شناسهٔ خبر: 54229037 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا؛

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

تهران- ایرنا- تاکید رئیسی بر همخوانی مواضع ایران و عمان،نقض برجام به شیوه انگلیسی، تاکتیک لندن در سیاسی کردن سفر به ایران، ادعای سی ان ان در مورد بارگیری غلات اوکراین توسط کشتی‌های روسی و دفاع قاطعانه استولتنبرگ از عضویت فنلاند و سوئد در ناتومهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بود.

صاحب‌خبر -

**آیت‌الله رئیسی: مواضع ایران و عمان در بسیاری از مسائل همخوانی قابل توجهی دارد

رئیس جمهور بامداد سه شنبه و پس از بازگشت از سفر رسمی به عمان گفت:‌ مواضع تهران و مسقط در بسیاری از مسائل همخوانی قابل توجهی دارد.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

آیت الله سید ابراهیم رئیسی پس از بازگشت از سفر رسمی به عمان در نشست خبری در فرودگاه مهرآباد تصریح کرد: حسن روابط ایران و عمان، همکاری منطقه‌ای را افزایش خواهد داد.

رئیس‌جمهور افزود: در نشست‌های امروز با مسئولان عالی عمانی این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که لازم است که دو کشور این همکاری را در سطح منطقه و بین المللی داشته باشیم ضمن آنکه مواضع دو کشور در خیلی از مسائل همخوانی قابل توجه دارد.

آیت الله رئیسی ادامه داد: فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان دو کشور، مشکلات خود را در زمینه تجارت، انتقال پول، مسائل مالی، بانکی و گمرکی در نشستی با حضور وزیر صمت و وزیر تجارت عمان بررسی شد و مقرر شد در این زمینه به زودی موانع رفع می‌شود تا راه برای تجارت و کار اقتصادی هموار شود.

رئیس‌جمهور افزود: هم تجار عمانی و هم ایرانی آن چنان آشنا با ظرفیت‌های موجود در دو کشور نیستند. بنابراین ضرورت تاسیس دفتر تجاری ایران در عمان احساس شد و بررسی شد که این دفتر هرچه زودتر تاسیس شود تا ظرفیت‌های دو کشور را به فعالان اقتصادی بشناساند.

وی تصریح کرد: در نشست با ایرانیان مقیم عمان، آنها مشکلات حقوقی و مسائل فرهنگی و آموزش و پرورش را مطرح کردند که نسبت به این موضوع هم تصمیماتی گرفته شد که برخی از آنها باید در تهران دنبال شود. آنچه قطعی است آن است که ایرانیان مقیم خارج مثل ایرانیان داخل دارای حقوقی هستند که دولت باید پیگیر باشد.

آیت الله رئیسی گفت: بالاخره کسانی هستند به دلیل تحصیل و شغل در خارج از کشور به سر می‌برند. دولت چون ایرانیان داخل، نسبت به آنها هم وظیفه دارد. طبیعتا وزارت خارجه و شورای ایرانیان خارج از کشور کار را دنبال کنند تا مشکلات ایرانیان مقیم عمان هم به حداقل برسد.

irna.ir/xjJw4f

**نقض برجام به شیوه انگلیسی

هشدار مسافرتی دولت انگلیس درباره سفر اتباع این کشور به ایران، خلاف تعهدات لندن ذیل برجام است که در آن طرف‌های اروپایی توافق کردند تا از هرگونه اقدامی که بر عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران و اجرای موفقیت آمیز این توافق تاثیر منفی بگذارد اجتناب کنند.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

وزارت امور خارجه انگلیس هفته پیش با صدور بیانیه‌ای به اتباع انگلیسی و کسانی که دارای تابعیت مضاعف هستند هشدار داد: این خطر بسیار زیاد است که خودسرانه در ایران دستگیر، بازجویی یا بازداشت شوید.

در این بیانیه که به فاصله کوتاهی پس از دیدار نازنین زاغری با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در لندن منتشر شد ادعا شده است؛ تعدادی از ایرانیان-بریتانیایی دوتابعیتی در ایران بازداشت شده‌اند که در حال گذراندن دوره‌های حبس طولانی هستند.

این درحالیست که بر اساس ادعای وزارت امور خارجه انگلیس، روند کیفری که در چنین مواردی دنبال می شود کمتر از استانداردهای بین المللی و توانایی وزارت خارجه انگلیس برای ارائه پشتیبانی کنسولی بسیار محدود است. همچنین ادعا شده است که داشتن ارتباطات با انگلیس می تواند دلیل کافی برای مشکوک شدن مقامات ایران به فعالیت های شما باشد.

این بیانیه مغرضانه همچنین طرح ایران برای میزبانی از هواداران جام جهانی فوتبال در جزیره کیش را نیز هدف قرار داده و توصیه کرده است: کیش یک جزیره ایرانی نزدیک به قطر است اما توسط مقامات ایرانی کنترل می شود و خطرات مشابهی برای اتباع بریتانیایی وجود دارد.

این درحالیست که روزنامه تایمز چاپ لندن که از نشریات تحت سلطه امپراتوری رسانه ای روپرت مرداک بشمار می رود نیز، ماه پیش در گزارشی ادعا کرد؛ بریتانیایی‌ها با خطرات امنیتی قابل‌ توجهی از سوی ایران مواجه هستند. گزارش یاد شده با بیان اینکه ایران «بریتانیا را شیطان کوچک و طرفدار شیطان بزرگ (آمریکا) می‌نامد» مدعی شد: ایران به خاطر ربودن غربی‌ها به‌عنوان اهرمی در بازی‌های سیاسی خود شهرت پیدا کرده است.

همان موقع سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلیس با انتشار پیامی در توئیتر گزارش موهن تایمز را ایران هراسانه خواند و تصریح کرد: ایران و جزایر آن در خلیج فارس برای همه از جمله بریتانیایی ها و طرفداران جام جهانی از سراسر جهان امن است تا از زیبایی های این سرزمین لذت ببرند.

اما وزارت امور خارجه انگلیس در اقدامی به نظر هماهنگ با گزارش تایمز، در توصیه مسافرتی اخیر ادعا کرد که اتباع این کشور با خطر «دستگیری و بازداشت خودسرانه» در کیش مواجه هستند و «وزارت امور خارجه توصیه می کند از سفر به جزیره کیش خودداری کنید.»

وزارت خارجه انگلیس پس از امضاء برجام، هشدار مسافرتی به ایران را به‌طور کامل لغو کرد. این مساله با استقبال زیادی از سوی فعالان عرصه گردشگری مواجه شد تا حدی که ایران در نمایشگاه بازار سفرهای جهانی در سال ۲۰۱۵ میلادی جزو یکی از مهم‌ترین مقاصد جدید توریستی معرفی شد.

اما ۴ ماه بعد از خروج آمریکا از برجام، وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای شهروندان این کشور را به دو دسته انگلیسی اصیل و کسانی تقسیم کرد که دارای تابعیت مضاعف هستند. در بیانیه مهر ماه ۱۳۹۷ وزارت امور خارجه انگلیس به شهروندان دو تابعیتی هشدار داد که در سفر به ایران با خطر بازداشت مواجه هستند. این بیانیه ادعا کرد که اگر یک شهروند دارای تابعیت دوگانه دستگیر شود توان دولت انگلیس برای حمایت بسیار محدود است. وزارت امور خارجه انگلیس بر همین اساس به اتباع دو تابعیتی توصیه کرد که از سفر به ایران اجتناب کنند.

همان زمان سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران از سیاسی کردن سفر به ایران توسط دولت انگلیس ابراز تاسف و تصریح کرد: مقامات ایران مکرر اطمینان داده‌اند که تابعیت مضاعف به‌خودی‌خود جرم یا نقض قانون محسوب نمی‌شود و کسی به این دلیل مورد پیگرد قرار نمی‌گیرد.

اما وزارت امور خارجه انگلیس در گامی دیگر، پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط رژیم جنایتکار آمریکا، بخش‌هایی از شرق و غرب ایران را در فهرست مناطق ممنوعه مسافرتی قرار داد و پارسال هم به اتباع انگلیسی توصیه کرد که تنها در شرایط اضطراری به ایران سفر کنند. اما ۲۳ اردیبهشت امسال، وزارت امور خارجه انگلیس در اقدامی مغرضانه و با جو سازی رسانه‌های این کشور پرونده ارفاق سفر به ایران را بست و با انتشار یک نقشه قرمز رنگ از ایران، تمام کشور را در فهرست مناطق ممنوعه مسافرتی قرار داد. 

در همان روز نازنین زاغری که به جرائم امنیتی در ایران محکوم و اسفند گذشته بنا به دلایل بشردوستانه و انسانی آزاد شد به همراه تولیپ صدیق نمانده مجلس عوام به دیدار نخست وزیری رفته بود. خانم صدیق پس از جلسه با نخست وزیر انگلیس به رسانه‌ها گفت: دیگر هرگز دولت نباید اجازه دهد که شهروندان بریتانیایی با این همه کم کاری برای آزادی آنها گروگان گرفته شوند.

گفتنی است که واژه تحریک آمیز و موهن «گروگان‌» اولین بار توسط جرمی هانت وزیر امور خارجه اسبق انگلیس در ادبیات سیاسی روابط دوکشور استفاده شد. هرچند مقام‌های انگلیس بعدا به ظاهر از این ادبیات فاصله گرفتند اما شواهد حاکیست که شیطنت آقای هانت برای ثبت این واژه در روابط با ایران، در فضای رسانه‌ای انگلیس بی تاثیر نبود.

واقعیت این است که توصیه مسافرتی انگلیس، سرمایه‌گذاران این کشور را از سفر به ایران منصرف می‌کند و این امر برخلاف تعهدات انگلیس در برجام است که به عنوان یکی از اعضای اروپایی این توافق، متعهد است که از سیاست‌گذاری‌هایی که بر عادی سازی روابط اقتصادی با ایران تاثیر منفی می‌گذارد اجتناب کند.

طبق بند ۲۹ برجام طرف‌های اروپایی باید «منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تاثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهدات شان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت آمیز این برجام خودداری کنند.»

از این منظر، نخستین تاثیر منفی تصمیم وزارت امور خارجه انگلیس این است که شرکت‌های بیمه به تدریج از ارائه خدمات به مسافران ایران، انصراف داده‌ و بدیهی است که سرمایه‌گذار بالقوه انگلیسی چندان تمایلی برای انجام سفر به ایران نشان ندهد.

البته بسیاری از شرکت‌های انگلیسی پس از ماجرای خروج آمریکا از برجام و با وجود سازوکار نمایشی مالی اروپا و ایران (اینستکس) از ترس تحریم‌ها و فشار حداکثری ایالات متحده، چندان رغبتی به تجارت با ایران نداشتند. دولت انگلیس شرکت‌ها در این کشور را به تجارت با ایران تشویق می‌کند با این شرط اساسی و مهم که منافع خود در آمریکا را مد نظر قرار دهند.

سفارت انگلیس در ایران هفته پیش در توئیتر نوشت: ما این هفته از نمایشگاه نفت ایران در تهران بازدید کردیم و تحت تاثیر نبوغ مهندسی ایران در این بخش قرار گرفتیم. در ادامه این پیام توئیتری آمده است: پتانسیل بسیار خوبی برای پروژه های ایران و بریتانیا برای بهبود کارایی انتشار گازهای گلخانه ای، محیط زیست و بهداشت و ایمنی در این بخش وجود دارد.

از این منظر بیانیه‌ای وزارت امور خارجه انگلیس حتی با این پیش‌فرض که روابط تجاری دو کشور چندان تعریفی ندارد، خلاف نص صریح برجام بشمار می‌رود.

یک سخنگوی نخست وزیر انگلیس در این باره ادعا کرد که توصیه‌های مسافرتی بر اساس حراست و دفاع از امنیت شهروندان انگلیس صادر می‌شود. وی بر همین اساس مدعی شد که توصیه اخیر وزارت امور خارجه انگلیس در مورد ایران بر همین اساس به روز رسانی شده است.

این سخنگو که بر اساس رویه دفتر نخست وزیر انگلیس خواست نامش فاش نشود اضافه کرد که توصیه‌های مسافرتی انگلیس به طور مدام مورد بازبینی قرار می‌گیرد و اگر اوضاع تغییر کند به روز رسانی خواهد شد.

هرچند منافع ملی ادعایی دولت انگلیس در توصیه مسافرتی مستتر شده اما «واضح است که پیامد چنین تصمیمی بر اجرای موفقیت آمیز برجام تأثیر منفی داشته و نقض توافق تلقی می شود.

دفتر ایرنا در لندن برای پیگیری این موضوع، با ارسال سوال مکتوب خود به وزارت امور خارجه انگلیس درمورخ ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ، از وزارت امور خارجه انگلیس خواسته تا توضیحات خود را در این خصوص ارائه کند؛ اما به رغم پیگیری‌های به عمل آمده، تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

irna.ir/xjJvYX

**روایتی از یک خبر | واشنگتن نگران ریسک بیان بایدن

گاف های پیاپی رئیس جمهوری آمریکا در شرایطی که روابط واشنگتن و رقبایش به سردترین سطوح رسیده و مشکلات اقتصادی رای دهندگان آمریکایی را از او ناامید ساخته می تواند به زیان واشنگتن و به خصوص حزب دموکرات تمام شود.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

این روزها موضوع گاف های بایدن و حرکات و عجیب و غریب او در ملاقات ها،گردهمایی ها و مصاحبه ها دیگر موضوع چندان تازه ای نیست و روز گذشته رئیس جمهوری آمریکا در توکیو در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر ژاپن، در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسش خود را خیلی واضح و روشن در باره مسئله حساس تایوان مطرح کرد، با حالتی حاکی از گیجی و سردرگمی و بدون اینکه متوجه سوال سوال شده باشد، گفت «بله» و بلافاصله کاخ سفید مجبور به توضیح درباره این «بله» جنجالی و لاپوشانی آن شد.

رئیس جمهوری آمریکا دیروز و در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر ژاپن بار دیگر سخنانی را بر زبان آورد که پیامدهای آن کاخ سفید و شخص وی را رها نساخته و وادارشان ساخته تا توضیحاتی را برای تصحیح و توجیه آن منتشر سازند.

جو بایدن که دیروز (۲ خرداد) توسل به نیروی نظامی از سوی کشورش برای حمایت از تایوان در برابر چین را رد نکرده بود، بعد از بازتاب های گسترده رسانه ای و به خصوص واکنش تند پکن، امروز مجبور شد حرف خود را پس بگیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسیده بود "شما حاضر به مداخله نظامی در مناقشه  اوکراین نیستید ... آیا تمایل دارید که اگر لازم باشد به دفاع نظامی از تایوان بپردازید؟ "، به صراحت پاسخ داد: بله.

بلافاصله بعد از پایان نشست خبری بایدن، یک مقام کاخ سفید برای رفع و رجوع گاف بایدن، در گفت و گو با رویترز و بدون ذکر نام خود، توضیح داد: این سخن بایدن که آمریکا برای دفاع از تایوان اقدام نظامی انجام خواهد داد، به معنی تغییر در سیاست آمریکا نیست. همانگونه که رئیس جمهور بایدن در بخشی از سخنانش گفت، سیاست آمریکا در قبال چین تغییر نکرده است.

irna.ir/xjJwf9

**کودک بازیگوش پرواز نجف به ایران را دو ساعت به تاخیر انداخت

منابع عراقی می گویند که یک کودک ۱۰ ساله امروز سه شنبه توانست بدون دردسر از همه گیت های فرودگاه نجف عبور کند و خود را به پای پرواز «ایران ایر» برساند. این امر سیستم امنیتی چند لایه فرودگاه نجف را به چالش کشید بطوری که باعث شد هشدار امنیتی در این فرودگاه عراق صادر شود.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

رسانه های عراقی خبر دادند که صبح امروز این کودک همه موانع امنیتی فرودگاه بین المللی نجف را پشت سر گذاشت، از  پایانه ویژه فرودگاه هم گذشت؛ گیت های متعدد را طی کرد و پای پرواز ۵۳۱۸ ایران ایر رسید.
در این هنگام، توجه مامور امنیتی به او جلب شد و از او کارت پرواز خواست؛ اما با این پاسخ مواجه شد که «نمی خواهم سفر کنم بلکه می خواهم به خانه مان در منطقه البراکیه برسم.»
این رویداد بنا به گفته رسانه های عراقی سبب شد که هشدار امنیتی صادر شود و مسافران از هواپیما پیاده و دوباره به سالن انتظار منتقل شوند و بلیت ها دوباره کنترل شود؛ امری که پرواز را یک ساعت و ۴۵ دقیقه با تاخیر مواجه کرد.
کانال «صابرین نیوز» عراق به نقل از یک مقام امنیتی نوشته است که این اتفاق باعث برکناری مدیر نظارت فرودگاه بین المللی نجف اشرف شده است.

در همین باره، شبکه «السومریه نیوز» به نقل از یک مقام امنیتی گزارش داد که ورود این کودک به باند فرودگاه نجف باعث شد تا وضعیت فوق العاده و آماده باش در فرودگاه  اعلام شود.

به گفته وی، این کودک که متکدی است، امنیت فرودگاه نجف را زیر پا گذاشت و به منظور درخواست پول و کمک از مسافران، وارد نقطه پرواز هواپیمای ایرانی شد که در حال آماده شدن برای برخاستن از باند فرودگاه بود.

وی افزود که نیروهای امنیتی با خارج کردن مسافران از هواپیما، کودک یاد شده را که بیش از دو ساعت پرواز را مختل کرده بود، دستگیر و به بیرون از فرودگاه نجف منتقل کردند.

irna.ir/xjJwqb

**توانمندی های افغانستان برای تبدیل شدن به قلب آسیا از دیدگاه رسانه افغان

رسانه افغانستانی با اشاره به پتانسیل های متنوع در این کشور امتیازات و توانمندی های تبدیل افغانستان به عنوان قلب آسیا و کشوری باثبات و امن را برشمرد.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

افغانستان که به «قلب آسیا» معروف است، دروازه ورود به مناطق مختلف است به طوری که آسیای مرکزی را از طریق تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و آسیای جنوبی را از طریق پاکستان و  در نهایت خاورمیانه را از طریق ایران به هم متصل می کند.

بدین ترتیب به نظر می رسد صلح و ثبات در افغانستان برای توسعه اجتماعی و اقتصادی و شکوفایی منطقه حیاتی است.از سوی دیگر ارتباط اقتصادی منطقه با صلح در افغانستان مرتبط است.

بر اساس بررسی های زمین شناسی آمریکا، افغانستان دارای ۶۰ میلیون تن مس، ۲.۲ میلیون تن سنگ آهن و ۱.۴ میلیون تن عناصر خاکی کمیاب است.

در روند انتقال افغانستان به مرحله جدید، سیاست و بی ثباتی اقتصادی آن در کنار امنیت انسانی آسیب دیده است.در نتیجه چالش های امنیتی بالقوه را برای کشورهای همسایه اش تشدید کرده است.

از آنجا که اقتصاد افغانستان وابسته به کمک است و سیستم بهداشت و سلامت آن به شدت به بودجه های خارجی متکی بوده است،اکنون قادر به پرداخت حقوق  به پزشکان و کارکنان و حتی خرید دارو نیست.

بنابراین بهترین راه حل  برای تقویت اقتصاد افغانستان، افزایش تجارت و ارتباط آن با کشورهای منطقه برای مقابله با  بحران انسانی و اقتصادی این کشور است. توسعه اقتصادی کلید شکوفایی هر کشوری است، بنابراین پتانسیل افغانستان به عنوان دروازه ارتباط اقتصادی با کشورهای آسیای مرکزی برای رشد و توسعه نه تنها افغانستان، بلکه در کل منطقه حیاتی است.

در این چارچوب، پروژه های اکتشافی مانند «تاپی» و  «کاسا»  و پروژه خطوط راه آهن «ترانس-افغان»  تاثیر بالقوه مثبتی بر توسعه اقتصادی و صلح در آسیای مرکزی و جنوبی خواهند داشت و افغانستان بار دیگر به قلب منطقه تبدیل خواهد شد.

رونق منطقه ای به صلح افغانستان و پتانسیل تجارت و اتصال بستگی دارد. اتصال منطقه ای همچنین به جذب افغانستان به عنوان شریک برای دستیابی به بازارهای جدید کمک خواهد کرد برخلاف این ادعا که ممکن است به مثابه تهدید و منبعی برای مشکلات باشد.

irna.ir/xjJwnb

**تورم در قیمت خواربار دومین معضل انگلیسی‌ها بعد از هزینه‌های انرژی

نتایج تحقیقات صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که تورم در قیمت خواربار به بالاترین سطح در ۱۳ سال گذشته رسیده و به دومین معضل مردم این کشور بعد از هزینه‌های انرژی تبدیل شده است.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

یافته‌های موسسه بیین‌المللی کانتر ورلدپنل نشان می‌دهد که تورم در سوپرمارکت ها از ۵.۹ درصد در یک ماه گذشته به ۷ درصد افزایش یافته است. قیمت تنقلات و گوشت تازه گاو سریع‌ترین رشد را تجربه کرده و این مساله به تعبیر پروهشگران کانتر نشانگر انتقال افزایش هزینه‌های انرژی، کود، سوخت و خوراک دام بر اثر جنگ در اوکراین است.

قیمت‌ها در انگلیس پیش از آغاز جنگ اوکراین به دلیل کمبود نیروی کار و افزایش هزینه‌های حمل و نقل بالا رفته بود و مانع از بهبود اوضاع اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا شده بود.

رئیس شرکت «آرلا فودز» بزرگترین شرکت لبنیات بریتانیا هفته گذشته به شبکه خبری اسکای گفت که هزینه های تولید به سطحی رسیده که قبلاً دیده نشده و در آینده فشار بیشتری بر قیمت ها وارد می‌کند. مجموعه‌ای از شرکت‌های دیگر در حوزه خواربارفروشی هشدار داده‌اند که قیمت‌های آن‌ها افزایش بیشتری را تجربه می‌کند.

آخرین گزارش کانتر ورلدپنل از بازار خواربارفروشی در ۱۲ هفته منتهی به ۱۵ مه نشان می دهد که فروش سوپرمارکت ها ۴.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

فریزر مک‌کویت، رئیس بخش خرده‌فروشی این موسسه می‌گوید : «مردم واقعاً فشار در سوپرمارکت‌ها را احساس می‌کنند و مجبورند بودجه‌شان را افزایش دهند تا هزینه‌ها را پرداخت کنند.» وی افزود که در نظرسنجی صورت گرفته ۴۳ درصد مردم گفته‌اند که ناگزیر اوضاع را تحمل می‌کنند اما ۲۲ درصد با مشکل مالی شدید مواجه هستند.

این درحالیست که افزایش قیمت خواربار برای بیش از ۹ نفر از هر ۱۰ نفر از گروه رو به رشد نگران کننده است و آن را به دومین موضوع مهم پس از افزایش هزینه انرژی تبدیل کرده است.

جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. این واقعیت که دورنمایی از بهبود اوضاع دیده نمی‌شود و مقامات رسمی هم درباره تشدید اوضاع هشدار می‌دهند، مردم کشور را شوکه کرده است.

قیمت‌ها در انگلیس به دلیل تبعات برگزیت، بحران کرونا و شرایط ناشی از جنگ در اوکراین، طی ماه‌های اخیر تا ۶۰ درصد افزایش یافته است. بانک مرکزی انگلیس دو هفته پیش، با افزایش نرخ بهره بین بانکی به بالاترین سطح در ۱۳ سال گذشته، در بیانیه ای خطر رکود اقتصادی را پیش بینی کرد.

شاخص نرخ تورم در انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور به ۹ درصد در ماه گذشته میلادی (آوریل) رسیده است. این رقم علاوه براینکه بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته بشمار می‌رود، در واقع یک جهش دو درصدی را در عرض یک ماه نشان می‌دهد.

پیش از جنگ اوکراین پیش‌بینی می‌شد که نرخ تورم با وجود فشارهای ناشی از برگزیت و بحران همه‌گیری کرونا در محدوده ۲ درصد سیر کند. اما اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم به دلیل افزایش بهای انرژی، تا پایان سال‌جاری میلادی به بالای ۱۰ درصد می رسد.

دولت انگلیس از سوی احزاب مخالف سیاسی و افکار عمومی تحت فشار زیادی قرار دارد تا از طریق تخصیص بودجه اضطراری، حداقل دستمزدها و کمک‌ هزینه‌های معیشتی برای دهک‌های پایین را افزایش دهد؛ اما تاکنون پیشرفتی در این زمینه رخ نداده است.  

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس دیروز وعده داد که مردم فقط باید کمی بیشتر صبر کنند تا اخبار مربوط به آخرین بسته پشتیبانی دولت را دریافت کنند.

irna.ir/xjJwp8

**مخالفت چین با سیاسی کردن موضوعاتی با ماهیت فناوری

«ژانگ جون» نماینده دائم چین در سازمان ملل اعلام کرد، پکن با سیاسی کردن موضوعاتی با ماهیت فناوری از سوی برخی دولت ها و سرکوب شرکت های متخصص در فناوری پیشرفته توسط کشورهای دیگر مخالف است.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

وی گفت: ما با سیاسی کردن موضوعات با ماهیت فناوری مخالفیم. جهان علم یک میدان نبرد با مجموع صفر نیست و نوآوری های فناوری نباید تنها یک قهرمان ایجاد کند.

وی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در مورد فناوری و امنیت اقدام برخی دولت های خاص در زمینه سیاسی کاری موضوعاتی با ماهیت علمی و فناوری را نگران کننده خواند و تاکید کرد دولت های مزبور از اختیارات خود سوءاستفاده می کنند و سرکوب شرکت هایی با فناوری پیشرفته را افزایش می دهند.

 «ژانگ جون» افزود:  این کشورها برای حفظ انحصار خود بر علم و فناوری، حلقه های انحصاری ایجاد کرده و به اصطلاح راهبرد یا چارچوبی را در پیش گرفته اند.

نماینده چین گفت: این کشورها موانع فناوری را علیه کشورهای دیگر اعمال و رویکردی زورگویانه در علم و فناوری اتخاذ کرده اند. همچنین در همکاری های اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری میان کشورهای دیگر دخالت کرده و مانع از آن شده اند.

وی یادآور شد، این رویکرد که حامل ذهنیت منسوخ جنگ سرد است، مغایر با روح همکاری بین المللی است و به منافع جمعی همه کشورها آسیب می رساند و محکوم به شکست است.

نماینده چین افزود: ما از دولت های خاص می خواهیم رویکردی منطقی اتخاذ کنند، توسعه علمی و فناوری و همکاری بین المللی را از منظر درست بنگرند و از حملات بی اساس و محدودیت ها بر شرکت هایی با فناوری پیشرفته متعلق به کشورهای دیگر بپرهیزند.

وی با اشاره به اینکه در مواجهه با چالش های جهانی، همبستگی و همکاری شیوه درست است، گفت که چین از کشورهای مربوطه می خواهد از ایجاد تفرقه در سراسر جهان از جمله در منطقه آسیا – اقیانوسیه جلوگیری کرده و رویارویی جغرافیایی را متوقف کنند. دست از ترسیم خطوط براساس ایدئولوژی و استفاده از اقدامات اجباری برای واداشتن کشورهای دیگر به جانبداری بردارند و مانع از جداسازی اقتصاد، علم و فناوری شوند، بعلاوه اقدامات مخرب تاثیرگذار بر ثبات در زنجیره تامین جهانی و بهبودی اقتصادی را کنار گذارند.

irna.ir/xjJwjW

**سی ان ان: کشتی‌های روسی محموله‌های غلات اوکراین را بارگیری کردند

شبکه سی ان ان طی گزارشی مدعی شد، تصاویر ماهواره ای کشتی های روسی را در حال بارگیری غلات اوکراینی در کریمه نشان می ‌هد.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

این شبکه آمریکایی ضمن اشاره به تصاویر ماهواره‌ای از بندر سواستوپل کریمه گزارش داد : به نظر می رسد در اختیار گرفتن غلات اوکراینی توسط روسیه همزمان با ادامه جنگ علیه اوکراین در حال افزایش است.

در ادامه این گزارش آمده است: در این تصاویر دو کشتی با پرچم روسیه در حال لنگر انداختن و بارگیری غلات اوکراینی مشخص است.

این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین پیشتر مدعی شده بود که روسیه به طور تدریجی در حال انتقال محصولات غذایی است و تلاش دارد آنها را به فروش برساند.

در ادامه این گزارش شبکه سی ان ان آمده است: تصاویر ماهواره ای ۲ کشتی را نشان می‌دهد که در کنار سیلوهای غلات پهلو گرفته‌اند. این کشتی ها این بندر را ترک کرده اند.

انتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اخیرا ادعا کرده بود که حدود ۲۲ میلون تن غلات در سیلوهای اوکراین وجود دارد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین پیشتر اتهام دزدیده شدن غلات اوکراین توسط روسیه را " اخبار جعلی" خوانده بود.

زلنسکی همچنین پیشتر مدعی شده بود که روسیه مانع صادرات ۲۲ میلیون تن محصولات غذایی از این کشور جنگ زده شده است.

رئیس جمهوری اوکراین گفته بود، بحران جهانی انرژی با بحران غذا جایگزین خواهد شد اگر به اوکراین در رفع محاصره بنادر و صادرات دوباره کمک نشود.

irna.ir/xjJwgj

**مجمع عمومی سازمان ملل خواستار حمایت فوری از کشورهای آسیب دیده از بحران غذایی شد


مجمع عمومی سازمان ملل متحد همزمان با افزایش هشدارها درباره قیمت مواد غذایی در جهان با تصویب قطعنامه ای از جامعه بین المللی خواست به فوریت از کشورهای آسیب دیده در نتیجه بحران امنیت غذایی از طریق اقدامات هماهنگ حمایت کنند.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

تارنمای سازمان ملل متحد درقطعنامه ای تحت عنوان «وضعیت ناامنی جهانی غذا» که بدون رای گیری روز دوشنبه به تصویب رسید از طرح دبیر کل برای تشکیل گروه واکنش به بحران جهانی درباره غذا،   انرژی و مسائل مالی حمایت کرد.

در این قطعنامه از کشورهای عضو و دیگر افراد ذی نفع خواسته شد کارامدی زنجیره های غذا و کشاورزی را حفظ کنند و بر ضرورت حفظ کانال های تجاری و باز بودن بازارها به منظور جریان غذا، سوخت، کودشیمیایی و دیگر محصولات کشاورزی تاکید شد.

در بندهای دیگری از این قطعنامه از جامعه بین المللی از جمله گروه هفت و گروه ۲۰ خواسته می شود امنیت غذایی را در صدر برنامه های خود قرار داده و از تلاش های چندجانبه برای یافتن راه حل هایی مقرون به صرفه برای این بحران حمایت کنند.

در این متن همچنین از کشورهای عضو و افراد ذی نفع خواسته شده از احتکار مواد غذایی و کالاها خودداری کنند.

نماینده اوکراین در این نشست اشاره کرد که کشورش کمک کننده معتبری در تامین غذا در جهان است اما حمله روسیه بحران غذایی را که بواسطه همه گیری کرونا اوضاع خوبی نداشت، وخیم تر کرده است.

نماینده اتحادی اروپا در این مجمع که نقش ناظر را دارد تاکید کرد که تحریم ها به صورت هدفمند اعمال شده اند تا از آسیب به بخش کشاورزی جلوگیری کنند. وی با تاکید بر تاثیر گرسنگی ناشی از تغییرات آب و هوایی تاکید کرد که جنگ روسیه علیه اوکراین به امنیت غذایی آسیب رسانده است.

تعدادی از هیات های حاضر از جمله از کشورهای آرژانتین، سوئیس، برزیل، تونس و مصر بر تعهد خود در قبال رفع بحران جهانی غذا از طریق همکاری های چندجانبه تاکید کردند.

دیوید بیزلی رئیس برنامه جهانی غذا (WFP) پیشتر اعلام کرده بود که ناکامی در بازگشایی بنادر در اوکراین اعلان جنگ علیه امنیت غذایی جهانی خواهد بود که منجر به بی‌ثباتی کشورها از قحطی و همچنین مهاجرت خواهد شد.

وزارت امور خارجه روسیه ادعاها در مورد ممانعت از صادرات غلات اوکراین را حدس و گمان خوانده و اخبار منتشر شده در این زمینه را تکذیب کرده‌است.

irna.ir/xjJwdy

**تاکید مقام روس بر گسترش همکاری های کشورهای حوزه خزر

استاندار آستراخان روسیه در همایش «خزر ۲۰۲۲ » بر گسترش همکاری کشورهای منطقه خزر تأکید کرد و گفت دریای خزر نه تنها از لحاظ منابع طبیعی بلکه به عنوان منطقه توسعه اجتماعی و اقتصادی پایدار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

همایش موسوم به «خزر ۲۰۲۲ راه های توسعه پایدار» در دانشگاه دولتی آستراخان با حضور مقام های استانی و کشوری روسیه ، نمایندگان دانشگاه ها و محافل تجاری و همچنین اصحاب رسانه و سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بندراستراخان برگزار شد.

ایگور بابوشکین استاندار آستراخان در این مراسم تصریح کرد:  «این همایش در حال تبدیل به فضایی بسیار مؤثر برای اتخاذ تصمیمات راهبردی در زمینه توسعه منطقه خزر است و تصمیمات مشترک کشورهای این حوزه در زمینه توسعه کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال-جنوب» اهمیت دارند.
به گفته استاندار آستراخان، همایش «خزر ۲۰۲۲: راه های توسعه پایدار» پروژه منحصر به فرد استان آستراخان است که آمادگی برای انتقال نوآوری های جدید را به نمایش گذارده و گامی در راستای حل تکالیف ضروری پیش روی منطقه و روسیه است.

مهدی آکوچکیان سرکنسول کشورمان در آستراخان نیز بر نقش و جایگاه مهم و حیاتی خزر در زندگی و ارتزاق ساحل نشینان آن تأکید کرد و گفت: «در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون نفر از شهروندان کشورهای ساحلی با مشترکات فرهنگی و تاریخی بسیار در این منطقه ساکن هستند. همچنین حوزه خزر از ظرفیت های قابل توجه اقتصادی برخوردار است که نیازمند توسعه بوده و دستیابی به آن تنها با ارتقای علمی و فنی کشورهای این حوزه جغرافیایی امکان پذیر است».
 آکوچکیان با اشاره به جایگاه ویژه همکاری های همه جانبه علمی و آموزشی بین پنج کشور حاشیه دریای خزر، تقویت روابط بین دانشگاه های حوزه خزر از جمله در عرصه مبادله استاد و دانشجو، انجام پروژه ها و تحقیقات علمی مشترک و ایجاد نهادهای علمی چندجانبه را ضامن روابط نزدیکتر بین نخبگان کشورها و تحکیم اتحاد مردمان آنها دانست.
وی افزود: «کشورهای حوزه خزر با توجه به ترکیب جمعیتی آنها از کشورهای جوان محسوب می شوند، بنابراین بهترین و مناسب ترین شرایط را برای رسیدن به توسعه و پیشرفت در تمامی حوزه های علمی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارند. جوانان می توانند با تکیه بر عزم، اراده، دانش علمی و پتانسیل های بالقوه و همچنین هم افزایی بین المللی با دیگر جوانان منطقه بزرگ خزر، نقش مهم و بی بدیلی در توسعه زیرساخت ها و ارتقای منافع ملی و منطقه ای در جهت نائل شدن به یک منطقه امن، آرام و توسعه یافته ایفا نمایند».

سرکنسول کشورمان با بیان این نکته که منطقه خزر از لحاظ تعداد اسناد به امضا رسیده و تنوع موضوعات همکاری در مقام مقایسه با سایر حوزه های آبی مشابه در جهان بی‌نظیر است از موضوعات زیست محیطی به عنوان یکی از مهمترین مباحث مرتبط به دریای خزر یاد کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران برای این مهم ارزش بالایی قائل است زیرا استان های شمالی ایران شامل گیلان، مازندران و گلستان با جمعیتی حدود ۷ میلیون نفر در کرانه ساحلی این دریا قرار داشته و هرگونه تغییرات زیست محیطی در این دریا مستقیم بر زندگی ساکنان آن مناطق تاثیرمی گذارد.
وی همچنین از عزم جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم روابط علمی و دانشگاهی کشورهای حوزه دریای خزر خبر داد.
پیام دمیتری چِرنیشِنکو معاون رئیس دولت فدراسیون روسیه نیز در این همایش قرائت شد و ولادیمیر گوربا معاون نماینده تام الاختیار فدراسیون روسیه در منطقه جنوبی فدرال، نیکیتا مارچِنکوف رئیس کمیته هماهنگی امور جوانان در حوزه های علمی و آموزشی شورای علوم و آموزش ریاست جمهوری فدراسیون روسیه، آلِکساندر ماژوگا معاون اول رئیس کمیسیون علوم و آموزش عالی مجلس دومای فدراسیون روسیه، ایرینا دوننیک نایب رئیس آکادمی علوم روسیه، پاوِل شِوتسوف معاون رئیس سازمان همکاری های روسیه ، سِرگِئی کاتیرین رئیس اتاق بازرگانی و صنایع فدراسیون روسیه  نیز در این همایش سخنرانی کردند.

irna.ir/xjJwf5

**میانجیگری محرمانه بایدن برای عادی سازی روابط ریاض و تل آویو

یکی از رسانه های رژیم صهیونیستی فاش کرد که آمریکا درحال میانجیگری بین عربستان و رژیم اشغالگر اسرائیل ، برای عادی سازی روابط بین آنها است.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

سایت صهیونیستی «والا» امروز فاش کرد: دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به طور سری بین اسرائیل و عربستان و مصر به منظور دستیابی به یک راه حل به منظور تکمیل فرایند انتقال دو جزیره "تیران و صنافیر" در دریای سرخ به حاکمیت عربستان همراه با اجرای گام های عادی سازی روابط بین تل آویو و ریاض میانجیگری می کند.

دو جزیره صنافیر و تیران تحت حاکمیت مصر بود اما در دوره زمامداری «عبدالفتاح السیسی« رئیس جمهوری کنونی مصر به عربستان واگذار شد. این اقدام السیسی با موجی از اعتراضات در داخل مصر همراه بود.

روزنامه «رأی الیوم» فروردین ماه سال ۱۴۰۰ نوشته بود که اقدام مصر در به رسمیت‌ شناختن مالکیت عربستان بر جزیره‌های تیران و صنافیر برای ایجاد ارتباط جغرافیایی مستقیم میان عربستان و فلسطین اشغالی و همچنین پروژه شهر «نئوم» در شمال غرب عربستان است که شرکت‌های صهیونیستی هم‌اکنون در حال فعالیت در آنجا هستند تا این شهر در آینده به مرکز تلاقی فراگیر اقتصاد، تجارت و گردشگری دو طرف تبدیل شود.

 پس از امضای توافق سازش میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در ۲۵ شهریور ماه سال گذشته (۱۳۹۹)، بارها مقامات سعودی از جمله وزیر خارجه عربستان از ابراز علاقه خود برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی سخن گفتند. «فیصل بن فرحان« وزیر امور خارجه عربستان در گفت ‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» بدون اشاره به جنایات مداوم رژیم صهیونیستی و نامشروع بودن این رژیم مدعی شده بود که «عادی‌سازی روابط با اسرائیل از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و امنیتی به نفع منطقه خواهد بود».

برخی منابع خبری نیز فاش کرده بودند که آذر ماه ۱۳۹۹ «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی با سفر محرمانه به عربستان، با ـ«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دیدار کرده بود.

سایت صهیونیستی «والا» در ادامه گزارش امروز خود نوشت: اگر مذاکرات با موفقیت به پایان برسد و گام‌های عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان برداشته شود، این دستاوردی برای کابینه «نفتالی بنت» نخست وزیر کنونی اسرائیل و همچنین برای دولت آمریکا در خاورمیانه محسوب خواهد شد.

به نوشته این سایت، در توافق سازش مصر و رژیم صهیونیستی مقرر شد که جزایر تیران و صنافیر عاری از نیروهای نظامی باشد و در آن نیروهای ناظر بین‌المللی حضور داشته باشند، بنابراین تکمیل توافق انتقال حاکمیت بر این جزایر از مصر به عربستان باید با موافقت رژیم صهیونیستی باشد. این همان اتفاقی است که در سال ۲۰۱۷ میلادی رخ داد. در آن زمان رژیم صهیونیستی شرط کرد که مصر و عربستان موافقت کنند که نیروهای ناظر بین المللی در این دو جزیره باقی بمانند.

سایت صهیونیستی والا افزود: دولت بایدن تلاش برای تکمیل توافق بین عربستان و مصر و اسرائیل را آغاز کرده است و آمریکا معتقد است که چنین توافقی راه را برای تقویت روابط بین اسرائیل و عربستان باز خواهد کرد.

این سایت به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که سعودی ها خواهان پایان کار تیم های ناظر بین المللی در این دو جزیره همراه با تعهد خالی بودن دو جزیره از نیروهای  نظامی و تضمین آزادی دریانوردی در تنگه های دو جزیره هستند.

به نوشته این سایت، رژیم صهیونیستی خواهان دریافت امتیازاتی - نظیر گام های عربستان برای عادی سازی روابط با تل آویو- در قبال موافقت با چنین اقداماتی از سوی ریاض است.

این سایت صهیونیستی افزود: به عنوان مثال، اسرائیل همچنین از عربستان خواسته است که به هواپیماهای اسرائیلی اجازه دهد از حریم هوایی این کشور برای پرواز به شرق آسیا استفاده کنند تا ساعات سفر را کاهش دهند. عربستان اساسا با این امر در دوره دولت »دونالد ترامپ« رئیس جمهور سابق آمریکا موافقت کرده بود اما تنها اجازه داد که هواپیماهای اسرائیلی عازم امارات و بحرین از حریم هوایی اش استفاده کنند.

سایت صهیونیستی والا در پایان نوشت: دولت بایدن هنوز به تفاهم های نهایی بین مصر و عربستان و اسرائیل درباره این دو جزیره دست نیافته است و مذاکرات همچنان ادامه دارد و کاخ سفید امیدوار است تا قبل از سفر بایدن به خاورمیانه در پایان ماه آینده به توافقی دست یافته شود.

irna.ir/xjJwfL

**قدردانی سفیر پاکستان از همیاری ایران برای حل بحران آتش‌سوزی در بلوچستان

سفیر پاکستان در ایران با اشاره به اعزام هواپیمای آتش‌نشان جمهوری اسلامی ایران برای کمک به اطفای حریق در جنگل‌های ایالت بلوچستان، از پاسخ مثبت کشورمان برای کمک و همیاری در این شرایط بحرانی قدردانی کرد.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

«رحیم حیات قریشی» امروز در حساب کاربری رسمی خود در توییتر از واکنش سریع جمهوری اسلامی ایران برای کمک به اطفای حریق در ارتفاعات ایالت بلوچستان تمجید کرد.

وی نوشت: هواپیمای آتش‌نشان ایران ایلوشین-۷۶ شب گذشته در پایگاه هوایی شهر راولپندی پاکستان به زمین نشست و قرار است با پرواز به منطقه "کوه سلیمان" و "شیرانی" در ایالت بلوچستان عملیات اطفای حریق را آغاز کند.

 با تدبیر ستاد کل نیروهای مسلح، جمهوری اسلامی ایران در اقدامی بشردوستانه و در راستای کمک به کشور دوست و همسایه پاکستان برای کمک به اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع ایالت بلوچستان این کشور، شب گذشته هواپیمای آب‌پاش ایلوشین-۷۶ سپاه را به پاکستان اعزام کرد.

مراتع و زمین‌های کشاورزی از جمله درختان زیتون و چلغوزه در مناطق "ژوب، شیرانی و تورغور" واقع در ایالت بلوچستان از یک هفته گذشته شاهد آتش سوزی بود و در روزهای اخیر به گستردگی آن نیز اضافه شده است.

irna.ir/xjJwgg

**رئیس کمیسیون اروپا: شرایط امروز، یادآور بحران غذایی دهه ۱۹۳۰ است

«اورزولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا در نشست اقتصادی «داووس» سوئیس گفت شرایط جنگ اوکراین و وضعیت امروز جهان یادآور دوران تاریک گذشته در قحطی دهه ۱۹۳۰ میلادی است.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

فون در لاین روز سه شنبه در سخنانی در جلاس داووس، در مورد بحران مواد غذایی که آن را پیامد جنگ اوکراین دانست، ابراز نگرانی کرد و خواستار اقدام فوری جامعه جهانی دراین زمینه شد.

رئیس کمیسیون اروپا مدعی شد: روسیه تلاش می کند تا با مانع شدن در برابر صادارات گندم، آن را به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کند.

وی افزود: روسیه امروز  از گرسنگی و غلات برای افزایش قدرت خود در برابر غرب استفاده می کند.

فون درلاین در ادامه گفت : هم اکنون حدود ۲۰ میلیون تن گندم در اوکراین انباشت شده که تا پیش ازاین بطور معمول ماهانه حدود پنج میلیون تن صادرات گندم از سوی اوکراین وجود داشت که اکنون به ۲۰۰هزار تن تا حدود یک میلیون تن تنزل یافته است، بنابراین باید تلاش کنیم تا این بخش از صادرات اوکراین را به بنادر خود متصل سازیم.

رئیس کمیسیون اروپا در ادامه گفت: همکاری جامعه جهانی پاسخی به باج خواهی روسیه است.

وی افزود: اکنون اشغال اوکراین از سوی روسیه یاد آور دوران تاریک گذشته از سوی شوروی در  دهه ۱۹۳۰ میلادی است.

رئیس کمیسیون اروپا گفت: جهان شاهد آن است که روسیه انرژی را بعنوان یک سلاح به کار برده است.

وی گفت که نیاز است تا هم در زمینه انرژی و وابستگی به نفت و گاز و هم وابستگی به مواد غذایی پایان داد و راه های جدیدی را برای مقابله با  بحران  مواد غذایی و انرژی که بدین صورت جهان را در برگرفته است، پایان بخشید، وی دراین زمینه بر همکاری جامعه بین الملل تاکید ورزید.

irna.ir/xjJwqx

**دفاع قاطعانه استولتنبرگ از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو

ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه شنبه در سخنانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس عضویت فنلاند و سوئد در این ائتلاف نظامی را باعث تحکیم سطح همکاری های ناتو و اتحادیه اروپا دانست.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

وی نسبت به درک متقابل موضع ترکیه در مورد عضویت فنلاند و سوئد در ناتو ابراز اطمینان کرد و گفت ما باید بنشینیم و با ترکیه در مورد نگرانی هایش گفت و گو کنیم.

استولتنبرگ افزود: ما اطمینان داریم که فنلاند و سوئد به ائتلاف نظامی ناتو خواهند پیوست.

فنلاند و سوئد روز چهارشنبه هفته گذشته درخواست رسمی پیوستن به پیمان ناتو را ارائه دادند.

در همین حال، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه گفت که ترکیه جدید هرگز از اصول خود عقب نشینی نخواهد کرد و تا زمانی که شروط ما را تأمین نکنند، نخواهیم پذیرفت که هیچ کشوری به ناتو بپیوندد.

برای پذیرش عضو جدید در این ائتلاف نظامی، رسیدن به اجماع در میان همه اعضا الزامی است؛ بنابراین از نظر تئوری، ترکیه قادر به جلوگیری از الحاق سوئد و فنلاند است.

دبیرکل ناتو در بخش دیگری از سخنان خود به روسیه اشاره کرد و گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گذشته تهدیدهایی را متوجه ناتو کرده و هدف وی همواره کاستن از میزان ارزش این ائتلاف بوده است. 

دبیرکل ناتو گفت: ما نباید امنیت جهانی را با منافع کوتاه مدت معامله کنیم. وی همچنین مناسبات تجاری با چین را حائز اهمیت برشمرد، اما گفت که این مساله از خطرات امنیتی بزرگی برخوردار است.
 

irna.ir/xjJwrF

**ماموریت سفر آسیایی بایدن؛ متحدکردن سئول و توکیو علیه پیونگ یانگ

به باور کارشناسان، در سفرجو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به آسیا وی تلاش دارد تا کشورهای این منطقه از جمله کره جنوبی و ژاپن را در قبال تهدیدات موشکی کره شمالی با هم متحد کند.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

بایدن در نخستین سفر آسیایی پنج روزه خود، از زمان حضورش در کاخ سفید با «یون سوک یول»، همتای خود در کره جنوبی و «فومیو کیشیدا»، نخست‌وزیر ژاپن، دیدار کرد.  جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت (۲۰ می) سفر پنج روزه خود به آسیا را آغاز کرد.

 به باور کارشناسان سیاسی همزمان با سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به آسیا و دیدار با مقامات ارشد کره جنوبی و ژاپن، موضوع چین و نگرانی در خصوص برنامه هسته ای کره شمالی بیش از پیش سنگینی می کند.

 بایدن در حالی به شرق آسیا سفر کرده است که این منطقه امروز نگاه مبهمی به قدرت ایالات متحده دارد. کارشناسان می گویند، بایدن در این سفر کوشیده است روابط میان واشنگتن و آسیا را که در دوران ترامپ به تبع اقدام‌هایی همچون خروج آمریکا از شراکت ترانس پاسیفیک، با تغییراتی روبرو شده است، دست خوش تغییر کند.

رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفر خود به کره جنوبی و ژاپن، به مسائل مرتبط با سیاست خارجی نیز پرداخت؛ حوزه‌ای که با توجه به تحولات اخیر، چه در بحران روسیه و اوکراین و چه در خصوص تهدیدات هسته‌ای کره شمالی، قابل توجه خواهد بود.
بایدن در نخستین توقف در سفر آسیایی خود وارد کره‌جنوبی شد و با مقام‌های ارشد این متحد واشنگتن دیدار و گفتگو کرد.  

نگاهی به سفر بایدن به کره جنوبی نشان می دهد بایدن دیدار خود از این کشور را بیشتر بر محور توسعه همکاری‌ها در بخش فناوری ایالات متحده برنامه‌ریزی کرد. وی در این سفر از کارخانه سامسونگ کره جنوبی نیز بازددید کرد ...

به باور کارشناسان سیاسی، بایدن در حالی در سئول با مقام‌های کره‌ای دیدار کرد که دولت جدیدی با رویکرد محافظه‌کارانه در این کشور روی کار آمده است، بنابراین بنظر می‌رسد این سفر در خصوص تدوین آینده مناسبات واشنگتن و سئول در دولت جدید کره‌جنوبی نقش قابل مهمی را ایفا خواهد کرد.

یکی از مهمترین محورهای سفر بایدن به کره جنوبی مساله تولید و تامین تراشه‌ها بود چرا که بیش از ۷۵ درصد از تولید تراشه‌های جهانی در آسیا صورت می‌گیرد و دولت ایالات متحده امیدوار است از طریق تولید داخلی بیشتر و سرمایه‌گذاری دولت در این بخش که از طریق ارائه لایحه‌ای به کنگره عملی خواهد شد، از میزان آسیب‌پذیری آمریکا در این حوزه بکاهد.

در حال حاضر یکی از مهمترین نگرانی های آمریکا تاثیر بحران‌های قاره آسیا درروند تامین تراشه‌های رایانه‌ای پیشرفته مورد نیاز این کشور است.

همچنین تراشه‌های کامپیوتری در آمریکا برای تجهیات نظامی و همچنین کالاهای مصرفی در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. کره جنوبی نیز که از کشورهای تامین کننده این تراشه‌ها برای آمریکا است، با تهدیدات بالقوه‌ای همچون آزمایش‌های موشک‌های بالستیک کره شمالی روبروست که می‌توانند به زنجیره تامین این قطعات در بازار آمریکا آسیب جدی وارد کند.

irna.ir/xjJwgL

**جنگ اوکراین میان کشورهای آسیای میانه با روسیه فاصله انداخته است

جنگ اوکراین سبب شده است تا بسیاری از کشورهای آسیای میانه از مسکو فاصله بگیرند و هم زمان این امتناع از اتخاذ موضع همسو با روسیه پیچیدگی روابط این جمهوری‌های سابق شوروی را با متحد تاریخی‌شان به نمایش گذاشت.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) قزاقستان و دیگر کشورهای منطقه با فاصله گرفتن‌های ظریف از همسایه و متحد قدرتمند خود، مورد توجه رسانه ها قرار گرفتند.

وزیر دفاع قزاقستان در ۹ مه (۱۹ اردیبهشت) رژه نظامی به مناسبت سالگرد پیروزی در مقابل نازی‌ها را که رویدادی مهم از نگاه «ولادیمیر پوتین» محسوب می‌شد، لغو کرد. همچنان که در اول ماه مارس (۱۰ اسفند) این کشور که تجمعات عمومی در آن به شدت محدود است، مجوز برگزاری تجمعی در حمایت از اوکراین را صادر کرد.

از سوی دیگر، ازبکستان و قزاقستان چند ۱۰تن کمک بشردوستانه و عمدتا اقلام بهداشتی و درمانی به کی‌یف ارسال کردند. اما مهم‌تر از این کمک‌ها، اقدام این دو کشور نزدیک به اوکراین در به رسمیت نشناختن جمهوری‌های لوهانسگ و دونتسک بود.

«میخائیل لویستون» پژوهشگر روابط بین‌الملل و کارشناس مسائل آسیای میانه یادآوری کرد: قزاقستان پیشتر نیز الحاق کریمه به روسیه را در سال ۲۰۱۴ به رسمیت نشناخته بود. امروز نیز این کشور به شدت در مورد آنچه در اوکراین می‌گذرد نگران است.

قزاقستان به مسکو اجازه دور زدن تحریم‌های غرب را نمی‌دهد

جمهوری‌های آسیای مرکزی به دلیل روابط بسیار قوی امنیتی و اقتصادی با مسکو – قرقیزستان و تاجیکستان به طور مشخص به واردات محصولات تصفیه‌شده از روسیه وابسته هستند – اما تلاش دارند تا فراتر از این نرفته و به موضع بی‌طرفی کامل در نهادهای بین‌المللی بسنده کنند. هیچ یک از این کشورها به قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل در ماه مارس که تهاجم روسیه را محکوم کرد، رأی ندادند. علاوه بر این، قزاقستان از حذف مسکو از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خودداری کرد.

«تیمور سلیمانوف» مدیر دفتر ریاست جمهوری قراقستان در مصاحبه با یک پایگاه اطلاع رسانی اروپایی در اواخر ماه مارس توضیح داد: البته روسیه می خواست ما بیشتر در کنارش باشیم. اما قزاقستان به تمامیت ارضی اوکراین احترام می گذارد.

وی اطمینان داد که کشورش قصد ندارد در کنار روسیه قرار گرفته و اجازه دورزدن تحریم‌های غرب را به مسکو بدهد.

 رومن واسیلنکو معاون وزیر امور خارجه قزاقستان در گفت‌وگو با مطبوعات آلمان با فراخواندن کشورهای غربی به سرمایه‌گذاری در کشورش گفت این کشور قصد ندارد  پشت «پرده آهنین» جدید قرار بگیرد.

لویستن معتقد است: از سی سال پیش، قزاقستان سیاست خارجی خود را طوری شکل داده که به شراکت انحصاری با روسیه و یا چین محدود نشود. جنگ در اوکراین این منطق را تایید کرد. هم اکنون نخستین شریک اقتصادی این کشور اروپاست که البته مساله‌ای منحصربه فرد در اروپای مرکزی محسوب می‌شود.

irna.ir/xjJwp3

**بایدن و رکوردی تازه در کاهش محبوبیت

تازه ترین نظرسنجی  های به عمل آمده در آمریکا از  تشدید روند کاهش محبوبیت جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا حکایت دارد که رکورد جدیدی برای وی به علت عدم کفایت در هدایت کاخ سفید به ثبت رسانده است .

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

نتایج نظرسنجی مشترک «نیوز نیشن» و «دیسیشن دسک » (NewsNation/Decision Desk HQ poll.) که روز گذشته دوشنبه دوم خردادماه در آمریکا انتشار یافت، حاکی است که ۵۷ درصد از رای دهنگان ثبت نام شده آمریکایی عملکرد جو بایدن در کاخ سفید را مورد تایید قرار نداده و ۴۰ درصد نیز  «به شدت» عملکرد وی را قبول ندارند؛  تنها ۴۳ درصد درمجموع  عملکرد بایدن بعنوان رئیس جمهوری آمریکا را تا حدودی مورد تایید قرار داده اند.

از دیگر نتایج نظرسنجی مشترک «نیوز نیشن» و «دیسیشن دسک » که بر روی تارنمای خبری «نیوز نیشن نوی» (newsnationnow) قرار گفت، نشانگر آن است که حدود ۴۸ درصد از رای دهندگان آمریکایی به گنگره آمریکا «خیلی زیاد» اعتماد ندارند و ۲۰ درصد نیز گفته اند که «اعتماد ندارند».

تارنمای خبری هیل نیز که نتایج این نظرسنجی را پوشش خبری داد، در مورد آن نوشت:  این نظرسنجی نشانگر ادامه افزایش عدم محبوبیت جو بایدن است که درماه گذشته ۵۳درصد عدم محبوبیت وی اعلام شده بود.

هیل در ادامه نوشت: هرچند نظرسنجی اخیر شبکه خبری «سی بی اس نیوز» میزان عدم محبوبیت جو بایدن را ۵۶درصد اعلام کرد.

بنابراین گزارش نظرسنجی مشترک «نیوز نیشن» و «دیسیشن دسک » از ۱۸ تا ۱۹ ماه مه ۲۸ تا ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ از یکهزار و ۹ رای دهندگان ثبت نام شده آمریکایی با خطای سه درصد به عمل آمد.

به گزارش ایرنا، تازه ترین نطرسنجی مشترک موسسه افکارسنجی انگلیسی «یوگاو» و شبکه خبری آمریکایی« سی بی اس» نشان می دهد که بیشتر آمریکایی ها پریشان و نگران بوده و با تداوم تورم و افت شاخص های بازارهای سهام، به نحو بی سابقه ای وضعیت اقتصادی در دولت بایدن را نامساعد توصیف می کنند.

تارنمای شبکه سی بی اس نیوز درمورد نتایج این نظرسنجی مشترک خود که از ۱۸ تا ۲۰ مه (۲۸ تا ۳۰ اردیبهشت) و  از میان ۲ هزار و ۴۱ شهروند آمریکایی به عمل آمده بود، نوشت: تعداد افرادی که وضعیت کلی آمریکا در دولت دموکرات را نامساعد می دانند به بالاترین سطح خود رسیده است؛ بدبینی به بازارهای سهام، اقتصاد و قیمت ها دید مردم آمریکا به آینده را شکل داده و بر خوش بینی جزئی نسبت به بازار کار و روند مبارزه با بیماری کووید سایه انداخته است.

یافته های این پژوهش نشان می دهد که ۶۳ درصد از پاسخ دهندگان وضعیت کشور را آشفته و نگران کننده دانسته و ۶۱ درصد آن را ناامید کننده می دانند.

هم اکنون ۶۹ درصد وضعیت اقتصاد آمریکا را نامساعد می دانند که این رقم ماه میلادی پیش ۶۳ درصد و میانه بهار گذشته ۴۶ درصد ثبت شده بود.

۷۴ درصد داوطلبان نظرسنجی معتقدند که وضعیت کلی کشورشان نامساعد است که در مقایسه به سوال مشابه نظرسنجی ماه پیش ۸ درصد افزایش یافته است.

irna.ir/xjJwnh

**غرق شدن قایق پناهجویان روهینگیایی ده ها کشته و مفقود به جا گذاشت

ده ها نفر از ۹۰ پناهجوی روهینگیایی در قایقی که نزدیک سواحل میانمار به دلیل شرایط بد جوی غرق شد، کشته و یا مفقود شدند.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

ده ها نفر پناهجوی روهینگیایی از جمله کودکان  در میان ۹۰ نفر مسافر قایقی که در سواحل میانمار به دلیل بدی شرایط جوی سرنگون و غرق شد، کشته شدند.

براساس گزارش رادیو آزاد آسیا، بیش از ۲۰ نفر که نجات پیدا کردند توسط پلیس میانمار در منطقه ساحلی «شوی تااونگ یان» بازداشت شدند. 

به گفته نجات یافتگان، این قایق که به سمت مالزی در حرکت بود پس از چند روز دچار مشکل شد. روز ۱۹ مه این قایق از ایالت راخین میانمار حرکت کرده بود. تاکنون دستکم ۱۴ جسد پیدا شده است اما بیش از ۵۰ نفر همچنان مفقود می باشند. 

تنها حدود ۶۰۰ هزار نفر مسلمان روهینگیایی در میانمار کشوری با اکثریت بودایی و حکومتی نظامی و ارتشی باقی مانده اند. کمیسریای عالی پناهجویان سازمان ملل متحد تخمین می زند  ۱۴۸ هزار روهینگیایی به دلیل خشونت های قومی و آزار و اذیت آواره شدند و یا در کمپ های پناهجویی به سر می برند. 

سخنگوی حکومت نظامی میانمار نیز درباره حادثه غرق شدن قایق پناهجویان روهینگیایی که در حال فرار از میانمار بودند تاکنون اظهارنظری نکرده است.

در سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۳۰ هزار روهینگیایی به دلیل سرکوب ارتش این کشور به بنگلادش فرار کردند. دومین مقصد روهینگیایی ها معمولا کشور مالزی با اکثریت مسلمان می باشد. 

در آن زمان بازرسان سازمان ملل متحد اعلام کردند کشتار جمعی که اتفاق افتاد به قصد نسل کشی بود. 

میانمار همواره قساوت های گسترده اش را رد کرده و این خشونت ها را پاسخی به حملات شبه نظامیان روهینگیایی می‌داند.

irna.ir/xjJwhr

**سرایت هراس از شیوع آبله میمون به آمریکای لاتین

همزمان با افزایش شمار کشورها با موارد تایید شده ویروس نادر آبله میمون، کشورهای آمریکای لاتین در حالی دوره گذار از شیوع شدید ویروس کرونا را پشت سر می‌گذارند که تنظیم دستورالعمل‌های بهداشتی و برخی اقدامات را در دستور کار قرار داده‌اند تا با شیوع این بیماری مسری غافلگیر نشوند.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

این بیماری نادر که برای اولین بار در سال ۱۹۵۸ میلادی در جمهوری دموکراتیک کنگو و در مناطق روستایی مرکز و غرب آفریقا گزارش شد، اخیرا در استرالیا، بلژیک، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، پرتغال، اسپانیا، سوئد، انگلیس و آمریکا شیوع پیدا کرده است.

در آمریکای لاتین، دولت‌های مختلف با احتمال اینکه آبله میمون، دیر یا زود به قلمرو آن‌ها برسد، دستورالعمل‌هایی را به کار گرفته‌اند.

آرژانتین

آرژانتین اولین کشور آمریکای لاتین بود که یک مورد مشکوک آبله میمون را در مردی که در بوئنوس آیرس زندگی می‌کرد اما اخیرا به اسپانیا سفر کرده بود، گزارش کرد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت این کشور، بیمار مبتلا در شرایط قرنطینه به سر برده و تحت درمان قرار دارد.

با این حال آرژانتین یک تیم کاری برای بررسی موارد ابتلای احتمالی جدید و ارائه توصیه‌های ویژه برای تیم‌های بهداشتی و شهروندان ارائه کرده است.

اروگوئه

در اروگوئه، وزارت بهداشت عمومی اعلام کرد که وضعیت را زیر نظر دارد و موارد مشکوک را با توجه به علائم پیگیری می‌کند.

همچنین طی روزهای آینده، مقام‌های اوروگوئه با کارشناسان سازمان جهانی بهداشت تشکیل جلسه خواهند داد.

شیلی

در شیلی، پس از انتشار اطلاعات نادرست در رسانه‌ها، وزارت بهداشت این کشور وجود موارد مشکوک یا تایید شده را رد کرد.

«کریستین گارسیا» رئیس بخش اپیدمیولوژی وزارت بهداشت شیلی، به مطبوعات گفت «پروتکل‌های شبکه اپیدمیولوژی برای شناسایی الگوهای غیرعادی فعال شده است».

بولیوی

مقام‌های بولیویایی از فعال شدن پروتکل پایش اپیدمیولوژیک در صورت مشاهده موارد مشکوک به آبله میمون در این کشور خبر دادند.

طبق اعلام مقام‌های بهداشتی بولیوی، جریان بالای مهاجرت می‌تواند در بروز این نوع بیماری در کشور موثر باشد.

طبق اطلاعات منتشر شده، واکسیناسیون علیه آبله احتمال سرایت آبله میمون را تا ۸۵ درصد کاهش می‌دهد، هر چند این واکسن‌ها برای دهه‌ها استفاده نشده‌اند.

برزیل

با وجود اینکه هیچ موردی از آبله میمون در برزیل تا کنون گزارش نشده است، وزارت علوم، فناوری و نوآوری (MCTI) از ایجاد یک تیم فنی موقتی برای بررسی شیوع بیماری در سایر قاره‌ها خبر داد.  

پرو

وزارت بهداشت پرو نیز پس از تایید موارد ابتلا به آبله میمون در کشورهای اروپایی و ایالات متحده، هشدار اپیدمیولوژیک به مراکز بهداشتی عمومی و خصوصی در سراسر این کشور صادر کرد.

این وزارتخانه همچنین گزارش داد که اگر چه این کشور تا کنون هیچ موردی را شناسایی نکرده است، اما مقام‌های بهداشتی به دنبال شناسایی، اطلاع رسانی و بررسی به موقع مواردی هستند که ممکن است در پرو گزارش شوند.

وزارت بهداشت پرو همزمان با ارزیابی خرید واکسن، از متخصصان خواسته است تا هرگونه مورد مشکوک را گزارش کنند.

جمهوری دومینیکن

وزارت بهداشت جمهوری دومینیکن با تاکید بر اینکه هنوز موردی از ابتلا به این بیماری در این کشور شناسایی نشده است، هشدار اپیدمیولوژیک پیشگیرانه صادر کرد.

به این ترتیب، دومینیکن با در نظر گرفتن اینکه ایالات متحده، منبع اصلی گردشگران به این کشور است، مجموعه‌ای از توصیه‌های بهداشتی به منظور جلوگیری از سرایت و پرهیز از تماس با حیواناتی که ممکن است دارای ویروس باشند، ارائه کرد.

آبله میمون که یک بیماری مسری است، زمانی انتقال می‌یابد که فردی با فرد دیگر، حیوان یا مواد آلوده به آن ویروس در تماس نزدیک باشد. این ویروس می‌تواند از طریق ترک پوست، دستگاه تنفسی یا از راه چشم، دهان و بینی وارد بدن شود. انتقال ویروس از  انسان به انسان معمولا از طریق قطرات تنفسی اتفاق می‌افتد، اما لازم به ذکر است که معمولا تماس رو در روی طولانی مدت منجر به ابتلا می شود. در همین حال، انتقال از حیوان به انسان ممکن است از طریق گاز یا چنگ گرفتن رخ دهد.

آبله میمون یک بیماری نادر که توسط ویروس آبله میمون ایجاد می‌شود، بخشی از همان خانواده آبله است. این ویروس که عموما در مناطق دورافتاده مرکز و غرب آفریقا شناسایی شده است، اولین بار در سال ۱۹۵۸ (۳۷-۱۳۳۶) در میمون‌های در قفس حبس شده، مشاهده گردید و یک دهه پس از آن در سال ۱۹۷۰ (۴۹-۱۳۴۸) اولین مورد انسانی ثبت شد.

علائم آن تب، لرز و تورم غدد لنفاوی است، اما آنچه که این بیماری را بیشتر پیچیده می‌کند، ضایعات پوستی است که روی صورت و دست‌ها ایجاد می‌کند. این بیماری برای کودکان و همچنین زنان باردار خطر بیشتری دارد، زیرا احتمال انتقال آن به جنین وجود دارد.

هانس کلاگ مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است سرایت ویروس آبله میمون می‌تواند در فصل تابستان سرعت بگیرد.

irna.ir/xjJwgM

**هشدار درباره قحطی ناشی از کمبود غلات

وزیر حمل و نقل هشدار داد که قحطی ناشی از کمبود غلات و مواد غذایی به دلیل تحولات اوکراین می تواند باعث مرگ و میر بیشتری از جنگ شود.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

گرنت شاپس روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای گفت که با همتای اوکراینی خود الکساندر کوبراکوف در مورد نوع زیرساخت هایی که می تواند برای اطمینان از خروج غلات از این کشور ایجاد شود صحبت کرده است.

وی افزود: «من به طور خاص نگران وضعیت اوکراین هستم، اما آنچه واقعاً مرا نگران می‌کند این است که می‌توانیم شاهد تلفات جان‌های بیشتری در سایر نقاط جهان به دلیل کمبود غلات و مواد غذایی باشیم که می‌تواند حتی بیشتر از تلفات مستقیم در جنگ باشد.»

وزیر حمل و نقل انگلیس تصریح کرد که ایجاد یک گذرگاه امن برای خروج غلات و سایر کالاها از کشور "کاملا ضروری" است. وی افزود: راه های بالقوه زیادی برای خروج غلات و سایر کالاها از کشور و در واقع کالاها به داخل کشور وجود دارد و من فکر می‌کنم که این کار کاملاً ضروری است، در غیر این صورت ممکن است گرسنگی و قحطی زیادی به‌وجود آید»

آقای شاپس درباره این پیشنهاد که انگلیس کشتی‌های حامل کالا را اسکورت کند گفت: «نمی‌توانم وارد جزئیات خاص شوم، پیچیدگی‌های زیادی در این مورد وجود دارد. نکته مهم این است که اوکراین سبد نان جهان بوده و هست. "

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که روسیه ادعاها در مورد ممانعت از صادرات غلات اوکراین را حدس و گمان خوانده و اخبار منتشر شده در این زمینه را تکذیب کرده‌است.

به گزارش ایرنا از اردو پوینت، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت: اظهارات مبنی بر اینکه روسیه صادرات غلات اوکراینی را در بنادر دریای سیاه مسدود می کند، گمانه زنی است.

زاخارووا در ادامه افزود: صحبت در مورد ممانعت روسیه از صادرات غلات اوکراین در بنادر دریای سیاه و کسری در بازار غلات درست نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که روسیه به صادرات مواد غذایی و انجام تعهدات خود ادامه می دهد زیرا کشور ما علاقه مند به عملکرد پایدار بازار جهانی مواد غذایی است.

irna.ir/xjJwh5

**توافق باکو و ایروان در خصوص کریدور زنگزور

رئیس جمهوری آذربایجان از توافق باکو و ایروان بر سر افتتاح کریدور «زنگزور» از جمله ساخت راه آهن و بزرگراه خبر داد.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

«الهام علی‌اف» در تماسی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» همتای ترک خود با ارائه اطلاعاتی درباره دیدارش با «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در بروکسل گفت: در این دیدارها تهیه توافق‌نامه صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، عادی سازی روابط دو کشور، گشایش کریدورهای حمل و نقل و تعیین مرزها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با مثبت ارزیابی کردن این دیدار، اظهار داشت: توافق‌نامه‌ای مبنی بر تشکیل کمیسیون دولتی تعیین مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان امضا شد و طرفین در مورد افتتاح کریدور "زنگزور" از جمله ساخت راه‌آهن و بزرگراه نیز به توافق رسیدند.

توافق باکو و ایروان در خصوص کریدور زنگزور

اردوغان نیز در این تماس تلفنی از نتایج مثبت به دست آمده در این دیدار ابراز خرسندی کرد.

روسای جمهوری آذربایجان و ترکیه با تاکید بر اهمیت برقراری هر چه سریعتر صلح در منطقه، در مورد مسائل مربوط به روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان نیز گفت‌ وگو کردند.

 راه اندازی کریدور ارتباطی میان مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان از طریق خاک ارمستان یکی از مفاد توافقنامه سه جانبه ۱۰  نوامبر سال ۲۰۲۰ روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان درباره پایان جنگ قره باغ است.

irna.ir/xjJwhw

**انگلیس: شدت عملیات روسیه در دونباس افزایش یافته است

طبق آخرین ارزیابی وزارت دفاع انگلیس از تحولات در اوکراین، روسیه شدت عملیات خود را در دونباس افزایش داده است.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

وزارت دفاع انگلیس روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در توئیتر منتشر شد افزود که روسیه به دنبال محاصره سورودونسک، لیشانسک و روبیژن است و در حال حاضر محورهای شمالی و جنوبی این عملیات با محدوده ۲۵ کیلومتر از قلمرو تحت تصرف اوکراین جدا شده است.

در این بیانیه با اشاره به مقاومت نیروهای اوکراینی آمده است؛ اما روسیه به برخی موفقیت های محلی دست یافته که بخشی از آن به دلیل تمرکز یگان‌های توپخانه است.

وزارت دفاع انگلیس عنوان کرد: تصرف منطقه سورودونتسک توسط روسیه، کل استان لوهانسک را تحت اشغال روسیه قرار می دهد و در حالی که این عملیات تلاش اصلی روسیه است، اما تنها بخشی از کارزار تصرف دونباس بشمار می‌رود.

طبق ارزیابی وزارت دفاع انگلیس، اگر خط مقدم دونباس بیشتر به سمت غرب حرکت کند، خطوط ارتباطی روسیه گسترش خواهد یافت و احتمالاً نیروهای آن را با مشکلات تدارکات لجستیک بیشتری مواجه خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، از ابتدای جنگ در اوکراین وزارت دفاع انگلیس آخرین ارزیابی های خود را از تحولات در این کشور به صورت روزانه گزارش می‌دهد. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

irna.ir/xjJwgp

**تحلیلگر آمریکایی: دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای شکست بدی خواهند خورد

تحلیلگر و نویسنده آمریکایی با بیان اینکه تورم کنونی در آمریکا تاثیر بسیار بدی بر موقعیت حزب دموکرات داشته است، پیش‌بینی کرد، دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر شکست بسیار بدی را خواهند داشت.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

"دانیال لزار " ( Daniel Lazare ) نویسنده و روزنامه نگار مستقل آمریکایی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: جو بایدن در فوریه ۲۰۲۱ یک بسته تشویق اقتصادی چند تریلیون دلاری را  چند هفته پس از روی کار آمدن تصویب کرد که اکنون تردیدی وجود ندارد که آن طرح به تورم دامن زده و از این رو، دموکرات ها و بایدن مسوول وضعیت فعلی شناخته می شوند و این یکی از دلایلی است که دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای آینده شکست بسیار بدی خواهند داشت.

تازه ترین نظرسنجی مشترک موسسه افکارسنجی انگلیسی یوگاو و شبکه خبری آمریکایی سی بی اس نشان می دهد که بیشتر آمریکائی ها پریشان و نگران بوده و با تداوم تورم و افت شاخص های بازارهای سهام، به نحو بی سابقه ای وضعیت اقتصادی در دولت بایدن را نامساعد توصیف می کنند.

نتایج نظرسنجی موسسه راسموسن نیز نشان می دهد که ۶۱ درصد از آمریکایی ها معتقدند سیاست های بایدن باعث افزایش تورم شده است و ۸۳ درصد نیز تورم را مساله ای بسیار مهم در انتخابات هشتم نوامبر کنگره می دانند.

نظرسنجی مرکز تحقیقات عمومی آسوشیتدپرس نیز نشان می‌دهد که محبوبیت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه جاری میلادی (مه) به پایین‌ترین سطح در دوره ریاست‌جمهوری‌ وی سقوط کرده و بیشترین بدبینی به عملکرد بایدن در میان دموکرات ها است.

بر اساس این نظرسنجی، تنها ۳۹ درصد از آمریکایی ها عملکرد بایدن به عنوان رئیس جمهوری را تایید می کنند که کمتر از سطح محبوبیت وی در مقایسه با ماه گذشته است.

به طور کلی، از هر ۱۰ آمریکایی تنها ۲ نفر معتقدند که آمریکا در مسیر درستی قرار دارد یا اقتصاد این کشور خوب است، درحالی که ماه گذشته از هر ۱۰ نفر ۳ نفر در این دو زمینه نظر مثبتی داشتند.

وزارت کار آمریکا، تورم در ماه آوریل ۲۰۲۲ را ۸.۳ درصد اعلام کرده است که همچنان در بالاترین سطح در ۴۰ سال  گذشته است. تورم در ماه مارس  ۸.۵ درصد بود.

مشکلات در زنجیره تأمین، جنگ اوکراین و تقاضای بسیار از سوی مصرف کنندگان، قیمت کالاها را همچنان در آمریکا در بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته نگاه داشته است.

"دانیال لزار" نویسنده، تحلیلگر و روزنامه نگار مستقل آمریکایی که  برای رسانه ها و نشریات مختلف سیاسی در آمریکا می نویسد، تاکنون سه کتاب درباره مسایل سیاست داخلی و خارجی آمریکا منتشر کرده است. "جنگ های غیرعلنی آمریکا"، "کودتای مخملی" و "جمهوری در انجماد" کتاب هایی هستند که او منتشر کرده است.

این تحلیلگر آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره پیروزی نامزدهای مورد حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهوری قبلی آمریکا در ایالت های پرجمعیتی مانند اوهایو گفت: نامزدهای ترامپ در ایالت های پر جمعیتی مانند اوهایو  قاطعانه پیروز شده اند و واضح است که این پیروزی ها به خاطر مهر تایید ترامپ بر نامزدی آنها بوده است. اکنون کاملا روشن است که ترامپ بر حزب جمهوری خواه تسلط دارد.

وی تاکید کرد:  این حزب روز به روز در حال  شبیه شدن به ابزار شخصی ترامپ است. به دلیل این تحولات فکر می کنم که حزب جمهوریخواه در انتخابات میان دوره ای قاطعانه پیروز شود.

این تحلیلگر آمریکایی اظهار داشت: سیطره ترامپ  و میزان نفوذش بر حزب جمهوریخواه چشمگیر است، که بخشی از آن به نفوذ شخصیت وی باز می گردد. او رفتاری بسیار مهیج و جنجالی دارد و روشن است که او نوع غیرمعمولی از مسیر سیاست را ترسیم و پیگیری می کند. یک سیاست پوپولیستی که در تضاد شدید با رهبران سنتی جمهوری‌خواه قرار دارد.

وی تصریح کرد: سیاست او همچنین  از جهاتی مخالف با پنتاگون و نظامی گری است و همچنین در تضاد با نومحافظه‌کاران است. سیاست خارجی آمریکا و شعارهای  ترامپ از بسیاری جهات باعث شده که تصویر یک حزب جنگ طلب از دموکرات ها در افکار عمومی ترسیم شود.  بنابراین، جمهوری خواهان در ماه نوامبر میوه مواضع ترامپ را خواهند چید. بویژه می دانیم  که آمریکایی ها از جنگ، از ماجراجویی بین المللی و از دموکرات ها خسته شده اند.

جمهوریخواهان و دموکراتها از جنگ اوکراین بهره خواهند برد

دانیل لزار در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر جنگ اوکراین بر انتخابات میاندوره ای آمریکا با توجه به اینکه ترامپ متهم به تبانی با روس ها در انتخابات سال ۲۰۱۶ شده بود، گفت: بر این باور هستم که اتهامات حزب دموکرات در مورد دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ کاملا جعلی بود.

این نویسنده آمریکایی افزود: اگر هم دخالتی بوده، بسیار محدود و حاشیه ای بود که هیچ تأثیری در نتیجه انتخابات نداشت و فکر می‌کنم دموکرات‌ها با طرح آن موضوع، خود را بی‌اعتبار کردند.

 وی تصریح کرد: فکر می‌کنم ترامپ و پوتین بسیار از منظر ایدئولوژیک شبیه هستند. اگر ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۴ پیروز شود، آمریکا به سمت پوتینیزه شدن حرکت خواهد کرد.

 این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد:  در صورت ریاست  دونالد ترامپ، به نظر می رسد نوعی همگرایی با روسیه به وجود آید. البته باید دید تحولات چگونه در آینده رقم خواهد خورد.

وی تصریح کرد: درباره اینکه جنگ اوکراین چه تاثیری بر دموکرات ها و جمهوریخواهان دارد، تردید دارم که اثر منفی بر هیچ کدامشان بگذارد. در واقع فکر می کنم از این جنگ سود هم خواهند برد.

بسته تشویق اقتصادی بایدن به تورم دامن زد

این روزنامه نگار مستقل آمریکایی درباره تاثیر تورم اقتصادی بر نتایج انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا اظهار داشت: تورم تاثیر بسیار بدی بر موقعیت حزب دموکرات داشته است. دموکرات ها مسئول تورم در کشور قلمداد می شوند که البته کاملا منصفانه نیست اما تا حدودی مسوول هستند.

این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: بایدن در فوریه ۲۰۲۱ یک بسته تشویق اقتصادی چند تریلیون دلاری را  چند هفته پس از روی کار آمدن تصویب کرد که اکنون تردیدی وجود ندارد که آن طرح به تورم دامن زد. برای همین هم دموکرات ها و هم بایدن مسول شناخته می شوند و این یکی از دلایلی است که فکر می کنم دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای آینده باخت بسیار بدی خواهند داشت.

دموکراتها نمی دانند با تصمیم دیوان عالی درباره سقط جنین چگونه مقابله کنند

این نویسنده آمریکایی در پاسخ به سوالی که موضوعاتی چون لغو قانون سقط جنین تا چه اندازه می تواند به دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای کمک کند؟ گفت که  دموکرات ها امیدوارند که موضوع لغو سقط جنین موجب همدردی افکار عمومی با آنها شود و از لحاظ انتخاباتی به کمکشان بیاید. یعنی اینکه آمریکایی ها به دموکرات ها رای بدهند تا از حقوق سقط جنین محافظت کنند. وی تصریح کرد: اما با این حال، فکر می کنم که تصمیم دیوان عالی نشان داد که دموکرات ها چقدر ضعیف شده اند. واقعیت این است که آنها نمی دانند چگونه با تصمیم دیوان عالی مقابله کنند و این موضوع بر رای دهندگان پنهان نیست.

در پی افشای  پیش نویس  سند محرمانه دیوان عالی آمریکا که در آن  قاضی "ساموئل آلیتو"، یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا و تنظیم کننده این سند، نسبت به حکم این دیوان درمورد آزادی سقط جنین در آمریکا  موسوم  به "رو وی وید" (Roe v. Wade )، نظری مخالف داشته و قرار است غیر قانونی کردن این حکم  میان این قضات به رای گذاشته شود.

 رسانه های آمریکایی گزارش می دهند انتظار می رود پنج قاضی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا  به ممنوعیت این حکم رای دهند.

 این حکم تاریخی دیوان عالی در آمریکا در سال ۱۹۷۳ درخصوص قانونی‌شدن سقط جنین است که در آن دیوان عالی حکم داد که قانون اساسی آمریکا از آزادی زنان برای انجام سقط جنین بدون محدودیت‌های مفرط دولتی حمایت ‌کند.

شبکه خبری سی ان ان اخیرا در پی افشای این سند محرمانه توسط تارنمای رسانه آمریکایی پولیتیکو، گزارش داد: قاضی ساموئل در متن این سند محرمانه نوشته بود؛ "حکم پرونده سقط جنین از همان ابتدا اشتباه بود."

انتخابات میان دوره‌ای آمریکا ۸ نوامبر ۲۰۲۲ (۱۷ آبان ۱۴۰۱ ) برگزار خواهد شد.در این انتخابات تکلیف تمام ۴۳۵ کرسی‌ مجلس نمایندگان، ۳۵ کرسی مجلس سنا و فرمانداری ۳۶ ایالت مشخص خواهد شد که ابتدا باید درون هر حزب انتخابات شکل بگیرد.

irna.ir/xjJw5C

**اعزام نظامیان کلمبیایی برای آموزش سربازان اوکراینی

منابع رسمی گزارش دادند گروهی از مهندسان ارتش کلمبیا به درخواست پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با اعزام به یکی از کشورهای عضو ناتو در همسایگی اوکراین به سربازان اوکراینی در زمینه مین‌زدایی آموزش خواهند داد.  

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

طبق اعلام منابع رسمی، «دیگو مولانو» وزیر دفاع کلمبیا در نشست گروه تماس دفاعی در اوکراین اعلام کرد که ارتش این کشور، سربازانی را برای آموزش نیروهای اوکراینی در زمینه مین‌زدایی نظامی اعزام می‌کند.

وی اطمینان داد: کلمبیا، مثل همیشه، به ارزش‌های آزادی و حقوق بشر متعهد است و در این مورد، به‌عنوان عضو و کشور شریک جهانی ناتو، به این ابتکار عمل و این الزام کمک می‌کند.

مولانو افزود این آموزش توسط ۱۱ مهندس نظامی که به یکی از کشورهای عضو ناتو در همسایگی اوکراین خواهند رفت، انجام خواهد شد.

«مری آکوپیان» معاون وزیر کشور اوکراین، شنبه گذشته گفت بر اساس خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها، برای پاکسازی کل قلمرو اوکراین از مین‌ها و مهمات منفجر نشده، بین پنج تا هفت سال زمان نیاز است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ما تخمین می‌زنیم که حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع از خاک اوکراین آلوده شده است. این ده ها برابر بیشتر از تجربه بین‌المللی است.  

همزمان با انتشار خبرها از اعزام نظامیان کلمبیایی، دفتر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای به طور رسمی کلمبیا را متحد اصلی غیر ناتو واشنگتن معرفی کرد.

بایدن در فروردین سال جاری اعلام کرده بود که قصد دارد وضعیت مربوطه را به کلمبیا اعطا کند. پیش‌بینی می‌شود این وضعیت روابط بین این دو کشور قاره آمریکا را نزدیک‌تر کرد و برای شرکای خارجی واشنگتن مزایای خاصی در تجارت دفاعی و همکاری‌های امنیتی فراهم کند.

ناتو از طریق سه کشور کلمبیا، آرژانتین و برزیل به عنوان متحدان اصلی خارج از ناتو در منطقه آمریکای لاتین نفوذ دارد. اتحادی که همکاری‌ها و توافق‌نامه‌های میان آن‌ها، بیش از همه به سود ایالات متحده است.  کلمبیا تنها کشور آمریکای لاتین بوده که عنوان «شریک جهانی» پیمان آتلانتیک شمالی را از آن خود کرده است. آرژانتین و برزیل نیز به ترتیب از سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۹ متحدان خارج از ناتو محسوب می‌شوند.    

کلمبیا به عنوان یک شریک جهانی، امنیت سایبری، امنیت دریایی و مبارزه با تروریسم، مبارزه با جرائم سازمان‌یافته و تقویت نیروهای مسلح کلمبیا را به عنوان زمینه‌های اولویت برای همکاری با ناتو در نظر گرفته است.

مطالعه ای که توسط سلاگ (مجمع کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب) انجام شده است، نشان می‌دهد نظامیان کلمبیایی به طور منظم در دوره‌های مدرسه ناتو در اوبرامرگاو آلمان و مدرسه دفاع ناتو در رم ایتالیا شرکت می‌کنند. دوره‌های مین‌زدایی، مبارزه با شورش و مبارزه با مواد مخدر از جمله آموزش‌های برجسته در این مراکز است.

irna.ir/xjJw9C

**۴ کشور اروپایی خواستار استفاده از دارایی‌های روسیه برای بازسازی اوکراین شدند

چهار کشور عضو اتحادیه اروپا امروز به طور رسمی خواستار استفاده از دارایی‌های توقیف شده روسیه توسط اتحادیه اروپا برای بودجه‌رسانی بازسازی اوکراین پس از جنگ می شوند.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

این چهار کشور(لیتوانی، اسلواکی، لتونی و استونی) طی نامه‌ای مشترک عنوان کردند: اوکراین اوایل ماه مه برآورده کرده بود که حدود ۶۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی این کشور نیاز است این در حالی است که  با توجه به ادامه جنگ، این مقدار احتمالا بسیار بیشتر خواهد بود.

در این نامه که قرار است امروز به وزرای دارایی اتحادیه اروپا ارائه شود، آمده است: بخش قابل توجهی از هزینه های بازسازی اوکراین، از جمله غرامت به قربانیان حمله، باید توسط روسیه پوشش داده شود.

این نامه همچنین از اتحادیه اروپا خواست تا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو آمالده شود.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: در نهایت، اگر روسیه حمله نظامی به اوکراین را متوقف نکند، به هیچ وجه نباید روابط اقتصادی بین اتحادیه اروپا و روسیه حفظ شود و اطمینان حاصل شود که هیچ یک از منابع مالی، محصولات یا خدمات ما به ماشین جنگی روسیه کمک نمی کند.

این چهار کشور اروپایی همچنین اعلام کردند که اتحادیه اروپا و کشورهای همفکر پیشتر دارایی های متعلق به افراد و نهادهای روس و حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی این کشور را توقیف کرده اند.

این نامه می افزاید: اکنون ما باید راههای قانونی برای استفاده حداکثری از این منابع به عنوان بودجه برای بازسازی اوکراین استفاده کنیم.

پیش از این گزارش شده بود که اتحادیه اروپا تاکنون حدود ۳۰ میلیارد یورو از دارایی های الیگارش‌ها و نهادهای روسی و بلاروسی را توقیف کرده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز اخیرا در اظهارات تاکید کرد که روسیه باید هزینه جبران خسارت‌هایی که به این کشور وارد کرده است را پرداخت کند.

زلنسکی گفت: در شرق دونباس که در آن درگیری‌ها شدید بوده است، نیروهای روس شهرهای روبیژن و ولنوواخا را به ویرانه تبدیل کرده‌اند.

رئیس جمهور اوکراین ادامه داد: نیروهای روسیه ماریوپل را نیز تخریب کردند و سعی دارند همین کار را با شهر سورودونتسک انجام دهند.

irna.ir/xjJw8P

**لاوروف: مسکو به جای غرب به گسترش روابط با چین فکر می کند

وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که مسکو پیشنهادات غرب را برای برقراری مجدد روابط و تعیین اینکه آیا اساسا اینچنین روابط برای کشورش کارآمد خواهد بود یا نه بررسی خواهد کرد، اما بر توسعه روابط با چین تمرکز خواهد داشت.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

سرگئی لاوروف، در یک جلسه پرسش و پاسخ در نشستی در مسکو، گفت که کشورهای غربی از زمانی که روسیه "عملیات نظامی ویژه" خود را در اوکراین آغاز کرد، بر طبل "روس هراسی" کوبیدند.

او گفت که روسیه در حال تلاش برای جایگزینی کالاهای وارداتی از کشورهای غربی است و در آینده تنها به کشورهای "قابل اعتماد" وغیر وابسته به غرب متکی خواهد بود.

بر اساس متنی که در وب سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شده است، لاوروف گفت: اگر آنها (غربی ها) بخواهند پیشنهادی در زمینه از سرگیری روابط ارائه دهند، ما به طور جدی بررسی خواهیم کرد که آیا به آن نیاز خواهیم داشت یا نه.

لاوروف در این نشست نارضایتی خود را از کشورهای غربی که به گفته او مصمم به تغییر قوانین روابط بین‌الملل به ضرر روسیه هستند، مطرح کرد.

او گفت: «ما به تأمین همه چیزمان از غرب برای تضمین توسعه بخش‌های بسیار مهم خویش چون امنیت، اقتصاد یا حوزه اجتماعی میهنمان به هیچ وجه نباید وابسته نباشیم».

لاوروف در این نشست تاکید کرد که هدف مسکو در حال حاضر توسعه بیشتر روابط با چین است.

به گزارش رویترز، وی گفت: «اکنون که غرب «موضعی دیکتاتوری» را اتخاذ کرده است، روابط اقتصادی ما با چین حتی سریع‌تر از گذشته رشد خواهد کرد. این فرصتی برای توسعه مناطق ما در شرق دور و سیبری شرقی  است.»

او تاکید کرد که چین دارای فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی است که "به هیچ وجه پایین‌تر از غرب نیستند. در این خصوص موارد زیادی برای تضمین منافع متقابل وجود دارد. "

لاوروف گفت که روسیه "تنها روی خودش و کشورهایی حساب می کند که ثابت کرده اند قابل اعتماد هستند و "به ساز دیگران نمی رقصد".

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس در شرق اوکراین به رسمیت شناخت و سه روز بعد در پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) اقدام نظامی را به نام "عملیات ویژه نظامی"، علیه اوکراین آغاز و روابط پرتنش مسکو - کی‌یف را وارد مرحله رویارویی نظامی کرد.

irna.ir/xjJw5Q

**رایزنی انگلیس و اسرائیل درباره توافق هسته ای ایران

رئیس هیات انگلیس در مذاکرات وین از گفت‌وگو با نمایندگان ارشد رژیم صهیونیستی درباره توافق هسته ای ایران خبر داد.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

استفنی القاق روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که به مدت دو روز مذاکرات فشرده‌های را با دیپلمات‌های رژیم اسرائیل داشته است. وی افزود که در این جلسات دو طرف یادداشت‌ها را درباره برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران مقایسه کردند.

به گفته وی در این جلسه جاشوا زارکا معاون مدیرکل وزارت خارجه، الون بار مدیرکل سیاسی وزارت خارجه و ایال هولاتا مشاور امنیت ملی رژیم صهییونیستی حضور داشتند.

رژیم صهیونیستی که اساسا بقای خود را در بستر تنش‌آفرینی در منطقه مشاهده می‌کند، در جریان مذاکرات وین نیز هیاتی دیپلماتیک مشابهی را برای تحریک کشورهای مذاکره کننده و اخلال در روند گفت‌وگوها به اتریش اعزام کرد.

اواخر بهمن ۱۴۰۰ هیاتی به سرپرستی جاشوا زارکا راهی وین شد  تا علاوه بر دیدار با هیات‌های مذاکره کننده با مدیرکل آژانس انرژی اتمی نیز ملاقات کند.  

یک منبع اگاه هنگامی که دور جدید مذاکرات وین از سرگرفته شد، در گفت‌وگو با ایرنا از هماهنگی سه کشور اروپایی عضو برجام با رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات وین خبر داد و گفت که سفرها و مذاکرات مستمری میان دو طرف برای اخلال در روند گفت‌وگوها و به نتیجه نرسیدن توافقات و تعهدات متقابل ۲۰۱۵ تشکیل شده است.

به گفته وی، مهمترین محور مشترک آنها، نگرانی از پررنگ شدن نقش ایران در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است که موجب تضعیف حضور رژیم صهیونیستی از یک طرف و کاهش منافع اقتصادی این سه کشور اروپایی از جهت تجارت و فروش سلاح است.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.

آمریکا مدعی است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.

 دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

irna.ir/xjJwtJ

**رویارویی دولت و مخالفان در پاکستان، اسلام‌آباد به روی معترضان بسته می‌شود

آشفتگی سیاسی در پاکستان با تصمیم «عمران‌خان» رهبر مخالفان دولت برای هدایت تظاهرات گسترده به سمت اسلام‌آباد وارد مرحله جدیدی شد و مسوولان این کشور ضمن تشدید تدابیر امنیتی در پایتخت پاکستان، ورود هرگونه راهپیمایی و کاروان‌های سیاسی به شهر را ممنوع کردند. 

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

حزب تحریک انصاف به ریاست عمران‌خان نخست وزیر برکنار شده این کشور قرار است فردا چهارشنبه تظاهرات گسترده را به سمت اسلام‌آباد آغاز کند. 

عمران‌خان اعلام کرد: تظاهرات و تحصن در شهر اسلام‌آباد تا اعلام رسمی انحلال پارلمان و تعیین تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام در پاکستان ادامه خواهد یافت.

گزارش‌ها از بگیر و ببندها در شهرهای مختلف پاکستان علیه مسوولان و فعالان حزب عمران‌خان حکایت دارد و دولت نیز کشته شدن ۱‌ نیروی پلیس در جریان درگیری با معترضان را تایید کرد.

اسلام‌آباد پایتخت پاکستان با حضور نظامیان ارتش، نیروهای ویژه سپاه مرزی، یگان ضدشورش و پلیس تبدیل به یک دژ امنیتی شده و تمامی مسیرهای مهم منتهی به این شهر از خارج به ویژه اتوبان لاهور تحت کنترل نیروهای امنیتی قرار گرفته است. خیابان‌های منتهی به منطقه قرمز اسلام‌آباد جایی که سفارتخانه‌ها، ساختمان‌های مهم دولتی از جمله قوه قضائیه، کاخ نخست وزیری، ریاست جمهوری واقع است، نیز به وسیله کانتینرها و بلوک‌های بزرگ سیمانی مسدود شده است.
در همین حال وزیر کشور پاکستان با محکومیت خشونت‌ها از سوی معترضان و حامیان حزب عمران‌خان، هشدار داد: هرگونه نقض قانون در شهر و در سایر مناطق کشور به بهانه اعتراضات ضددولتی با برخورد قوی نهادهای امنیتی و انتظامی همراه خواهد شد. 

در همین حال کابینه دولت پاکستان نیز تصمیم به منع ورود کاروان‌های سیاسی و تظاهرات به اسلام‌آباد را گرفته و تاکید شد که هرگونه برگزاری تجمعات اعتراضی در پایتخت ممنوع شده و اجازه اختلال در نظم شهر و جلوگیری از رفت و آمد سهل مردم و فعالیت‌های تجاری داده نخواهد شد. 

در همین حزب تحریک انصاف پاکستان اتهام دولت درباره خشونت و رویارویی با پلیس و نهادهای امنیتی را بی اساس دانست و گفت: تظاهرات حامیان عمران‌خان در اسلام‌آباد مسالمت آمیز خواهد بود اما دولت دست به سرکوب و نقض حقوق مردم می‌زند.
نخست وزیر برکنار شده پاکستان که حامیان خود از سراسر این کشور را از فردا (چهارشنبه - ۲۵ مه) برای اعتراض گسترده و تحصن علیه دولت فعلی پاکستان به اسلام‌آباد پایتخت این کشور فراخوانده است، پیش تر گفت: هر زمان که انتخابات بعدی در کشور برگزار شود، نه تنها وارد میدان رقابت خواهیم شد، بلکه می توانیم از همین الان پیش بینی کنیم که حزب وی تبدیل به بزرگترین حزب در تاریخ پاکستان خواهد شد، زیرا مردم پاکستان از توطئه خارجی و مداخله در امور کشور خود بسیار خشمگین هستند.

عمران‌خان اوایل ماه گذشته میلادی پس از رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس این کشور از مقام خود برکنار و پس از آن دولت جدید پاکستان تشکیل شد.

irna.ir/xjJwsC

**شبح فاجعه کابل دست از سر دولت بایدن برنمی‌دارد

پایگاه اینترنتی اوراسیا ریویو در مقاله‌ای با اشاره به خروج نظامیان آمریکایی در افغانستان نوشت: نیروهای نظامی آمریکایی بدون انجام حتی یک عملیات، تاکنون ۱۹.۹ میلیارد دلار برای انجام عملیات «بر فراز افق» هزینه کرده‌اند.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

پایگاه اینترنتی اوراسیا ریویو در مقاله‌ای نوشت: اگر بایدن و تیم امنیتی او تصور می‌کنند که شکست در افغانستان را پشت سر گذاشته‌اند، سخت در اشتباه هستند. شبح حضور شکست آنها از نظر لجستیکی و استراتژیک کاخ سفید را مانند مه در بر گرفته است.

شکست‌های رهبری نظامی، سازمانی، اطلاعاتی و دیپلماتیک آمریکا در این خصوص با هر تحلیل جدید یا تکراری، تداوم پیدا می‌کند. فاجعه‌آمیزترین موضوع، تداوم حضور گروه‌های تروریستی مانند داعش خراسان و القاعده در افغانستان پس از خروج آمریکا از این کشور است. این تصور که آمریکا و احتمالا دیگران می‌توانند تروریست‌ها را از افغانستان دور نگاه دارند یا از سازماندهی مجدد آنها با تهدید به انجام حملات هوایی از فاصله ۱۲۰۰ مایلی با عنوان «برفراز افق» جلوگیری کنند، احمقانه بود.

گزارش جدید فصلی که از بازرسی وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و آژانس آمریکا برای توسعه بین‌المللی به کنگره ارائه شده نشان می دهد که اهداف واشنگتن در زمینه حفاظت از منافع ملی با ایجاد خلل در فعالیت سازمان های افراط گرای تروریستی و عملیات های خارجی آنها که خاک آمریکا و شهروندان و متحدانش را در افغانستان تهدید می‌کند، محقق نشده است.

براساس این گزارش، فرانک مکنزی فرمانده سابق سنتکام در شهادت خود برای اعضای کمیته دفاعی سنا در تاریخ هشتم فوریه ۲۰۲۲ گفت: ارتش آمریکا تاکنون حمله هوایی به افغانستان از زمان تخلیه کامل از افغانستان در تاریخ ۲۹ اوت ۲۰۲۱ انجام نداده است.

ستاد عملیات ضد تروریستی «بر فراز افق» در دوحه قطر مستقر است که بیش از ۲۳۰۰ کیلومتر دورتر از افغانستان است. در این ستاد بیش از ۱۰۰ نفر حضور دارند و اظهارات فرانک مکنزی نشان می‌دهد که در طول هشت ماه و نیم گذشته آنها هیچ اقدامی انجام نداده اند. تنها نتیجه‌ای که می‌توان از این موضوع گرفت این است که رهبران نظامی با علم به اینکه ظرفیت انجام عملیات از طریق «بر فراز افق» را ندارند، اقدام به خروج از افغانستان کردند.

از سوی دیگر یکی از شکست‌های دیگر این گزارش آنجاست که نشان می‌دهد وزارت دفاع طالبان در ماه ژانویه ۲۰۲۲ اعلام کرد که قصد دارد ۱۰۰ هزار عضو جدید را استخدام کند و بنابراین سلاح‌ها و تجهیزاتی که آمریکا در اختیار دولت‌های سابق افغانستان قرار داده بودند، در اختیار این افراد قرار خواهد گرفت.

عملیات بر فراز افق تاکنون برای آمریکا بیش از ۱۹.۹ میلیارد دلار هزینه در بر داشته و این در حالی است که حتی یک عملیات در خاک افغانستان انجام نشده است.

irna.ir/xjJwtC

**هابک: تحریم نفتی اتحادیه اروپا بر روسیه تا چند روز دیگر اجرا می شود

روبرت هابک وزیر اقتصاد آلمان به شبکه رسانه ای "زد دی اف" گفته است که احتمالا اتحادیه اروپا در چند روز آینده با تحریم واردات نفت روسیه موافقت خواهد کرد.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

هابک در عین حال هشدار داد که این تحریم به خودی خود، کرملین را تضعیف نخواهد کرد، زیرا مسکو با بالا رفتن بهای سوخت، قادر می شود که درآمد بیشتری از فروش حجم پائین تری از نفت داشته باشد.

وی افزود: بنابراین یک ملاحظه، قطع خرید نفت است که برای دستیابی به این هدف، بسیاری از کشورها باید متحد شوند.

هابک روز دوشنبه به رادیو "دویچلند فونک" در مجمع جهانی اقتصادی داووس، گفته که تحریم روسیه با مشارکت یا بدون مشارکت مجارستان باید اجرا شود و از ناتوانی اتحادیه اروپا برای توافق در باره تحریم نفتی روسیه، ناامید شده است.

وی در آستانه مذاکراتش با سران سیاسی و صنعتی، افزود: آلمان خواستار نادیده گرفتن مشارکت مجارستان به منظور پیشبرد سریع طرح ممنوعیت واردات انرژی از روسیه است. اگر رئیس کمیسیون اروپا بگوید که این ۲۶ کشور بدون مجارستان، روسیه را تحریم می کنیم، من همواره از آن حمایت خواهم کرد، اما تاکنون چنین سخنی را از اتحادیه اروپا نشنیده ام.

در میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، مجارستان منتقد آشکار طرح تحریم نفتی روسیه است و ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان، تحریم های روسیه را غیرمنطقی دانست.

چند مقام آلمان که می خواستند ناشناس بمانند، گفتند: تلاش ها برای امضای توافقاتی درباره تامین کنندگان جایگزین نفت روسیه در برلین در حال پیشرفت است و دولت مطمئن است که می تواند مشکلات لجستیک باقی مانده را در شش یا هفت ماه آینده حل کند.

اتحادیه اروپا پیشنهاد ممنوعیت نفت خام روسیه در ۶ ماه آینده و ممنوعیت سوخت تصفیه شده تا اوایل ماه ژانویه را داده است. اما مجارستان و اسلواکی تا پایان سال ۲۰۲۴ از این طرح معافیت و جمهوری چک نیز تا سال ۲۰۲۴ برای اعمال این ممنوعیت، فرصت دارد. این سه کشور بشدت به نفت روسیه متکی هستند.

آلمان و قطر در بحبوحه تلاش های برلین برای یافتن گزینه های جایگزین واردات گاز روسیه که ۴۵ درصد از نیازهای این کشور اروپایی را تشکیل می دهد، قرارداد همکاری در زمینه انرژی با تمرکز بر گاز مایع امضا می کنند.

irna.ir/xjJwv7

**دور جدید مذاکرات روند آستانه درباره سوریه ۲۴ خرداد در قزاقستان برگزار می‌شود

وزارت خارجه قزاقستان از برگزاری دور جدید مذاکرات روند آستانه برای حل بحران سوریه در ۲۴ خرداد به میزبانی این کشور خبر داد.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

پایگاه خبری «رویه» امروز (سه شنبه) به نقل از وزارت امور خارجه قزاقستان اعلام کرد که دور جدید مذاکرات آستانه با هدف حل و فصل بحران سوریه در ماه ژوئن آینده به میزبانی «نور سلطان» پایتخت این کشور برگزار خواهد شد.  

این پایگاه خبری به نقل از «ابیک صمد یاروف» سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان اضافه کرد که دور جدید این مذاکرات از ۱۴ تا ۱۶ ژوئن (۲۴ تا ۲۶ خرداد) در نور سلطان برگزار می‌شود. 

وی افزود: وزارت امور خارجه قزاقستان پیش از این برای کشورهای ضامن و همه شرکت کنندگان در این مذاکرات دعوتنامه شرکت در هجدهمین دوره مذاکرات آستانه را ارسال کرده و منتظر پاسخ آن‌ها است. 

پیشتر نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه از توافق اولیه برای برگزاری نشست آینده روند آستانه در اواخر ماه جاری میلادی (مه) خبر داده بود. 

شبکه روسیه الیوم روز ۱۶ اردیبهشت امسال به نقل از «میخائیل بوگدانوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه از توافق اولیه برای برگزاری نشست آینده روند آستانه در اواخر ماه جاری میلادی در شهر نور سلطان پایتخت قزاقستان خبر داده بود. 

بوگدانف با اشاره به اینکه توافقات اولیه برای زمان برگزاری این نشست انجام شده است، گفته بود که در این باره با ایران، ترکیه، مقامات سوریه و مخالفان نظام سوریه مذاکره شده است. 

هفتدهمین دور مذاکرات آستانه در سطح کارشناسان در ۲۱ و ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ در شهر «نورسلطان» پایتخت قزاقستان برگزار شد. 

مذاکرات آستانه از ابتدای سال ۲۰۱۷ در پایتخت قزاقستان آغاز شد و تاکنون ۱۷ نشست آن برگزار شده است که یکی از آن‌ها در شهر سوچی به میزبانی روسیه برگزار شد.

irna.ir/xjJwwg

**انگلیس درصدد اعزام کشتی جنگی به دریای سیاه است

یک نشریه انگلیسی گزارش داد که این کشور به همراه شرکای خود در ناتو قصد دارد تا به دلیل آنچه محافظت و اسکورت کشتی‌های حامل غلات مهم اوکراین خوانده می‌شود، کشتی جنگی به «اودسا» در دریای سیاه اعزام کند.

از تاکید رئیس جمهور بر همخوانی مواضع ایران و عمان تا نقض برجام به شیوه انگلیسی

نشریه تایمز چاپ لندن نوشت: هدف "ائتلاف مشتاقان" شکستن محاصره روسیه با ایجاد یک "کریدور حفاظتی" در اودسا از طریق تنگه «بسفر» است. ایالات متحده هم گفته که موشک های دوربرد خود را برای خارج کردن کشتی های روسی اعزام خواهد کرد.

به گزارش این نشریه انگلیسی، این نگرانی وجود دارد که زمان برای جلوگیری از یک بحران غذایی در جهان رو به اتمام است.  

گابریلیوس لندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی که با لیز تراس، وزیر امور خارجه در مورد ایجاد کریدور گفت‌وگو کرده است، گفت که ائتلاف یادشده می تواند شامل برخی از کشورهای ناتو و سایر کشورهای وابسته به غلات باشد.

تایمز نوشت: گمان می رود مصر، که به شدت از کمبود گندم آسیب دیده است، مایل به مشارکت باشد. اما این عملیات مستلزم پاکسازی مین ها از بندر و ارائه تسلیحات دوربرد به اوکراین برای دفاع از آن در برابر حملات روسیه است.

گرانت شاپس وزیر حمل و نقل انگلیس امروز هشدار داد که جنگ در اوکراین می‌تواند قحطی جهانی ایجاد کند که بیشتر از خود درگیری باعث مرگ مردم می‌شود. وی در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای عنوان کرد که در حال مذاکره با همتای اوکراینی خود در مورد راه های شکستن محاصره روسیه در دریای سیاه است.

شاپس گفت؛ مین‌های روسیه که در آب‌های اطراف اودسا ریخته می‌شوند، کار خروج غلات از اوکراین را خطرناک‌تر کرده است. شاپس، که هفته گذشته با الکساندر کوباکوف، وزیر حمل و نقل اوکراین در آلمان ملاقات کرد، افزود: «ما در حال بررسی گزینه‌های مختلف هستیم... راه‌های بالقوه زیادی برای خروج غلات و سایر کالاها از کشور وجود دارد. این کار کاملاً ضروری است، در غیر این صورت ممکن است گرسنگی و خطر قحطی وجود داشته باشد.»

پیشتر وزیر امور خارجه انگلیس گفته بود: آنچه ما باید انجام دهیم این است که با این مسئله امنیت غذایی جهانی مقابله کنیم و بریتانیا در حال کار بر روی یک راه حل فوری برای خروج غلات از اوکراین است.

روسیه و اوکراین روی هم حدود ۳۰ درصد از عرضه جهانی گندم را تشکیل می دهند. حدود ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به صادرات غلات اوکراین وابسته هستند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، جنگ در اوکراین موجب شده است قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به بالاترین سطح برسد. یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در جهان که یک سوم آن‌ها زیر خط فقر به سر می‌برند، بشدت در معرض کمبود و قطع مواد غذایی، انرژی و سیستم‌های مالی هستند که منجر به افزایش فقر و گرسنگی بیشتر می‌شود.

روسیه ادعاها در مورد ممانعت از صادرات غلات اوکراین را حدس و گمان خوانده و اخبار منتشر شده در این زمینه را تکذیب کرده‌است. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت: اظهارات مبنی بر اینکه روسیه صادرات غلات اوکراینی را در بنادر دریای سیاه مسدود می کند، گمانه زنی است.

زاخارووا در ادامه افزود: صحبت در مورد ممانعت روسیه از صادرات غلات اوکراین در بنادر دریای سیاه و کسری در بازار غلات درست نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که روسیه به صادرات مواد غذایی و انجام تعهدات خود ادامه می دهد زیرا کشور ما علاقه مند به عملکرد پایدار بازار جهانی مواد غذایی است.

irna.ir/xjJwxD

نظر شما