شناسهٔ خبر: 54213207 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام نهاوندی عنوان کرد؛

متاورس ترکیبی از فضای فیزیکی و دیجیتال

مدیر فقه و رسانه مرکز ائمه اطهار با اشاره به ظرفیت ها و چالش های متاورس گفت: در متاورس ما به یک ترکیبی از جهان فیزیکی و جهان دیجیتال خودمان را نزدیک می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،حجت الاسلام نهاوندی مدیر فقه و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار دوشنبه در نشست علمی متاورس و ابعاد فقهی - فرهنگی و اقتصادی که در خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: جریان تمدن غرب بر پایه مبانی اومانیستی و رویکرد فردگرایی به یک سری تکنولوژی های نوین مدیا روی آورده است که این تغییر مولفه ها قدرت و حاکمیت در جهان را به هم خواهد ریخت.

وی افزود: در عرصه حکمرانی جهان متاورس شاهد انتقال قدرت به نفع بخش به ظاهر خصوصی خواهد بود و همین موضوع باعث نگرانی در حوزه فرهنگ، تمدن هویت، استقلال و سبک زندگی ملی و دینی ما می شود.

حجت الاسلام نهاوندی به موضوع متاورس به عنوان نسل سوم جهان وب اشاره داشت و تصریح کرد: ابعاد دقیقی از مسأله متاورس در عصرجدید روشن نشده است و این ابعاد طبیعتاً با گذر زمان و ارائه محصولات قابل تحلیل ودقت می باشد و می توانیم ابعاد فقهی آن را بهتر واکاوی کنیم.

استاد سطوح عالی هدف فقه را تربیت انسان موحد و جامعه توحیدی برشمرد و خاطرنشان کرد: تکنولوژی متاورس فرصت ها و امتیازاتی دارد و حتماً در عرصه های مختلف از این ظرفیت تکنولوژی متاورس بهره‌مند خواهیم شد لذا پیشاپیش باید ابعاد فقهی آن را بررسی کنیم.

وی متاورس را ترکیبی از جهان فیزیکی و دیجیتال دانست و اظهار کرد: در متاورس ما به یک ترکیبی از جهان فیزیکی و جهان دیجیتال خودمان را نزدیک می کنیم که با افزودن واقعیت افزوده و مجازی یک تعامل و هم پوشانی در عرصه های مختلف زندگی شاهدش هستیم.

وی افزود: متاورس یعنی فرا جهانی و جهان برتر که امروزه به جای اشتراک گذاری مطالب و صوت و تصویر در فضای مجازی از طریق هولوگرام هایی در حوزه فضای مجازی و به تعبیری فضای متا با یک ارتباط حسی و با ظرفیت مثالی که در این حوزه قابلیت بحث دارد، روبه رو خواهیم شد که نمونه ای از آن را در فیلم های آواتار و ماتریکس شاهد بودیم.

مدیر فقه و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به اینکه متاورس ما را با دنیای سه بعدی ترکیب از فضای مجازی و فیزیکی روبرو کرده است، عنوان کرد: متاورس تکامل یافته فضای مجازی و اینترنت است، فضاهای تحت وب گذشته در حد اشتراک گذاری تصویر و صوت بود اما با متاورس ارتباط واقعیت گونه و تعاملی و دوسویه خواهد بود.

وی با اشاره به ابعاد فقهی متاورس اظهار کرد: استخدام و به کارگیری این تکنولوژی، بهره‌برداری از این فضا، کارگزاران و ابعاد زیرساخت های آن و مباحث تجاری اقتصادی، حق مالکیت قراردادها حقوق و دستمزد و در حوزه اجتماعی متاورس مسائلی مثل محرم و نامحرم، ازدواج و طلاق از جمله موضوعاتی است که نیازمند مباحث فقهی در این حوزه است.

حجت الاسلام نهاوندی ادامه داد: اگر طول و عرض جغرافیایی مسأله متاورس با عقبه هایی که قابل تصویر است مورد توجه و تفقد فقها قرار بگیرد و مفردات تحلیل و موضوع تبیین شود طبیعتاً یک اظهار نظر جدی در این خصوص خواهند پرداخت.

وی با با تاکید بر اینکه متاورس احکام متناسب با خودش را دارد، ابراز کرد: فضای متاورس فاصله گرفتن بیش از حد انسان ها را رقم می زند و متاورس جولانگه هکرها خواهد بود و غول های تکنولوژی در مسیر متاورس هدایت فضای مجازی را در دست خواهند گرفت.

نظر شما