شناسهٔ خبر: 54234869 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

الهه طاهایی در گفتگو با مهر؛

«ضد»، «هناس» و «شادروان»به کن رسید/ مذاکرات مثبت برای تولید مشترک

زهرا منصوری

الهه طاهایی مدیر مرکز بین‌الملل سازمان سینمایی سوره به ارایه توضیحاتی درباره بازار جشنواره فیلم کن پرداخت.

صاحب‌خبر -

الهه طاهایی مدیر مرکز بین الملل سازمان سینمایی سوره که هم‌اکنون به دلیل برگزاری هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن با ۳۱ اثر در بخش بازار این دوره جشنواره حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مبنای انتخاب آثار تولید شده در سازمان سینمایی سوره برای حضور در بازار بین‌المللی فیلم کن گفت: تلاش ما این است که تمام فیلم‌های تولید شده در سازمان سینمایی سوره و منطبق بر معیارهای جهانی را برای ارائه به بازار جشنواره‌ها بیاوریم و پیرو این موضوع، امسال فیلم‌های سینمایی «ضد»، «هناس» و «شادروان» از تولیدات سازمان سینمایی حوزه هنری در سال ۱۴۰۰ در بازار این دوره جشنواره حضور دارد.

وی درباره معیار انتخاب حضور فیلم‌های خارج از سازمان سینمایی برای حضور در این دوره نیز افزود: برای فیلم‌هایی که تولید خارج از سازمان سینمایی هستند و رایت بین‌المللی آن‌ها را برعهده می‌گیریم، معیارمان سازگار بودن با المان‌های بین‌الملل است؛ فیلم‌ها را بازبینی می‌کنیم و بعد از اینکه به تأیید رسید، آن را به لیست اضافه می‌کنیم.

طاهایی اضافه کرد: در بخش مستند، فیلم‌های مستند از مرکز مستند سوره به دست ما می‌رسد و پکیجی را که برای ما فرستاده می‌شود بازبینی و از بین آن‌ها فیلم‌هایی را که برای پخش بین‌الملل شانس بیشتری داشته باشند، انتخاب کردیم که در نهایت ۳ مستند برای حضور در این بخش انتخاب شد.

وی با اشاره به معیار انتخاب فیلم‌های کوتاه نیز توضیح داد: از باشگاه فیلم سوره نیز تعداد زیادی فیلم فرستاده شد که از بین آنها هم ۱۲ فیلم کوتاه را انتخاب کردیم. در بخش انیمیشن هم فیلم‌هایی از بخش مرکز انیمیشن مرکز سوره فرستاده شد که ۱ فیلم سینمایی و ۷ سریال انیمیشن برای این بخش انتخاب شد.

وی بر اولویت انتخاب تولیدات سازمان سینمایی تاکید و انتخاب فیلم‌های با کیفیت خارج از تولیدات سازمان را در درجه بعدی و بر اساس ظرفیت باقی مانده اعلام کرد.

طاهایی در پاسخ به این سوال که بازار فیلم کن بیشتر از چه فیلم‌ها و چه ژانرهایی استقبال می‌کند، مطرح کرد: اساساً در این بازار که فضایی تخصصی دارد فیلم‌های سینمایی عرضه می‌شود، اما منحصراً به فیلم‌های سینمایی محدود نیست و ما شانس پخش فیلم‌های مستند، فیلم کوتاه و فیلم انیمیشن را هم در این بازار داریم و باعث خوشحالی است که همه ژانرها و قالب‌ها در این بازار در برگرفته می‌شود.

مدیر مرکز بین الملل سوره درباره چگونگی معرفی آثار برای مشتریان حاضر در بخش در روزهای گذشته نیز بیان کرد: معرفی فیلم‌ها به این صورت است که ما به صورت حضوری برای خریداران و توزیع کنندگان جشنواره‌ها که مخاطبان اصلی ما هستند درباره فیلم‌های حاضر در بخش بازار، سازمان و فعالیت‌های مرتبط توضیحاتی را ارائه می‌دهیم و با توجه به درخواست یا سلیقه مشتری خلاصه و تریلر فیلم‌های مورد نظر را نمایش داده و در نهایت درباره آن فیلم پرسش و پاسخ‌هایی مطرح می‌شود.

وی در ادامه این بحث اضافه کرد: پس از پرسش و پاسخ‌ها، درباره شرایط کمپانی‌ها و قراردادها صحبت می‌شود تا به یک اتفاق اولیه در این بازار برسیم. ولی قراردادها و مراحل بعدی پس از برگزاری بازار جشنواره کن و در زمانی که کمپانی‌ها به کشور خودشان بازمی گردند، اتفاق می‌افتد و پس از بازبینی‌های نهایی مذاکرات اصلی از طریق ایمیل یا اسکایپ انجام می‌شود.

طاهایی درباره نشست‌های برگزار شده در غرفه مرکز بین الملل سوره و تصمیم‌هایی اتخاذ شده در آن برای حضور در جشنواره‌های بین المللی دیگر بیان کرد: نماینده‌های زیادی از جشنواره‌های مختلف در این فضا حضور دارند و تا روز ششم بیش از ۶۰ جلسه حضوری با نمایندگان جشنواره‌های مختلف برگزار شده که از جمله آنها می‌توانم به جشنواره سلیمانیه عراق، وزول فرانسه، ونیز ایتالیا، توکیو ژاپن، لوکارنو سوئیس، اشلینگل آلمان و… بسیاری از جشنواره‌های دیگر اشاره کنم که با نمایندگان آنها دیدار داشتیم. همچنین با خریدارهای فیلم‌هایی از فیلیپین، لبنان، مالزی، فرانسه، اسلوونی، هلند و اسپانیا هم در این باره دیدار و مذاکراتی داشتیم.

وی به مذاکراتی برای ایجاد تولیدات مشترک اشاره کرد و گفت: با چند کشور درباره امکان تولیدات مشترک صحبت‌هایی داشتیم که از جمله آنها می‌توانم به کشور انگلیس، استرالیا، هند، بلغارستان و ارمنستان اشاره کنم که ان شاءالله نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

طاهایی درباره شرایط هفتاد و پنجمین بازار بین المللی فیلم کن نسبت به دوره‌های گذشته و پس از عبور از پیک کرونا نیز توضیح داد: قطعاً کرونا در روند برگزاری جشنواره تأثیر داشته، اما امسال می‌بینیم که هیچ شرایط کرونایی در اینجا رعایت نمی‌شود، استفاده از ماسک اجباری نیست و تستی هم گرفته نمی‌شود. امسال همه محدودیت‌ها برداشته شده و همه شرکت کنندگان خیلی آزادانه در بازار می‌چرخند. حضور نسبت به سال‌های گذشته یک مقدار کمتر است ولی نه به میزانی که به روند مذاکرات و کیفیت کار لطمه‌ای وارد کند، در کل به نظر من جشنواره قابل قبولی را تاکنون سپری کرده‌ایم.

وی درباره مذاکره با پلتفرم‌های پخش آنلاین نیز بیان کرد: نمایندگان زیادی از پلتفرم‌های آنلاین در اینجا حضور دارند که با کشورهایی چون استرالیا، آلمان، فرانسه، آمریکا و… صحبت‌هایی صورت گرفت و با توجه به شرایط آنها و شرایط ما مذاکراتی انجام شده شرایط کارمان را برایشان توضیح دادیم و ممکن است با پلتفرم‌های آنلاین هم به توافقاتی برسیم که نتایج آن پس از بازگشت از جشنواره مشخص خواهد شد.

وی درباره استقبال از آثار مرکز بین الملل سوره عنوان کرد: هر مشتری خواستار یک نوع ژانر فیلم است که خوشبختانه امسال با توجه به تعدد ژانر در فیلم‌های حاضر در این دوره، توانسته‌ایم نظر بسیاری از مشتریان را جلب و محصولات مختلفی را برایشان معرفی کنیم.

طاهایی در پایان بیان کرد: قطعاً مذاکراتی که تاکنون داشتیم نتیجه خواهد داشت و من نسبت به این موضوع دید مثبتی دارم که اتفاقات خوبی برای فیلم‌ها بیفتد. ولی این موضوع نیاز به صبوری دارد تا در طول سال نتیجه دهد. با کمپانی‌های خوبی مذاکره کرده‌ایم و ان شاءالله اتفاقات خوبی برای مؤسسه خواهد افتاد.

نظر شما