شناسهٔ خبر: 54232091 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ستاره صبح بررسی می‌کند

کارنامه 300 روزه مجلس انقلابی یازدهم

اشاره: ستاره صبح-مصطفی صباغ: ستاره صبح روز 15 شهریور 1399، «کارنامه 100 روزه» و روز 23 آذر 1399، «کارنامه 200 روزه» مجلس یازدهم را همراه با گزیده‌ای از اظهارنظرها، رفتارها، طرح‌ها و اقدامات اصولگراترین مجلس پس از انقلاب (که با رأی حداقلی بر سرکار آمد) را زیر ذره‌بین قرارداد. در این دو گزارش با نگاه به نظر برخی صاحب‌نظران و فعالان سیاسی، نتیجه‌گیری شد که چون این مجلس به‌ظاهر انقلابی در دو بازه 100 روز نخست خود و همچنین 200 روزه نتوانست اقدامات اساسی که موردپسند مردم باشد ارائه کند، در ادامه نیز نخواهد توانست اقدامات اساسی انجام دهد و احتمالاً ره به جایی نخواهد برد. روز 3 فروردین 1400 عمر مجلس یازدهم 300 روزه شد که به دلیل تعطیلات نوروز، امکان انتشار گزارش «کارنامه 300 روزه» وجود نداشت و با تأخیر گزارش 300 روزه آماده و در روز 16 فروردین در شماره 1544 روزنامه منتشر شد.

صاحب‌خبر -

 

 

نمایندگان اصولگراترین مجلس روز 11 آذر 1399 طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت را تصویب کردند. این مصوبه، دولت را مجبور کرد که اگر تا سوم اسفند 1399 تحریم‌ها علیه ایران برداشته نشود، ایران پروتکل الحاقی پیمان منع‌ گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را اجرا نکند و بازرسان آژانس را به کشور راه ندهد، عدم اجرای این قانون مقام‌های دولت باید به دادگاه بروند

 

 

 

*تذکر رهبری به نمایندگان

نمایندگان در این 300 روز نه‌تنها طرح یا راه‌کاری برای برون‌رفت کشور از وضعیت بحران ارائه ندادند بلکه گاهی به وادی تهمت و توهین افتادند از توهین به محمدجواد ظریف در جلسه ۱۵ تیر 1399 و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی تا توهین‌ بی‌سابقه‌ای به رئیس‌جمهوری داده شد. مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی پا را فراتر گذاشت و گفت: روحانی باید هزار بار اعدام شود! این رفتارها سبب شد تا رهبر انقلاب در کمتر از سه ماه، دو بار «لعن، تهمت و توهین» را نهی و آن را «حرام شرعی» اعلام کنند. سفرهای استانی پرشمار محمدباقر قالیباف نیز در شرایطی که رئیس مجلس مسئولیت اجرایی ندارد، شائبه فعالیت‌های انتخاباتی وی را پررنگ‌ کرده بود.

*سید رضا اکرمی:

دوسوم نمایندگان به مسئولیت خودآگاه نیستند

همچنین عملکرد ضعیف نمایندگان به‌گونه‌ای بود که سید رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز (که سابقه چند دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه خود دارد) نمایندگان مجلس یازدهم را بی‌توجه به شرایط موجود کشور دانست و گفت: «دوسوم این نمایندگان نسبت به مسئولیت تقنینی و نظارتی خود بی‌تجربه هستند.»

*عباسعلی کدخدایی:

مغایرت مصوبات مجلس با قانون

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم (که این مجلس به‌نوعی دست‌پخت او و همفکرانش در شورای نگهبان است) گفت: «63 مصوبه از مجلس در سال 1399 دریافت کردیم که نیمی از آن‌ها با قانون مغایرت داشت.» این اظهارنظر حرف سید رضا اکرمی و منتقدان را که نمایندگان بی‌تجربه هستند را اثبات می‌کند.

*اسحاق جهانگیری:

بلاتکلیف ماندن لوایح در مجلس

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری به اقدامات مجلس واکنش نشان داد و گفت: «از مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام گله‌داریم؛ موضوعاتی را برای حل مشکل مردم ارجاع داده‌ایم اما شش، هفت سال است که بلاتکلیف مانده و برای ما قصه تعریف می‌کنند.»

اکنون زمان مناسبی است تا نگاهی نقادانه به عملکرد 300 روزه نمایندگانی که خود را «انقلابی» خوانده و مهم‌ترین اولویتشان را بهبود اوضاع اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم اعلام کرده داشته باشیم. به نظر می‌رسد در این مدت، حاشیه‌های مجلس، پررنگ‌تر از متن بوده است.

*تلاش برای دادگاهی شدن حسن روحانی

 نمایندگان اصولگراترین مجلس روز 11 آذر 1399 طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت را تصویب کردند. این مصوبه، دولت را مجبور کرد که اگر تا سوم اسفند 1399 تحریم‌ها علیه ایران برداشته نشود، ایران پروتکل الحاقی پیمان منع‌ گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را اجرا نکند و بازرسان آژانس را به کشور راه ندهد، عدم اجرای این قانون مقام‌های دولت باید به دادگاه بروند.

*قاسم محبعلی:

مصوبه هسته‌ای مجلس مانع احیای برجام شده است

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ستاره صبح تأکید کرد: «مصوبه مجلس مسیر احیای برجام و رفع تحریم‌ها را پیچیده کرده است»؛ اما دولت با هوشمندی، اجازه نداد تا برجام نیمه‌جان، بی‌جان شود و در سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، توافقی سه‌ماهه با آژانس منعقد کرد تا همکاری با این نهاد بین‌المللی ادامه داشته باشد. دولت، وزارت ‌امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی هم بیانیه دادند که توافق با آژانس، برخلاف مصوبه مجلس نیست؛ اما نمایندگان که مدعی «انقلابی» بودن هستند، معتقد بودند توافق با آژانس سرپیچی از قانونی بوده که مجلس وضع کرده است؛ بنابراین نمایندگان با  ۲۲۱ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر، خواستار اعمال ماده ۲۳۴ نسبت به رئیس‌جمهور و کلیه ناقضین و مستنکفین از اجرای این قانون به قوه قضائیه و دادگاهی شدن رئیس‌جمهور شدند.

*نصرالله پژمان فر:

مصوبه مجلس توسط دولت جعل‌شده است

نصرالله پژمان فر، نماینده مشهد نیز در نطق خود در صحن علنی مجلس گفت: «دولت مصوبه مجلس را جعل کرده است». این بدان معنا بود که نمایندگان حتی مطلع نبودند که چنین تصمیماتی در سطوح عالی نظام اتخاذ می‌شود.

*برجام را در مجلس آتش زدند

نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در سرمقاله ستاره صبح دراین‌باره نوشت: «مگر این همان برجامی نیست که نمایندگان اصولگرا در مجلس آتش زدند؟ حالا چه شده که مفاد برجام آن‌قدر برای نمایندگان اصولگرا مهم شده که این اعمال را انجام می‌دهند؟»

*سفر پرحاشیه رئیس مجلس به مسکو

سفر محمدباقر قالیباف به مسکو، از اتفاقات خبرساز بود. درحالی‌که روزنامه «همشهری» خبر داده بود قالیباف حاضرشده برای دیدار با پوتین در تهران و فرودگاه روسیه تست کرونا بدهد و مجتبی توانگر نماینده تهران گفته بود که قالیباف با پوتین دیدار می‌کند، اما وی فردای آن روز گفت قالیباف با پوتین دیدار نمی‌کند؛ دلیل انجام نشدن این دیدار، به خاطر نپذیرفتن پروتکل‌های بهداشتی روس‌ها از سوی قالیباف عنوان شد. پس‌ازآن حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس، روابط تهران و مسکو را «ممتاز و راهبردی» خواند و گفت: «برنامه‌های مهمی در مدت اقامت قالیباف در مسکو تنظیم‌شده که رایزنی با رئيس‌های مجلس‌های دوما و سنای و برخی از مقا‌م‌های بلندپایه دولتی روسیه از آن جمله است». شتاب‌زدگی یا ذوق‌زدگی رئیس مجلس برای سفر به مسکو و شاید گرفتن عکس، به‌گونه‌ای بود که موردانتقاد برخی رسانه‌ها و فعالان سیاسی قرار گرفت و حتی سایت اصولگرای رجا نیوز هم از قالیباف انتقاد کرد و آن را «مانوری برای کسب اعتبار سیاسی» نامید. قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه هم در سرمقاله ستاره صبح نوشت: «داوطلبان بالقوه ریاست جمهوری در تلاش هستند تا به شکلی، اعتماد مسکو را جلب کنند... سفر قالیباف به مسکو، منافع ملی ایران را تأمین نکرد... روسای پارلمان کشورها، شانیت مستقل سیاسی ندارند.»

*سیلی زدن نماینده سبزوار به صورت یک سرباز وظیفه‌شناس

علی‌اصغر عنابستانی، رئیس ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد در سبزوار در سال 84 و فرماندار سبزوار در دولت نهم، استاندار چهارمحال ‌و بختیاری در دولت دهم؛ نماینده اصولگرای سبزوار در مجلس یازدهم است که ماجرای سیلی زدن او به یک سرباز وظیفه جنجالی و در صدر خبرهای رسانه‌های داخلی و بین‌المللی قرار گرفت. اگرچه او در ابتدا با صدور بیانیه‌ای سیلی زدن به سرباز را انکار کرد و مدعی شد «این سرباز بوده که دو بار با باتوم به او ضربه زده است» اما فشار افکار عمومی و انتشار فیلم باکیفیت پلیس راهور از جزئیات این ماجرا باعث شد تا او در ویدیویی از مردم ایران و سبزوار عذرخواهی و از قانون‌مداری سربازی که از او سیلی خورد تشکر کند.

*دفاع از سیلی زدن به صورت یک سرباز

حسینعلی حاجی‌ دلیگانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، درباره ماجرای سیلی زدن نماینده سبزوار به مأمور راهور خواستار عذرخواهی نیروی‌ انتظامی بابت ادبیات مأمور سیلی خورده شده است! همچنین موسی غضنفر آبادی، سخن‌گوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، مجلس درباره سیلی زدن نماینده سبزوار گفت «این موضوع اولویت این هیئت نیست»؛ اما ماجرا به اینجا ختم نشد. به گزارش خبر آنلاین به نقل از برنا، بهروز محبی نجم‌آبادی، دیگر نماینده سبزوار در مجلس، بدون آن‌که از اقدام عنابستانی اعلام برائت کند، ضمن حمایت از عنابستانی گفته: «فضای رسانه‌ای تبدیل‌شده به عده‌ای شعبان بی‌مخ که از کاه کوه می‌سازند. آدم‌هایی هستند که دروغ می‌گویند؛ حادثه‌ها را بزرگ‌نمایی می‌کنند؛ مانند خطای عنابستانی بزرگ‌نمایی شد».

*انتقاد از رفتار پادگانی رئیس مجلس

برخی از نمایندگان از تریبون مجلس نسبت به رئیس خود انتقاد کرده‌اند. محمود احمدی بیغش، نماینده شازند در تذکری گفت: «آیا تاکنون نماینده‌ای دیده است که یک‌بار رئیس مجلس به نطق‌ها توجه کنند؟ انگار نطق‌های نمایندگان برای رئیس مجلس زنگ تفریح است. به محض رسیدن زمان نطق‌ها آقای قالیباف از صحن مجلس بیرون می‌رود ما دلیل آن را نمی‌دانیم.» محمدتقی نقد علی، نماینده خمینی‌شهر نیز در تذکری گفت: «آقای قالیباف، شنیده می‌شود که قرار است شما به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری حضور یابید و برخی از اقداماتی که انجام می‌دهید هم یک ابزاری برای انتخابات ریاست جمهوری است که از شأن مجلس به دور است.» سفر پرحاشیه قالیباف به مسکو هم انتقادهایی را به دنبال داشت، مصطفی میر سلیم، نماینده تهران در توییتر خود با کنایه به قالیباف نوشت: «مقامات ارشد کشور موظف‌اند قبل از سفرهای رسمی خود تمام بررسی‌های تشریفاتی را بکنند تا نظام ما هزینه تبلیغات جاه‌طلبانه نشود.» همچنین محمدرضا صباغیان، نماینده بافق در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ قصد داشت تذکری بدهد که قالیباف از او انتقاد کرد؛ صباغیان در واکنش به رئیس مجلس گفت: «آقای قالیباف! بگذارید حرفم را بزنم. اینجا مجلس است و پادگان نظامی نیست. شما هم نماینده مجلس هستید و نماینده برتر نیستید. آقای قالیباف! شما در مجلس یک حزب تشکیل داده‌اید و کسی هم نمی‌تواند در مجلس حرف بزند.»

*طرح مجلس علیه سلامت شهروندان

مجلس یازدهم در ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ طرحی را با عنوان «جهش تولید و تأمین مسکن» به تصویب رساند که بر اساس ماده ۹ این طرح سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور موظف است اراضی ملی واقع در محدوده و حریم شهرها و همچنین اراضی مصوب وزارت راه و شهرسازی برای طرح‌های شهرک‌سازی در خارج از حریم شهرها را حداکثر ظرف مدت دو ماه تحویل وزارت راه و شهرسازی نماید. همچنین بر اساس ماده 12 این طرح، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور موظف است که اراضی واقع در محدوده و حریم طرح هادی روستاهای واقع در حریم شهرها را حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ درخواست وزارت راه و شهرسازی به صورت رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و همین اختیار را برای بنیاد مسکن منظور داشته‌اند.

*اسماعیل کهرم:

طرح نمایندگان تخریب و قلع‌وقمع منابع طبیعی است

اسماعیل کهرم، بوم‌شناسی و فعال محیط‌زیست در سرمقاله روزنامه ستاره صبح این طرح را «مجوز تخریب و قلع‌وقمع منابع طبیعی» نامید و نوشت: «درنتیجه مناطقی که مانند یک گردنبند گران‌بها در اطراف شهرها برای هوای پاک و آب پاک و خاک پاک در نظر گرفته‌شده، به تاراج خواهند رفت.» همچنین عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی این طرح را «چک سفید امضای مجلس برای تخریب منابع طبیعی» نامید و نوشت: «تخریب چراغ خاموش اراضی زراعی و منابع طبیعی با طرح جدید مجلس صورت می‌گیرد».

 

نظر شما