شناسهٔ خبر: 54185072 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

تلاش آنکارا و تل آویو برای تقسیم سوریه!

تحلیلگران سیاسی معتقدند تجاوز ترکیه و رژیم صهیونیستی به سوریه با هماهنگی صورت گرفته است و دو طرف سعی کرده اند از سرگرم بودن روسیه در جنگ اوکراین نهایت استفاده را ببرند.

صاحب‌خبر -

العالم - نظرکده

تحلیلگران سیاسی بر این عقیده اند که روابط و تعاملات یبن ترکیه و رژیم صهیونیستی فقط به سوریه خلاصه نمی شود بلکه این دو در مسائل متعددی با یکدیگر همدست هستند و این تعامل، به تاریخچه روابط بین دو طرف از زمان تأسیس رژیم اشغالگر برمی گردد. از همان زمان مقامات دو طرف به طور محرمانه دیدار می کردند و همکاری های نظامی و امنیتی علیه اهداف مشترک داشته اند و در این بین، سوریه همیشه هدف مشترک بوده است.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که حملات منظم رژیم صهیونیستی ارتباطی به ترکیه یا هیچ کشور دیگری ندارد بلکه هدف اصلی این رژیم، مقابله با سوریه است. به همین دلیل است که رویکرد نظامی این رژیم در قبال سوریه، از چندین زاویه، تناسبی با سیاست های اردوغان در قبال این کشور نداشته است. با این حال به نظر این تحلیلگران، طمع به خاک ترکیه، فصل مشترک آنکارا و تل آویو بوده است.

نویسندگان و تحلیلگران سیاسی معتقدند که خطر ترکیه بسیار بیشتر و بزرگتر از خطر رژیم صهیونیستی است زیرا رژیم اشغالگر، دشمن است و همواره در حال جنگ و طمع ورزی و دشمنی اش بر کسی پوشیده نیست در حالی که ترکیه خود را یک کشور اسلامی و حامی مسأله فلسطین می داند که با اینکه مقامات آن پیوسته در حال دیدار با سران رژیم اشغالگر هستند اما دم از قدس و فلسطین اشغالی می زند به این دلیل است که می گوییم اردوغان خطرناک تر از "اسرائیل" است. مخصوصا وقتی که به دنبال ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه و دست اندازی بر خاک این کشور است.

نویسندگان و تحلیلگران مسائل سیاسی خاطرنشان می کنند که "اسرائیل" به طور علنی به بهانه های واهی، به حریم هوایی سوریه تجاوز می کند و در این بین، سکوت کشورهای عربی و محافل بین المللی همواره مشوق این رژیم بوده است.

این تحلیلگران می گویند همزمانی بین تجاوزات ترکیه به خاک سوریه و صحبت آنکارا درباره تأسیس شهرهای جدید در خاک سوریه به بهانه اسکان آوارگان سوری در ترکیه در این شهرها و ادامه حملات موشکی "اسرائیل" به سوریه گواهی بر هماهنگی بین این رژیم و ترکیه علیه سوریه است.

ناظران سیاسی معتقدند که این هماهنگی و تشدید تجاوز به خاک سوریه تلاشی علنی برای تغییر قواعد جنگ در منطقه و چراغ سبز آمریکا برای اعمال فشار بر روسیه از طریق جنگ اوکراین است.

این تحلیلگران معتقدند هدف از این تجاوزات، بهره برداری از درگیر بودن روسیه در جنگ اوکراین است؛ آنها بر این عقیده اند که این جنگ سوای تجاوزات ترکیه یا رژیم صهیونیستی ادامه نخواهد یافت زیرا کل منطقه در آستانه تحولاتی شگرف است.

سوریه مخالفت قاطعانه خود را با ادعاهای اردوغان درباره ایجاد منطقه امن اعلام کرده و از کشورهایی که خود را درگیر سرمایه گزاری در این پروژه مجرمانه کرده اند خواسته است هر چه سریعتر دست از حمایت از رژیم اردوغان بردارند و تهدید کرده است که همه ابزارهای قانونی را برای مقابله با این توطئه به کار می گیرد.

وزارت امور خارجه سوریه با صدور بیانیه ای اعلام کرده است که هدف اصلی از تأسیس چنین منطقه ای، حمایت از مناطق مرزی بین سوریه و ترکیه نیست بلکه هدفی استعماری را دنبال می کند و به دنبال ایجاد کانون تنش و پایگاهی برای اجرای نقشه های تروریستی علیه ملت سوریه است.

سوریه همچنین از سازمان ملل و شورای امنیت بین الملل خواسته است تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و قطعنامه های سازمان ملل درباره پایان اشغال اراضی این کشور توسط رژیم صهیونیستی را اجرا کند.

نظر شما