شناسهٔ خبر: 54211502 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دستاورد بزرگ عملیات فتح خرمشهر را باید برای امروز به کار بگیریم

فرمانده سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین گفت: دستاورد بزرگ عملیات فتح خرمشهر را باید برای امروز به کار بگیریم و خطاب به دشمن می‌گوییم تجربه گذشته را دوباره تجربه نکنید.

صاحب‌خبر -

 سردار رفیعی آتانی، فرمانده سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: در عملیات بیت المقدس و آزادی خرمشهر، بیش از ۲۰۰ بسیجی و پاسدار قزوینی و بیش از ۲۱۲ رزمنده از لشگر ۱۶ زرهی قزوین به درجه رفیع شهادت نایل شدند.

 شکل گیری روحیه مقاومت و ایستادگی در خرمشهر به دشمن ثابت کرد که این میدان محل جولان دادن آن‌ها نیست.

در شرایطی که تازه انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته بود و بدنه ارتش به نوعی از هم گسسته شده بود و سپاه هم تازه تشکیل شده بود، بعثی‌ها به کشور حمله کرد و ملت ایران اجازه ندادند که یک وجب از خاک کشور به دست اشغالگران بیفتد.

 از لحظه اشغال خرمشهر تا آزادسازی آن، روز‌های سختی بر کشور و مردم گذشت و برای اولین بار در تاریخ ایران قطعه‌ای از کشور که اشغال شده بود، با تمسک به روحیه انقلابی و دینی به دست رزمندگان فتح شد و به وطن اصلی بازگشت.

صدام را نباید دشمن احمق فرض کنیم و در مستند سازی‌ها و فیلم و سریال سازی باید به این موضوع توجه کنیم چرا که وی بهترین گزینه غربی‌ها برای حمله به جمهوری اسلامی ایران بود.

 بیش از ۸ گردان، ۱۹ هزار نفر نیروی نظامی، همراه با ادوات سنگین نظامی آمده بودند تا خرمشهر را همچنان در دست شان نگهدارند که با مقاومت بالای نیرو‌های ارتش، بسیج و سپاه، خرمشهر به وطن بازگشت.

اولین دستاورد عملیات بیت المقدس بازگشت قطعه‌ای از خاک کشور به وطنمان بود و در نهایت تمامی برآورد‌ها و نقشه‌های ذهنی دشمنان به ویژه آمریکایی‌ها را به هم زدیم.

 یکی از آثار به هم ریختگی دشمن پس از عملیات بیت المقدس، حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان برای تحت فشار قرار دادن ایران بود که در آن مقطع راهبرد تعیین کننده جنگ شکل گرفت و نیرو‌های سپاه به فرماندهی شهید متوسلیان به جنوب لبنان سفر کردند که امام خمینی (ره) که مسئولیت هدایت جنگ را بر عهده داشتند اعلام کردند دشمن در تلاش است تا جمهوری اسلامی ایران را در چند جبهه بین المللی درگیر کند که سخنان امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه راه قدس از کربلا می‌گذرد نشان داد که ابتدا باید بر دشمن بعثی غلبه کنیم سپس به سراغ دشمن صهیونیستی برویم و نتیجه این شد که امروز شاهد حضور مقتدرانه جبهه مقاومت در منطقه از عراق تا سوریه و لبنان و غزه هستیم.

فرمانده سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین گفت: گردان امام محمدباقر (ع) و گردان عمار از گردان‌های اثرگذار قزوین در عملیات بیت المقدس بودند و سردار شهید حدادی، یکی از فرماندهان مؤثر قزوینی در این عملیات بود.

 گستردگی عملیات بیت المقدس به اندازه گستردگی جغرافیایی اراضی اشغالی قدس است و اگر امروز جمهوری اسلامی ایران از ناحیه این رژیم تهدید شود، در عرض ۸ ساعت این اراضی اشغال شده و به دست مردم فلسطین خواهد رسید.

 دستاورد بزرگ عملیات فتح خرمشهر را باید برای امروز به کار بگیریم و به دشمن می‌گوییم تجربه گذشته را دوباره تجربه نکنید.

مقاومت ۳۴ روزه نیرو‌های ارتش، سپاه، بسیج و جهاد سازندگی در خرمشهر

امیر سرتیپ حسین محمدشفیعی، فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر ۱۶ زرهی قزوین هم در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: در ابتدای جنگ، صدام با اتخاذ تمامی پیش بینی‌ها برای اشغال سه روزه خوزستان و اشغال ۵ روزه ایران، تمامی نیرو‌ها و ادوات نظامی را پای کار آورد، اما ۳۴ روز پشت دروازه‌های خرمشهر با مقاومت نیرو‌های ارتش، بسیج و سپاه روبه رو شد و تلفات سنگینی داد.

وی با بیان اینکه ارتش بعث عراق با پشتوانه مالی، نظامی و اطلاعاتی ابرقدرت‌ها و سایر کشور‌ها به ایران حمله کرد افزود: در روز‌های نخست جنگ، پس از گذشت ۳۴ روز، صدام که داعیه اشغال استان خوزستان و کل ایران را داشت، فقط توانست خرمشهر را اشغال کند تا بتواند ایران را پای میز مذاکره بیاورد که عملیات سخت و غرور آفرین بیت المقدس با تلاش نیرو‌های ارتش، سپاه، بسیج و جهاد سازندگی به پیروزی رسید.

 شهید کلاهدوز، قائم مقام سپاه و کسی که شاکله اصلی سپاه را تشکیل داد، ارتشی بود و این موضوع نشان می‌دهد که نیرو‌های ارتش و سپاه از همان ابتدا با وحدت مثال زدنی و فرماندهی شهید صیاد شیرازی به پیروزی‌های مثال زدنی دست پیدا کردند.

 صدام پس از امضای قراداد الجزایر در سال ۱۹۷۳، عقده فروخفته خود را در نهایت در روز ۳۱ شهریور با حمله به کشورمان خالی کرد و برای این کار در ۶ ماه قبل از حمله چندین رزمایش برای آماده سازی نیرو‌های نظامی برگزار کرده بود.

مردم خرمشهر در سال‌های آغازین انقلاب که نیرو‌های ارتش و سپاه درگیر مرز‌های غربی و گروه‌های تجزیه طلب در کشور بودند، ۳۴ روز زیر آماج گلوله‌های دشمن و به صورت رودر درو با ۱۲ لشگر تا دندان مسلح بعثی جنگیدند و ثمره این مقاومت، عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر بود.

امیر سرتیپ محمدشفیعی با بیان اینکه عملیات بیت المقدس در ۴ مرحله و ۲۵ روز انجام شد که یکی از طولانی‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود، تأکید کرد: قرارگاه عملیاتی لشگر ۱۶ زرهی قزوین یکی از یگان‌های اثرگذار در فتح خرمشهر بود که ۲۱۲ شهید را تقدیم این مرز و بوم کرد.

 ۴۰ سال پیش عملیات بیت المقدس توسط فرماندهان جوان ارتشی و سپاهی طراحی و خرمشهر آزاد شد چرا که دشمن در خرمشهر غافلگیر نشد، زیرا می‌دانست ما برای فتح خرمشهر می‌آییم و در دوران تحریمی و بدون داشتن ادوات جنگی دشمن وادار به عقب نشینی شد.

نظر شما