شناسهٔ خبر: 54156541 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تعلیق انتقال گاز روسیه به فنلاند

شرکت گازپروم روسیه تعلیق انتقال گاز از این کشور به فنلاند را تأیید کرد.

صاحب‌خبر -

گازپروم اعلام کرد: از شرکت گازپروم فنلاند هیچ بهایی برای ماه آوریل به صورت روبل دریافت نکرده است به همین سبب تا زمانی که فنلاند گازبها را بر اساس شیوه جدید به روبل پرداخت کند، صادرات گاز به این کشور را به حال تعلیق در می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد: روسیه گاز طبیعی را مجانی در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد. به این ترتیب فنلاند سومین کشور اروپایی است که صادرات گاز طبیعی روسیه به آن متوقف می‌شود. پیش از این لهستان و بلغارستان نیز ماه گذشته با پرداخت روبل در ازای دریافت گاز مخالفت کرده بودند.

روسیه پس از اعمال تحریم‌های متعدد غرب علیه مسکو پس از آغاز عملیات نظامی در اوکراین و افزایش قیمت انرژی در جهان، پرداخت بهای گاز به کشور‌های غربی که وابسته به واردات از روسیه هستند را به پول ملی کشورش منوط کرد.

فنلاند که به دنبال عضویت در ناتو است، با مخالفت با پرداخت بهای گاز با روبل روسیه دچار مشکل شده است و همچنین ماجرای پیوستن فنلاند و سوئد به سازمان ناتو و مخالفت ترکیه و کرواسی با این مسئله، باعث تشدید شکاف‌ها در ناتو شد و از شکاف‌های عمیق در این ائتلاف نظامی پرده برداشت.

تلاش ناتو برای افزودن تعداد بیشتری از کشور‌ها برای تقویت محاصره روسیه باعث شده است اعضای این سازمان مخالفت خود را با چنین اقدامی به گونه‌های مختلف اعلام کنند. کرواسی در واقع می‌خواهد با این مخالفت از فرصت به وجود آمده برای طرح موضوع کروات‌ها در بوسنی و هرزگوین و حق آن‌ها برای نامزدی در انتخابات استفاده کند. همچنین بسیاری از این کشور‌ها روسیه را به هیچ وجه تهدیدی امنیتی نمی‌دانند و همین مسئله باعث تشدید تناقضات بین گروه‌های سیاسی مختلف در اروپا شده است.

نظر شما