شناسهٔ خبر: 54212310 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

روگوزین:

روسیه از تولید ۵۰ موشک اتمی جدید خبر داد

کرملین خبر داد، زرادخانه اتمی روسیه بزودی دارای ۵۰ موشک جدید خواهد بود و پیمان آتلانتیک شمالی " ناتو" این موشک ها را "شیطان-۲" نامیده و آن را نوعی تهید هسته ای احتمالی علیه غرب می داند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی دولتی روسیه معروف به روسکوسموس یکشنبه اعلام کرد که مراحل آماده سازی موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای Sarmat-۲ به زودی به پایان خواهد رسید. این موشک ها به ارتفاع یک ساختمان ۱۴ طبقه هستند.

 

روگوزین گفت: "من پیشنهاد می کنم متجاوزان با ما مودبانه تر صحبت کنند. "

او همچنین ویدئویی را در توییتر منتشر کرد که حفره‌ای به عمق ۸ متر و قطر ۲۰ متر را نشان می‌دهد که توسط موشک سرمت-۲ در محدوده آزمایش موشکی کورا در منطقه کامچاتکا روسیه ایجاد شده است.

روگوزین گفت: این موشک بی شک قوی‌ترین موشک هسته‌ای جهان خواهد بود.

پس از پرتاب موفقیت‌آمیز سرمت ۲ در ماه گذشته، پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که این موشک که در روسیه به طور رسمی با نام RS-۲۸ Sarmat شناخته می‌شود، هیچ رقیبی ندارد و دشمنان روسیه را وادار می‌کند قبل از تهدید کردن، دو بار فکر کنند.

رئیس جمهور روسیه همچنین هشدار داد که موشک سرمت ۲ "قادر است بر تمام ابزارهای مدرن دفاع ضد موشکی غلبه کند. "

روگوزین که آژانس او ‌بر ساختمان کارخانه موشک سرمت-۲ نظارت دارد، آزمایش این "ابر سلاح" را به کنایه "هدیه به ناتو" توصیف کرد.

بنا به گزارش نیویورک پست، سرمت-۲ اولین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و برد تخمینی بین ۶۲۰۰ تا ۱۱۸۰۰ مایل دارد که به سردمداران کرملین اجازه می دهد این موشک را در هر نقطه از جهان پرتاب کنند. اگرچه پنتاگون پیش تر تهدید این موشک اتمی جدید برای آمریکا و متحدانش در ناتو را کم اهمیت جلوه داده بود.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که روسیه قبل از پرتاب آزمایشی این موشک در فروردین ماه به آمریکا "به درستی اطلاع داده است" و "چنین آزمایشی عادی است و غافلگیرکننده نیست. "

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما