شناسهٔ خبر: 54233233 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پنج اولویت اصلی وزارت علوم از زبان زلفی‌گل

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مرجعیت و دیپلماسی علمی، آموزش و پژوهش هدفمند، شاگردپروری و نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری در اولویت است.

صاحب‌خبر -

محمدعلی زلفی‌گل در دیدار با آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به اولویت‌های وزارت علوم گفت: ما ۵ اولویت را در این دوره مسئولیت در نظر گرفته ایم که اولین اولویت ما مرجعیت و دیپلماسی علمی کشور است که تلاش می‌کنیم اساتید و دانشگاه‌های کشور به مرجع علمی تبدیل شوند و تعاملات علمی با دنیا و کشور‌های همسایه داشته باشیم.

او می گوید: اولویت دوم وزارت علوم تحقیقات و فناوری آموزش و پژوهش هدفمند، مهارت محور و تاثیرگذار در پیشرفت کشور و اولویت سوم ما نوآوری فرهنگی و ترویج فرهنگ نوآوری است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بخشی از فرهنگ ما که از نظام ارباب رعیتی و پادشاهی به ما رسیده شایسته نیست، گفت: ما باید فرهنگ‌های ناشایست را پالایش کنیم مثلا ما کار را مقدس نمی‌دانیم در صورتی که کار و تلاش برای پیشبرد اهداف شخصی و اجتماعی مهم است یا اینکه قانون گریزی در زمان حاکم جائر توجیه داشت، ولی در نظام جمهوری اسلامی هیچ توجیهی ندارد و عدم رعایت قانون گناه است.

او با بیان اینکه علم و فناوری جدید همراه با خود فرهنگ جدیدی هم می‌آورد، گفت: تلفن همراه، اینترنت و فضای مجازی فرهنگ خاص خود را دارند و ما در مرحله اول تلاش می‌کنیم خودمان علم و فناوری تولید کنیم که فرهنگش برای خودمان باشد و در مرحله دوم تلاش می‌کنیم فرهنگ استفاده از فناوری‌های وارداتی را بومی سازی کنیم.

زلفی‌گل گفت: اولویت چهارم وزارت علوم تحقیقات و فناوری شاگرد پروری و فناور پروری است تا به تدریج نسل ماهر و کارآمدی داشته باشیم بنابراین دانش را باید با عمل و تجربه همراه کنیم.

او اولویت پنجم خود را تلاش برای خلق ثروت از فرصت‌های جدید دانست و گفت: در گذشته تلاش علمی ما بر محور مزیت‌های نسبی که در کشور وجود داشته مانند نفت، گاز، پتروشیمی، معادن مختلف، موقعیت جغرافیایی و اقلیم چهار فصل بوده است، ولی ما باید هنر این را داشته باشیم که مزیت‌های جدیدی برای خلق ثروت ایجاد کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ما می‌توانیم از کویر و انرژی خورشیدی بیشتری استفاده را داشته باشیم،گفت: تولید ثروت از دانش برنامه جدی ما است و باید تلاش کنیم اقتصاد دانش بنیان را در کشور ایجاد کنیم.

مسئولان از کج‌روی‌ها چشم پوشی نکنند

تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) نیز در این دیدار با بیان اینکه نباید مشغله‌های کاری باعث شود که وظایف خود را فراموش کنیم، گفت: افرادی که از مسئولیت‌های خود شانه خالی می‌کنند، از کج روی‌ها چشم پوشی می‌کنند، به وعده‌هایی که داده اند عمل نمی‌کنند و وظایف خود را به عهده دیگران می‌اندازند باید بدانند که روزی همه این‌ها محاسبه خواهد شد و در محضر خدا باید پاسخگو باشند.

آیت الله سیدمحمد سعیدی با اشاره به انتظاراتی که رئیس جمهوری، مردم و قانون از وزارت علوم دارند،گفت: همه این انتظارات باید اولویت بندی شوند و در حد توان به این انتظارات پاسخ داده شود.

او گفت: افرادی که از مسئولیت‌های خود شانه خالی می‌کنند، از کج روی‌ها چشم پوشی می‌کنند، به وعده‌هایی که داده اند عمل نمی‌کنند و وظایف خود را به عهده دیگران می‌اندازند باید بدانند که روزی همه این‌ها محاسبه خواهد شد و در محضر خدا باید پاسخگو باشند.

امام جمعه موقت قم با بیان اینکه وقتی در محضر بزرگی هستیم حتی کار‌هایی که وظیفه ما نیست را هم انجام می‌دهیم، گفت: همه ما در محضر خداوند هستیم و این شیرین کاری‌ها را باید در محضر خدا هم انجام دهیم و یقین داشته باشیم که خدا چندین برابر به ما پاداش خواهد داد.

سعیدی با بیان اینکه خداوند است که انسان را در مسند‌ها می‌نشاند، گفت: اگر خدا نخواهد، هیچ مسئولی بر صندلی خود نمی‌تواند بنشیند و افراد زیادی بر صندلی‌ها نشانده می‌شوند تا امتحان شوند.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در روز دوم سفر خود به قم با آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی از مراجع تقلید، اعرافی مدیرحوزه‌های علمیه، عباسی رئیس جامعه المصطفی و سیدمحمدتقی شاهچرغی استاندار قم دیدار و گفت‌وگو کرد. 

منبع:خبر حوزه

نظر شما