شناسهٔ خبر: 54190426 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می دهد؛

افشای صورت های مالی رونمایی از زیان شرکت های عمومی

دولت به تازگی صورت های مالی شرکت های عمومی غیر دولتی را منتشر کرده که از نگاه کارشناسان این یک اقدام تاریخی برای کمک به شفاف سازی ها و نشان دادن مشکلات دولت است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بورس: در سال های اخیر که اقتصاد کشور تحت تاثیر کسری بودجه با چالش مواجه بوده بسیاری از کارشناسان اقتصادی و نهادهای نظارتی و مجلس بر افشای صورت های مالی شرکت های عمومی دولتی تاکید داشتند، زیرا این شرکت ها با وجود اینکه به عنوان یک نهاد اقتصادی معرفی می شوند از بودجه عمومی کشور هم اعتبار می گیرند و همین مساله در کسری بودجه و ناترازی های سال های اخیر تاثیر گذاشته و باعث شده است که تورم های زیادی به اقتصاد کشور تحمیل شود و در حال حاضر وزیر اقتصاد در اقدامی کمک کرده تا صورت های مالی این شرکت ها منتشر شود و در حال حاضر کارشناسان بورس معتدقدند این مساله کمک می کند تا شرکت هایی که پتانسیل بالایی برای ورود به بورس دارند.

این طرح در قالب برنامه ۵ ساله توسعه در مجلس و دولت روحانی به تصویب رسیده بود اما در آن دولت اجرا نشد و در دولت کنونی اجرایی شده که شایسته تقدیر هست هرچند سازمان هایی مانند شهرداری ها هنوز صورت های مالی خود را منتشر نکرده اند

یک کاشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه انتشار صورت های مالی ۳۱۵ شرکت عمومی غیر دولتی یک اقدامی تاریخی است، گفت: این طرح در قالب برنامه ۵ ساله توسعه در مجلس و دولت روحانی به تصویب رسیده بود اما در آن دولت اجرا نشد و در دولت کنونی اجرایی شده که شایسته تقدیر هست هرچند سازمان هایی مانند شهرداری ها هنوز صورت های مالی خود را منتشر نکرده اند.

همایون دارابی با بیان اینکه این صورت های مالی نشان داد که در وزارت نیرو، وزارت کشاورزی و ... چقدر ناترازی و مشکل داریم، اظهار کرد: در شرایط کنونی ناترازی در بودجه عیان است و این کسری منجر به بروز تورم در اقتصاد می شود.

دارابی با تاکید بر اینکه بسیاری از این شرکت ها زیانده بودند، گفت: اگر مشکل زیاندهی این شرکت ها برطرف شود می تواند کسری بودجه را کاهش دهند، از طرف دیگر برخی از این شرکت های زیانده باید از دولت جدا و به بخش خصوصی واگذار شوند.

او با تاکید بر اینکه در صورت های مالی منتشر شده از بزرگترین شرکت های زیانده بانک ملی و شرکت های نفتی بودند، گفت: این شرکت های نفتی نه تنها سودده نیست هدررفت منابع هم دارند و این ناشی از ضعف نظارت بر آنهاست.

برخی مسئولان دولتی به بهانه اینکه شرکت های عمومی توسعه ای یا زیرساخت هستند زیانده بودن آنها را توجیه می کنند، در سال های گذشته بانک های مانند ملت و صادرات و ... در سال های گذشته زیانده بودند و بعد که خصوصی شدن الان سودده هستند، به همین دلیل درباره بانک ملی و درباره سایر شرکت ها که تعدادشان زیاد است همین سناریو واقعیت دارد

دارابی با تاکید بر اینکه برخی مسئولان دولتی به بهانه اینکه شرکت های عمومی توسعه ای یا زیرساخت هستند زیانده بودن آنها را توجیه می کنند، گفت: در سال های گذشته بانک های مانند ملت و صادرات و ... در سال های گذشته زیانده بودند و بعد که خصوصی شدن الان سودده هستند، به همین دلیل درباره بانک ملی هم همین اتفاق می تواند بیفتد و درباره سایر شرکت ها که تعدادشان زیاد است همین سناریو واقعیت دارد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت باید در ۴ بخش امنیت، بیمه، آموزش و عدالت اقدام کند، گفت: دولت باید سیاست ها را به گونه ای اجرا کند که امنیت سرمایه گذاری و رقابت در تولید به وجود بیاید و در نهایت با نظارت بر بازار مانع از بروز تخلفاتی مانند انحصار، فساد و رانت شود.

انتشار صورت های مالی منجر به نظارت بر فعالیت های یکساله ای شرکت ها می شود، وقتی سهامداران بتوانند به اطلاعات شرکت ها دسترسی پیدا کنند یک گام رو به جلوست و برای کسانی که می خواهند این شرکت ها را وارد بورس یا فرابورس کنند می توانند پتانسیل ها را شناسایی کنند

نظارت بر فعالیت های یکساله ای شرکت ها
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار ضمن تاکید بر اینکه انتشار صورت های مالی منجر به نظارت بر فعالیت های یکساله ای شرکت ها می شود، گفت: وقتی سهامداران بتوانند به اطلاعات شرکت ها دسترسی پیدا کنند یک گام رو به جلوست و برای کسانی که می خواهند این شرکت ها را وارد بورس یا فرابورس کنند می توانند پتانسیل ها را شناسایی کنند.

عظیم ثابت با بیان اینکه بر مبنای سیاست های کلی اصل ۴۴ که دو دهه پیش ابلاغ شده به دلیل عدم شفافیت شرکت ها موفقیت آمیز نبوده، تصریح کرد: این انتشار صورت های مالی شرکت های عمومی غیردولتی کمک می کند تا سرمایه گذاران و تحلیل گران با این شرکت ها آشتی کنند و مسائل اقتصادی مرتبط با دولت شفاف تر شود.

صورت های مالی شرکت های عمومی هم باید در کدال منتشر شود، البته صورت های مالی این شرکت ها باید از طریق شرکت های حسابرسی مورد اعتماد بورس بررسی شود تا از این طریق اطلاعات شفاف شوند

او با تاکید بر اینکه در سامانه کدال همه صورت های مالی شرکت های بورسی و غیربورسی منتشر می شود اظهار کرد: صورت های مالی شرکت های عمومی هم باید در کدال منتشر شود، البته صورت های مالی این شرکت ها باید از طریق شرکت های حسابرسی مورد اعتماد بورس بررسی شود تا از این طریق اطلاعات شفاف شوند.

ثابت با بیان اینکه در جلسه ای که چندی پیش با رئیس سازمان بورس داشتیم از ما خواستند که شرکت هایی که پتانسیل ورود به بازار سرمایه دارند را شناسایی کنند، گفت: به طور قطع سازمان خصوصی سازی هم می تواند اطلاعاتی از شرکت ها منتشر کند و بستری برای انتشار بیشتر اطلاعات از شرکت های عمومی را فراهم کند.

مثبت ارزیابی کردن انتشار صورت های مالی
همچنین محمود مرادی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن مثبت ارزیابی کردن انتشار صورت های مالی شرکت های عمومی غیر دولتی گفت: این اقدام وزیر اقتصاد بسیار ارزنده است و کمک می کند که شفافیت در بازار سرمایه هم بالا برود.

او افزود: تاکنون از این شرکت ها هیچگونه اطلاعاتی منتشر نشده و بسیاری از وضعیت مالی این شرکت ها اطلاعی نداشته و این صورت های مالی بسایری از ابهامات را شفاف می کند.

نظر شما