شناسهٔ خبر: 54180923 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

پاردوكس‌افزایش‌حقوق‌ها‌و عدم افزایش‌مستمری‌ها

صاحب‌خبر -
اقباله هیئتی

در حالی كه دولت علیرغم مخالفت‌های فراوان برخی از كارشناسان اقتصادی و البته كارفرمایان، حقوق كارگران بیمه شده تامین اجتماعی را كه از جیب كارفرمایان پرداخت می‌شود را 57 درصد افزایش داده و از ابتدای سال هم این افزایش به همراه مالیات پرداخت می‌شود،‌مستمری بازنشستگان همین سازمان تامین اجتماعی كه اتفاقا صندوق و حساب و كتابش در دست خود دولت است،‌ هم‌اكنون كه پایان اردیبهشت ماه هم فرا رسیده است،‌هنوز پرداخت نشده و دولتی‌ها می گویند افزایش حقوق مستمری‌بگیران هنوز تصویب نشده است!
این هم از آن پاردوكس هایی است كه تنها در كشور ما می‌شود دید! آنجا كه قرار نیست دولت پولی بپردازد، افزایش حقوق‌ها را تا 57 درصد تصویب می كند و علیرغم مخالفت های فراوان مبنی بر احتمال تعدیل گسترده نیروهای بیمه شده در بسیاری از كارگاه ها این كار را انجام می‌دهد اما نوبت به بازنشستگان تامین اجتماعی كه می‌رسد،‌اعلام می‌كنند هنوز تصویب نشده است!
یك بار می‌گفتند ویرگولی كه در حكم آمده است،‌باعث به وجود آمدن اشكال شده است،‌بعد كه آن را تصحیح كردند،‌گفتند در هیات دولت تصویب نشده و حالا هم می گویند قرار است مابه التفاوت بدهند! آن هم در شرایطی كه مرغ و گوشت و تمامی ملزومات زندگی چند برابر گران شده‌اند. حتی پیش از این هم بازنشستگان حداقلی‌بگیر تامین اجتماعی از مظلوم‌ترین و مشكل‌دارترین اقشار جامعه بودند و اعتراضات طولانی مدت آنان به وضعیت معیشتشان هیچ‌گاه خاموش نشده است، حالا كه دیگر با این گرانی‌های اخیر رمقی بر جان و جسمشان نخواهد ماند.با وجود روشن بودن میزان افزایش‌های سنواتی مستمری بازنشستگی، هنوز دستور پرداختی از طرف دولت صادر نشده است. حدود دو هفته است که سازمان تامین اجتماعی مصوبه‌ی افزایش حقوق مستمری‌بگیران را امضا کرده اما هیأت دولت به قدری در تصویب آن تعلل کرد که مستمری‌بگیران حقوق اردیبهشت خود را نیز بدون افزایش دریافت کردند.  این در حالی است كه ابراهیم رئیسی،‌ در وعد‌ه‌های انتخاباتی با انتقاد از دولت روحانی گفت: «این كه حقوق‌ها و مستمری بازنشستگان با تورم بالا نبود، حق الناس است» اما حالا گویی خبری نه از عمل به آن وعده‌هاست و نه حتی قرار است حقو وحقوقی كه خودشان تصویب كرده‌اند را به مستمری‌بگیران بپردازند.نهادهای صنفی‌ کارگران بازنشسته گفته بودند که فیش‌های حقوقی اردیبهشت ماه آنها براساس احکام سال ۱۴۰۰ صادر شده است. در خصوص افزایش حقوق کارمندان بازنشسته نیز شرایط تفاوت چندانی ندارد. صندوق بازنشستگی کشوری منتظر مجوزهای افزایش ۱۰ درصدی سنواتی و متناسب سازی از سوی دولت است.

نظر شما