شناسهٔ خبر: 54155888 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به مناسبت سالروز فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس؛

یادواره شهدای آزادی خرمشهر در قشم برگزار می شود

قشم - ایرنا - مسئول حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه قشم از برگزاری یادواره فرهنگی - هنری شهدای عملیات بیت المقدس جزیره قشم به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان و روز مقاومت، ایثار و پیروزی در جزیره آب و آفتاب خبر داد.

صاحب‌خبر -

سرهنگ دوم پاسدار محمد امین ذاکری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: این یادواره فرهنگی - هنری شهدای عملیات بیت المقدس جزیره قشم به همت پایگاه مقاومت مسجد امام حسین(ع) قشم برگزار می شود.

وی ادامه داد: اجرای برنامه های هنری سرود، نمایش و روایت گری توسط «مهدی رمضانی» همرزم شهید «ابراهیم هادی» از مهمترین برنامه های این یادواره است که روز دوشنبه(دوم خرداد) ۱۴۰۱ از ساعت ۲۱ در محوطه مسجد امام حسین(ع) شهر قشم برگزار خواهد شد.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه قشم توضیح داد: این برنامه فرهنگی - هنری با حمایت سازمان منطقه آزاد قشم، دفتر امام جمعه شهرستان، بنیاد شهید و امور ایثارگران، شورای اسلامی و شهرداری قشم، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شرکت تعاونی خیبر خلیج فارس و موسسه خیره کوثر با محوریت بزرگداشت شهیدان سرافراز و ماندگار جزیره زیبای قشم شهید «خلیل عجم»، شهید «محمد بازماندگان» و شهید «مجید شبتاری» اجرا و برگزار می شود.

سرهنگ دوم پاسدار ذاکری اضافه کرد: همایش پیاده روی خانواده در روز چهارم خرداد، رژه موتوری، برگزاری نشست روشنگری، دیدار با خانواده های معظم و معزز شهدا و ایثارگران شهرستان قشم، برگزاری پاتوق فرهنگی و هنری، فضا سازی محیطی و تولید آثار رسانه ای در فضای مجازی از دیگر برنامه های بزرگداشت سالروز آزادی خرمشهر و روز ملی مقاومت و پایداری در جزیره قشم است.

وی یادآور شد، شهیدان سرافراز و مسافران بهشت نگین خلیج فارس شهید «خلیل عجم» و شهید «محمد بازماندگان» از نخستین شهدای جزیره قشم بودند که در عملیات بیت المقدس آسمانی شدند.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه قشم گفت: عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر از چنگال اشغالگران رژیم بعثی صدام که با رمز مبارک «یا علی‌ ابن‌ ابیطالب (ع)» انجام شد، توانست روحیه مقاومت را در مردم ایران اسلامی تقویت کند و سرنوشت جنگ تحمیلی را تغییر دهد.

وی از عملیات ظفرمند بیت المقدس به عنوان درخشان ترین عملیات در دفاع مقدس یاد کرد و افزود: این عملیات از روز دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱ آغاز و تا روز چهارم خرداد همان سال ادامه یافت که در نهایت در سوم خرداد به رغم تمهیدات دشمن بعثی و حامیان جنایتکارش، رزمندگان دلیر اسلام موفق شدند خرمشهر را با سرافرازی فتح کنند.

سرهنگ دوم پاسدار ذاکری خاطر نشان کرد: در جریان برگزاری عملیات بیت المقدس ارتش، سپاه، نیروهای بسیج، جهاد سازندگی، نیروی هوایی و دریایی با پشتیبانی های مردمی نمایشی وحدت آفرین خلق کردند.

وی افزود: طرح ریزی دقیق و وحدت فرماندهی در این عملیات بزرگ به رزمندگان کمک کرد تا بعد از عملیات فتح المبین در مدت کوتاهی به آمادگی لازم برای انجام عملیات بیت المقدس دست یابند.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه قشم تصریح کرد: بیت المقدس جزو عملیاتی محسوب می شود که رزمندگان دلیر اسلام ۲۶ روز مداوم برای منهدم کردن دشمن تلاش و ۶ هزار کیلومتر مربع مناطق کشورمان را از دست دشمن آزاد کردند که در قیاس با عملیات فتح المبین دو برابر است.

وی میزان خسارات و تلفات وارده به دشمن در عملیات بیت المقدس را  ۳۰ هزار کشته و مجروح و همچنین ۱۹ هزار اسیر عنوان کرد و گفت: عملیات تهاجمی عبور از رودخانه که در جنگ های دنیا کم نظیر است، یکی از ویژگی های این عملیات موفق بود.

سرهنگ دوم پاسدار ذاکری با گرامیداشت نام و یاد شهدای جنگ تحمیلی از جمله شهیدان جهان آرا، صیاد شیرازی و جاوید الاثر احمد متوسلیان افزود: این افراد بزرگوار نامشان با سربلندی در تاریخ ثبت شده است.

شهرستان قشم با  ۱۵۰ هزار نفر جمعیت ۲۱ شهید تقدیم انقلاب کرده است.  

در این شهرستان ۲۲ نفر از والدین شهدا، ۱۴ همسر شهید، ۳۹ فرزند شهید، ۱۶۲ خواهر و برادر شهید، ۱۱ آزاده، سه جانباز بالای ۷۰ درصد، ۹۵ جانباز زیر ۲۵ درصد، ۴۷ جانباز ۲۵ تا ۵۰ درصد حضور دارند که آمار کلی جانبازان ۱۴۵ نفر و آمار کل افراد تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران این شهرستان ۶۹۹ نفر است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما