شناسهٔ خبر: 54234778 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

یادداشت/

از کارآفرینی ورزشی چه می‌دانید؟

کارآفرینی درحوزه ورزش موضوع مهمی است که توجه به برخی نکات آن مطمئنا شرایط خوبی را برای علاقمندان این بخش رقم خواهد زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که "فرهاد رحیمی" دبیر کانون کار آفرینی استان اصفهان و مجری برگزاری هشتمین نمایشگاه تخصصی ورزش، تغذیه، سلامت و صنایع وابسته در اختیار این رسانه قرار داده است: دنیای کارآفرینی دنیای پیچیده است. این دنیا با مطالب زیادی از جمله مفاهیم صنعت، اقتصاد، تکنولوژی و دیگر علوم و مفاهیم تخصصی در ارتباط است و به همین علت علی‌رغم اینکه شیرینی‌هایی دارد اما این پیچیدگی‌ها گاهی اوقات منجر به شکست کارآفرینان می‌شود. در این بین وقتی کارآفرینی با تخصص‌هایی مانند ورزش ترکیب می‌شود نکات خاص خود را دارد. به همین علت باید به چند نکته توجه شود:

۱- ورزش امری تخصصی است. کارآفرینی نیز امری تخصصی است. نداشتن علم و دانش در این زمینه موجب شده تا برخی از افرادی که تخصص لازم را در این زمینه‌ها ندارند در ابتدای شروع کسب و کار یا در میانه راه دچار شکست می‌شوند. البته نکته‌ای در این بین وجود دارد که باید به آن توجه شود:

دلیل نمی‌شود که اگر کسی در رشته‌ای تخصص ندارد وارد حوزه کارآفرینی نشود. آفت بسیاری از افرادی که دچار شکست‌ها می‌شوند معمولاً یا از مشاوران استفاده نمی‌کنند یا از مشاوران خوبی استفاده نمی‌کنند. در این قسمت از نوشته می‌خواهیم بگوییم که برای وارد شدن در یک رشته و یک عرصه به ویژه کارآفرینی در آن عرصه، داشتن دانش کافی بسیار مهم است.

علاوه بر این یافتن مشاوران خوب و کار، بر مبنای علم در زمینه‌های مختلف یک کسب و کار بسیار مهم است. انتخاب مشاور یکی از کلیدی‌ترین نکاتی است که در هر کسب‌وکار بسیار مهم است و باید به آن توجه شود. حتی اگر شخص دانش کافی در آن موضوع را داشته باشد باید از دانش و تجربه دیگران هم استفاده کند.

۲- کارآفرینی در نگاه برخی از مردم جامعه تبدیل شدن کارآفرین به فردی ثروتمند است! این مشکلی فرهنگی است که به نگاه اشتباه برخی از مردم برمی‌گردد. هدف از کارآفرینی خلق ثروت نیست بلکه هدف از کارآفرینی همانطور که از نامش پیداست اشتغال‌آفرینی است و براساس همین کارآفرینی است که برکات مختلفی ایجاد می‌شود که یکی از آن‌ها پول و ثروت است. البته پول طبیعتاً بد نیست ولی اگر صرفاً هدف خلق پول و ثروت شود این موضوع در برخی از موارد می‌تواند مایه از بین رفتن یا انحراف آن کسب و کار شود.

۳- حمایت دولت‌ها از کارآفرینان یکی از نکات کلیدی در جوامع است که بسیار در نتیجه کارآفرینی تأثیرگذار است. اعطای مجوز، اعطای نقدینگی به کارآفرین، تسهیل‌گری و… تنها گوشه‌ای از مواردی است که دولت‌ها می‌توانند در اختیار کارآفرینان قرار دهند. شاید برای شما سؤالی پیش بیاید که چرا از کارآفرینی توسط دولت صحبتی نکردیم و از بخش خصوصی مثال زدیم. امروز در تمام دنیا بسیاری از تحولات و موج‌آفرینی‌ها و نمونه‌های موفق کارآفرینی ورزشی از سوی بخش خصوصی چه از کارآفرینان و چه سرمایه‌گذاران انجام می‌شود. برای همین است که می‌گوئیم در غالب موارد دولت باید بسترها را ایجاد نموده و نقش خود را در قالب تسهیل‌گری انجام دهد.

پس باید به این نکته توجه شود که هر کدام از این مسائل و بسیاری از مسائل دیگر می‌توانند بستری برای از بین رفتن یک کسب و کار باشد. یکی از کارهای مهم استفاده از تجربه بزرگان یک عرصه است که می‌تواند در موفقیت افراد تأثیر به‌سزایی داشته باشد. شرکت در همایش‌ها یا نمایشگاه‌های تخصصی، فرصتی برای رسیدن به حقیقت و افزایش دانش و تجربه است تا کارآفرینان بتوانند با استفاده از این تجربیات، بهترین‌ها را برای خود رقم بزنند.

نظر شما