شناسهٔ خبر: 54235087 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

سرحدی: تسهیلات بانکی جلوی تورم بخش مسکن را نمی‌گیرد/ راهکار رفع معضل گرانی خانه چیست؟

کارشناس بازار مسکن گفت: متاسفانه سیاست اعطای وام نه تنها منجر به کاهش نرخ مسکن نشده، بلکه هر زمان که نرخ وام‌های بانکی بالا برده می‌شود، درست از همان زمان قیمت مسکن اعم از خرید و اجاره بها بیشتر می‌شود.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با گرم شدن هوا معضلی به نام کمبود مسکن و افزایش نرخ اجاره بها و عدم توانایی خرید مسکن بیشتر از سایر ماه‌های سال خود را نشان می‌دهد. با آغاز فصل جا به جایی وضعیت کمبود مسکن تبعات و پیامد‌های منفی خود را بیشتر عیان می‌کند به همین خاطر به نظر می‌رسد دولتمردان و متولیان بخش مسکن بخصوص وزارت مسکن و شهرسازی کوشش می‌کنند با ارائه طرح‌هایی کمی تا قسمتی از بار و فشار بخش مسکن بر روی متقاضیان را کاهش دهند، لذا در این زمان‌ها بیشتر شاهد ارائه طرح‌های اعطای تسهیلات بانکی با عنوان تسهیلات خرید و ودیعه مسکن هستیم، اینکه این طرح‌ها چه اندازه کاربردی است و فشار بار تورم را از دوش مستأجران و متقاضیان واقعی خرید مسکن برمی دارد موضوع مورد گفتگو با کارشناس بازار مسکن است.

احمد رضا سرحدی؛ کارشناس بازار مسکن در گفتگو با دانشجو در خصوص اعطای وام و تسهیلات بانکی در راستای خرید و اجاره مسکن گفت: اعطای وام و تسهیلات مسکن با عناوینی مثل خرید مسکن و اجاره، یکی از راهکار‌هایی است که اصولا دولت‌های مختلف مترصد هستند تا از این راه بتوانند قسمتی از مشکلات بخش مسکن را رفع کنند. افزایش نرخ تسهیلات بانکی هیچگاه کمک کننده نیست و نمی‌تواند منجر به کاهش قیمت مسکن در کشور، بخصوص در شهر‌های بزرگ و کلانشهر‌ها شود، چرا که افزایش نرخ مسکن متاثر از عوامل دیگری است که در اقتصاد و سیاست گذاری‌های اقتصادی باید رفع شود.

وی در ادامه در خصوص تاثیر منفی اعطای وام و تسهیلات به بخش مسکن گفت: متاسفانه سیاست اعطای وام نه تنها منجر به کاهش نرخ مسکن نشده، بلکه هر زمان که نرخ وام‌های بانکی بالا برده می‌شود، درست از همان زمان قیمت مسکن اعم از خرید و اجاره بها بالا رفته است. این موضوع مربوط به حال حاضر نیست، بلکه در سال‌های گذشته نیز که نرخ وام مسکن در حدود ۸۰ و ۱۰۰ میلیون تومان بود، آن زمان نیز وام و تسهیلات کمترین کمکی به خرید و اجاره بها نمی‌کرد، لذا شکی وجود ندارد که این مدل راهکار‌ها نه تنها راهکار کمک کننده‌ای برای تسهیل دسترسی در بخش مسکن نیست، بلکه مشکلات دیگری مثل افزایش تورم در این بخش را رقم می‌زند.

کارشناس بخش مسکن در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که نظام بانکی برای کمک به خانه دار کردن مردم وام و تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد اعطا کند، گفت: قطعا بانک‌ها وام کمتر از نرخ سود ۱۸ درصد به تسهیل گیرندگان وام مسکن نمی‌دهد، یعنی دلیلی برای این کار وجود ندارد، ضمن اینکه بانک‌ها همواره به دنبال افزایش سود آوری خود بوده اند، لذا بعید به نظر می‌رسد تمایلی به دادن وام آن هم با نرخ سود‌های پایین داشته باشند. وقتی بانک‌ها خود در بازار مسکن دلالی می‌کنند مشخص است برای کمک به خرید و فروش و ارزان شدن مسکن پا پیش نمی‌گذارند.

سرحدی در ادامه در خصوص عدم توانایی مردم در پرداخت اقساط وام مسکن گفت: مشخص نیست طراحان وام ۷۰۰ میلیونی با کدام رویکرد گمان کرده اند مردم می‌توانند اقساط بسیار بالا و چندین میلیونی بپردازند! وقتی مردم قدرت خرید ندارند، بانک‌ها به کسانی که قادر به پرداخت اقساط نباشند وام نمی‌دهند، و قطعا تسهیلات با نرخ زیر ۱۸ درصد پرداخت نمی‌کنند، بنابراین نظام بانکی پول‌های خود را به بخش‌های دیگری تزریق می‌کند که از آن سود بیشتری کسب کند.

کارشناس بازار مسکن در خصوص راهکار خانه دار کردن مردم گفت: راهکار‌هایی که تا کنون برای خانه دار کردن مردم ارائه شده، کارساز نیست چرا که تنها راهکار اصلی حل مشکلات مسکن، افزایش تولید و عرضه بیشتر مسکن است. میزان تولید باید به گونه‌ای باشد که نیاز انباشته چند سال اخیر را پاسخ دهد، ضمن اینکه با اصلاحات اقتصادی درست و آمایش سرزمین باید جلوی مهاجرت‌های بی رویه را بگیرد تا نیاز واقعی مسکن در کلانشهر‌ها و شهر‌های بزرگ برآورده شود و با عرضه بیش‌تر مسکن، نیاز بازار پاسخ داده شود.

نظر شما