شناسهٔ خبر: 54232687 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

درخواست شورای امنیت از طالبان درباره اقدامات محدودکننده زنان

اقتصادنیوز: اعضای شورای امنیت در بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را در رابطه با کاهش فزاینده احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان ابراز کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه از مقامات طالبان در افغانستان خواست تا سیاست‌ها و اقدامات محدود کننده حقوق بشر، آزادی‌های زنان و دختران افغان را به سرعت متوقف کنند.

شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی پشت درهای بسته با بیانیه ای که نروژ آن را تقریبا دو هفته پیش تهیه کرده بود، موافقت کرد.

اعضای شورای امنیت در این بیانیه نگرانی عمیق  خود را در رابطه با کاهش فزاینده احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان ابراز کرده اند.

در بیانیه شورای امنیت آمده است: اعضای شورای امنیت از طالبان خواستند تا به سرعت  سیاست‌ها و رویه‌هایی که در حال حاضر حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران افغان را محدود می‌کند، متوقف کنند.

شورای امنیت همچنین از طالبان خواست به تعهدات خود برای بازگشایی فوری مدارس برای همه دانش آموزان دختر در این کشور پایبند باشد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری صدای افغان(آوا)، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی دولت طالبان تاکید کرده است: زنان نباید مانند دوره جاهلیت با آرایش از خانه‌های شان بیرون بیایند و همه بانوان ملزم به رعایت حجاب شرعی (مستند به مصوبه امروز وزارت امر به معروف و نهی از منکر) هستند و با افراد خاطی برخورد جدی صورت می‌گیرد.

براساس این گزارش، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان یک دستور تازه در مورد حجاب زنان در کشور صادر کرده است که بر اساس آن بر رعایت حجاب کامل زنان تاکید شده است.

در این فرمان چنین آمده که اگر یک زن حجاب را رعایت نکند، نخست ولی او توصیه و تنبیه، دوم احضار، سوم برای سه روز زندانی و چهارم به دادگاه کشیده خواهد شد.

«عاکف مهاجر» سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت موقت طالبان در پاسخ به واکنش‌های یوناما و دیگر سازمان‌های جهانی نسبت به طرح «حجاب اسلامی» این وزارتخانه اعلام کرد همانطور که دولت ما در قوانین کشورهای غربی مداخله نمی‌کند آنها هم از دخالت در امور داخلی افغانستان دست بردارند.

سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت موقت طالبان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: حجاب اسلامی یعنی  لباسی که زنان در آن محفوظ باشند.

وی با اشاره به اینکه حجاب اسلامی تنها برقع نیست افزود: برقع یا چادر و لباس‌های دیگری که زنان می‌پوشند اگر مناسب باشد هم حجاب اسلامی محسوب می‌شود.

این مقام افغان همچنین تصریح کرد: هر کشور قوانین خود را دارد و جهان هم به قوانین دیگر کشورها احترام می‌گذارد.

نظر شما