شناسهٔ خبر: 54181903 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

پشت‌پرده حمله کم‌سابقه اسرائیل به سوریه

«اکنون که به نظر می‌رسد تلاش‌های ایران و آمریکا جهت احیای توافق برجام تا حدی با رکود و سکون روبه رو شده و شانس احیای برجام کاهش یافته است، به احتمال زیاد، دولت آمریکا به اسرائیل دستِ بازتری را خواهد داد تا بر شدت و تناوب عملیات‌های ضدایرانی خود در اقصی نقاط خاورمیانه بیفزاید. مساله‌ای که در نوع خود می‌تواند دامنه درگیر‌ی‌های ایران و اسرائیل را به مناطق بیشتری در خاورمیانه بکشاند».

صاحب‌خبر -

فرارو - پایگاه خبری "اینساید عربیا"، در گزارشی با اشاره به رکودِ جاری در چهارچوب مذاکرات اتمی ایران و در عین حال تضعیف چشم انداز دستیابی به یک توافق در چهارچوب مذاکرات وین، به طور خاص از احتمال تشدید تنش زایی‌های اسرائیل علیه ایران در اقصی نقاط خاورمیانه خبر داده است.

به گزارش فرارو، این پایگاه خبری به طور خاص نگرانی‌های اسرائیل از قدرت گیری منطقه‌ای ایران و اوج گیری نفوذ آن در مناطقی نظیر یمن و سوریه را عامل اصلی نگرانی‌های اسرائیل ارزیابی کرده و از تلاش‌های تل آویو جهت جلب نظرِ موافق واشینگتن برای همراهی با این رژیم در انجام اقدامات و عملیات‌های ضدایرانی اش، پرده برداری کرده است. تلاش‌هایی که به طور خاص نمونه آن‌ها را می‌توان در سفر اخیر "بنی گانتس" وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا و رایزنی‌های وی در مورد ایران و یا طرح اخباری مبنی بر برگزاری رزمایش‌های مشترک آمریکا و اسرائیل همراه با شبیه سازی حمله به تاسیسات اتمی ایران مشاهده کرد.

پایگاه خبری اینساید عربیا در این رابطه می‌نویسد: «اسرائیل مرگبارترین حمله هوایی خود به سوریه در بیش از ۱۲ ماه اخیر را در تاریخ ۲۱ آپریل انجام داد. در این تاریخ، جنگنده‌های اسرائیلی یک انبار مهمات و شماری از مواضعِ که ادعا می‌کردند مرتبط با نیرو‌های نزدیک به ایران است را بمباران کردند. این حمله در نوع خود هشتمین حمله هوایی اسرائیل به سوریه در سال جدید میلادی محسوب می‌شود.

اگرچه رژیم اسرائیل به ندرت در مورد عملیات‌های نظامی خود در خاک سوریه مخصوصا در دهه اخیر موضع گیری کرده است، با این حال، این رژیم به نحو گسترده‌ای و به طرق مختلف پذیرفته که صد‌ها حمله را علیه سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱ انجام داده است.

البته که بخش قابل توجهی از این عملیات‌های نظامی نیز معطوف به هدف قراردادن مواضع ایران و نیرو‌های متحد با این کشور نظیر حزب الله لبنان بوده است و اسرائیلی‌ها قبل از انجام این حملات هم، آن‌ها را با روسیه هماهنگ کرده اند. بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که رژیم اسرائیل، دولت بشار اسد در سوریه را در مقایسه با گزینه‌های جانشینِ ناشناخته و البته چالشی (جهت حکومت بر این کشور)، ترجیح می‌دهد.

دلیل اصلی این مساله نیز این است که سازوکار‌های دولت سوریه به ریاست جمهوری بشار اسد کاملا روشن و مشخص است، اما اگر تشکیلاتی مبهم و حتی تروریستی در ورای مرز‌های رژیم اسرائیل روی کار آید، این موضوع حاوی تبعات وحشتناکی برای آن‌ها است. حتی در این رابطه گفته می‌شود که "آریل شارون"، نخست وزیر اسبق اسرائیل، قویا جورج بوش پسر را قانع کرد که دستورکار تغییر نظام سیاسی را در مورد دولت بشار اسد در سوریه در برنامه خود نداشته باشد.

البته که "بنیامین نتانیاهو"، نخست وزیر سابق اسرائیل نیز این دیدگاه را داشت. وی به نوعی از موضع بی طرفی خود و دولتش در بحبوحه جنگ داخلی سوریه خبر می‌داد. با این حال، در این موضع گیری، اسرائیل به طور خاص سه استثنا را نیز لحاظ کرده است. مساله‌ای که به طور ویژه از سوی "ایتامار رابینوویچ" سفیر سابق اسرائیل در آمریکا و استاد بازنشسته تاریخِ خاورمیانه دانشگاه تل آویو شرح داده شده است:

"۱: اسرائیل آماده ارائه کمک‌های بشردوستانه محتاطانه به سوریه است؛ ۲: اسرائیل در صورت انجام حملاتی از داخل خاک سوریه، به آن‌ها پاسخ می‌دهد؛ ۳: اسرائیل همچنین جهت ممانعت از انتقال سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته به حزب الله لبنان نیز وارد عمل می‌شود. "

در مورد سوریه، همانطور که گفته شد اسرائیلی‌ها ترجیح می‌دهند به بشار اسد و دولت وی توجه داشته باشند و ظهور آن را در قدرت بپذیرند تا اینکه بخواهند به گزینه‌های جانشینِ بعضا خطرناک برای این سازوکار حکومتی اعتماد کنند. این دیدگاه به طور خاص توسط اندیشکده "رَند"، که مستقر در واشینگتن است مورد تاکید قرار می‌گیرد. این اندیشکده معتقد است که اسرائیل فقط به دنبال محدودسازی نفوذ ایران در سوریه، جلوگیری از تبدیل شدن سوریه به یک تهدید نظامی قابل توجه برای اسرائیل و افزایش نفوذ ایران در این کشور و در عین حال، تضعیف مشروعیتِ ادعا‌های سوریه در مورد تملک بلندی‌های جولان است. البته که اسرائیلی‌ها قویا به دنبال جلوگیری از استقرار و برقراری تاسیسات مرتبط با شبه نظامیان سنی در جوار مرز‌های خود نیز هستند.

با این حال، حملات اخیر اسرائیل به حومه دمشق نشان می‌دهند که اسرائیل نه تنها بر شدت عملیات‌های نظامی خود در سوریه افزوده، بلکه همچنین کارزار نظامی خود را علیه بزرگترین دشمنش (ایران) در اقصی نقاط منطقه گسترده کرده است. در این راستا، برخی ناظران و تحلیلگران بر این باورند که حملات گسترده موشکی و پهپادی حوثی‌های یمنی به مواضعی در امارات و عربستان سعودی، عملا زنگ خطر و هشدار را در اسرائیل به صدا درآورده است. از این منظر، کارشناسان و تحلیلگران نظامی اسرائیلی بر این باورند که تسلیحات استفاده شده از سوی حوثی‌ها در حملاتشان علیه عربستان و امارات، عملا می‌توانند الگوی حملاتی مشابه را علیه مواضعی در جنوب اسرائیل و در شهر‌هایی نظیر "ایلات" و "بئر السبع"، ایجاد کنند.

در این راستا، "کاترین زیمرمن" و "نیکلاس هِراس"، در نشریه فارین پالیسی می‌نویسند که "یمن به یک جنگ نیابتی میان ایران و اسرائیل تبدیل شده است. تهدیدات حوثی‌های یمنی علیه اسرائیل کاملا جدی و واقعی هستند و طراحان امنیتِ ملی اسرائیل کاملا به این موضوع واقف هستند و به آن اشاره می‌کنند. درست به همین دلیل است که ارتش اسرائیل، سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین خود را در مناطق جنوبی اسرائیل و با هدف مقابله با حملات احتمالی پهپادی حوثی‌های یمنی، مستقر کرده است. حملاتی که اخیرا عربستان سعودی و امارات را با دقت بالا هدف قرار دادند. "

برخی ناظران و تحلیلگران نیز مدعی شده‌اند که آبراه‌های حیاتی و مهم اطراف یمن، در ماه‌های اخیر تا حد زیادی شاهد تبادل تنش میان ایران و اسرائیل بوده اند. دراین راستا، مین‌های اسرائیلی در آوریل سال گذشته، بر اساس آنچه اسرائیلی‌ها ادعا کرده اند یک کشتی ایرانی را که اسرائیلی‌ها مدعی شده اند برای حوثی‌های یمنی حمایت اطلاعاتی و لُجستکی فراهم می‌کرده، هدف قرار دادند. سه ماه بعد نیز، منابع اسرائیلی از حمله یک پهپاد ایرانی یا یمنی به یک نفتکش اسرائیلی در سواحل عمان خبر دادند. حمله‌ای که به کشته شدنِ دو تن انجامیده است.

در کنار همه این ها، مساله جزیره "سقطرا" مطرح است که در لیست سازمان یونسکو نیز قرار دارد و با عنوانِ "جواهر خلیج عدن" شناخته می‌شود. جزیره سقطرا در سواحل شرق آفریقا، مشرف به تنگه "باب المندب" می‌باشد که دریای سرخ را به خلیج عدن و دریای عرب متصل می‌کند. این جزیره اکنون تا حد زیادی در کنترل اسرائیل و امارات قرار دارد و این دو توافقاتی داشته اند تا در این جزیره، فعالیت‌های نظامی و اطلاعاتی مشترک خود را بسط و توسعه دهند.

سال گذشته، وب سایت فرانسوی (این وب سایت وابسته به یهودیان است) JForum فاش کرد که امارات متحده عربی با همکاری اسرائیل در حال ایجاد یک پایگاه نظامی-اطلاعاتی مشترک در جزیره سقطرا، با هدف جمع آوری اطلاعات از اقصی نقاط یمن و خلیج عدن و شاخ آفریقا است. دستورکاری که تا حد زیادی با هدفِ ضربه زدن به ایران دنبال می‌شود. در این چهارچوب، یک تحلیلگر نظامی اسرائیلی به کانال ۱۲ اسرائیل در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که "جزیره سقطرا توجه زیادی را از سوی سرویس‌های اطلاعاتی-امنیت اسرائیلی به خود جذب می‌کند. "

اکنون که به نظر می‌رسد تلاش‌های ایران و آمریکا جهت احیای توافق برجام تا حدی با رکود و سکون رو به رو است و شانس احیای برجام کاهش یافته است، به احتمال زیاد، دولت آمریکا به اسرائیل دستِ بازتری را خواهد داد تا بر شدت و تناوب عملیات‌ها ضدایرانی خود در اقصی نقاط خاورمیانه بیفزاید. در این رابطه، "ایال هولاتا"، مشاور امنیت ملی اسرائیل در تاریخ ۲۶ آپریل در بیانیه‌ای می‌گوید: "ایالات متحده آمریکا از هماهنگی زیادی با اسرائیل در مورد تهدیداتی که علیه اسرائیل به ویژه از سوی ایران و نیرو‌های نیابتی تحت حمایت آن مطرح می‌شود، برخوردار است. "

این موضع گیری در شرایطی مطرح می‌شود که در اواخر ماه آپریل شاهد مرگبارترین حمله اسرائیل به خاک سوریه در ۱۲ ماه گذشته بودیم. از این منظر، انتظار می‌رود که در ماه‌های آتی در سوریه، یمن و دیگر مناطق خاورمیانه شاهد تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و ایران باشیم».

برچسب‌ها:

نظر شما