شناسهٔ خبر: 54227775 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تأکید مجدد «عمران خان» بر توطئه آمریکا مبنی بر برکناری او از قدرت

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان بار دیگر تأکید کرد برکناری او از قدرت، توطئه آمریکا بوده است.

صاحب‌خبر -

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان امروز (دوشنبه) بار دیگر تاکید کرد آمریکا برکناری او از قدرت را سازماندهی کرده است. خان گفت: در نتیجه «علنی شدن این مسئله»، احساسات «ضدآمریکایی» در پاکستان در حال افزایش است.

عمران خان نزدیک به دو ماه است که به انحاء مختلف این ادعا را مطرح می‌کند، اما مدرکی در راستای تایید آن ارائه نکرده است. مصاحبه اختصاصی خان با سی ان ان نخستین مصاحبه وی با یک سازمان خبری بین المللی از زمانی است که این سیاستمدار پاکستانی با رأی عدم اعتماد (پارلمان این کشور) به خاطر ادعا‌های مرتبط با سوءحکمرانی و سوءمدیریت اقتصادی برکنار شد.

خان (که در ماه آوریل با رای عدم اعتماد از سمت خود برکنار شد ) خواستار برگزاری تظاهرات بزرگ سراسری در روز چهارشنبه در اعتراض به برکناری خود از قدرت شد. او تأیید کرد که در انتخابات بعدی مجدداً نامزد خواهد شد.

نخست وزیر برکنار شده پاکستان به سی ان ان گفت: «هر زمان که انتخابات بعدی برگزار شود نه تنها نامزد خواهم شد، بلکه می‌توانم پیش بینی کنم که این بزرگترین حزب در تاریخ پاکستان خواهد بود، زیرا مردم بسیار خشمگین هستند و از اینکه این جنایتکاران بر ما تحمیل شده اند احساس اهانت به خود می‌کنند». (منظور خان از جنایتکاران، دولت جدید پاکستان است.)

عمران خان بار‌ها اعلام کرده که دونالد لو، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در ماه مارس با سفیر پاکستان در واشنگتن دیدار کرده و به او گفته عمران خان باید با رای عدم اعتماد پارلمان از قدرت برکنار شود. او امروز تاکید کرد لو تهدید کرده چنانچه خان از قدرت برکنار نشود پاکستان با پیامد‌هایی روبرو خواهد شد. خان همچنین اذعان کرد که سفر رسمی اش به روسیه در اواخر فوریه، مصادف با روز حمله روسیه به اوکراین، احتمالا مقامات آمریکایی را خشمگین کرده است.

با این وجود سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که بار‌ها در گدشته دست داشتن آمریکا در برکناری خان را رد کرده بود به سی ان ان گفت: این ادعا‌ها هیچ حقیقتی ندارند. 

خان حتی در این مصاحبه پیشنهاد کرد که لو به دلیل دخالت در سیاست داخلی پاکستان و به دلیل بد اخلاقی و تکبر محض از این کشور اخراج شود.

خان در راهپیمایی‌هایی که در سراسر پاکستان در تلاش برای بازگشت به قدرت برگزار کرده، مدام این اتهامات را تکرار می‌کند. ادعا‌های او به مذاق جمعیت جوان پاکستان خوش آمده است، زیرا احساسات ضد آمریکایی در این کشور شدید است و مخالفت‌ها با نظام سیاسی به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی نیز زیاد است. 

خان مدعی شد که روابط پاکستان و آمریکا پس از روی کار آمدن جو بایدن تیره شده است. او بایدن را مسئول اوضاع در افغانستان می‌داند. در نشانه‌ای از تیره شدن روابط میان این دو، بایدن و خان از زمان روی کار آمدن بایدن در سال گذشته، هیچگاه با یکدیگر گفتگو نکردند.

شایان ذکر است جنگ آمریکا علیه عمران خان، از سال‌های پایانی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، آغاز شد، زیرا او «استفاده» از قابلیت‌های نظامی و امنیتی پاکستان برای مبارزه با جنبش طالبان در افغانستان و نجات اشغالگران آمریکایی - ناتویی از شکست در افغانستان خودداری کرد. اولین اقدام تلافی جویانه تنبیهی با توقف کمک‌های سالانه آمریکایی به میزان ۳ میلیارد دلار آغاز شد و گام تنبیهی دوم از طریق تحریک جنبش‌های تجزیه طلب پاکستان و حمایت از فعالیت‌های نظامی آن‌ها انجام گرفت.

نظر شما