شناسهٔ خبر: 54170645 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

سند تحول فرهنگی جنوب کرمان تدوین می شود

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان، بهرام مسلمی مهنی در آیین اختتامیه جشنواره نقاشی و خوشنویسی جنوب کرمان که در شهرستان منوجان برگزار شد، اظهارداشت: جشنواره نقاشی و خوشنویسی بخشی از جشنواره های قرآن و عترت جنوب کرمان است که به میزبانی منوجان برگزار شد.
وی گفت: نگاه دولت مردمی برای توسعه فرهنگی مناطق، نگاهی عدالت محور است و به همین منظور نگاه جزیره ای و تمرکز زدایی از مراکز استان ها حذف شده و این عدالت فرهنگی را در همه کشور مخصوصا در مناطق کم برخوردار دنبال می کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان تصریح کرد: در راستای سیاست های عدالت محور دولت مردمی، سومین هفته قرآن و عترت جنوب کرمان در قالب جشنواره ها و برنامه های متنوع در هر هفت شهرستان جنوبی کرمان در حال اجرا است.
مسلمی مهنی ضمن ابراز خرسندی، خاطرنشان کرد: بزرگترین هنر جهان از آن ما است و مفتخریم که قرآن بزرگترین سند هنری ما است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان اظهار داشت: زیبایی صوت قرآن بی نظیرترین زیبایی ها و احساس ها است که قلب انسان را متجلی می کند.
وی با بیان اینکه هنر ابتدا از قرآن شروع شده است، عنوان کرد: ما مسلمانان مفتخریم که اولین هنر در جهان متاثر از قرآن داریم. 
مسلمی مهنی تمدن جنوب کرمان کهن ترین تمدن در جنوب شرق همراه با ظرفیت های بسیاری دانست و گفت: جنوب کرمان استعدادهای فراوانی در حوزه های مختلف از شهرستان های منوجان قلعه گنج، رمشک، عنبرآباد، رودبار، جیرفت، ساردوئیه تا جبالبارز دارد اما آن طور که باید و شاید از این ظرفیت ها که دغدغه اصلی هنرمندان و نخبگان می باشد، استفاده نشده است.
وی بیان کرد: یکی از خلا های موجود عدم شناسنامه هنری هنرمندان منطقه است که باید نسبت به ثبت اطلاعات هنری خود اقدام کنند.
مسلمی مهنی بیان کرد: شرکت در برنامه ها و جشنواره های فرهنگی و هنری بخشی از هویت هنرمندان است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان عنوان کرد: خلا دیگر این است که هنرمندان، بخش رسانه را قبول ندارند که این نگاه جزیره ای است چرا که فعالان قرآنی و خبرنگاران نیز در حوزه هنری در کنار هنرمندان قرار دارند.
وی بیان کرد: متاسفانه یکی دیگر از خلا های موجود، نگاه مدیران نسبت به هنرمندان است، آنها باید بدانند هنرمند به عنوان سرباز اصلی نظام است و تاثیرگذار ترین ابزار، ابراز هنر می باشد وقتی مدیر، هنرمند و خبرنگار ما را قبول ندارد یعنی ما در این حوزه ضعیف هستیم.
مسلمی مهنی تصریح کرد: همه مدیران دستگاه ها باید تا حد امکان در کنار فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان به عنوان سربازان خط مقدم جبهه فرهنگی حمایت کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان با یادآوری این مطلب که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان از حالت تصدی گری خارج شده و هر دستگاهی که برای فرهنگ منطقه فعالیت می کند در کنار آن هستیم، بیان کرد: ما به عنوان ناظر هستیم و با همگرایی و هم افزایی دستگاه ها اعم از سپاه، ادارات تبلیغات اسلامی و موسسات قرآنی، فرهنگی و هنری برای توسعه فرهنگی منطقه تلاش خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه بخش عظیمی از کارهای فرهنگی باید توسط شهرداری ها انجام شود، اظهار کرد: مصوبات شورای فرهنگ عمومی شهرستان ها بخشی مربوط به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان و بخشی نیز به دستگاه های فرهنگی بر می گردد که اجرای این مصوبات همگرایی و هم افزایی نهادها را می طلبد.
مسلمی مهنی در تشریح فعالیت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان، خاطرنشان کرد: اولین اقدام تشکیل جبهه فرهنگی و هنری انقلاب است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان با بیان اینکه جبهه فرهنگی تعریفی دارد و مختص حزب و گروه نیست، تصریح کرد: هر کس که دوستدار انقلاب و نظام است می تواند در تشکیل این جبهه با ما همکاری کند.
مسلمی مهنی با اشاره به تدوین سند تحول فرهنگی جنوب کرمان، گفت: این سند براساس نیازهای فرهنگی هر شهرستان که از سوی شورای فرهنگ عمومی آنها اعلام می شود، تنظیم می شود.
وی عنوان کرد: این اداره کل از طریق فراخوان از نخبگان برای تنظیم این سند دعوت می کند و هر کس نیازهای فرهنگی منطقه خود را شناسایی کرده و در تنظیم این سند با ما همکاری کند، نامش در سند ثبت می شود.
مسلمی مهنی اظهار کرد: یکی دیگر از فعالیت های این اداره کل، راه اندازی دبیرخانه هنری براساس ظرفیت های موجود در هر هفت شهرستان است که در این راستا در برگزاری جشنواره های مختلف از ظرفیت انجمن ها استفاده شده است.

نظر شما