شناسهٔ خبر: 54222414 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس انجمن دیرینه‌شناسی ایران:

همایش‌های دیرینه‌شناسی به ایجاد ژئوپارک‌ها کمک کرده است

مراغه- ایرنا- رئیس انجمن دیرینه‌شناسی ایران گفت: برگزاری همایش‌های دیرینه‌شناسی در گذشته و در شهرهای جلفا و طبس به معرفی و تثبیت ژئوپارک‌ها کمک کرده است. 

صاحب‌خبر -

دکتر عباس قادری روز سه‌شنبه در آیین افتتاحیه پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران و دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه در مراغه اظهار داشت: منطقه جلفا یکی ژئوپارک‌های ملی ایران است که هم‌اکنون در مرحله ارزیابی‌ میدانی کارشناسان یونسکو برای ثبت جهانی است. 

وی ادامه داد: شمال آذربایجان‌شرقی شاهد ژئوسایت‌های بی‌نظیری در منطقه جلفاست و وجود سایت‌های بی‌نظیر فسیلی در جنوب استان آذربایجان و در منطقه مراغه نیز ما را بر آن داشت تا همایش سالانه انجمن را در این کهن‌شهر برگزار کنیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد ژئوپارک در مراغه، اظهار داشت: انجمن دیرینه‌شناسی از انجمن‌های علوم پایه مصوب وزارت علوم بوده که در سال ۱۳۸۴ و به همت جمعی از اساتید دیرینه‌شناسی کشور تاسیس شد و اولین گردهمایی و همایش علمی خود را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرد.

وی با بیان اینکه برگزاری همایش‌های ملی انجمن دیرینه‌شناسی در شهرهای مختلف کشور و به ویژه در شهرهای دارای جایگاه ویژه در دیرینه‌شناسی با هدف ترویج و توسعه این دانش در کشور برگزار می‌شود، اضافه کرد: در سال ۱۳۹۱ در جلفا و سپس در سال ۱۳۹۵ در طبس، دو

دوره از همایش‌های انجمن دیرینه‌شناسی در این دو منطقه ارزشمند و بی‌نظیر ایران برگزار شد که در هر دو منطقه، پس از برگزاری همایش شاهد ثبت و معرفی دو ژئوپارک ملی بودیم.

وی ادامه داد: ‌ژئوپارک‌ها یکی از جدی‌ترین محورهای توسعه در شهرهایی غیر از مراکز استان‌ها بوده و گفتمان‌سازی برای تحقق این امر از آثار برگزاری همایش‌های دیرینه‌شناسی است. 

وی با ابراز امیدواری نسبت به بهره‌مندی مراغه از تاثیر برگزاری پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران، بیان کرد: ثبت ژئوپارک در مراغه همت سازمان حفاظت محیط زیست، استانداری آذربایجان‌شرقی و فرمانداری مراغه را می‌طلبد.

به گفته وی و با توجه به اهمیت ژئوپارک‌ها، «علیرضا امری کاظمی» به عنوان ارزیاب کمیته جهانی ژئوپارک‌های یونسکو و مدیر ژئوپارک جهانی قشم برای سخنرانی در این همایش حضور یافته است که راهکارهای اجرایی برای تحقق این هدف را ارایه می‌دهد.

وی تاکید کرد: طی سال‌های اخیر یکی از اهداف انجمن دیرینه شناسی ایران مساله آموزش و ترویج دانش دیرینه شناسی و معرفی اهمیت و کاربردهای آن در علوم پایه بوده است.

وی با بیان اینکه دیرینه‌شناسی از پایه‌های علم زمین‌شناسی است، اضافه کرد: دیرینه‌شناسی به عنوان یک علم بنیادی، پایه تهیه نقشه‌های زمین شناسی در دنیاست و نیز در زمینه اکتشاف ذخایر هیدروکربنی و معرفی تاریخ گذشته زمین و موجوداتی که در گذشته بر روی آن زندگی می‌کرده‌اند، نقش تعیین‌کننده دارد، و البته تفاوت‌های بنیادین با دانش باستان شناسی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا در این ‌همایش از «زین‌العابدین پورابریشمی»، «فاطمه هادوی»، «طیبه محتاط» و «محمد قویدل سیوکی» به عنوان اساتید دیرینه‌شناسی و زمین‌شناسی کشور قدردانی شدند.

پانزدهمین همایش انجمن دیرینه شناسی ایران و دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه ایران سوم تا پنجم خرداد امسال به میزبانی مراغه در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار می‌شود.

دیرینه‌شناسی مهره‌داران و بی‌مهرگان، دیرینه‌شناسی گیاهی و پالینولوژی، دیرینه‌شناسی اثر فسیل‌ها، ریزدیرینه‌شناسی، سیستماتیک و تاکسونومی، فیلوژنی و فرگشت و داده‌پردازی و مطالعات کمی دیرینه‌شناسی از محورهای این همایش ملی است.

قوانین و مقررات حفاظت از ذخایر دیرینه‌شناسی، موزه‌داری و مجموعه‌داری در دیرینه‌شناسی، جاذبه‌های دیرینه‌شناختی در زمین گردشگری، زمین باستان‌شناسی، دیرینه‌شناسی و اکتشاف ذخایر هیدروکربوری از محورهای دیگر دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه و پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران به میزبانی مراغه محسوب می‌شود.

نظر شما