شناسهٔ خبر: 54221680 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کمتر از ۵۰ درصد روستاییان و عشایر کرمان بیمه شدند

کرمان - ایرنا - مدیر بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان کرمان با بیان اینکه کمتر از ۵۰ درصد به میزان ۸۱ هزار نفر از جامعه هدف بیمه این صندوق شده اند گفت: افراد فاقد بیمه با توجه به پرداخت یارانه های دولتی و استفاده از مزایای آن بیمه شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد میرجعفری روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفدهمین سالروز تاسیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر افزود: ۱۰۰ هزار نفر جامعه هدف این صندوق هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند.

وی اظهار داشت: افرادی که سن بالای ۱۸ سال و زیر ۵۰ سال دارند از جمله افراد ساکن مناطق روستایی، عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و افراد با پرداخت حداقلی که فاقد بیمه هستند، می توانند از مزایای آن استفاده کنند.

مدیر بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان کرمان گفت: افراد با پرداخت حق بیمه ۲۰ درصدی از سالانه ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۹۶ هزار تومان می توانند از مزایای بازنشستگی بهره مند شوند و از کار افتادکی و مستمری دریافت کنند.

وی با بیان اینکه پنج هزار و ۱۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان کرمان وجود دارد تصریح کرد: اکنون هفت هزار و ۵۰۰ خانوار مستمری ماهانه بازنشستگی و فوت دریافت می‌کنند و افراد ۷۰ سال که ۱۰ سال سابقه پرداخت بیمه دارند و افراد ۶۵ سال با ۱۵ سال سابقه اقدام به دریافت مستمری کنند.

وی عنوان کرد: تراکم جمعیتی این استان ۱۷ نفر در کیلومتر است لذا به یک اطلاع رسانی جامع مثمر نیاز داریم، در این زمینه از دهیاری و مجموعه های مختلف کمک می گیریم اما رسانه ها رسالت خود را در معرفی بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به عنوان بیمه ای بین نسلی انجام دهند.

میرجعفری افزود: صندوق بیمه روستائیان، عشایران و کشاورزان دولتی است که ۷۰ درصد؛ یعنی دو سوم حق بیمه از سوی خود دولت پرداخت می‌شود و آینده خوبی برای روستائیان دارد.

وی یادآور شد: روستائیان با مراجعه به دهیاری‌ها و دفاتر بیمه در شهرستان‌ها برای بیمه اجتماعی ثبت نام کنند؛ چرا که فرصت بسیار خوبی است تا روستاییان بتوانند از مزایای بازنشستگی بهره ببرند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان کرمان گفت: امسال هدف گذاری کرده ایم که یک میلیون نفر، فاقد بیمه را جذب کنیم.

وی ابراز داشت: کشاورزان غیرساکن در روستا، رانندگان حمل بار درون شهری و برون شهری با ارائه کارت سلامت، صنعت گران بخصوص قالیبافان، بسیجیان فعال، زنان سرپرست خانوار، ساکنان شهرهای بزرگ که فاقد هرگونه بیمه اجتماعی هستند می‌توانند از شرایط بیمه روستاییان و عشایر استفاده کنند.

میرجعفری عنوان کرد: حق بیمه برای هر فرد، پرداخت ماهانه ۵۰ هزار تومان و سالیانه ۶۰۰ هزار تومان است.

وی افزود: هر شخصی که حتی یک سال سابقه پرداخت بیمه داشته و به هر دلیلی طی مدتی پرداخت ماهانه نداشته باشد، می‌تواند از مزایای این صندوق بهره‌مند شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان کرمان اضافه کرد: ۱۰۰ هزار نفر طی سه سال اخیر، وام مستمری دریافت کرده اند و ۱۰ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) بیمه شده روستایی هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه روستائیان جنوب و شرق استان کرمان یا به دلیل بی اطلاعی یا شرایط مالی استقبال کمتری از این بیمه دارند و حتی مشاهده شده که در برخی روستاهای قلعه گنج (رمشک) هیچ بیمه شده‌ای ندارند.

نظر شما