شناسهٔ خبر: 54233301 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

کلانشهرها در وضعیت خفگی

اشاره: تهران دیروز با میانگین شاخص کیفیت هوای ۲۲۷ در رتبه نخست شهرهای آلوده جهان قرار گرفت. این در حالی است که شاخص در ساعات مختلف در بسیاری از مناطق تا مرز 500 رسید که این شاخص برای همه افراد به ویژه سالمندان و کودکان و افراد با بیماری خاص کشنده و غیر قابل تحمل شده بود. براساس جدیدترین گزارش پایگاه بین المللی سنجش و رتبه بندی کیفیت هوا شهرها(IQAIR)، پس از تهران با عنوان نخست شهر آلوده جهان، ریاض درعربستان با شاخص ۱۷۳ در رتبه دوم، شهر کراسنویارسک در روسیه با شاخص کیفیت هوای ۱۶۴، دبی در امارات متحده با شاخص ۱۶۴ و چنگدو در چین با شاخص ۱۵۶ در رتبه های نخست 5 شهر آلوده جهان قرار گرفتند. شاخص آلایندگی هوا تا ۵۰ سبز و پاک، بین ۵۱ تا ۱۰۰ زرد و قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ نارنجی و ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ قرمز و ناسالم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بنفش و بسیار ناسالم، بیشتر از ۳۰۰ قهوه‌ای و خطرناک است. این در حالی است که روز گذشته هوای کلانشهر های تهران، اصفهان و شیراز به ترتیب با شاخص های ١۴٣، ١٣٩ و ١٠١ ناسالم برای گروه های حساس و کلانشهر های کرج و اراک به ترتیب با شاخص‌های ٢٣٨ و ١٧۵ ناسالم برای تمام گروه ها و همچنین هوای کلانشهر های تبریز و اهواز به ترتیب با شاخص‌های ۴٢٠ و ۵٠٠ در شرایط بسیار خطرناک قرار داشتند.

صاحب‌خبر -

تداوم خیزش گرد و خاک در تهران تا پنجشنبه
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت جوی هوا تا روز پنجشنبه (۳ تا ۵ خرداد) گاهی همراه با وزش باد نسبتا شدید تا شدید و خیزش موقت گردوخاک به‌ویژه در نیمه‌جنوبی و غربی استان پیش‌بینی می‌شود.
 
هوای اهواز و تبریز 
در وضعیت خطرناک  
بر اساس اعلام مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، روز سه شنبه هوای ۵ کلانشهر در شرایط ناسالم، ٢ کلانشهر خطرناک و یک کلانشهر در شرایط قابل قبول قرار دارد.   به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط‌زیست، هوای کلانشهر های تهران، اصفهان و شیراز به ترتیب با شاخص های ١۴٣، ١٣٩ و ١٠١ ناسالم برای گروه های حساس و کلانشهر های کرج و اراک به ترتیب با شاخص‌های ٢٣٨ و ١٧۵ ناسالم برای تمام گروه ها است. همچنین هوای کلانشهر های تبریز و اهواز به ترتیب با شاخص‌های ۴٢٠ و ۵٠٠ در شرایط خطرناک قرار دارد اما هوای کلانشهر مشهد با شاخص ٧۵ قابل قبول است.  

شاخص آلودگی هوا در ۶ منطقه تهران روی عدد ۵۰۰
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به افزایش شاخص آلودگی به عدد ۵۰۰ در برخی مناطق تهران گفت: از استاندار تهران تقاضا می کنیم با توجه به شرایط و سلامتی شهروندان ادارات پایتخت از ظهر به بعد تعطیل شود. به گزارش ایسنا، مهدی پیرهادی درجریان شصت و پنجمین جلسه شورای شهر تهران، اظهار کرد: در برخی مناطق شهر تهران شاخص آلودگی به عدد ۵۰۰ رسیده است. به گفته وی، مناطق ۲۱، ۹، ۲، ۵، ۶، ۱۳ شاخص آلودگی با عدد ۵۰۰ را تجربه می‌کنند. همچنین در دیگر مناطق نیز شرایط خوبی ندارند و در برخی مناطق از جمله منطقه ۱۴ شاخص بر روی عدد ۴۰۰ است.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به شرایط پیش آمده در تهران گفت: از استاندار تقاضا می‌کنیم تمام ادارات از ظهر به بعد تعطیل شوند چرا که طبق اعلام سازمان هواشناسی از بعدازظهر میزان شاخص آلودگی افزایش پیدا خواهد کرد و این شرایط برای شهروندان خطرناک است.

ادارات استان تهران تعطیل شد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: ساعات کاری ادارات استان تهران تا ساعت ۱۲ دیروز اعلام و کلیه فعالیت های ورزشی در فضای باز لغو می‌شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران عنوان کرد: در راستای جلوگیری از فعالیت های ورزشی در فضای باز، بازی لیگ برتر پرسپولیس و شهر خودرو مشهد لغو می شود. ملکی سپس گفت: جهت خروج کارمندان از ادارات، ورود و خروج به طرح ترافیک از ساعت ۱۲ طبق مصوبه کارگروه مشمول عوارض نمی شود.
بهبود کیفیت هوای تهران 
از روز پنجشنبه 
کارشناس سازمان هواشناسی کشور از خطر برخورد صاعقه و رگبار باران در سه استان و بروز پدیده گرد و خاک در اغلب مناطق کشور خبر داد. فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شدت آلودگی هوا در برخی از استان‌ها را در حد هشدار نارنجی اعلام کرد و گفت: هموطنان حتما از حضور در فضای باز اجتناب کنند، روز چهارشنبه به تدریج از شدت آلاینده‌ها کاسته می شود و شرایط بهتری را پیش رو داشته باشیم.

گردوخاک در جاده‌های ۹ استان
مرکز مدیریت راه های کشور از وزش باد و گردوخاک در برخی از محور‌های استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، لرستان، خوزستان و بوشهرخبر داد.

استان البرز امروز تعطیل است
دستگاه‌های اجرایی، مدارس و بانک‌های استان البرز به جز شعب مرکزی چهارشنبه ۴ خردادماه تعطیل است. به گزارش تجارت‌نیوز، امیر جاویدپور گفت: در جلسه کارگروه اضطراری که شهرستان کرج برگزار شد، با توجه به تداوم آلودگی هوا، چهارشنبه ۴ خردادماه تمامی ادارات و مدارس تعطیل اعلام شد. به نقل از تسنیم، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز گفت: بر این اساس تمامی مراکز دولتی، بانک‌ها به جز شعب مرکزی و همچنین دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به جز امتحانات پایه دوازدهم تعطیل است و آموزش به صورت مجازی برقرار می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما