شناسهٔ خبر: 54229144 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معطلی پروژه راه آهن خواف - هرات به دلیل تغییر دولت افغانستان

مشهد-ایرنا-- دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی علت اصلی معطلی پروژه راه آهن خواف- هرات و در معرض خطر استهلاک قرار گرفتن زیرساختهای ایجاد شده برای آن را تغییر دولت افغانستان اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از اتاق بازرگانی خراسان رضوی، رییس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان در نشست این دبیرخانه که به موضوع معطل ماندن پروژه راه‌آهن خواف - هرات و عدم بهره‌برداری از آن اختصاص داشت، گفت: استان خراسان رضوی به‌عنوان منطقه‌ای که این پروژه را در خود جای‌ داده، به دنبال این است که اعتبار  بیش از دو هزار میلیارد تومانی هزینه شده در راستای احداث راه‌آهن خواف - هرات به نتیجه برسد.

وی بیان کرد: طی مکاتبات انجام گرفته با گمرک، اعلام شد که برای بهره برداری از پروژه راه آهن خواف - هرات نیاز به زیرساخت های بیشتری وجود دارد اما استفاده از این راه‌آهن در حوزه توسعه استان و ظرفیت‌های ریلی این خطه ضروری است، چرا که این پروژه افغانستان را به اروپا متصل می‌کند و برای آن کشور بسیار مهم است.

رییس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: پروژه راه آهن خواف - هرات در سال ۱۳۹۹ با سرمایه‌گذاری هنگفتی متوقف‌ شده است و در صورت ادامه این تعلل، بعید نیست که امکانات و زیرساختهای فراهم‌ شده، مستهلک گردد، لذا باید موانع موجود در راه‌اندازی این راه آهن و راه‌حل‌ های استانی و ملی آن بررسی شود.

لبافی ادامه داد: کل مسیر ریلی خواف - هرات در چهار قطعه به طول ۲۲۵ کیلومتر ساخته شد که سه قطعه آن را شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ ونقل کشور ساخت و قرار بود ساخت قطعه چهارم در تعهد طرف افغانستانی باشد که با تغییر دولت مرکزی آن کشور، اجرای این پروژه متوقف شد اما ایران به تعهدات خود در ساخت سه قطعه عمل کرده است.

معاون مدیرکل راه‌آهن شرق کشور نیز در این نشست گفت: پروژه راه‌آهن خواف - هرات در دولت قبلی افغانستان افتتاح شد و به‌ صورت آزمایشی محموله‌ای نیز در این مسیر ریلی حمل گردید که البته چون به‌ صورت آزمایشی انجام شد، نمی‌توان چندان به آن استناد کرد.

محمد خالقی نیا، علت اصلی تأخیر در تکمیل این پروژه را تغییر دولت در افغانستان خواند و گفت: در بخش ساختمانی، امکانات و زیرساخت‌های مربوط به این راه‌ آهن هم‌ اکنون تکمیل‌ شده است.

وی اظهار داشت: در مکاتبه‌ای که درخصوص موانع حمل بار از طریق این خط آهن داشتیم، از تعرفه سنگینی که افغانستان برای ورود بارها از این راه در نظر گرفته، گلایه کردیم، این تعرفه‌ها برای تجار ما مقرون‌ به‌ صرفه نیست. موضوع دیگر این است که هنوز برای مرز شمتیغ کد گمرکی صادر نشده است، در موضوع مجوزها نیز وزارت کشور و مراجع امنیتی باید برای بهره‌برداری از این مرز دستور لازم را صادر کنند.

این مسئول در راه آهن شرق کشور گفت: در بخش زیرساختهای ریلی خواف - هرات قول‌های مساعدی از سمت دولت افغانستان داده شده مبنی بر اینکه کاستی‌های ناشی از تغییر مدیریت در این کشور برطرف شود.

خسارت به ایستگاه راه‌آهن ساخته‌ شده توسط ایران در افغانستان

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور نیز در این نشست گفت: پروژه راه‌آهن خواف - هرات ۲۲۵ کیلومتر است که طبق توافقات سالهای گذشته دو کشور، مقرر بود قطعات ۱ و ۲ در خاک ایران و قطعه سه در خاک افغانستان توسط ایران ساخته شود، لذا این پروژه از حدفاصل ایستگاه شمتیغ در ایران تا روزنک افتتاح‌ شده است.

علیرضا دیواندری افزود: تا پایان سال ۱۳۹۹، ۶۰ درصد از زیرساخت ایستگاه روزنک تا هرات به طول ۸۵ کیلومتر توسط ایران ساخته‌ شده بود و دولت بر لزوم تکمیل هر چه سریعتر آن تأکید داشت، در واقع از نقطه صفر مرزی ایران تا ایستگاه روزنک ۶۵ کیلومتر زیرسازی، روسازی و احداث ساختمان ایستگاه راه‌آهن انجام‌ شده است؛ اما به خاطر اتفاقات افغانستان این پروژه تکمیل نشد.

وی اظهار داشت: در بازرسی‌هایی که انجام گرفت، مشاهده شد خسارتهایی که در این مدت در زیرساخت‌های پروژه در طرف افغانستان بوجود آمده، مربوط به برخی تجهیزات ایستگاه راه‌آهن روزنک بوده است.

دیواندری خاطرنشان کرد: اگر توافقی بین وزارت خارجه کشورمان با افغانستان مبنی بر تکمیل مسیر در سمت افغانستان صورت گیرد، می‌توان امید داشت که این پروژه زودتر به سرانجام و بهره‌برداری برسد.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور تصریح کرد: در بخش افغانستان، پنج میلیون تن حمل بار از طریق این راه‌آهن پیش‌بینی‌ شده که حجم زیادی از آن مربوط به مواد معدنی است، در حال حاضر به دلیل اینکه دولت افغانستان هنوز رسمیت نیافته، برقرار کردن ارتباط و توافق با این کشور کمی دشوار است؛ اما بخش خصوصی می‌تواند بخشی از امور را انجام دهد.

وی اظهار داشت: بخش خصوصی ایران واگن مورد نیاز را در اختیار دارد و اگر دیزل مورد نیاز برای ۶۵ کیلومتر طرف افغانستان خریداری شود و معادن آن کشور هم فعال شود، روزانه مقدار بار قابل‌ حمل مشخص می‌ شود و با هماهنگی که با گمرک و مرزبانی انجام داده‌ایم، کار حمل کالا تا ایستگاه روزنک آغاز خواهد شد.

در پایان این نشست مقرر شد موانع موجود در راه‌اندازی این راه‌آهن، طی نامه‌ ای به معاون اقتصادی استانداری مکاتبه گردد و این نامه حاوی نکات اساسی درباره وضعیت و مشکلات موجود و نیز پیشنهادها برای عبور از این وضعیت باشد، همچنین تاکید شد که در مکاتبات به اهمیت احداث و تکمیل حلقه ۸۰ کیلومتری مورد نیاز جهت اتصال ایستگاه روزنک به هرات، اشاره شود؛ زیرا در صورت این اتصال، موضوع حمل مسافر از طریق این خط آهن هم در دستور کار قرار می‌گیرد.

طبق آنچه در پروژه راه آهن خواف - هرات در سال نخست فعالیت آن پیش بینی شد، جابجایی  ۳۰۰ هزار نفر مسافر بود تا در افق بلندمدت، سالانه یک‌ میلیون مسافر از این طریق جابه‌جا شود.

نظر شما