شناسهٔ خبر: 54156402 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در پی برگزاری هفته فیلم دانشکده سینما و تئاتر مطرح شد:

امیدی برای افرادی که دوست دارند،فیلم بسازند

دبیر هفته فیلم دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر گفت: هدف از برگزاری این رویداد این است که کورسوی امیدی برای افرادی که دوست دارند فیلم بسازند ایجاد شود و فضای رخوت‌انگیز و ناامیدانه موجود در دانشکده به واسطه هفته فیلم از بین برود.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر ایسنا در دانشگاه هنر، شرایط ویژه مربوط به همه‌گیری کرونا برای حدود دو سال موجب شده بود تا همانند دیگر دانشگاه‌ها، دانشجویان دانشگاه هنر هم نتوانند برای برگزاری رویدادها و جشنواره‌ها در فضای دانشگاه به شکل گروهی حضور پیدا کنند. اما در این روزها، دومین دوره رویداد هفته فیلم که در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر در حال برگزاری است، توانسته است فضای گرم و صمیمی برای حضور دوباره دانشجویان در این دانشکده به وجود آورد. هفته فیلم سینما و تئاتر که به همت گروهی از دانشجویان این دانشکده در حال برگزاری است، بعد از گذر از شرایط ویژه کرونایی و محروم شدن دانشجویان از گردهمایی‌های مختلف در فضای دانشگاه، توانسته است شرایطی برای دیدار دوباره جمع زیادی از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشکده سینما و تئاتر به وجود آورد. به همین مناسبت دبیر هفته فیلم در مصاحبه با  ایسنا ضمن اظهار خرسندی از استقبال قابل‌توجه دانشجویان و دانش‌آموختگان از این رویداد، در رابطه با چالش‌ها، برنامه‌ها و دلایل برگزاری رویداد هفته فیلم دانشکده سینما و تئاتر توضیحاتی را ارائه داد.

محمد صالح شفیعی که خود از دانشجویان رشته سینما دانشگاه هنر است در رابطه با پیشینه این رویداد توضیح داد: در حال حاضر دومین دوره هفته فیلم در حال برگزاری است اما اگر بخواهیم به شکل رسمی به موضوع نگاه کنیم، این دوره را باید دوره اول آن به حساب آورد. ما سه سال قبل برای بار اول این رویداد را به شکل آزمایشی برگزار کردیم. به عنوان برگزارکنندگان رویداد در یک ضرب‌الاجل سه‌هفته‌ای دور هم جمع شدیم، فراخوانی را آماده کردیم و در مدت محدودی تعدادی از آثار در دسترس دانشجویان را برای نمایش در آن هفته فیلم جمع‌آوری کردیم. قصد داشتیم تا از این طریق به طور دقیق‌تر بررسی کنیم که رویدادی که قصد برگزاری آن را داریم تا چه اندازه پتانسیل دارد، استقبال از آن تا چه حد است و به طور کلی‌تر دانشکده سینما و تئاتر چقدر به آن نیاز دارد.
وی در همین خصوص ادامه داد: زمانی که دوره اول در سال ۱۳۹۷ برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که اشتیاق و نیاز به این رویداد به شدت در دانشکده حس می‌شود و ما با استقبال فراوان دانشجویان و اساتید و دانش‌آموختگان روبه‌رو شدیم. بعد از اعلام فراخوان تعداد قابل‌توجهی فیلم به دست ما رسید، تعداد مخاطبان بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌کردیم بود؛ تا جایی که ظرفیت فضای محل نمایش آثار (سالن شهید فلاحت پور دانشکده سینما و تئاتر) پر می‌شد و تعدادی از علاقه‌مندان به ناچار بیرون از سالن می‌ایستادند. اتفاقی که در این دوره هم شاهد آن هستیم.

وی درباره علت برگزاری این رویداد در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر گفت: هفته فیلم سینما و تئاتر به این دلیل برگزار شد که بتوانیم در فضایی صمیمانه و در کنار هم به تماشای فیلم‌ها بنشینیم و بعد از طریق گپ و گفتی که درباره این آثار شکل می‌گیرد، تجربیاتی که کسب کرده‌ایم را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم. مشکل اساسی که در جشنواره‌ها یا رویدادهای دیگر وجود دارد این است که به دلایل مختلف که می‌تواند سلایق هیات انتخاب یا شرایط خاص و خطوط قرمز جشنواره باشد، خیلی از فیلم‌ها بیرون می‌مانند و ما فرصت اینکه بتوانیم فیلم‌های هم دیگر را روی پرده بزرگ سالن سینما در کنار هم تماشا کنیم نداشتیم.

شفیعی افزود: به همین دلیل ما از ابتدا هیات انتخابی در نظر نگرفتیم تا هیچ سلیقه‌ای بر انتخاب اعمال نشود و در نهایت همه فیلم‌ها بتوانند وارد این رویداد شوند. چه فیلمی که تابه‌حال اکران نشده و یک کار کلاسی باشد و چه فیلمی که چندین بار اکران شده و به جشنواره‌های مختلف راه یافته باشد. به این شکل در سانس‌های مختلف فیلم‌های گوناگونی در کنار هم چیده می‌شوند و بعد فرصت گفت‌وگو میان سازندگان این آثار نیز مهیا می‌شود. علاوه بر این خیلی از افرادی که آثار آن‌ها فرصت دیده شدن پیدا نکرده است، فرصت دیده شدن پیدا می‌کند و چه جایی بهتر از دانشکده خود آن‌ها برای به نمایش درآمدن فیلم‌هایشان.

دبیر هفته فیلم دانشکده سینما و تئاتر یکی دیگر از علل اصلی برگزاری این رویداد را بهانه‌ای برای بازگرداندن دانش‌آموختگان قدیمی دانشکده به این محل و همچنین گردهمایی دانشجویان رشته‌های تئاتر و سینما در کنار هم می‌داند و دراین‌باره می‌گوید: ما قصد داشتیم فضایی ایجاد کنیم که دانش‌آموختگان قدیمی به دانشکده قدیمی خود برگردند تا به نوعی گسست میان دانش‌آموختگان و دانشجویان را از بین ببریم و به‌این‌ترتیب ارتباط بیشتری میان آن‌ها شکل بگیرد تا بتوانند به یکدیگر کمک کنند؛ زیرا همان‌طور که دانشجویان نیاز دارند تا برای ورود به بدنه سینما با دانش‌آموختگان ارتباط برقرار کنند، به همان شکل هم دانش‌آموختگان به نیروهای تازه‌نفس مثل دانشجویان نیاز دارند.

شفیعی در همین خصوص توضیح داد: علاوه بر این دانشجویان زیادی از رشته‌های تئاتر به واسطه این رویداد دوباره به دانشکده خود برمی‌گردند. متأسفانه در این دانشکده مدتی است که فقط اسمی از سینما و تئاتر در کنار هم مانده است اما در واقعیت فاصله زیادی میان دانشجویان سینما و دانشجویان تئاتر وجود دارد که اتفاق خوش‌آیندی نیست. در حال حاضر درصد قابل‌توجهی از این دوره هفته فیلم را تئاتری‌ها تشکیل داده‌اند و این اتفاق ویژه‌ای برای برقراری ارتباط دوباره میان تئاتری‌ها و سینمایی‌ها به شمار می‌آید و به نوعی فرصت جدیدی برای همکاری‌های مشترک ایجاد می‌کند.

دبیر هفته فیلم سینما و تئاتر در رابطه با اهداف برگزاری این رویداد افزود: هدف دیگر برگزاری رویداد هفته فیلم سینما و تئاتر این بود که بتوانیم از فیلم‌سازی که با رأی خود دانشجویان و دانش‌آموختگان انتخاب می‌شد، حمایت کنیم تا فیلم بعدی خود را بسازد. همان‌طور که ما هیئت انتخابی نداریم، هیئت داورانی هم نداریم و دوست داشتیم که خود دانشجویان و دانش‌آموختگان به آثار یکدیگر رأی بدهند و چون هیچ جای دیگری برای فیلم‌سازی در دانشکده وجود ندارد، این ما هستیم که باید برای ساختن فیلم به خودمان کمک کنیم. هدف ما این بود که به اندازه خود این سد را بشکنیم و کورسوی امیدی برای افرادی که دوست دارند فیلم بسازند ایجاد کنیم و فضای رخوت‌انگیز و ناامیدانه موجود در دانشکده را به واسطه هفته فیلم بشکنیم.

شفیعی ادامه داد: هفته فیلم رویدادی است که شاید در ایران مشابه آن را نداشته باشیم. رویدادی خانوادگی و صمیمی که قرار است در نهایت موجب رقم خوردن اتفاق مهمی شود. رویدادی که به ظاهر خانوادگی است اما افرادی که از خارج به آن نگاه می‌کنند کنجکاوند که بدانند در تنها دانشکده سینمایی دولتی کشور چه می‌گذرد و وقایع آن برای افرادی که خارج از مجموعه دانشکده سینما و تئاتر هستند هم جالب‌توجه است.

شفیعی در مورد یکی از ویژگی‌های اصلی که این رویداد را نسبت به رویداد هفته فیلمی که در سال ۱۳۹۷ در دانشکده سینما و تئاتر برگزار شد متمایز می‌کند گفت: ما امسال هفته فیلم را به این نحو برگزار کردیم که صرفاً آثاری که کارگردانان آن‌ها سینما و تئاتری هستند را نپذیریم. آثاری که دیگر عوامل آن‌ها همانند تدوینگر، فیلم‌بردار و ... سینما و تئاتری هستند نیز در این رویداد شرکت داده شده‌اند. زیرا می‌خواستیم به گرایش‌های مختلف تحصیلی دانشکده سینما و تئاتر احترام بگزاریم و آن‌ها هم اگر کار خوبی انجام داده‌اند حتی اگر آن فیلم در همکاری با کارگردانی خارج از دانشکده سینما و تئاتر ساخته شده باشد، امکان دیده شدن پیدا کنند.   

دبیر هفته فیلم سینما و تئاتر در رابطه با آثار به نمایش درآمده در این رویداد نیز مطرح کرد: ما تعداد زیادی از فیلم‌هایی که در طی دو تا سه سال گذشته ساخته شده بود را جمع‌آوری کردیم و به دلیل استقبال زیادی که از این رویداد شده است، تعداد قابل‌توجهی از این آثار هم بیرون مانند چون درهرصورت ما با محدودیت زمانی هم روبه‌رو هستیم و در حال حاضر هر روز از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۰ شب درگیر پخش آثار هستیم و هر فیلم هم فقط یک ‌بار پخش می‌شود.

وی درباره برنامه جانبی این رویداد که به جز نمایش فیلم برای دانشجویان و علاقه‌مندان برگزار می‌شود گفت: در روزهای برگزاری رویداد، ما هر شب در نشستی از ساعت ۸ تا ۱۰ میزبان یکی از فارغ‌التحصیلان قدیمی دانشکده هستیم که در سینما مشغول به فعالیت است. این افراد که هر کدام در حوزه کاری خود موفق هستند، از دل همین دانشکده بیرون آمده‌اند و فضایی که دانشجویان در آن هستند را درک کرده‌اند و تبدیل به افرادی موفق در سینمای ایران شده‌اند. حضور چنین افرادی هم به دانشجویان کمک می‌کند تا انگیزه بیشتری پیدا کنند و هم از تجربیات آن‌ها استفاده کنند و به شکل بهتری در مسیری که پیش روی آن‌ها قرار دارد، حرکت کنند. برگرداندن این افراد به دانشکده قدیمی خود و هم‌صحبت شدن آن‌ها با جوانان علاقه‌مند به سینما هم ارزش این برنامه را دوچندان می‌کند.

صالح شفیعی درباره رویکرد هفته فیلم سینما و تئاتر و چشم‌اندازی که برای دوره‌های آینده آن در نظر گرفته شده است گفت: به نظر من این رویداد گرچه درون دانشگاهی به حساب می‌آید اما قابلیت این را دارد که برد بسیار وسیع‌تری از آنچه در حال حاضر دارد، داشته باشد. چشم‌انداز ما این است که به فیلم‌هایی که در نهایت با رأی دانشجویان و دانش‌آموختگانی که در رویداد شرکت کرده‌اند برگزیده می‌شوند، کمک کنیم که در پخش‌ داخلی و خارجی خود موفق عمل کند. در کنار این موضوع تلاش داریم که علاوه بر قرار گرفتن این رویداد در تقویم سینمای کوتاه، هفته فیلم را به جایگاه یک رویداد جدی در سینمایی ایران که علاوه بر ایجاد فرصت پخش آثار امکان تهیه فیلم هم مهیا می‌کند برسانیم. یعنی از فیلم‌هایی که به این هفته فیلم می‌آیند حمایت می‌کنیم که در پخش موفق عمل کنند و بعد آورده‌ مالی آن‌ها را در بانک هفته فیلم ذخیره می‌کنیم.

وی در پایان ادامه داد: به‌این‌ترتیب از جایی به بعد، این رویداد بودجه‌ای خواهد داشت تا بتواند سازوکار خود را پیش ببرد و می‌توان در کنار این موضوع بحث کرادفاندینگ (یا همان تأمین جمعی کمک‌هزینه مالی برای تولید و پخش آثار) که ما امسال فعالیت‌ها و پیگیری‌های اولیه‌ای برای راه‌اندازی آن را داشتیم نیز پیش برد. ازآنجایی‌که ما از معاونت فرهنگی دانشگاه و مسئولان دانشکده و نه هیچ متولی فرهنگی دیگری برای برگزاری این رویداد مبلغی دریافت نمی‌کنیم، این دو موضوع در کنار هم می‌توانند هفته فیلم را حمایت مالی کنند تا به عنوان یک پروژه در آینده با بودجه خود مسیر حمایتی‌اش را ادامه دهد.

هفته فیلم دانشکده سینما و تئاتر در حال برگزاری است و ورود و تماشای آثار برای عموم آزاد است. علاقه‌مندان می‌توانند تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۲ تا ۲۲ برای شرکت در این رویداد به سالن شهید فلاحت‌پور دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر، واقع در خیابان ورزنده مراجعه کنند.

انتهای پیام

نظر شما