شناسهٔ خبر: 54185796 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امسال مشکلات حوزه آب شرب کمتر می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت:سال گذشته با چالش‌هایی در حوزه آب شرب مواجه بودیم، اما امسال با اضافه شدن منابع، مشکلات کمتر می‌شود.

صاحب‌خبر -

حسینی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت:امروز از ۶ حلقه چاه آب شرب در حال احداث در گرگان بازدید داشتیم.

حسینی گفت: ۳ حلقه چاه آب شرب در شرق گرگان حفر شده و در حال تجهیز است و تا ابتدای تابستان امسال مورد بهره برداری قرار می گیرد.

او گفت: سال گذشته با چالش‌هایی در حوزه آب شرب مواجه بودیم، اما امسال با اضافه شدن منابع، مشکلات کمتر می‌شود.

حسینی در مورد مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: در استان گلستان به ازای هر هزار لیتر استفاده آب در بخش کشاورزی، حدود ۳۵۰ گرم محصول خشک تولید می‌شود که این موضوع نشان دهنده این است که بهره وری درست انجام نمی‌شود.

او در مورد فرو نشست زمین گفت: این موضوع در نقاط مختلف استان اتفاق افتاده است که یک بخشی از آن طبیعی است.

حسینی می‌گوید:مهم این است که باید بدانیم چه عواملی باعث فرونشست می‌شود و تنها مربوط به برداشت بی رویه از منابع آب زیر زمینی نیست.

حسینی در مورد آبندان‌های غیر مجاز گفت: امسال آبندان‌هایی که در بستر رودخانه گرگانرود وجود دارند تا پایان امسال تخریب می‌شوند چرا که این آبندان‌ها در توزیع آب گرگانرود اخلال ایجاد می‌کنند.

او در مورد اعتبارات سفر استانی رییس جمهور گفت: ۴۷۰ میلیون تومان اعتبار به آب منطقه‌ای اختصاص یافت که نیمی از آن برای بخش آبرسانی، بخشی برای سد‌ها و بخشی از آن نیز برای حفر چاه بوده است.

او در مورد وضعیت سد نرماب گفت:۹۳ درصد خاک ریزی این سد انجام شده است و در صورت مساعد بودن شرایط تا شهریور و یا مهر امسال خاک ریزی آن به اتمام می‌رسد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در مورد موضوع گردشگری سد‌های استان گفت: برای سد نگارستان کار‌های لازم انجام شده و مقرر است که قرارداد منعقد شود.

او گفت: در مورد سد وشمگیر مجوز آن در حال انجام و سد گلستان نیازمند مطالعات بیشتری است و سد خواجه نفس نیز به شرایط مناسب  تری رسیده است.

حسینی گفت: در بحث گردشگری ۵ یا ۶ مورد از سد‌های استان را امسال به قرارداد می‌رسانیم.

جواد تیموری، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز در این نشست گفت: در استان ۸۰ سد کوچک مخزنی و ۴۱۴ آبندان وجود دارد.

او گفت: این آبندان‌ها با هزینه مردم و مجوز احداث شده است و در مجموع ۵۰۰ قطعه آبندان مجاز وجود دارد که در فصل زراعی آب آن‌ها به مصرف زراعی می‌رسد.

تیموری گفت:حدود ۷۰ آبندان غیر مجاز نیز در بالادست سد وشمگیر وجود دارد که مباحث قانونی آن باید پیگیری شود و اخیرا استانداری و دادستانی به این موضوع ورود کردند.

او گفت: در آبندان‌ها ماهی رها سازی شده و مقرر است پس از پایان صید ماهی برچیده شوند.

او در مورد تمهیدات صرفه‌جویی مصرف آب گفت: کارگروهی در استان تحت عنوان سازگاری با کم آبی برای افق ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ تشکیل شده است.

تیموری گفت: پیش بینی شده که با وجود تمهیدات اندیشیده شده تا افق ۱۴۰۵ حدود صد و ۴۱ میلیون و ۵۹۰ هزار متر مکعب آب صرفه جویی شود.

او همچنین در مورد مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز گفت: ۳۲ گروه گشت و بازرسی آب‌های سطحی و زیر زمینی در استان فعال هستند و با متخلفین برخورد می‌کنند.

او گفت: در سال گذشته ۵۵۰ حلقه چاه غیر مجاز مسدود شد.

نظر شما