شناسهٔ خبر: 54186007 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

عصرانه خبری علم‌وفناوری در یکم خردادماه

در این بسته خبری در مورد سرور HPE بهترین سرور سال ۲۰۲۲، احتمال قطع همکاری اپل و BOE برای تولید نمایشگر آیفون ۱۴ و راه‌اندازی اولین متاورس اسلامی جهان در زمینه اقتصاد اسلامی، می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

هشت فناوری برای رونق در حوزه اینترنت اشیا توسعه می یابد

ایران اکونومیست معاونت علمی‌وفناوری اعلام کرد هشت فناوری برای رونق اینترنت اشیا به کمک شرکت‌های دانش بنیان و خلاق توسعه می‌یابد.

در دنیا از هشت فناوری به عنوان دستیاران جدی توسعه اینترنت اشیا یاد می‌کنند. «هوش مصنوعی»، «رباتیک»، «واقعیت مجازی و افزوده»، «بلاکچین»، «اپلیکیشن موبایل و نرم‌فزار»، «یادگیری ماشینی»، «کلان داده‌ها» و «رایانش ابری»؛ هشت فناوری کمکی برای فعالان در عرصه اینترنت اشیا انتخاب شده‌اند. این فناوری‌ها نقشی موثر در توسعه بازار جهانی این صنعت کاربردی ایفا می‌کنند.

نظریه اینترنت اشیا نخستین بار در سال ۱۹۹۹ مطرح شد؛ اما توسعه آن در چند سال اخیر بی‌سابقه شده است و کسب و کارها به استفاده وسیع از این فناوری روی آورده‌اند. این فناوری که به نوعی اتصال دهنده دستگاه‌های مختلف به یکدیگر و با انسان است، این قابلیت را برای کاربران ایجاد کرده که از راه دور و به کمک زیرساخت‌های اینترنتی؛ دستگاه‌ها و تجهیزات کاربردی خود را کنترل و مدیریت کنند.

احتمال قطع همکاری اپل و BOE برای تولید نمایشگر آیفون ۱۴

اپل به اقدامات کنترل کیفیت سختگیرانه برای محصولات خود مشهور بوده است. این بدان معناست که اگر یک تامین کننده از این شرکت سفارشات ثابت بخواهد، که البته به معنای یک دوره مالی پر سود برای آن تامین کننده نیز می‌باشد، اما برای به دست آوردن و حفظ آن تولیدکننده باید تقریباً بی هیچ عیب و نقصی تولید انبوه قطعات سفارش داده شده را انجام بدهد.

شرکت BOE، تولید کننده نمایشگرهای مورد نیاز اپل است که ظاهرا زیاد به این قواعد پایبند نبوده است، زیرا گزارش شده که در فرآیند تولید نمایشگرهای آیفون ۱۳ مشکلاتی پیش آمده که باعث شده اپل به فکر قطع همکاری با این تامین کننده‌ عمده‌ خود باشد.

در صورتی که تصمیم اپل برای قطع همکاری جدی باشد، BOE معامله‌ای به گستردگی ۳۰ میلیون سفارش نمایشگر آیفون ۱۴ را در این ماه از دست می‌دهد، سازنده نمایشگر چینی هنوز تاییدیه اپل برای تولید پنل‌های OLED آیفون ۱۴ را دریافت نکرده است. در جزئیات آمده که این شرکت بدون اطلاع اپل، عرض مدار ترانزیستورهای لایه نازک نمایشگر آیفون ۱۳ را تغییر داده است. بعداً، یکی از مدیران BOE برای شفاف‌سازی این حادثه به دفتر مرکزی اپل در کوپرتینو فرستاده شد، اما بر اساس گزارش نه مدیر اجرایی و نه شرکت دیگر هیچ سفارشی برای آیفون ۱۴ دریافت نکرده‌اند.

اشکال در گوشی‌های آیفون با سیم کارت الکترونیکی | فیس‌تایم و آی‌مسنجر غیرفعال می‌شود

برخی گوشی‌های آیفون‌ در حال حاضر با اشکالی روبه‌رو هستند که منجر به غیرفعال شدن نرم‌افزارهای فیس‌تایم و آی‌مسنجر می‌شود.

کاربران این تلفن‌های هوشمند شرکت اپل گزارش‌های متعددی در توئیتر درباره این مشکل ناخوشایند منتشر کرده‌اند. این اشکال آیفون، نرم‌افزارهای فیس‌تایم و آی‌مسنجر و در پاره‌ای از موارد کل سرویس سیم‌کارت را غیرفعال می‌کند.

این مشکل در حال حاضر مختص آی‌فون‌های دارای سیم کارت الکترونیکی (e-SIM) است.

سیم کارت‌های الکترونیکی (e-SIM)، سیم‌کارت‌هایی هستند که به مادربرد گوشی متصل شده و توسط اپراتور فعال می‌شوند. آیفون XR و آیفون XS اولین مدل‌هایی بودند که با این ویژگی معرفی شدند.

سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیون دلاری اینتل برای مرکز داده و تحقیق توسعه جدید

اینتل اخیراً اعلام کرد در نظر دارد سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیون دلاری برای ایجاد مرکز داده جدید با بهره‌مندی از انرژی پایدار انجام دهد. این تراشه‌ساز آمریکایی در نظر دارد این مبلغ را برای ساختن مرکز تحقیق و توسعه‌ای با وسعت ۱۸۵۸۰ متر مربع هزینه کند.

این کمپانی وظیفه این مجتمع جدید را تحقیقات مربوط برای رسیدگی و یافتن راه‌حل‌های احتمالی برای بازیابی و استفاده مجدد از گرما، خنک کنندگی، و ارزیابی اثر بخشی آب در این رابطه اشاره کرد. این آزمایشگاه همچنین محصولات دیتاسنتر اینتل تحت زیر برندهای Xeon ،Optane و Agilex را تست می‌کند و کیفیت آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

مشتریان و شرکای اینتل نیز می‌توانند با بازدید از این مجتمع و دیدن عملکرد اجرایی محصولات اینتل، برای خرید و استفاده از آن‌ها در کسب و کار خود تصمیم بگیرند. عملیات ساخت و ساز این مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی اینتل در اواخر امسال در ایالت اورگان آغاز می‌شود و انتظار می‌رود در اواخر سال ۲۰۲۳ به بهره‌برداری برسد. اینتل همچنین از طرح اختصاصی و IP (intellectual property) جدید خود که نخستین نوع در این صنعت نیز محسوب می‌شود برای غوطه‌ور سازی در مایعات پرده برداشت.

راه‌اندازی اولین متاورس اسلامی جهان در زمینه اقتصاد اسلامی

یک شرکت فعال در زمینه اقتصاد اسلامی، نخستین متاورس مطابق با آموزه‌های شریعت اسلامی را راه‌اندازی کرده است.

IBF Net پس از ساخت و راه‌اندازی موفقیت‌آمیز چندین پلتفرم برای تسهیل معاملات در بخش‌های بشردوستانه، غیرانتفاعی و انتفاعی اقتصاد اسلامی، آماده است تا اقتصاد اسلامی کوچک خود را به یک متاورس با دو مؤلفه آموزشی و خرید و فروش تبدیل کند.

این ابتکار جدید اولین کاربرد در نوع خود از فناوری متاورس برای ایجاد بازاری است که سطوح بسیار بالاتری از حمایت از مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار را تضمین می‌کند و همچنین با نظام اعتقادی مسلمانان که بیش از یک چهارم جمعیت جهان شامل می‌شوند مطابقت دارد.

هوش مصنوعی به انسانی نزدیک‌تر می‌شود

محققان می‌گویند، ما در آینده شاهد پیشرفت هوش جامع مصنوعی (AGI) خواهیم بود.

امروزه هوش مصنوعی توانسته به سطح انسانی نزدیک شود. هوش جامع مصنوعی AGI، هر کاری را که انسان‌ها می‌توانند و احتمالاً بسیاری از ما نمی‌توانیم انجام دهیم، در طول زندگی ما انجام دهد.

ناندو دی فریتاس، محقق ارشد گوگل دیپ مایند، در پاسخ به مقاله منتشر شده توسط تریستان گرین ستون نویس، اعلام کرد که هوش جامع مصنوعی به AGI نزدیک می‌شود. هوش مصنوعی (AGI)، وظایفی که یک انسان قادر به انجام آن است را می‌تواند انجام دهد.

گرین در صحبت‌های خود می‌گوید، علیرغم پیشرفت‌های چشمگیر در یادگیری ماشینی در چند دهه گذشته، به هیچ وجه نمی‌توانیم هوش مصنوعی در سطح انسان را در طول عمر خود مشاهده کنیم.

موتورولا Razr 3 احتمالاً اولین گوشی تاشدنی مجهز به Snapdragon 8 Plus Gen 1 خواهد بود

موتورولا با انتشار پوستر جدیدی ظاهراً به گوشی تاشدنی آینده خود، یعنی Razr 3 مجهز به Snapdragon 8 Plus Gen 1 اشاره می‌کند.

موتورولا پوستر تبلیغاتی جدیدی منتشر کرده که در آن به استفاده از تراشه‌ موبایل پرچم‌دار ۲۰۲۲ کوالکام، یعنی Snapdragon 8 Plus Gen 1 که به‌تازگی معرفی شده اشاره می‌کند.

در بخش پایین پوستر، شکل یک V گسترده به‌چشم می‌خورد که لوگوی جدید کوالکام را با نوری از پایین نشان می‌دهد؛ بنابراین شاید به‌معنای گوشی هوشمند تاشدنی جدید باشد که احتمالاً Razr 3 موتورولا خواهد بود.

سرور HPE بهترین سرور سال ۲۰۲۲

سرور HPE یکی از محصولات پر فروش شرکت HPE می‌باشد که فعالیت خود را از خیلی سال‌ها قبل آغاز کرده و تا الان ادامه داده است. شرکت HP تا سال ۲۰۱۸ محصولات اینترپرایز خود را که از قبیل سرور و ذخیره ساز HPE ... بود را با نام HP وارد بازار می‌کرد، ولی از سال ۲۰۱۸ به بعد لوگو و اسم اختصاصی برای محصولات خود قرار داد بنام HPE که مخفف Hewlett Packard Enterprise است.

سرور اچ‌پی‌ای به دلیل کیفیت بالای ساخت و سخت افزار و نرم افزارهای به کلی پیشرفته‌ای که در آن استفاده شده هر سال جزو بهترین و قدرتمندترین سرورهای جهان است و اکثرا رتبه اول را می‌گیرد.

نظر شما