شناسهٔ خبر: 54170525 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب؛

اما و اگرهای بازار نان و اقلام اساسی

در روزهای اخیر تیتر یک اخبار، شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌ها به افزایش قیمت تعدادی از پرمصرف ترین و اساسی ترین مواد غذایی سفره ایرانیان پرداخته است .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان غربی، این در حالی است که قیمت نان فانتزی به یک باره افزایش چشمگیری پیدا کرد اما و اگرهای بازار نان و اقلام اساسیو شوک مهیبی در بازار نان اتفاق افتاد. از سوی دیگر دولت اعلام کرد که مردم نگران نباشند چرا که قیمت نان سنتی به هیچ عنوان افزایش نخواهد یافت.

 سبحانیان، معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد می‌گوید: قصه نان با سایر کالا‌ها متفاوت است. آرد برای تهیه نان سنتی همچنان با یارانه عرضه می‌شود.

وی عقیده دارد که سیاست دولت این است که قیمت نان سنتی نه تنها افزایش قیمتی نداشته باشد، بلکه با همان کیفیت، ۱۰ درصد ارزان‌تر به دست مردم برسد.

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد اعلام کرده که  قرار نیست نان سهمیه‌ای شود، صرفا آردی که تبدیل به نان می‌شود یارانه دریافت خواهد کرد و جلوی قاچاق آرد گرفته خواهد شد.

 افزایش قیمت آرد برای جلوگیری از قاچاق

جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی هم با تاکید بر افزایش نیافتن قیمت آرد سهمیه برای نانوایی‌های سنتی گفتە کە علت افزایش قیمت آرد برای صنف نانوایی‌های فانتزی و صنعتی "جلوگیری از قاچاق آرد و گندم" به کشورهای همسایه است. محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری ایران هم بر این نکته تاکید کردە است.

اما و اگرهای بازار نان و اقلام اساسی

حسین راغفر در واکنش به سخنان این مسئولان گفتە است: «می‌گویند سالانه ما ۲ میلیون تن قاچاق آرد از کشور داریم، معنای دیگر آن این است که کشور را قاچاقچی‌ها اداره می‌کنند.»

به نظر او، هر زمان که قرار است افزایش قیمتی اتفاق بیفتد، دولت‌ها شروع به آمارسازی می‌کنند و یکی از این آمارها، قاچاق است.

دولت مابه‌التفاوت قیمت نان را پرداخت می‌کند

صیامی مدیرکل دفتر آینده ‌پژوهی وزارت اقتصاد اعلام کرده: بطور متوسط هر فرد ایرانی روزانه ۳۱۰ گرم نان مصرف می‌کند و تقریبا میزان مورد نیاز کشور در سال ۹ میلیون تن گندم است.

اما و اگرهای بازار نان و اقلام اساسی

وی می‌گوید: براساس آمار، در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون تن گندم در کشور مصرف می‌شود و این شکاف نشان از قاچاق و ضایعات است.

قیمت نهایی نان در سفره مردم تغییری نمی‌کند

 پور ابراهیمی ،رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در صورت اصلاح ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت نهایی نان در سفره مردم تغییری نخواهد کرد.

 امراللهی، مدیر کل بازرسی جهاد کشاورزی هم تاکید دارد هیچگونه افزایش قیمت در نان‌های سنتی مانند لواش، سنگک و بربری وجود نداشته است.

وی به هموطنان توصیه کرده که می‌توانند از طریق سامانه ۱۲۴ و ۱۳۵ تعزیرات، مشاهده هر گونه تخلف و گرانفروشی را اعلام کنند.

هدفمندی یارانه ها؛ راهی برای کاستن از بی مهری به نان

 مسئولان اجرایی کشور، هدفمندی يارانه ها را عاملی موثر در کاهش دور ریز نان به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی ایرانیان می‌دانند.

همزمان با تلاش مسئولان اجرایی کشور برای هدفمند کردن یارانه‌های کالا‌های اساسی و نیز، حراست از امنیت غذایی کشور، حجم بالای ضایعات نان به عنوان پرمصرف‌ترین ماده غذایی مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان در حال حاضر ۳۰ درصد از نان خریداری شده توسط مردم دور ریز می‌شود.

قیمت نان، دارو و بنزین افزایش پیدا نمی‌کند

 حجت الاسلام وامسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی خود با مردم در ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ گفت: حذف ارز ترجیحی، به نوعی توزیع عادلانه یارانه است. براساس پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه برای سه دهک اول به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان تعلق پیدا کند.

وی افزود: نسبت به دهک ‌های چهارم به بعد هم به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان تعلق می‌گیرد. و قیمت نان، دارو و بنزین افزایش پیدا نمی‌کند.

اقساط ماهانه وام یک میلیون تومانی  علت تفاوت مبلغ واریزی یارانه نقدی 

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: شب گذشته  ۱۰ دقیقه مانده به اتمام صحبت‌های رئیس‌جمهور، واریز یارانه‌ها آغاز شد و تا ساعت ۳ صبح تمام یارانه‌ها واریز شد به جز یک یا دو بانک که طبق اطلاع بانک‌ مرکزی این دو بانک هم واریزی را انجام دادند، اما پیامک آن ساعت ۵ ارسال شده است.

علت تفاوت مبلغ واریزی یارانه نقدی با رقم اعلام شده توسط رئیس جمهور، وام یک میلیون تومانی بود که در دولت قبل به افراد داده شده بود، ۳۵ هزار تومان اقساط ماهانه آن را سازمان هدفمندی یارانه کسر کرده بود، که سخنگوی دولت دستور بررسی و رفع این موضوع را دادند.

 با حذف ارز ترجیحی قیمت‌ها تغییر خواهد کرد

ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: تغییراتی را در قیمت کالاها با حذف ارز ترجیحی خواهیم داشت و ضرورت دارد سقف قیمت‌ها مشخص شود.

وی افزود: در حوزه بازار روغن، هیچ مشکلی وجود ندارد و کارخانه‌ها ۳ شیفت تولید را انجام می‌دهند و با قیمت‌های جدیدی که اعلام می‌شود آرامش به بازار برمی‌گردد.

دولت مشکلات اقتصادی و کنترل گرانی‌ها را با جدیت پیگیری کند

محمد یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما می‌گوید: نان از مواد غذایی ضروری در بین سفره های مردم است از این رو از مسئولان و متولیان تقاضا می‌کنیم که ثبات در بازار آرد و نان را با جدیت پیگیری کنند.

وی گفت: شرایط اقتصادی سبب شده تا قدرت خرید مردم کاهش یابد و در این شرایط به نظر می‌رسد افزایش نظارت و بازرسی ها از سطح بازار تا حد زیادی می‌تواند در برقراری ثبات قیمت ها موثر واقع شود.

 با همه این تفاسیر کلام آخر اینکه مردم می‌گویند سفره زندگی‌مان هر روز دارد کوچکتر می‌شود و برای‌مان کمی سخت است شنیدن شعارهای گوناگون از سوی مسئولان که می‌دانیم در بیشتر موارد عملی هم نمی‌شود.

امیدوارم به روزی برسیم که مسئولان هر کدام در جایگاه خود با جدیت بیشتری مشکلات موجود در جامعه را پیگیری و رفع کنند تا بیش از این شاهد فشار اقتصادی در جامعه نباشیم.

نویسنده و خبرنگار : فاطمه علمدار

نظر شما