شناسهٔ خبر: 54233382 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

جزییات تازه از ریزش متروپل آبادان

اشاره: ظهر روز دوشنبه دوم خرداد، مجتمع تجاری 10 طبقه «متروپل» در خیابان امیری آبادان، فروریخت. متأسفانه تا بعدازظهر دیروز مرگ 11 نفر تأییدشده و تخمین زده می‌شود که بیش از 50 نفر هنوز زیر آوار هستند. متأسفانه این ساختمان مانند هزاران ساختمان ناامن و فرسوده است که جمعیت زیادی از مردم در این ساختمان‌ها مشغول زندگی و امرار معاش هستند. به گفته محسن هاشمی رئیس شورای شهر پیشین تهران 33 هزار ساختمان ناامن در تهران وجود دارد. همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان هشدار داد و گفت: 5000 تذکر فنی به شهرداری‌های استان و مالکان ساختمان‌های ناامن داده‌شده است. پرسش این است که چرا تذکرات سازمان‌ها و شهرداری‌ها به نتیجه اصلاح و توقف کار کارگاه‌های ناامن منجر نمی‌شود؟ احتمالاً برخی سودجویان با دادن مبالغی به مأموران شهرداری یا سازمان نظام مهندسی و ... یا از طریق رانت و ... مانع اجرای قانون و ساخت‌وساز اصولی شده‌اند. سو مدیریتی که در نهایتت منجر به قربانی شدن افراد شده است.

صاحب‌خبر -

 رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به صدور حدود ۵ هزار تذکر فنی به شهرداری‌های استان در مورد پروژه‌های مختلف، گفت: یک ماه پیش مهندس ناظر پروژه متروپل آبادان اخطاریه‌هایی در مورد وضعیت سازه پروژه به مالک و مراجع مربوطه داد. کوروش خواجوی با اشاره به حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد: یک ماه پیش مهندس ناظر پروژه متروپل آبادان اخطاریه‌هایی در مورد وضعیت سازه پروژه به مالک و مراجع مربوطه داد. به گزارش ایسنا، وی افزود: متأسفانه سازمان‌های نظام مهندسی تنها اختیار اعلام وضعیت، هشدار و تذکر از نظر فنی رادارند و ضمانت اجرایی توقف پروژه را ندارند. وی تصریح کرد: حتماً پروژه‌های دیگری نیز داریم که از سوی ناظران و سازمان نظام مهندسی نامه‌های متعددی در خصوص این پروژه‌ها نوشته‌شده است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۵ هزار تذکر فنی جدی به شهرداری‌های خوزستان اعلام‌شده است که این آمار یعنی ۵ هزار ساختمان. البته قسمت عمده‌ای از این تذکرات منجر به توقف پروژه می‌شود و در اکثر موارد شهرداری‌ها در این زمینه اقدام می‌کنند اما موارد استثنایی نیز وجود دارد که حتی وقتی شهرداری هم در خصوص توقف پروژه اقدام می‌کند، مالک در اطراف پروژه حصار می‌کشد و به صورت نامحسوس به کار خود ادامه می‌دهد که آمار دقیقی از این بخش نداریم. وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: زمانی که بعد از ارسال نامه درخواست توقف، متوجه می‌شویم که اجرای پروژه ادامه دارد مجدداً نامه‌نگاری انجام می‌شود. در مجموع برای درمان اصلی این مسئله، همه سرمایه‌گذاران و مالکان صنعت ساختمان باید بپذیرند این بررسی‌ها، گزارش‌های فنی و ایرادات مهندسان کار، صوری نیست و برای پیشگیری از چنین حوادثی و صیانت از جان هم‌وطنان، ضرورت دارد.

تعداد جان‌باختگان و مصدومان
مهدی ولی پور رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از افزایش شمار جان‌باختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان به ۱۰ تن خبر داد. ایسنا: مهدی ولی پور دراین‌باره گفت: اجساد سه تن دیگر از افرادی که در زیر آوار ساختمان متروپل آبادان مدفون‌شده بودند با تلاش امدادگران حاضر در محل کشف‌شده و به این ترتیب متأسفانه تاکنون شمار کشته‌شدگان این حادثه به ۱۰ نفر رسیده است. وی بابیان اینکه تلاش امدادگران برای جستجو در آوار و دستیابی به طبقات پایین‌تر ادامه دارد، گفت: جستجوها همچنان از سوی عوامل امدادی و گروه‌های زنده یاب جمعیت هلال‌احمر در حال انجام است.

۱۰ نفر از متخلفان پروژه متروپل دستگیر شدند
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان گفت: تاکنون ۱۰ نفر از متخلفان پروژه و مسببان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان با دستور قضایی بازداشت‌شده‌اند.
صادق جعفری چگنی در گفت‌وگو با میزان در مورد جزییات ریزش ساختمان ۱۰ طبقه اداری -تجاری متروپل آبادان اظهار کرد: بازداشت‌شدگان این حادثه ۱۰ نفر شامل شهردار فعلی آبادان و دو شهردار سابق و نیز تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظران این پروژه هستند و در جهت برخورد با سایر متخلفان، دستور بازداشت تعداد دیگری نیز صادرشده است.
وی افزود: مالک و پیمانکار اصلی ساختمان که از متهمان بوده و دستور بازداشت وی نیز صادرشده بود و در جریان ریزش ساختمان در محل حضور داشت در جریان این حادثه جان خود را از دست داد. دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان بیان کرد: همه اجساد جهت تعیین هویت، به پزشکی قانونی منتقل‌شده‌اند. جعفری چگنی تصریح کرد: با دستور دادستان کل کشور مبنی بر نظارت مستقیم بر موضوع، بلافاصله در محل حاضر و اکنون به همراه دادستان شهرستان آبادان در محل حاضر هستیم.
وی افزود: عملیات آواربرداری از ساختمان ادامه دارد و امنیت عمومی جهت حفاظت از اموال مردم در محل و فروشگاه‌های اطراف تأمین‌شده است.

حبس ۵۰ نفر در زیر آوار ساختمان متروپل
مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس بابیان اینکه طبق مشاهدات عینی همچنان ۵۰ نفر زیر آوار گرفتار‌ند که تلاش برای نجات آن‌ها ادامه دارد، افزود: ۵۰ دستگاه آمبولانس و چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس در محل حادثه مستقر هستند

 

فروپاشی مجتمع تجاری سام پوم  در سال ۱۹۹۵
مرتضی سلطان‌پور، دیپلمات پیشین نوشت: در سال ۱۹۹۵ در چنین ایامی حوالی ساعت ۵ و نیم بعدازظهر وقتی از محل کار به  منزل که در منطقه‌این چون شرقی در شهر سئول قرار داشت بازگشتم. بعد از چند دقیقه  صدای مهیبی  در شهر سئول پیچید.  شبکه کی بی اس با قطع برنامه‌های خود خبر فروپاشی فروشگاهی به نام سام پوم را پخش کرد.  منطقه‌ای که این فروشگاه در آن قرار داشت در قسمت جنوبی شهر سئول در منطقه سو چو واقع‌شده بود و از فروشگاه‌های شیکی بود که سال‌ها به دلیل داشتن امکانات فراوان، محلی برای گردش و خرید مردم شده بود. در این حادثه مهیب بیش از ۵۰۲ نفر کشته و ۹۳۷ نفر زخمی و تعداد بسیاری مفقود شدند. ۶ طبقه ساختمان به کلی فروریخت. تحقیقات پلیس نشان از فساد در ساخت‌وساز  غیرقانونی و اضافی و ضعیف بودن سازه  عنوان گردید  این حادثه در آن تاریخ و نیز شکسته شدن یکی از پل‌های رودخانه هان در آن سال‌ها  باعث گردید تا بازنگری اساسی در قوانین ساخت‌وساز و هم‌چنین اصلاح روند  فساد انگیز  در روابط اداری در سرلوحه قوانین شهرداری‌ها قرار گیرد. بعدها در این منطقه  شرکت عمرانی ده سونگ  برج‌هایی را به نام «آکرو ویستا» بنا نهاد. نکته جالب آن این است که یکی از آپارتمان‌های این مجتمع  منزل شخصی  رئیس‌جمهور جدید کره  جنوبی است.

برچسب‌ها:

نظر شما