شناسهٔ خبر: 54185900 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس جمهور لهستان؛

تنها اوکراین حق تصمیم گیری درباره آینده خود را دارد

رئیس جمهور لهستان اعلام کرد جامعه بین المللی باید از روسیه بخواهد تا خاک اوکراین را ترک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، رئیس جمهور لهستان اعلام کرد تنها اوکراین حق تصمیم گیری درباره آینده خود را دارد.

«آن دری دودا» که روزیکشنبه به اوکراین سفر کرد، گفت که تنها اوکراین حق دارد در مورد آینده خود تصمیم بگیرد.

رئیس جمهور لهستان خطاب به نمایندگان حاضر در پارلمان اوکراین گفت صداهای نگران کننده‌ای به گوش می‌رسد که می‌گویند اوکراین باید تسلیم خواسته‌های پوتین شود. تنها اوکراین حق دارد درباره آینده خود تصمیم بگیرد. دودا گفت که جامعه بین المللی باید از روسیه بخواهد که به طور کامل خاک اوکراین ترک کند.

دودا در سخنرانی خود افزود: اگر به دلایل اقتصادی یا جاه‌طلبی‌های سیاسی حتی یک سانتی‌متر از خاک اوکراین قربانی شود، ضربه بزرگی نه تنها برای ملت اوکراین، بلکه برای کل جهان غرب خواهد بود.

کی‌یف هرگونه توافق صلحی را که مستلزم واگذاری اراضی خود و باقی ماندن نیروهای روسیه در سرزمین‌های اشغال شده باشد، را رد کرده است.

لهستان به عنوان یکی از اعضای ناتو و هم پیمان کشورهای غربی به ویژه آمریکا، از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، هم راستا و متحد با کشورهای یاد شده در اقدامات ضدروسی، اعمال تحریم‌ها و کمک رسانی به دولت کی یف کوتاهی نکرده است.

ورشو همچنین در تلاش است تا با متقاعد ساختن کشورهایی در اتحادیه اروپا که وابسته به نفت و گاز صادراتی روسیه هستند، بسته ششم تحریم‌ها برضد مسکو در این اتحادیه را به تصویب رساند.

لهستان همچنین در قبال عضویت فنلاند و سوئد در ائتلاف نظامی ناتو نیز اعلام کرده است که از این مسئله حمایت می‌کند.

نظر شما