شناسهٔ خبر: 54230726 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر کل امور پژوهش وزارت نفت خبر داد:

ابلاغ جهت‌گیری‌های کلان پژوهشی وزارت نفت

آیدا علی اکبری

مدیر کل امور پژوهش وزارت نفت از ابلاغ جهت‌گیری‌های کلان حوزه پژوهش فناوری و تجاری‌سازی وزارت نفت خبر داد.

صاحب‌خبر -

مهدی احمدخان بیگی، امروز (سه‌شنبه، ۳ خردادماه) در نشست باروسای پژوهشکده‌ها و اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ارتباط مستقیم فعالیت دانشکده شیمی با صنعت نفت، اظهار کرد: سایر دانشکده‌ها برای تعریف پروژه در این حوزه جای کار زیادی دارند، بخشی از این ضعف به وزارتخانه‌ها و صنایع مربوطه بازمی‌گردد که اعلام نیاز به دانشگاه نمی‌کنند در صورتی که دانشگاه به عنوان یک نگاه سوم به خوبی قادر به رصد و شناسایی مشکلات و نیازهای صنعت خواهد بود.

وی افزود: دستورالعمل فرصت مطالعاتی اساتید و دانشگاهیان در صنعت نفت در دوره‌های ۳ ماهه تا یکساله که هفته گذشته توسط وزیر ابلاغ شد فرصت بسیار خوبی برای ارتباط مستقیم و نزدیک دانشگاهیان با صنعت را فرهم می‌کند.

احمدخان بیگی از ابلاغ جهت‌گیری‌های کلان حوزه پژوهش فناوری و تجاری‌سازی وزارت نفت خبر داد و گفت: سند برنامه راهبرد فناوری تا انتهای خردادماه هم‌سو با جهت‌گیری‌های کلان تدوین می‌شود، درخت فناوری صنعت نفت استخراج و نقشه توسعه فناوری نیز با ذکر عناوین پروژه‌ها تا انتهای شهریور ترسیم می‌شود که همه این‌ اسناد در سامانه جامعی که در حال احداث است تا مهرماه سال جاری به آسانی قابل دسترسی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها برای صنعت ما به مثابه فرصت بود تاکید کرد: پیش از این و به علت فراوانی کانال‌های تامین مواد و دستگاه‌ها تمایلی به تولید داخلی وجود نداشت در حالیکه امروز ما به سراغ دانشگاهیان آمده و دست به سوی آنها دراز کرده‌ایم تا دانشگاه به نیازهای صنعت بپردازد و آنها را مرتفع کند.

حمیدرضا صفوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان نیز با بیان اینکه دانشگاه صنعتی به‌عنوان‌ شهر دانشگاهی به مساحت ۲۵۰۰ هکتار پتانسیل‌های فراوان آموزشی پژوهشی دارد، گفت: اصفهان به‌عنوان قطب صنعتی کشور با صنایع بزرگ خاستگاه چنین مجموعه‌ای بوده است.

وی افزود: پژوهشگاه.های این دانشگاه قدمتی بیش از ۳۰ سال دارند از جمله پژوهشکده‌های‌ زیردریا با هدف دفاعی و پژوهشکده فاوا با هدف راداری و دفاعی فعال هستند.

صفوی با اشاره به اینکه نیازهای صنعت برای دانشگاه و پتانسیل‌های دانشگاه برای صنعت ناشناخته مانده است تصریح کرد: به ویژه با دسترسی کم اهالی دانشگاه به سطوح مدیریتی، این عدم شناخت ادامه پیدا می‌کند، اما این جلسات باعث شناخت متقابل، قبول توانایی‌ها و افزایش همکاری خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی با بیان اینکه تاسیس معاونت فناوری و نوآوری در وزارتخانه اتفاق مبارکی بود، گفت: در حال حاضر ۴۲ واحد فناور در دانشگاه فعال و این تعداد رو به گسترش است که پس از طی مراحل اولیه و استقرار در شهرک به‌صورت شرکت دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند.

صفوی تأکید کرد: ما در تولید علم رتبه بسیار خوبی داریم و در جایگاه ۱۶ قرار گرفته‌ایم، اما در مصرف علم پیشرفتی نداریم و بخشی از تقصیر متوجه دانشگاهیان است که به دنبال روش‌های مصرف و بازاریابی برای دانش تولید شده نبوده‌اند.

انتهای پیام 

نظر شما