شناسهٔ خبر: 54232065 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

۲۰ درصد جمعیت کشور را تحصیلکرده‌های دانشگاهی تشکیل می دهند

محسن صفری / محسن امینی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ۲۰ میلیون تحصیلکرده دانشگاهی در کشور گفت: این جمعیت شامل ۲۵ درصد جمعیت کل کشور می‌شود.

صاحب‌خبر -

محمدعلی زلفی گل در دیدار مدیرحوزه های علمیه کشور، اضافه کرد: از آنجایی که هدف و نقش حوزه و دانشگاه، ایجاد جامعه‌ داناست، اگر افراد تحصیلکرده حوزه علمیه با فرهنگ دانشگاهی آشنایی داشته باشند و بالعکس، تاثیرگذاری بیشتری ایجاد می‌شود؛ بنابراین در این مسیر هرچه سرمایه‌گذاری شود، جا دارد.

وی خاطرنشان کرد: حرکت و تحول حوزه‌های علمیه از حالت سنتی به حالت سیستمی، می‌تواند زمینه‌ساز این شود که حوزه‌ها ضمن حفظ نقاط قوت قبلی، از نقاط قوت جدید در عرصه‌های علم برخوردار شوند که این امر، نقش حوزه در جهان را اثربخش‌تر خواهد کرد.

وی ادامه داد: در دانشگاه نیز باید نقاط قوت حوزه تسری داده شود؛ بسیار مهم است که نقاط قوت یکدیگر را شناخته، درک کنیم و به کار بندیم.

زلفی‌گل اظهار داشت: دانشگاه‌ها و علم حاکم بر دانش بشری، ویژگی‌های خود را در دقت، صراحت و صحت دارند.

وی با اشاره به لزوم جذب فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در حوزه‌های علمیه جهت ایفای نقش مؤثرتر در جامعه عنوان کرد: این امر در قم در حال انجام است که بسیار جای خرسندی دارد و این یک اتفاق بزرگ در تاثیرگذاری حوزه خواهد بود. اینکه افرادی که با فرهنگ و شیوه آموزش و پژوهش دانشگاهی آشنا هستند، سپس به حوزه آمده و دروس حوزوی را گذرانده‌اند، آینده‌ی موفق‌تر و پذیرش بیشتری در فضای دانشگاهی خواهند داشت.

زلفی‌گل با بیان اینکه دوگانه‌ حوزه و دانشگاه وجود ندارد و حوزه و دانشگاه قابل‌جمع هستند، عنوان کرد: تعامل و تکامل هم‌افزا لازمه‌ ارتباط این دو نهاد مهم، و طراحی و ایجاد سیستمی جهت این تعامل در راستای پیشرفت کشور از ملزومات می‌باشد.

گفتنی است: در این نشست، بر تشکیل شورای مشترک راهبری تعامل حوزه و دانشگاه تأکید شد و نمایندگان دو طرف جهت تشکیل شورا معرفی شدند.

زلفی‌گل همچنین در دیدار با رییس جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: این فعالیت جامعه المصطفی وظیفه‌ای ملی است؛ چراکه هر ایرانی با هر قومیت و نگرشی علاقه‌مند است که زبانش گسترش و نفوذ پیدا کند؛ لذا این امر جدای از وظیفه‌ دینی جامعه المصطفی، وظیفه‌ ملی است؛ از این باب، وزارت علوم در خدمت و همراه جامعة المصطفی خواهد بود.

وی افزود: جامعه المصطفی دانشگاهی فراملی و حوزه عملکردی آن، ملی و فراملی است که در گفتگوی فرهنگ‌ها، دیپلماسی علمی و فرهنگی و عمومی، یک دانشگاه منحصر به فرد است.

وزیر علوم با اشاره به پنج اولویت وزارت شامل مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، آموزش و پژوهش هدفمند، شاگردپروری و نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری عنوان کرد: جامعه المصطفی در ۴ اولویت از این ۵ اولویت فعالیت دارد؛ لذا هر جا نیاز به همراهی وزارت علوم باشد، از قبیل اضافه کردن رشته‌ها و گرایش‌های جدید همراهی خواهد کرد.

محمدعلی زلفی گل در روز دوم سفر خود به قم با آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی از مراجع تقلید، اعرافی مدیرحوزه های علمیه، عباسی رییس جامعه المصطفی و سیدمحمدتقی شاهچراغی استاندار قم دیدار و گفت وگو کرد.

انتهای پیام

نظر شما