شناسهٔ خبر: 54215896 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان،

یمن CH۴ را ساقط کرد/ اسرائیل با بحران غذایی روبرو شد/ آمریکا چین را با برنامه های فوق سری تهدید کرد/ بلند ترین برج آبادان فروریخت

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

یمن CH۴ را ساقط کرد

انفجاری مهیب صنعا پایتخت یمن را به شدت لرزانداز سوی دیگر، یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که پدافند هوایی یمن موفق شد یک پهپاد جاسوسی از نوع CH۴ متعلق به نیروی هوایی متجاوزان سعودی را در آسمان صنعا رهگیری و ساقط کند. سرتیپ یحیی سریع اعلام کرد این پهپاد متجاوز هنگام انجام عملیات خصمانه و نقض آتش‌بس هدف پدافند هوایی یمن قرار گرفته است.

منبع: مهر

اسرائیل با بحران غذایی روبرو شد

رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی گفت که زوج‌های جوان در اسرائیل به زودی دیگر قادر به خرید غذا نخواهند بود.بنیامین نتانیاهو، رئیس حزب لیکود و رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی گفت که زوج‌های جوان در اسرائیل به زودی دیگر قادر به خرید غذا نخواهند بود. شبکه اسرائیلی «کان» گزارش داد که این اظهارات نتانیاهو در جلسه فراکسیون پارلمانی لیکود در مورد افزایش قیمت واحدهای مسکونی در اسرائیل بیان شده است. گزارش اداره مرکزی آمار اسرائیل در اوایل ماه مه نشان داد که نرخ تورم دائما در حال افزایش است و به ۴ درصد رسیده است. قیمت مسکن در اسرائیل از فوریه گذشته تا مارس گذشته ۱.۹ درصد افزایش یافته است و افزایش تراکم طی ۱۲ ماه گذشته به میانگین ۱۶.۳ درصد رسیده است. متوسط قیمت اجاره یک آپارتمان در فلسطین اشغالی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴.۱۵۳ شکل (حدود ۱۲۱۷) و متوسط قیمت در سه ماهه قبل ۴.۱۱۲ شیکل (۱۲۰۵ دلار) بوده است.

منبع: ایسنا

آمریکا چین را با برنامه های فوق سری تهدید کرد

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که در صورت حمله چین به تایوان، ما مجموعه‌ای از برنامه‌های اضطراری خواهیم داشت که بسیار محرمانه هستند.رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز دوشنبه در سخنانی با اشاره به حمله احتمالی چین به تایوان گفت که در صورت تشدید تنش‌ها در تایوان، «ما برای کمک به تایوان برنامه‌ریزی می‌کنیم».رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تأکید کرد که «ما در صورت تشدید تنش‌ها در اوکراین، مجموعه برنامه‌های اضطراری بسیار محرمانه درباره تحرک نیروهایمان داریم».سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی که برگزار شد، اعلام کرد که پکن به هیچ کشوری در جهان اجازه دخالت در سیاست داخلی خود از جمله در موضوع تایوان را نخواهد داد. وانگ ون‌بین خاطرنشان کرد: تایوان قلمرو چین است و موضوع آن به امور سیاسی داخلی چین تعلق دارد و ما از ایالات متحده آمریکا می‌خواهیم که به اصل چین متحد و مفاد سه بیانیه مشترک بین دو کشور پایبند باشد. وی گفت که آمریکا نباید عزم قوی، اجماع و توانایی‌های قوی مردم چین برای حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین را دست کم بگیرد. این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین در پی تهدیدات بایدن مبنی بر آمادگی ایالات متحده برای «مداخله نظامی در صورت حمله چین به تایوان» بیان شده است.

منبع: ایسنا

بلند ترین برج آبادان فروریخت

فروریختن ساختمان تجاری-اداری متروپل حادثه ای بود که ظهر روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ در خیابان امیری آبادان برای بخشی از برج ۱۰ طبقه متروپل رخ داد. این حادثه تاکنون ۷ فوتی و ۲۹ نفر مصدوم داشته‌است. به گفته مدیرعامل هلال احمر خوزستان، حداقل ۸۰ نفر زیر آوار هستند. این ساختمان یکی از دو برج پروژه برج‌های دوقلوی حدود ۴۰ درصد از این ساختمان فروریخت. به علت ناپایداری ساختمان مجاور، امدادرسانی به سختی انجام می‌شود. ساعت ۱۷:۲۵ یک بالگرد، ۷ خودروی نجات، گروه‌های واکنش سریع و سگ‌های زنده یاب برای امدادرسانی حضور دارند. قدرت‌الله محمدی سرپرست سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران از اعزام تیم آتش نشانان تیم امدادی که در آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو حضور داشتند خبر داد۳۲ نفر از آوار ریزش ساختمان متروپل نجات یافتند. همچنین مدیرعامل هلال احمر خوزستان از فعالیت دو تیم زنده یاب برای پیدا کردن مفقودان حادثه خبر داد و چهار تیم امدادی از شهرستان‌های خرمشهر، ماهشهر و شادگان در محل حضور یافتند.ساعت ۱۹:۳۰ عملیات امدادونجات در طبقات ساختمان متروپل به اتمام رسید. ساعت ۲۰:۳۰ تعداد کشته شدگان به ۶ نفر رسید. عملیات جست‌وجو و نجات توسط نیروهای هلال احمر در زیرزمین ادامه دارد. سگ‌های تجسسی هلال احمر ۳ نفر را زنده از زیرآوار شناسایی کردند. همچنین دستگاه‌های زنده‌یاب ۳ نفر از محبوسان را زنده در زیرزمین پیدا کردند علت وقوع حادثه درحال بررسی است. رئیس کل دادگستری استان خوزستان دستور بررسی علت و عوامل این حادثه را صادر کرد پیمانکار و مالک ۶ نفر دیگر از نیروهای شهرداری آبادان و ناظران این طرح به حکم دادستان ویژه آبادان بازداشت شده‌اند معاونت پیشگیری سازمان آتش‌نشانی آبادان ۲۸ آبان سال گذشته هشدارهایی درمورد احتمال ریزش این ساختمان داده بود اما توجهی به آن نشد

منبع: شبکه خبر

انفجار مهیب پایتخت امارات را لرزاند

حداقل ۱۲۰ نفر بر اثر انفجار در پایتخت امارات کشته و زخمی شدند. نابع اماراتی از جمله پایگاه «نشنال» با تائید این حادثه گفته اند که این انفجار در دو رستوران «کی‌اف‌سی» و «هاردیز» در خیابان «راشد بن سعید» روی داده است. این رستوران ها در منطقه‌ الخالدیه و در مجاورت یک مرکز خرید بزرگ واقع شده اند. در اولین واکنش ها به این انفجار مرگبار، یک مقام اماراتی گفته است که آتش‌ ناشی از این انفجار، به طبقه اول این مجتمع آسیب رسانده است و نیروهای آتش‌نشانی ابوظبی در ساعات اولیه نتوانسته‌ اند آتش را خاموش کنند، هرچند با گذشت چند ساعت از انفجار پلیس گفت که آتش نشانان آتش را مهار کرده‌اند، امنیت کامل برقرار شده است. نیروهای امنیتی همچنین تمام ساختمان های اطراف را تخلیه کرده و عبور و مرور را کنترل و محدود کرده اند.ا ز سوی دیگر پایگاه خبری المیادین به نقل از پلیس ابوظبی کشته شدن حداقل ۲ نفر و زخمی شدن ۱۲۰ نفر دیگر را تائید کرده و گفته این انفجار بر اثر آتش گرفتن کپسول گاز صورت گرفته است. تصاویر منتشر شده در رسانه‌های محلی آوار را نشان می‌دهد که در پیاده رو پخش شده است. گمانه زنی های متعددی درباره این انفجار وجود دارد و هنوز مشخص نیست که آیا عوامل دیگری نیز در این حادثه دخالت داشته اند یا خیر؟

منبع: مهر

آلودگی مدارس پایتخت را تعطیل کرد

عابد ملکی اظهار داشت: به علت آلودگی هوا، تمامی مدارس استان تهران در همه مقاطع تحصیلی در ۲ نوبت صبح و عصر در روز سه شنبه سوم خرداد ماه ۱۴۰۱ تعطیل شد. وی افزود: این تصمیم بر این اساس اتخاذ شد که شاخص آلودگی هوای تهران بالا گزارش شده است. معاون استاندار تهران در خصوص امتحانات مدارس نیز گفت: با توجه به ایام امتحانات مدارس برنامه جایگزین امتحانات را از طریق مدارس و آموزش و پرورش متعاقباً اطلاع رسانی خواهند کرد. ملکی درباره تعطیلی ادارات و دانشگاه‌ها نیز گفت: تصمیمی در خصوص تعطیلی ادارات و دانشگاه‌ها اتخاذ نشده فلذا فردا سه شنبه سوم خرداد ماه فعال همه ادارات و دانشگاه‌ها می‌باشند و فقط مدارس در همه مقاطع تحصیلی و مهدکودک‌ها در همه شهرستان‌های استان و شهر تهران تعطیل شده اند.

منبع: مهر

مایک پنس رقیب ترامپ شد

«مایک پنس»، معاون سابق «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا در حال برنامه ریزی برای رقابت با رئیس سابق خود در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ حزب جمهوری خواه است. پنس به صورت غیرمستقیم در گفتگو با نیویوک تایمز رقابت آتی با ترامپ را تائید کرده است. همچنین گفته شده «مایک پنس» در ایالت‌های مختلف سخنرانی می‌کند که نشانه دیگری از این است که او ممکن است نامزدی ریاست‌جمهوری را در نظر داشته باشد. پنس برای تضمین نامزدی حزبش، نبرد سختی خواهد داشت. او در حال حاضر در نظرسنجی‌ها از ترامپ رئیس جمهور سابق و ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا عقب تر است. ترامپ اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۴ پس از انتخابات میان دوره‌ای کنگره، تصمیم خود برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی را اعلام خواهد کرد. اما در مقابل پنس نگفته است که چه زمانی در مورد نامزدی خود تصمیم خواهد گرفت.

منبع: مهر

زنجان به شهرهای آلوده پیوست

-کارشناس آلودگی هوا و تغییر اقلیم اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: هوای شهر زنجان در وضعیت خطرناک قرار دارد و مردم در حد ممکن در خانه بمانند. الناز هاشمی با بیان اینکه هوای شهر زنجان در وضعیت خطرناک قرار گرفت، گفت: شاخص کیفی هوا در ساعات گذشته به میزان ۳۶۲ رسید. وی با بیان اینکه مسئول آلاینده ذرات معلق در هوا با قطر کمتر از ۱۰ میکرون و وضعیت کیفی هوای زنجان خطرناک است، اظهار کرد: بر این اساس باید همه گروه‌ها از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کرده و کودکان، سالمندان، بیماران ریوی و قلبی و بانوان باردار حتی در حد ممکن در خانه بمانند. کارشناس بررسی آلودگی هوا و تغ ییر اقلیم اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: شاخص هوا از صفر تا ۵۰ خوب، ۵۰ تا ۱۰۰ سالم، ۱۰۰ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۰ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام افراد است. هاشمی تاکید کرد: شاخص ۲۰۰ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و ۳۰۰ به بالا در حد خطرناک است.

منبع: مهر

پروازهای نجف از سر گرفته شد

سخنگوی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعلام کرد که پروازهای تهران به مقصد نجف که به دلیل شرایط جوی عراق لغو شد، به حالت عادی بازگشت.فرودگاه‌های نجف و بغداد به دلیل افزایش غلظت گرد و خاک و بدی شرایط جوی تعطیل شد و پروازهای تهران به این کشور همسایه نیز به حالت تعلیق درآمد. جواد صالحی، سخنگوی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) پس از این شرایط از کنسل شدن پروازهای امروز تهران به مقصد نجف و بغداد به دلیل بدی شرایط جوی تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: با توجه به افزایش گرد و غبار در عراق، فرودگاه‌های نجف و بغداد تعطیل شده و شرایط پذیرفتن مسافر و پرواز را ندارند بنابراین پروازهای امروز تهران به نجف از ساعات اولیه صبح لغو شده و اگر شرایط جوی عراق همینگونه ادامه پیدا کند مسلماً پروازهای عصر امروز به بغداد را هم لغو می‌کنیم. اما به نظر می‌رسد این شرایط جوی ساعاتی پیش بهبود پیدا کرده و پروازها به فرودگاه نجف از سر گرفته شده است چراکه صالحی در گفت‌وگو با ایسنا در اینباره اظهار کرد: شرایط جوی نجف مساعد شده و پروازهای فرودگاه امام خمینی(ره) به نجف از ساعت ۲۰ آغاز شده و پروازهای دیگر تا ساعت ۲۴ امروز در حال پذیرش مسافر و بردینگ است.

منبع: ایسنا

آمریکا تسلیحات میلیاردی وارد تایوان کرد

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که مجموع فروش تسلیحاتی آمریکا به تایوان در حال حاضر از ۷۰ میلیارد دلار فراتر رفته است.سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی که امروز (دوشنبه) برگزار شد، اعلام کرد که پکن به هیچ کشوری در جهان اجازه دخالت در سیاست داخلی خود از جمله در موضوع تایوان را نخواهد داد. وانگ ون‌بین خاطرنشان کرد: تایوان قلمرو چین است و موضوع آن به امور سیاسی داخلی چین تعلق دارد و ما از ایالات متحده آمریکا می‌خواهیم که به اصل چین متحد و مفاد سه بیانیه مشترک بین دو کشور پایبند باشد.‘‘ وی گفت که آمریکا نباید عزم قوی، اجماع و توانایی‌های قوی مردم چین برای حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین را دست کم بگیرد. این سخنان سخنگوی وزارت خارجه چین در پی اظهارات بایدن مبنی بر آمادگی ایالات متحده برای «مداخله نظامی در صورت حمله چین به تایوان» بیان شده است.

منبع: ایسنا

رئیس‌جمهور دستور رسیدگی فوری حادثه آبادان را صادر کرد

حجت‎‌الاسلام رئیسی که در سفر عمان به سر می‌برد به معاون اول خود دستور داد تا فورا به حادثه آبادان رسیدگی شود. رئیس جمهور همچنین به محمد مخبر دستور داد ضمن اعزام گروه های امداد و نجات سازمان آتش نشانی تهران برای امداد به آسیب دیدگان، کلیه امکانات استانی و کشوری را برای رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان به کار گیرد. ریزش بخش‌هایی از ساختمان ۱۰ طبقه تجاری متروپل در خیابان امیری آبادان تاکنون پنج کشته و ۲۷ زخمی برجا گذاشته است. از ابتدای زمان وقوع حادثه در ظهر روز دوشنبه، چندین گروه امداد و نجات از شهرداری، پالایشگاه، پتروشیمی و اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر و آبادان به محل حادثه اعزام شدند. ۱۵ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس برای امداد رسانی در محل حادثه مستقر بوده و در حال امدادرسانی به مصدومان این حادثه هستند.فرماندار آبادان با حضور در محل حادثه گفته است علت فروریختن ساختمان متروپل در دست بررسی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آبله میمون در انگلیس اوج گرفت

با تأیید ابتلای شمار دیگری از افراد به آبله میمون، شمار مبتلایان به این بیماری سه برابر شد. با تأیید ابتلای ۳۷ نفر دیگر به بیماری آبله میمون در انگلیس، شمار مبتلایان به این بیماری تقریبا سه برابر شد. طبق گزارش دیلی میل، با احتساب موارد جدید ابتلا به این بیماری، رؤسای «آژانس امنیت سلامت انگلیس» (UKHSA) اکنون ۵۷ مورد از ابتلا به این بیماری را به ثبت رسانده اند که ثبت این تعداد، در طول اندکی بیش از دو هفته صورت پذیرفته است. همچنین طبق این گزارش، یک کودک نیز در میان بیماران مشاهده شده است؛ اما هنوز کسی بر اثر این بیماری در انگلیس جان خود را از دست نداده است. مقامات انگلیس شیوع این بیماری را مسأله‌ای مهم و نگران کننده خوانده اند؛ اما مدعی شده اند خطر آن برای مردم این کشور اندک است. بوریس جانسون امروز اعلام کرد برای دولت این کشور مهم است که شیوع این بیماری را زیر نظر داشته باشد. او البته اعمال اقدامات محدود کننده مسافرتی نظیر آنچه که برای مهار کرونا اعمال شده بود را بعید شمرد. با این حال، از شهروندان انگلیسی که در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری قرار دارند، خواسته شده است تا خود را برای ۲۱ روز در خانه قرنطینه کنند. بیماری آبله میمون معمولا در غرب آفریقا یافت می‌شود و ویروس آن در مناطق دیگر به طور معمول گسترش نمی‌باید؛ از همین رو، شیوع این بیماری در اروپا، کانادا، استرالیا و آمریکا سبب نگرانی متخصصین حوزه سلامت عمومی در این کشورها شده است. در ماه جاری میلادی ۱۶ کشور از شناسایی ویروس این بیماری خبر دادند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ویزای زائران اربعین حذف شد

مجید میراحمدی با اشاره به نشست سفیر ایران در عراق با دولت این کشور، گفت: دولت عراق به سفیر ما اعلام کرد «ویزای زائران اربعین برداشته می‌شود».معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با اشاره به گزارش سفیر ایران در عراق از مذاکرات با نخست وزیر و دولت این کشور گفت: دولت عراق اعلام کرد برای اربعین ویزا نخواهیم داشت و وزیر کشور عراق هم به زودی به تهران سفر خواهد کرد. مجید میراحمدی همچنین گفت: عراقی‌ها گفته‌اند که در چند روز آینده موافقت خود با حضور محدود بدون ویزای زائران عتبات عالیات از مرز زمینی را نیز اعلام می‌کنند. ستاد مرکزی اربعین برآورد کرده امسال بیش از ۴ میلیون زائر ایرانی در این ایام داشته باشیم. به گفته سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت، انتظار می‌رود با بازگشایی مرزهای زمینی، بخش اعظمی از زائران عتبات عالیات از مبادی مرزی شلمچه، چزابه و اروند رود به عراق سفر کنند که در این راستا باید برنامه ریزی‌های دقیق و مناسب برای تسهیل امور زائران اندیشیده شود. ستاد مرکزی اربعین همچنین در اطلاعیه ای از هموطنانی که قصد عزیمت برای زیارت اربعین دارند خواسته تا نسبت به وجود دست کم ۶ ماه اعتبار گذرنامه های خود اطمینان داشته باشند. این دسته از هموطنان، به منظور جلوگیری از ازدحام در ایام اربعین از هم اکنون به اداره گذرنامه ناجا مراجعه و نسبت به تجدید گذرنامه اقدام کنند. طبق قوانین فرودگاهی، ۶ ماه اعتبار برای دارندگان گذرنامه عادی جهت خروج از کشور الزامی است. پیش‌تر، احمد وحیدی، وزیر کشور درباره برداشته شدن ویزا برای تردد زمینی به کشور عراق گفته بود: رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد، اما در حال حاضر مرز زمینی عراق بدون ویزا و روادید بسته است، اما دوستان در تلاش هستند تا با مذاکره طرف عراقی روادید برای تردد زمینی برداشته شود. البته برای تردد هوایی ویزا لازم نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گردوخاک مهمان نوار غربی شد

کارشناس هواشناسی گفت: فردا هم در نوار غربی کشور شاهد افزایش حجم توده‌های گردوخاک و کاهش دید افقی هستیم. امیر حسین نقشینه گفت: فردا سه‌شنبه هم مانند امروز در کشور عراق شاهد افزایش توده‌های گردوخاک و ریزگردها هستیم که این شرایط زمینه ساز کاهش دید افقی در مناطق غربی و جنوب غربی کشور می‌شود. به گفته کارشناس هواشناسی دمای هوا فردا در تهران افزایش می یابد و امشب هم در تهران شاهد افزایش حجم گرد وخاک و ریزش ریزگردها هستیم. طبق اعلام سازمان هواشناسی امروز در بسیار از شهرهای غربی کشور شاهد افزایش حجم ریزگردها و شاخص افزایش آلودگی هوا بودیم به طوری که برخی از شهرهای ساحلی خزر هم این شرایط را داشتند. طی روز سه‌شنبه در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و به تدریج مرکز، سواحل غربی دریای خزر و دامنه‌های البرز گرد و خاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

رئیس گروه پ. ک. ک کشته شد

دستگاه اطلاعاتی ترکیه از کشته شدن یکی از رؤسای گروه پ.ک.ک خبر داد. پایگاه خبری «گلوبال فرونتیر» مدعی شد سرویس اطلاعاتی ترکیه موفق شده «محمد اردوغان» از سران گروه «پ.ک.ک» را که ترکیه آن‌ها را تروریستی قلمداد می‌کند، در شهر موصل در عراق «خنثی» کند. مقام‌های ترکیه از لفظ «خنثی کردن» برای کشته شدن و یا بازداشت مخالفان خود استفاده می‌کنند. بر پایه این گزارش، مقام‌های امنیتی ترکیه در گفتگو با خبرگزاری «آناتولی» مدعی شدند: دستگاه اطلاعاتی ترکیه این تروریست را که مسئول مناطق «مخمور»، «کرکوک» و «موصل» در عراق بوده است و با نام مستعار «احمد روبر» فعالیت داشته را خنثی کردند. این منابع امنیتی همچنین مدعی شدند این فرد از دهه ۹۰ میلادی در سازمان پ ک ک فعالیت داشته و مسئول صدور فرمان برای انجام عملیات‌های تروریستی علیه غیرنظامیان و سربازان ترکیه‌ای بوده است. بنا بر اعلام این منابع، وی از سوی مقامات ترکیه به اتهام تلاش برای سرنگونی نظام قانونی کشور و ضربه به یکپارچگی و وحدت کشور تحت تعقیب قرار داشت. این منابع امنیتی همچنین در شرح جزئیات کشته شدن این مقام پ ک ک گفتند: این تروریست در طی عملیاتی در تاریخ ۲۱ ماه مه خنثی شده (کشته شده) است. او در اردوگاه مخمور و با یک کارت شناسایی جعلی به نام «حاجی میرزا علی» زندگی می‌کرد. بنا بر ادعای ترکیه، «محمد اردوغان» حملات تروریستی زیادی را علیه ترکیه در طول اقامتش در مناطق شمالی عراق به انجام رسانده بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

طوفان گرد و غبار کویت را تعطیل کرد

طوفان گرد و غبار در کویت دید مردم را به کمتر از صد متر کاهش داده و تمامی پروازها از و به مقصد این کشور را معلق کرده است. طوفان گرد و غباری که دوشنبه از عراق شروع شد مناطق وسیعی از کویت را تحت تاثیر قرار داده و دید را به شدت کاهش داده است. به همین دلیل پروازها از کویت و همچنین به مقصد این کشور تعلیق شد. مرکز هواشناسی کویت نیز از وقوع طوفان گرد و غبار همراه با بادهای شدید با سرعت بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت خبر داد. به گزارش نشریه تایمز کویت، شرایط بد جوی که در هشدار هواشناسی «شدید» توصیف شده، قرار است تا ساعات اولیه صبح سه‌شنبه ادامه یابد. عماد الجلاوی، معاون مدیر کل خدمات ناوبری هوایی در اداره کل هوانوردی گفت: پروازهای تعلیق شده مجدداً برنامه ریزی شده اند و پس از بهبود دید از سر گرفته خواهند شد. در همین حال، وزارت کشور کویت به رانندگان هشدار داد که به خاطر کاهش دید به ۱۰۰ متر، تا جای ممکن رانندگی خودداری کرده و هنگام تردد در جاده‌ها احتیاط کنند. وزارت بهداشت همچنین به افرادی که مشکلات تنفسی دارند هشدار داد که احتیاط بیشتری به خرج دهند. گفته می‌شود شرایط جوی ممکن است از عصر روز سه شنبه بهبود یافته و دمای هوا به ۴۳ درجه سانتیگراد برسد.کویت امسال خیلی زودتر از فصل معمول خود دچار طوفان‌های گرد و غبار مکرر شده است. بیشتر گرد و غبار از عراق به کویت توسط بادهای موسمی هند منتقل می‌شود. دیروز یک طوفان گرد و غبار عظیم دیگر عراق را درنوردید. این هشتمین طوفان از اواسط آوریل است. عراق به خاطر تخریب خاک، خشکسالی شدید، بارندگی ناشی از تغییرات اقلیمی و سدسازی ترکیه بر روی سرچشمه‌های دجله و فرات آسیب دیده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سیستان لرزید

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۵ ریشتر در عمق ۱۶ کیلومتری زمین حوالی سرجنگل در استان سیستان و بلوچستان لرزاند. زلزله ای به بزرگی ۵.۵ ریشتر ساعت ۱۲:۰۶:۴۳ سرجنگل در استان سیستان و بلوچستان لرزاند. شهرکی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: تیم های ارزیاب برای بررسی خسارت زلزله ۵.۵ ریشتری سرجنگل به منطقه اعزام شدند. بهاءالدینی مدیرعامل هلال احمر استان سیستان و بلوچستان گفت: در شعاع ۱۵ کیلومتری محل وقوع زلزله منطقه مسکونی نیست. او گفت: ۴ تیم ارزیاب به منطقه اعزام شده اند. بهاءالدینی می گوید: استان‌های معین سیستان و بلوچستان در آماده باش هستند. فروزش، بخشدار کورین سیستان و بلوچستان گفت: زلزله‌ای به بزرگی ۵.۵ ریشتر ساعت ۱۲ به مدت ۱۰ ثانیه سرجنگل را لرزاند. او گفت: تا کنون خسارت مالی و جانی از زلزله گزارش نشده است. به گفته فروزش با توجه به شدت زلزله، احتمال خرابی در خانه های خشتی و گلی وجود دارد.بر اساس اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، کانون در ۴۲ کیلومتری سرجنگل (سیستان و بلوچستان)، ۸۰ کیلومتری مسجد حضرت ابوالفضل (سیستان و بلوچستان) و ۹۲ کیلومتری نوک آباد (سیستان و بلوچستان) قرار دارد. به گفته مدیر کل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گروههای بررسی و شناسایی برای خسارات احتمالی به منطقه مورد نظر اعزام شده اند.سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت:حالت آماده باش به تمامی بیمارستان‌ های این دانشگاه در شهرهای زاهدان، خاش، میرجاوه و سراوان اعلام‌ شددکتر حبیب غزنوی، گفت: همکاران ما در ۴ پایگاه اورژانس واقع در منطقه کورین و سرجنگل شامل الله آباد، شورو، کورین و قلعه بید با خروج از پایگاه های خود به گشت زنی در منطقه برای امداد رسانی احتمالی مشغولند. او گفت : در ۵ مرکز جامع خدمات سلامت منطقه کورین و سرجنگل شامل مراکز سرجنگل، شورو، روشن آباد، الله آباد و قطار خنک نیز تا کنون گزارشی از مراجعه مصدومین احتمالی زلزله نداشته ایم. به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خوشبختانه تا این لحظه (ساعت ۱۳:۰۵) گزارشی از خسارات جانی و یا آسیب های جسمی به مرکز اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه نیز ارسال نشده است. غزنوی گفت: با این وجود گزارشات دریافتی از پایگاه های اورژانس در سطح شهر زاهدان حاکی از حضور تعدادی از مردم و خانواده ها در معابر و خیابان هاستاو می گوید: آمبولانس هوایی دانشگاه نیز برای ارزیابی بیشتر به سمت منطقه سرجنگل به پرواز در آمدسرجنگل ۶ هرار نفر جمعیت دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پاکستان به حالت آماده باش درآمد

پاکستان از بیم شیوع بیماری آبله میمون که در حال حاضر در ۱۲ کشور جهان شناسایی و ثبت شده است، حالت آماده باش اعلام کرد. منابع خبری پاکستان اعلام کرده اند زنگ خطر احتمال رسیدن بیماری آبله‌میمون و یا ورود افراد مبتلا به آن به صدا درآمده به ویژه در ایالت سِند در جنوب این کشور تدابیر نظارت بهداشتی تشدید می‌شود. وزارت بهداشت ایالت سِند پاکستان با صدور دستورالعمل جدید گفت: شیوع آبله‌میمون در بسیار از کشورهای جهان هشدار دهنده است و باید برای مقابله با هرگونه ورود این بیماری به پاکستان وارد عمل شد. براساس این گزارش، دستور اتخاذ تدابیر موثر و به موقع برای جلوگیری ار اشاعه این بیماری واگیردار در پاکستان به ویژه در ایالت سِند ابلاغ شده است. مسئولان درمانی پاکستان اعلام کرده اند افراد مبتلا که وارد کشور می‌شوند، می‌توانند باعث شیوع بیماری شوند؛ بنابراین وزارت بهداشت تصمیم گرفته است تا مسافران ورودی از کشورهای آلوده به ویروس را غربالگری کند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که تاکنون ۹۲ مورد تایید شده ابتلا به این بیماری در ۱۲ کشور جهان ثبت شده اند و ۲۸ مورد مشکوک نیز در این کشورها وجود دارند. آبله میمون یک عفونت ویروسی نادر و شبیه به آبله انسان است و اولین بار در سال ۱۹۵۸ در میمون‌هایی که برای تحقیق نگهداری می‌شدند، کشف شده و اولین مورد آبله میمون در انسان نیز در سال ۱۹۷۰ میلادی شناسایی شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ایران و عمان پیمان همکاری امضا کردند

۱۲ سند همکاری میان مقامات ارشد دو کشور ایران و عمان در حوزه های انرژی، سیاسی، حمل و نقل، همکاری های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، محیط زیست و ورزشی به امضا رسید. این اسناد توسط وزرای امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی و رئیس سازمان توسعه تجارت کشورمان و همتایان عمانی آنها به امضا رسید.

منبع: تسنیم

امنیت غذایی ایران از ۱۱۹ کشور جهان بیشتر شد

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد، ایران را از نظر شاخص امنیت غذایی در رتبه ۷۶ جهان قرار داد و اعلام کرد ۱۱۹ کشور جهان امنیت غذایی کمتری در مقایسه با ایران دارند.یکی از شاخص‌هایی که برای تشخیص میزان امنیت غذایی کشورها مورداستفاده اقتصاددان‌ها قرار می‌گیرد نسبت ارزش واردات مواد غذایی به کل صادرات هر کشور است. سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) آمار مربوط به ارزش واردات غذای ۱۹۵ کشور جهان به کل صادرات این کشورها را سنجیده و این کشورها را به‌لحاظ میزان برخورداری از امنیت غذایی رده‌بندی کرده است. بر اساس محاسبات این سازمان بین‌المللی، ایران حدود ۱۱ درصد کل ارزش صادرات خود در هر سال غذا وارد می‌کند که کمتر از ۱۱۹ کشور جهان است. بر این اساس مردمان ۱۱۹ کشور جهان امنیت غذایی کمتری نسبت به ایرانی‌ها دارند و ایران از این نظر در رتبه ۷۶ جهان قرار گرفته است. نسبت واردات غذا به کل صادرات در ۷۵ کشور جهان کمتر از ایران است و این کشورها امنیت غذایی بیشتری در مقایسه با ایران دارند. کمترین نسبت واردات غذا به کل صادرات مربوط به چین تایپه است. ارزش واردات سالانه غذای تایوان معادل ۳ درصد کل صادرات آن در یک سال است. سنگاپور، سوئیس، تایلند، برزیل، هنگ‌کنگ، چین، جمهوری چک، قطر، آرژانتین، آلمان، نروژ، امارات، هند، ژاپن و روسیه ازجمله کشورهایی هستند که بالاتر از ایران در رده‌بندی امنیت غذایی فائو قرار گرفته‌اند. آمریکا در این رده‌بندی رتبه ۶۳ را به خود اختصاص داده است. ۸ درصد کل صادرات این کشور صرف واردات مواد غذایی می‌شود. ازجمله کشورهایی که امنیت غذایی کمتری نسبت به ایران دارند عبارتند از پرتغال، لوکزامبورگ، لتونی، یونان، الجزایر، قبرس، پاکستان، اردن و مصر. سومالی میان کشورهای جهان کمترین امنیت غذایی را دارد. میزان واردات غذای سومالی در هر سال معادل ۳۷۲ درصد کل صادرات این کشور است. نسبت واردات غذا به کل صادرات افغانستان نیز ۳۰۵ درصد برآورد شده است.

منبع: تسنیم

مجلس برای واردات عوارض نوشت

نماینده مرودشت و نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را درباره آیین‌نامه واردات خودرو ارائه کردند. جلیل رشیدی کوچی نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی درباره آیین‌نامه و نحوه واردات خودرو، گفت: تدوین آیین‌نامه برای واردات خودرو موضوع مهمی است چرا که طبق آیین‌نامه مشخص می‌شود که چه خودروهایی با چه شرایطی و توسط چه‌کسانی وارد شود و ما در مجلس از بعد نظارتی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. وی افزود: طبق اطلاعاتی که به ما رسیده است، کف و سقف قیمت ۷ تا ۲۰ هزار دلار، مالیات، عوارض و گمرکی خودروهای وارداتی هم بر اساس نوع خودرو از ۱۰ تا ۷۵ درصد در نظر گرفته شده است. نماینده مرودشت با بیان اینکه حجم خودرو هم تا سقف ۲۵۰۰سی‌سی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: رویکرد مجلس این است که برای قیمت و حجم موتور خودرو سقفی تعیین نشود بلکه دولت این موضوع را با تعرفه کنترل کند یعنی خودروهایی که قیمت پایین‌تری دارند با تعرفه کمتر و خودروهای گران‌قیمت و لوکس با تعرفه بیشتر وارد شود. رشیدی اظهار کرد: ما نگاه مجلس دراین‌باره را از طریق کمیسیون صنایع به دولت منتقل کردیم که بهتر است دولت با تعرفه موضوع واردات خودرو را مدیریت کند؛ البته منتظر هستیم ببینیم که خروجی قطعی و نهایی آیین‌نامه واردات خودرو چه خواهد بود. حجت الاسلام سید جواد حسینی‌کیا نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه دولت در حال تدوین آیین‌نامه واردات خودرو است، گفت: سقفی برای واردات خودرو به کشور تعیین نشده است و دولت می‌تواند به هر میزان که نیاز کشور باشد خودرو وارد کند. وی اضافه کرد: دولت می‌تواند به‌ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو، صنایع و خدمات فنی و ارزی که منشأ آن مشخص باشد اقدام به واردات خودرو کند؛ البته این واردات نباید به‌گونه‌ای انجام شود که به منابع ارزی کشور نیز لطمه وارد کند. نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: در زمان حاضر بحث به‌روی واردات خودروهای با قیمت ۷ تا ۲۰ هزار دلار است که هنوز نهایی نشده است. حجت الاسلام حسینی‌کیا بیان کرد: خدمات پس از فروش نیز یکی از اولویت‌های است که باید در بحث واردات خودرو در نظر گرفته شود.

منبع: تسنیم

بانوی اول کره جنوبی تحت بازجویی قرار گرفت

«چوئی گوآن هو» رئیس پلیس سئول در پاسخ به خبرنگاران درباره برنامه تحقیقات و بازجویی کتبی از «کیم کوئن هی» بانوی اول کشور درباره ادعاهای گزارش های جعلی درباره تحصیلات دانشگاهی اش گفت :«این تحقیقات تنها فرضیه است و تصمیم نهایی پس از پاسخگویی وی گرفته خواهد شد.» موسسه تحقیقات اقتصادی و معیشت مردم و چندین گروه دیگر شکایتی علیه بانوی اول کره جنوبی در دسامبر سال گذشته ثبت کردند و در آن «کیم کوئن هی» را به ارسال مدارک جعلی دانشگاهی و سوابق کاری در فرم های درخواست کار در فاصله سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ متهم کردند. پلیس کره جنوبی اعلام کرد پرسشنامه کتبی را برای مرحله تحقیقات و بازجویی برای بانوی اول و مقام‌های دانشگاه مورد نظر ارسال کرده است.

منبع: ایرنا

ژاپن میزبان اجلاس گروه هفت شد

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن روز دوشنبه اعلام کرد این کشور سال ۲۰۲۳ میزبان اجلاس گروه هفت در هیروشیما خواهد بود.وی معتقد است این شهر که اولین حمله اتمی جهان در آن روی داده است، گزینه ای مناسب برای انتقال پیام صلح به جهانیان است. این تصمیم مورد حمایت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفت که پیشتر در روز جاری با کیشیدا در توکیو دیدار و گفت و گو کرد. نشست این دو به تاثر از حمله روسیه به اوکراین و تهدید فزاینده متوسل شدن مسکو به سلاح هسته ای برگزار شد. تصمیم به میزبانی اجلاس گروه هفت در شهر هیروشیما، اقدامی نمادین در مسیر خلع سلاح هسته ای است حتی با وجودی که سه کشور عضو گروه هفت یعنی آمریکا، انگلیس و فرانسه مجهز به سلاح اتمی هستند. کانادا، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا به عنوان دیگر اعضای گروه هفت از انتخاب هیروشیما به عنوان شهر میزبان نشست این گروه اعلام حمایت کرده اند. هنوز تاریخ دقیق برگزاری این نشست تعیین نشده است. ژاپن قرار است ریاست این گروه را از آلمان تحویل گیرد. کیشیدا در یک کنفرانس مطبوعاتی با بایدن گفت: به عنوان نخست وزیر ژاپن تنها کشوری که متحمل بمباران اتمی شده است، مکانی بهتر از هیروشیما وجود ندارد که تعهد به صلح را نشان دهد. هیروشیما در غرب ژاپن در بمباران اتمی آمریکا در ۶ اوت ۱۹۴۵ ویران شد و ۱۴۰ هزار نفر در حملات آن زمان کشته شدند. سه روز بعد، دومین بمب اتمی در شهر ناکازاکی در جنوب غربی ژاپن انداخته شد. کیشیدا در مقابل یادبود صلح هیروشیما گفت: مایلم اتحاد به دیگر رهبران گروه هفت از جمله پرزیدنت بایدن را در دفاع از صلح جهانی، نظم و ارزش ها تائید کنم. بایدن نیز گفت: از سخنان نخست وزیر مبنی بر برگزاری اجلاس گروه هفت در زادگاه وی هیروشیما استقبال می کنم. دو شهر ناگویا و فوکوکا در مرکز و جنوب غربی ژاپن دو مکان انتخابی دیگر برای میزبانی از اجلاس سال آینده گروه هفت بودند.

منبع:ایرنا

واردات تلفن همراه آزاد شد

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت گفت: ثبت سفارش واردات تلفن همراه برای تمام نشان‌های تجاری هیچ محدودیتی ندارد و از روز آینده ثبت سفارش این کالا از سرگرفته می‌شود.سعید عباسپور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ثبت سفارش واردات تلفن همراه برای تمام نشان‌های تجاری هیچ محدودیتی ندارد، گفت: پیرو به‌روزرسانی برخی گروه‌های کالایی و برخی اولویت‌بندی‌ها برای تأمین کالاهای اساسی اختلالاتی پیش می‌آید که امری طبیعی است. وی افزود: با رفع این اختلالات و تعیین اولویت‌بندی‌های جدید، از روز آینده ثبت سفارش این کالا از سرگرفته می‌شود. مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت گفت: سازمان توسعه تجارت هیچ ابلاغیه و مقرراتی دال بر ممنوعیت ثبت سفارش واردات تلفن همراه با برندهای خاص به بانک مرکزی و گمرک ابلاغ نکرده است.

منبع: شبکه خبر

طرح ملی «کاهش مصرف انرژی الکتریکی» به خط اجرا رسید

وزیر نیرو مصوبه طرح ملی «کاهش مصرف انرژی الکتریکی»، ضوابط تشویق و اعطای پاداش کاهش مصرف به مشترکان برق را ابلاغ کرد.در مصوبه ابلاغی "علی‌اکبر محرابیان" آمده است: به منظور ایجاد امکان اعمال مشوق‌های مدیریت مصرف و با هدف تسهیل تامین برق به ویژه در اوقات اوج مصرف و همچنین افزایش مشارکت مشترکان شبکه برق کشور در تحقق این هدف از ابتدای ماه‌های گرم سال جاری، شرکت توانیر (از طریق شرکت‌های تابعه و وابسته) مکلف است امکان مشارکت مشترکان خانگی و سایر مصارف را در طرح ملی «کاهش مصرف انرژی الکتریکی» به ویژه از طریق سامانه‌های ارتباطی نظیر «برق من» فراهم کند. بنا بر این مصوبه، در صورتی که مشترکان مشمول طرح، میزان مصرف برق خود را طی دوره اجرای طرح نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داده باشند و میزان مصرف آن‌ها به زیر الگو برسد، برق کاهش یافته تا الگوی مصرف را به ازای هر کیلووات ۵۰۰ تومان خریداری کرده و در اولین صورتحساب بعد از زمان اجرای طرح، اعمال حساب کند. مصوبه وزیر نیرو اضافه می‌کند: شرکت توانیر (علاوه بر پرداخت پاداش به مشترکان صرفه‌جو) از طریق شرکت‌های توزیع نیروی برق ساز و کارهای لازم از جمله برگزاری مسابقه و اهدای جوایز در مسابقات سراسری و استانی را برای ترغیب مشترکان بخش خانگی و سایر مصارف در کاهش مصرف را فراهم کند. بنا بر مصوبه ابلاغی محرابیان، در اجرای این طرح منابع لازم برای تشویق مشترکان کاهنده مصرف، از محل منابع حاصل از تعرفه مشترکان پرمصرف تامین خواهد شد و شرکت توانیر موظف است قبل از اجرا، اطلاع‌رسانی لازم را به مشترکان مشمول طرح صورت دهد. این گزارش حاکی است بر اساس آنچه در ابلاغیه وزیر نیرو آمده است، مخاطبان اصلی مصوبه، مشترکان خانگی و سایر مصارف در کل کشور هستند که بتوانند در ۴ ماه گرم سال یعنی خرداد، تیر، مرداد و شهریورماه اقدام به مدیریت و مصرف بهینه برق کرده و مصارفشان را با الگوی مصرف تطبیق دهند. بر این اساس، چنانچه مشترکان برق اولاً مصرف برق خود را کاهش داده و دوماً به زیر الگو برسانند، مشمول تخفیف و پاداش شده و پاداش در نظر گرفته شده معادل هزینه تامین برق و به عبارت دیگر ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف خواهد بود و در این رابطه پاداش مشترکانی که اقدام به صرفه‎جویی کنند در قبوض برق‌شان آمده و بستانکاری آن‌ها در پرداخت هزینه قبوض ماه بعد لحاظ خواهد شد. در این مصوبه همچنین پیش‌بینی شده که از محل تعرفه پرداختی مشترکان پرمصرف، مسابقاتی برگزار و جوایزی به مشترکانی که اقدام به مدیریت مصرف می‌کنند، اعطا شود.

منبع: شبکه خبر

رکورد صادرات ریلی شکسته شد

مدیر عامل راه آهن گفت: رکورد ترانزیت و صادرات از مرزهای ریلی شکسته شد .آقای صالحی در ارتباط تصویری با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با بیان اینکه سال گذشته از مرزهای ریلی کشور یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن ترانزیت و یک میلیون ۹۲۰ هزار تن صادرات انجام شد افزود : با توجه به سیاست های دولت مبنی بر افزایش روابط با همسایگان به ویژه کشورهای سی ای اس ، از سال گذشته تصمیم های خوبی در حوزه ریلی با کشورهای ترکمستان، ازبکستان و قزاقستان اتخاذ شد. وی اضافه کرد: با توجه به افزایش حمل و نقل ریلی به ویژه بروز جنگ در شرق اروپا، اهمیت کریدور چین، قزاقستان، ترکمنستان و ایران به سمت اروپا و به سمت دریای خلیج فارس و دریای عمان افزایش یافته است و در این زمینه با مقامات قزاقستانی توافق خوبی داشتیم.

منبع: شبکه خبر

میزبان قهرمان رقابت های بوکس کشور شد

تیم استان سیستان و بلوچستان قهرمان سی امین دوره رقابت‌های بوکس قهرمانی کشور شد.در پایان این رقابتها تیم سیستان و بلوچستان با کسب ۳ مدال طلا، یک نقره، یک برنز و ۲۹ امتیاز قهرمان شد. بوکسورهای خوزستان با ۳ طلا، ۲ برنز و ۲۴ امتیاز و تهران هم با ۲طلا، ۳ برنز و ۲۲ امتیاز دوم و سوم شدند. تیم‌های مازندران (یک طلا، یک نقره، دو برنز و ۱۷ امتیاز)، توابع تهران (۲ نقره، ۳ برنز و ۱۵ امتیاز)، زنجان (یک طلا، ۲ نقره و ۱۴ امتیاز)، آذربایجان‌شرقی (یک طلا، یک نقره و ۱۰ امتیاز)، کردستان (یک طلا، دو برنز و ۱۰ امتیاز)، خراسان رضوی (یک طلا و ۱۰ امتیاز) و آذربایجان غربی (۲ نقره، ۲ برنز و ۱۰ امتیاز) در رده چهارم تا دهم قرار گرفتند.

منبع: شبکه خبر

استعفای رئیس دفتر بنت اسرائیل را در شوک فرو برد

استعفای رئیس دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی جدیدترین نشانه اختلاف اعضای این دفتر است.نشریه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل در گزارشی از استعفای رئیس دفتر نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی خبر داد و آن را جدیدترین نشانه از اختلاف اعضای در این دفتر دانست. تال گان - زوی که از سال ۲۰۱۳ به بنت مشاوره می‌داد، جدیدترین دستیار ارشد بنت است که از سمت خود استعفا می‌کند. شیمریت میر نیز قرار است طی روزهای آینده از سمت خود کناره گیری کند. دفتر نفتالی بنت روز دوشنبه با اعلام اینکه تال گان - زوی استعفای خود را ارائه کرده است، اعلام کرد رئیس دفتر نخست وزیر طی هفته‌های آینده از سمت خود کناره گیری می‌کند. درخواست استعفای گان-زوی کمتر از دو هفته پس از آن صورت می‌گیرد که یکی دیگر از مشاوران ارشد بنت اعلام کرد او نیز به زودی سمتش را ترک می‌کند. شیمریت میر که از او به عنوان رقیب گان-زوی در دفتر بنت یاد می‌شد، و مشاور ارشد بنت در امور خارجی و یکی از نزدیک‌ترین دستیاران بنت محسوب می‌شود، در نامه‌ای از استعفای خود خبر داد و اعلام کرد در روز نخست ماه ژوئن، سمت خود را ترک خواهد کرد. یدیعوت آحارونوت گزارش داد: میر بارها با گان-زوی و سایر مشاوران سیاسی که احساس می‌کردند او در تلاش برای افزایش نفوذ خود در حوزه‌های آن هاست، از جمله دادن مشاوره به بنت در ارتباط با راهبرد سیاسی و واکنش‌هایش به بحران‌هایی مانند ویروس کرونا و خارج شدن ایدیت سیلمان عضو کنست، درگیر شده بود. همچنین به نظر می‌رسید او در تلاش برای قرار دادن بنت در کانون توجهات سیاسی است تا سبب خشمگین شدن حزب راستگرای او یامینا شود. یکی از مشاوران ارشد حزب یامینا پس از اعلام استعفای میر در گفتگو با تایمز اسرائیل گفت: "رابطه او با تل گان-زوی خوب نبود. شیمریت سعی کرد به اموری رسیدگی کند که تال به آن‌ها رسیدگی کرد، مسائلی که خارج از حوزه دیپلماتیک بوده اند. صادقانه بگویم، فکر نمی‌کنم که او با هیچیک از اعضای کنست یا وزرای حزب همراه بوده باشد. استعفای گان-زوی به عنوان نشانه دیگری از بی ثباتی در کابینه رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود، کابینه ای که پس از از دست دادن اکثریت خود در تلاش برای بقا است. گان-زوی در سال ۲۰۱۳ -زمانی که وزیر اقتصاد بود- به کارکنان بنت پیوست و زمانی که در سال ۲۰۱۵ وزیر آموزش و پرورش شد، به عنوان رئیس دفتر بنت نیز منصوب شد.

منبع: شبکه خبر

نظر شما