شناسهٔ خبر: 54174471 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مخالفت قانون‌گذار روس با تبادل اسرا: "سرنوشت اسرای ماریوپل باید در دادگاه مشخص شود"

محمدحسین خدائیان

یک نماینده پارلمان روسیه و عضو هیئت مذاکره‌کننده روسی که پیش از این از احتمال تبادل سربازان اوکراینی ماریوپل با سیاستمدار اوکراینی نزدیک به کرملین خبر داده بود، تصریح کرد که سرنوشت این سربازان باید با تصمیم دادگاه تعیین شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، خبرگزاری دولتی اینترفکس روسیه پیش از این به نقل از لیانید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور خارجه دومای دولتی این کشور از احتمال تبادل سربازان اوکراینی اسیرشده در ماریوپل با ویکتور مدودچوک، سیاستمدار اوکراینی متحد کرملین خبر داده بود.

مدودچوک رئیس یک حزب سیاسی طرفدار روسیه در اوکراین بود که با آغاز جنگ دو کشور، تعطیل شد و او هم که به اتهام خیانت در بازداشت بود، از حصر خانگی گریخت، اما نهایتا شناسایی شده و در حال تلاش برای خروج از اوکراین دستگیر شد.

مخالفت قانون‌گذار روس با تبادل اسرا: "سرنوشت اسرای ماریوپل باید در دادگاه مشخص شود" ویکتور مدودچوک

در تازه‌ترین تحولات، خبرگزاری نووستی روسیه به نقل از اسلوتسکی - که علاوه بر پارلمان روسیه، در هیئت مذاکره‌کنندگان این کشور با اوکراین نیز فعالیت دارد، اعلام کرد که چنین تبادلی نباید صورت بگیرد.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که ۵۳۱ سرباز اوکراینی که در کارخانه فولاد آزوفستال تسلیم شده‌اند به مناطق تحت کنترل روسیه منتقل شده‌اند. این مجموع اسیران اوکراینی از نیروگاه آزوفستال را به ۲۴۳۹ تن رساند.

گرچه کرملین وعده داده که با سربازان اوکراینی رفتاری انسانی داشته باشد، اما قانون‌گذاران روسی و دیگر مقامات این کشور خواستار تشکیل دادگاه برای محاکمه آن‌ها شده‌ و با ایده تبادل زندانیان که از سوی اوکراین مطرح شده بود، اعلام مخالفت کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و مدودچوک دوستی دیرینه‌ای دارند، تا جایی که پوتین پدرخوانده یکی از فرزندان مدودچوک است.

گرچه اوکراین درباره وقایع اخیر آزوفستال نظری نداده و به جای اصطلاح «تسلیم» از «تخلیه» نیروهایش در ماریوپل خبر داده، اما روسیه اعلام کرده است که کنترل کامل این نیروگاه فولاد را به دست گرفته است؛ جایی که چندین هفته پناهگاه و آخرین سنگر سربازان اوکراینی در شهر بندری ماریوپل بود.

این شهر بندری استراتژیک که نماد مقاومت اوکراین محسوب می‌شد، اکنون به مخروبه‌ای تبدیل شده که به گفته برخی تا 20 هزار تن از شهروندانش جان خود را از دست داده‌اند. تصرف این نیروگاه پیروزی مهمی برای ولادیمیر پوتین محسوب می‌شود، چیزی که از آغاز جنگ به آن نیاز داشت.

انتهای پیام

نظر شما