شناسهٔ خبر: 54231979 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز:

پیوند علم با مدیریت شهری از اتفاقاتی مانند سقوط متروپل جلوگیری می‌کند

شیراز-ایرنا-رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز با بیان اینکه باید از ظرفیت علمی در مدیریت شهری بهره گرفته شود،گفت: ارتباط علمی با مدیریت شهری از اتفاقاتی مانند سقوط ساختمان متروپل در آبادان جلوگیری می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، غلامعلی ترابی سه‌شنبه در آئین اختتامیه همایش ملی جلوه‌های هنر و معماری مکتب زند و قاجار شیراز با اشاره به حادثه متروپل آبادان گفت: نوع شکل‌گیری ساختمان‌ها علاوه بر بحث ایمنی و عمرانی می‌تواند به لحاظ فرهنگی نیز تاثیرگذار باشد و باید آرامش و آسایش را برای مردم به همراه داشته باشد و اگر ارتباط قوی بین تولید علم و مجموعه‌های دانشگاهی و مدیریت شهری رقم بخورد هرگز چنین اتفاقاتی نخواهد افتاد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز در ادامه اظهار داشت: معماری و شهرسازی شیراز داستان عجیب و خاص دارد ؛ در دوره‌ کنونی سبک‌های مختلف معماری و شهرسازی در دنیا وجود دارد و در هم‌افزایی اندیشه‌های جهانی شاهد تحول در همه عرصه‌ها از جمله معماری و هنر هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه ورود شورا به برگزاری این همایش برای آن بوده که از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی برای شهرسازی شیراز استفاده شود، گفت: با توجه به چالش‌های حوزه شهرسازی باید بیشتر از ظرفیت‌های علمی استفاده شود و ظرفیت مدیریت شهری در کنار مجامع علمی قرار گیرد.

مکتب معماری شیراز در شکل گیری هنر ایران نقش ویژه‌ای دارد

دبیر علمی همایش ملی جلوه‌های هنر و معماری مکتب زند و قاجار با بیان اینکه مکتب معماری شیراز در شکل‌گیری فرهنگ و هنر ایرانی و گستره تمدن اسلامی نقش مهم و جایگاه ویژه‌ای دارد،گفت: مکتب شیراز با مکاتب دیگر ایران تفاوت چشمگیر دارد و در آن گستره موضوعی از فلسفه، ادبیات و کتابت دیده  می‌شود.

جواد ظفرمند برگزاری چنین رویدادهایی را برای معرفی و بررسی بخش‌هایی از این گنجینه عظیم ضروری دانست و با بیان اینکه تاکنون رویدادهای علمی در گستره مکتب شیراز کافی نبوده است،گفت: وزن خاص مبانی اندیشه و معرفت شناختی در مکتب شیراز و طرح گستره وسیع‌تری از حوزه‌ها و رشته‌ها در این مکتب در مقایسه با دیگر مکاتب هنری ایران دیده می‌شود.

دبیر علمی همایش ملی جلوه‌های هنر و معماری مکتب زند و قاجار شیراز افزود: ۲۵ نفر از استادان برجسته معماری دانشگاه‌های کشور از داوران ثابت این همایش بودند که سبب به فرجام رسیدن علمی این همایش شدند و ۴۰ دانشگاه یا مرکز آموزش عالی کشور نسبت به ارسال مقاله اقدام کردند که مشارکت بالا و قابل قبولی است‌.

۲۳۴ مقاله علمی به دبیرخانه همایش ملی جلوه‌های هنر و معماری مکتب زند و قاجار شیراز ارسال شد

دبیر اجرایی همایش ملی جلوه‌های هنر و معماری مکتب زند و قاجار شیراز نیز گفت: این همایش ضمن تاکید بر اصالت، هویت، روایتگری تاریخ و فرهنگ نهادینه در بافت‌های تاریخی هنر و معماری را به مثابه یک رسانه فرهنگی مطرح کرد که در محمل حیات اجتماعی جایگاه ویژه‌ای در طی قرن‌های متوالی به خود اختصاص داده است.

نازنین دهناد افزود: این همایش تلاش کرده با ارائه دستاوردهای پژوهشی محققان و پژوهشگران در حوزه هنر و معماری با تبادل دیدگاه‌هایی پیرامون محورهای ارائه شده گام موثری در محیط‌های شهری ایجاد کند.

دهناد با بیان اینکه در این همایش تعداد ۲۳۴ مقاله دریافت شد که پس از تکمیل فرآیند داوری، در نهایت تعداد ۱۰۶ مقاله مورد پذیرش نهایی کمیته داوری همایش قرار گرفت، افزود: تعداد ۴۵ مقاله برای سخنرانی و۶۱ مقاله برای ارائه شفاهی و ارائه به صورت پوستر پذیرفته شد.

دبیر اجرایی همایش ملی جلوه‌های هنر و معماری مکتب زند و قاجار شیراز ادامه داد: مقالات ارسال شده در این همایش از سوی پژوهشگران مراکز دانشگاهی حوزه هنر و معماری مهم کشور بوده که  ضمن تقدیر از مشارکت امید است که این همایش به سهم خود در تعالی اهداف و رویکردهای مورد نظر، به صورت کاربردی نقش مؤثری در پژوهش‌های آتی ایفا کند.

مراسم اختتامیه همایش ملی جلوه‌های هنر و معماری مکتب زند و قاجار شیراز عصر سه شنبه سوم خردادماه ۱۴۰۱ با حضور استادان برجسته معماری و تقدیر از برگزیدگان و پژوهشگران برگزار شد.

این همایش با همکاری موسسه نواآفرین سرور مهر، دانشگاه شیراز و شورای شهر اسلامی ترتیب داده شد و هدف از برگزاری آن شناخت هنر و معماری در دوره زندیه و قاجاریه و یافتن رویکردهای تطبیقی به صورت نظری و کاربردی، نوآوری و خلاقیت با نگاهی به سنت و مدرنیته و طراحی‌های متناسب عنوان شده است.

نظر شما