شناسهٔ خبر: 54167086 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان:

مردمی‌سازی یارانه در جهت حذف بازار سیاه اقلام اساسی صورت گرفت 

اصفهان- ایرنا معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت:بدنبال تخصیص ارز ترجیحی شاهد شکل گیری بازار سیاه و نشتی یارانه‌ ها در کالاهای اساسی شدیم که برای حذف آن دولت اقدام به طرح "مردمی سازی یارانه" کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیررضا نقش عصر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات مجتمع مطبوعاتی اصفهان، با اشاره به طرح مردمی‌سازی یارانه، بدنبال حذف یارانه نیستیم بلکه جابه جایی صورت گرفته است، گفت: در این طرح یارانه ای، برخی از اقشار حذف خواهند شد اما برای تخصیص نان و دارو یارانه دولتی به تمام مردم اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه امروزه تمام کشورها درگیر امنیت غذایی هستند و شرایط امسال متفاوت از سالهای گذشته است، افزود: کمتر کشوری حاضر به صادرات گندم می شود و ما در سال گذشته ۵ میلیون تومان گندم تولید کردیم و بالغ بر ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن وارد کردیم.

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان ادامه داد: خشکسالی طی سالهای اخیر باعث شد که از مرحله خودکفایی گندم به وارد کننده این محصول برسیم و کشور در تامین حجم زیادی از گندم به کشورهای خارجی وابسته است.

وی با بیان اینکه قیمت جهانی جو ، گندم، ذرت و سویا در حال افزایش است، گفت: در طرح مردمی‌سازی یارانه تنها دوماه پول به حساب دهک‌های مختلف مردم واریز می‌شود اما چون پول به تنهایی تورم‌زا است بنابراین اقلام اساسی با کالابرگ اختصاص می یابد. 

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها یک اصلاح است، گفت: در اجرای طرح با مشکلاتی از جمله جابه جایی دهک‌ها، قطع یارانه برخی افراد و همچنین پیدایش مشکلات عدیده‌ برای مردم بودیم که بدنبال اصلاح آن هستیم.

 وی با اشاره به اینکه سال ۹۷ ارز ترجیحی شکل گرفت و دونرخی شدن ارز زمینه ایجاد رانت و فساد را در کشور شکل داد، افزود: در طول مدت سه سال ۵۰ میلیارد دلار بابت ارز ترجیحی از سوی دولت اختصاص یافت یعنی معادل هزار هزار میلیارد تومان  که حدود نیمی از آن بدست مردم هم نرسید و این در حالی است که در ۳۰ کیلومتری از مرزهای ایران شاهد فروش روغن یا ماکارونی و دیگر اقلام اساسی با قیمت کلان و از محل یارانه مردم ایران بودیم.

نقش، گفت: از ۵۰ میلیارد دلار، ۱۳ و ۸ دهم میلیارد دلار ارز ترجیحی از سال گذشته بوده است و چون اواخر دولت قبل بود و نیاز به زیرساخت‌هایی برای حذف ارز ترجیحی با تخصیص ۸ میلیارد دلار موافقت شد که تا پایان مرداد این رقم به صفر رسید و دولت جدید در شهریورماه سال گذشته روی کار آمد و پس از بررسی مجدد طرح حذف ارز ترجیحی در یک لایحه دوفوریتی با نظر قوای سه گانه مقرر شد تا در یکم دی ماه این ارز اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه در طول یکسال گذشته  ۱۵ و ۸ دهم میلیارد دلار ارز ترجیحی معادل ۳۲۰ هزار میلیارد تومان به تولید کننده و وارد کننده تخصیص یافت، ادامه داد: این رقم معادل ۳۲۰ هزار تخت بیمارستان می شد که هم اکنون اصفهان با ۲ هزار تخت بیمارستانی اقدامات درمانی صورت می‌دهد.

نقش با بیان اینکه دولت به جای تخصیص یارانه به مصرف کننده به تولیدکننده و واردکننده اختصاص می‌داد و اختلاف قیمت ۴ تا۵ برابر ارز نیمایی و ارز ترجیحی پایه فساد را  تقویت کرد که در همین راستا بسیاری از پرونده‌های تخلف تشکیل و با متخلفان برخورد شد که هم اکنون نیزبرخی پرونده‌ها در دست بررسی است، گفت: دراین مسیر نشتی یارانه را شاهد بودیم و به جای صرف یارانه برای کالاهای اساسی شاهد تخصیص آن برای واردات حیوانات خانگی، لوازم ارایشی با ارز دولتی و ایجاد بازار سیاه آرد و دیگر اقلام شدیم.

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه  ۳۰ تا ۴۰ درصد یارانه تخصیص یافته به تولید و وارد کننده به دست مردم نمی رسید، گفت: بین ۱۰ تا ۱۵ درصد قاچاق خارج از مرز مصرف می شد و ۳۰ درصد بشکل غیر مجاز از شبکه خارج می شد.

نظر شما