شناسهٔ خبر: 54181453 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

سفر به عمان بعد از ۵ سال؛ چرا رئیسی به مسقط می‌رود؟

رئیس‌جمهور ایران به دعوت رسمی «هیثم بن‌طارق آل‌سعید» سلطان عمان و در راس هیاتی بلندپایه، روز دوشنبه به مسقط سفر می‌کند.

صاحب‌خبر -

گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سفر رئیس جمهور ایران به مسقط، اولین سفر ایشان به عمان در دوره سلطان جدید این کشور و پنجمین سفر خارجی رئیس‌جمهور در ۹‌ماه فعالیت دولت سیزدهم است. از طرفی در راستای ایجاد زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان، هیاتی ۵۰ نفره از تجار و فعالان اقتصادی ایران هفته گذشته به عمان سفر کردند. ملاقات رسمی در کاخ العلم، دیدار دوجانبه با «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی از جمله برنامه‌های سفر یک روزه آیت الله رئیسی به این کشور است.

همچنین سفیر ایران در مسقط در آستانه سفر سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور به عمان توییتی را به دو زبان عربی و فارسی منتشر کرد. علی نجفی در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: بر اساس اعلام ریاست‌جمهوری ایران، سید‌ابراهیم رئیسی در تداوم دیپلماسی همسایگی دولت مردمی و برای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، به دعوت رسمی «هیثم بن‌طارق آل‌سعید» سلطان عمان، روز دوشنبه دوم خرداد در راس هیاتی بلندپایه عازم مسقط پایتخت این کشور خواهد شد.

 

اهمیت صادرات به عمان

حجت‌الاسلام محمدرضا نوری شاهرودی، سفیـر سابق ایران در عمان در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به عمان، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی هر دولتی که در جمهوری اسلامی بر سرکار آمده، عمان بلافاصله هیئیتی ارسال کرد و سعی کردند که روابط بین تهران و مستقط همواره گرم و رو به جلو باشد. همچنین یکی از کار‌های مهم و مثبت ایجاد شده بین دو کشور این است که ویزا بین ایران و عمان برداشت شد و تجار و گردشگران ایرانی می‌تواند بدون ویزا به این کشور سفر کنند و بالعکس عمانی‌ها هم می‌توانند، برای گردشگری و سفر سلامت به ایران سفر کنند.

 

اولین سفر رئیس جمهور ایران به عمان، در دوره سلطان جدید

وی با به سفر زیارتی و تجاری عمانی‌ها به تهران هم اشاره کرد و گفت: یکی از مقاصد اصلی سفر سلامتی و درمانی عمانی‌ها در منطقه ایران است که یکی از نکات مثبت در روند روابط این دو کشور محسوب می‌شود.

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه میزان تجارت فعلی ما با عمان بالای یک میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: صادرات ایران به عمان از تنوع خاصی برخوردارست که مرکبات میوه و آهن و سنگ و ... در این سبد جای اساسی دارند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله بین ایران عمان حمل و نقل و تبادلات بین بخش خصوصی ایران و عمان است، عنوان کرد: عمانی‌ها در مجامع منطقه‌ای و بین المللی همواره همراه بودند و تلاش می‌کنند که در مسائل جهانی کنار ایران باشند.

نوری ادامه داد: در گفتگو‌های بین ایران با کشور‌های غربی هر زمان که دچار مشکل می‌شود، عمانی‌ها دوست دارند قدمی بردارند و مشکلات تحریم را کم کنند، به همین دلیل سفر اقای رئیسی در این زمان به عمان به‌وقت و کارساز است.

علی نجفی، سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به سفر رییس جمهور به عمان ضمن تشریح اهمیت این سفر گفت:ر مقاطع مختلف سعی کرده که در راستای کمک به حل مسائل و مشکلات مختلف ایفای نقش کند. جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست اصولی خود برای کمک به تحکیم صلح و امنیت در سطح منطقه بین‌المللی از ایفای چنین نقشی سازنده‌ای استقبال می‌کند و در این راستا امیدوار هستیم که رایزنی‌ها و همکاری‌های دوستانه دو کشور هرچه بیشتر به مسیر کاهش مسائل و مشکلات در سطح منطقه و تقویت صلح و امنیت و شکوفایی اقتصادی در سطح منطقه کمک کند.

سفیر ایران در مسقط در مورد همکاری‌های تزانزیتی میان ایران و عمان گفت: یکی از مهمترین زمینه‌های توسعه همکاری جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در زمینه ترانزیت و حمل و نقل است و از همین طریق همکاری‌های تجاری و اقتصادی افزایش یافته است.بر همین اساس خوشبختانه ساختارهای حقوقی و قراردادی خوبی را در روابط دو کشور و همچنین میان ایران و عمان و سایر کشورهای منطقه داریم که از مهمترین آن، کریدور حمل و نقلی موسوم به موافقتنامه عشق آباد است که میان عمان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان منعقد شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط نوظهور در حوزه همسایگان شمالی ایران و تحولات فی‌مابین روسیه و اوکراین و مسائل میان دو کشور به اعتقاد بنده این موقعیت،به مراتب مهمتر و برجسته‌تر شده است و امیدواریم در این چهارچوب شاهد افزایش و تقویت همکاری‌ها باشیم. یکی از جهت گیری‌های مرتبط با بخش ترانزیت موضوع صادرات مجدد است. هم ظرفیت‌هایی که ایران و موقعیت ممتاز جغرافیایی که ایران برای ترانزیت کالاهای مختلف و صادرات کالاهای مختلف به کشورهای دیگر دارد و هم موقعیتی که عمان برای صادرات مجدد به کشورهای همسایه در افریقا و  سایر مناطق دارد.

نجفی همچنین در مورد اهمیت بنادر دو کشور تاکید کرد: بنادر دو کشور در این راستا می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند، امکانات و ظرفیت‌های بندرگاهی که در جنوب ایران در بندر عباس و چابهار و دیگر بنادر داریم و همچنین فرصت‌هایی که در سلطنت عمان وجود دارد در این بخش یکی از مهمترین ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری دو کشور را می‌توانیم در نظر داشته باشیم.

تامین امنیت منطقه

علیرضا عنایتی، مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امورخارجه در مورد سفر رئیس‌جمهور به عمان عنوان کرد: دیدار روسای کشورهای منطقه با یکدیگر از جمله سفر متقابل روسای ایران و قطر و همچنین دیگر سفرهای پیش‌رو می‌تواند هم نشانه جدی از اراده طرفین باشد و هم بسیاری از ظرفیت‌های روابط را فعلیت ببخشد.

عنایتی افزود: ما گام‌های زیادی برداشتیم اما فکر می‌کنم همچنان گام‌های بلندتری برای توسعه مناسبات ایران و خلیج‌فارس آماده است و ما بر این همکاری تاکید کرده و معتقدیم بحث‌های مهم منطقه‌ای با گفت‌وگوهای سیاسی و راه‌حل‌های سیاسی باید همراه باشد و هرگونه نظامی‌گری و نظامی‌سازی و نگاه به امنیت از دریچه نظامی مخل امنیت منطقه است و نمی‌تواند امنیت را برای منطقه ما به همراه داشته باشد و عنصر تهدیدگری مانند رژیم صهیونیستی نمی‌تواند در منطقه ما جایگاه امنیت‌ساز را احراز کند.

بیانیه دربار سلطنتی عمان پیرامون سفر رئیسی

همچنین روز گذشته دربار سلطنتی عمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دکتر «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران دوشتبه به عمان سفر می‌کند. 

در این بیانیه آمده است: حسن همجواری و روابط حسنه بین عمان و جمهوری اسلامی ایران در چارچوب توجه ویژه «سلطان هیثم بن طارق» و جناب آقای دکتر «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به توسعه در زمینه‌های مختلف که در خدمت منافع دو کشور دوست باشد، مجسم است. 

بیانیه دربار سلطنتی عمان اضافه کرد که به خواست و یاری خداوند متعال، جناب دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه مطابق با ۲۳ ماه مه سال ۲۰۲۲ به کشور سلطان‌نشین عمان سفر می‌کند. 

در ادامه این بیانیه آمده است: در این سفر، زمینه‌ها و جنبه‌های مشترک بین دو کشور همسایه به گونه‌ای مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت که به تحقق منافع و آرزوهای آن‌ها کمک کند. 

دربار سلطنتی عمان در پایان آورده است:  خداوند متعال به این دو رهبر فرزانه توفیق دهد که برای کشورشان و امت اسلامی مفید باشند.

این سفر رئیس جمهور می تواند فرصت بیشتری برای حمایت از تلاش های دیپلماتیک در پرونده هسته ای و پرونده های دیگر مانند بحران یمن که در تحقق صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان تاثیر گذار است، ایجاد کند. دیپلماسی عمان نقش مهمی در نزدیک کردن رویکردهای جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورها داشته است که همواره نتایج مثبتی به همراه داشته است، علاوه بر این روابط خوب میان دو کشور در آزادی تعدادی از افراد با تابعیت های مختلف سهیم بوده است؛ افرادی که ایران به دلایل امنیتی آن ها را بازداشت کرده بود.

 

سفر به عمان بعد از ۵ سال / بررسی ابعاد سفر رئیسی به عمان

کمک‌های عمان در مذاکرات ایران و عربستان 

عمان همچنین در مذاکرات ایران و عربستان نیز نقش ایفا کرده است. وزیر امور خارجه عمان ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰ در گفت‌وگویی با روزنامه مصری «اخبار الیوم» با بیان اینکه به نتیجه رسیدن گفت‌و‌گوهای ایران و عربستان سعودی به ثبات و امنیت منطقه کمک خواهد کرد، تأکید کرد که این کشور از تلاش‌های صورت گرفته برای دست‌یابی به توافق بین دو طرف حمایت می‌کند. وی گفت: «عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران دو کشور همجوار بزرگ هستند که ما در مجاورت آن‌ها قرار داریم و در نتیجه ما از تلاش‌های صورت گرفته حمایت می‌کنیم و امیدواریم که این تلاش‌ها در راستای تقویت امنیت، ثبات و شکوفایی منطقه ما ثمربخش باشد». البوسعیدی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره فرض به موفقیت رسیدن این گفت‌و‌گوها و تأثیر آن بر وضعیت منطقه خلیج فارس بیان کرد: «سلطنت عمان از گفت‌و‌گوها و همکاری‌های مثبتی که هدف آن تقویت منافع جمعی کشورهاست، استقبال می‌کند. ما اعتقاد داریم که این امر می‌تواند از راه روابط و رایزنی‌های دوجانبه و همکاری‌های چندجانبه محقق شود»

گفتنی است اواسط مهر ماه سال گذشته نیز علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه به مسقط سفر و با مقامات عمانی از جمله وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌‌وگو کرد. باقری در این دیدار با تاکید بر سیاست دولت جدید مبنی بر تعامل بیشتر با همسایگان، روابط با عمان را روابطی دوستانه و نمونه خواند. وزیر خارجه عمان هم روابط دو کشور همسایه را بر پایه اعتماد خواند و جمهوری اسلامی ایران را کشوری محوری در منطقه توصیف کرد.

«شیخ خلیفه الحارثی» معاون سیاسی وزارت خارجه عمان هم که برای شرکت در نشست کمیته مشترک مشورت‌های راهبردی به تهران سفر کرده بود، چهارم دی ماه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در محل وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام / 

نظر شما