز، بیماران مبتلا به کووید طولانی‌ بیش از چهار هفته بعد از عفونت علائم دائمی یا جدید دارند. هیچ آزمایشی هم برای کووید طولانی‌مدت وجود ندارد؛ به همین دلیل این موضوع شناسایی آن را برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی به چالش تبدیل کرده است.

در یک مطالعه جدید هوش مصنوعی با استفاده از داده‌های سوابق الکترونیکی سلامت کووید طولانی را به دقت شناسایی کرده است.

محققان نتیجه گرفتند بیمارانی که توسط مدل‌ها مبتلا به کووید طولانی شناسایی می‌شوند، می‌توانند به عنوان بیمارانی تعبیر شوند که مراقبت‌های طولانی در یک کلینیک تخصصی کووید را تضمین می‌کنند.

طبق آمار آوریل ۲۰۲۲ دانشگاه جانز هاپکینز بیش از ۵۱۰ میلیون مورد تایید شده کووید ۱۹ و بیش از ۶.۲ میلیون مورد مرگ و میر در جهان رخ می‌دهد. بیماران مبتلا به کووید طولانی بیش از چهار هفته پس از عفونت علائم دائمی یا جدید دارند.

علائم کووید طولانی ممکن است به‌ طور گسترده‌ای متفاوت باشد و بر سیستم‌های اندام متعددی مانند مغز، ریه‌ها، دستگاه گوارش و کلیه‌ها تاثیر بگذارد.

نمونه‌هایی از علائم کووید طولانی شامل خستگی، تب و بی‌حالی پس از ورزش، سرفه، درد قفسه سینه، مشکل در تنفس، درد مفاصل یا ماهیچه‌ها، بثورات پوستی، تغییر در چرخه‌های قاعدگی، اسهال، درد معده، تنگی نفس، تپش قلب، مه مغزی، سردرد، مشکلات خواب، سبکی سر، احساس سوزن سوزن شدن، تغییر در بو یا طعم، افسردگی و اضطراب است.

یافته‌های این بررسی در نشریه The Lancet Digital Health منتشر شده است.

انتهای پیام

نظر شما