شناسهٔ خبر: 54155865 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پمپ بشکه کش و پمپ دیافراگمی پرکاربردترین پمپ های صنعتی

مجموعه صنعت پلاس به معرفی کامل این پمپ ها و مدل های مختلف آن ها پرداخته است که در ادامه این مقاله به آشنایی با این پمپ ها می پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، همه شما یک تعریف مشخص از پمپ در ذهن خود دارید. شاید با انواع پمپ صنعتی آشنا نباشید اما می‌دانید که پمپ‌ها در کاربری‌های مختلف یک کاربرد و استفاده مشخص دارند و آن هم پمپاژ سیالات مختلف برای انتقال آن‌ها از یک نقطه به نقطه دیگر است. پمپ‌ها جزو مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات در صنایع مختلف هستند و از انواع بسیار مختلفی تشکیل می‌شوند. آیا تاکنون در مورد پمپ بشکه‌ کش یا پمپ دیافراگمی چیزی شنیده‌اید؟ این پمپ‌ها جزو پرکاربردترین پمپ‌های صنعتی به‌شمار می‌روند که خود دارای انواع مختلفی هستند. مجموعه صنعت پلاس به معرفی کامل این پمپ ها و مدل های مختلف آن ها پرداخته است که در ادامه این مقاله به آشنایی با این پمپ ها می پردازیم.

پمپ بشکه کش

این نوع پمپ که به آن پمپ تخلیه بشکه نیز می‌گویند، یکی از پمپ‌های پر مصرف در صنایع است که از آن برای تخلیه کردن بشکه‌ها استفاده می‌کنند. پمپ بشکه کش در انواع دستی، الکتریکی و بادی وجود دارند و با توجه به نحوه عملکردشان در گروه پمپ‌های سانتریفیوژ و پمپ‌های جابه‌جایی مثبت قرار می‌گیرند. پمپ‌های دستی که در دهه‌های گذشته در منازل برای تخلیه سوخت‌های مایع مورد استفاده قرار می‌گرفتند، دارای ساختار ساده‌ای هستند؛ اما پمپ‌های بشکه کش برقی ساختار پیچیده‌تری دارند. پمپ بشکه کش برقی از یک موتور الکتریکی تشکیل شده که با چرخش پروانه‌های موجود در پمپ سبب مکش سیال درون بشکه می‌شود. از دیگر اجزای این نوع پمپ می‌توان به کوپلینگ، شافت، لوله مکش، ورودی و خروجی پمپ و غیره اشاره کرد. موتور الکتریکی توسط کوپلینگ به محفظه پمپ متصل می‌شود.‌

با توجه به این که معمولا سیالات قابل اشتعال درون بشکه‌ها جابه‌جا و نگهداری می‌شوند، برای تخلیه بشکه‌های حاوی مواد اشتعال‌ زا از الکتروموتور های ضد انفجار در این پمپ استفاده می‌شود. این پمپ‌ها متناسب با شرایط استفاده از آن‌ها دارای طراحی و ساختار بهینه شده‌ای هستند.‌ انتخاب نوع پمپ بشکه کش به نوع سیال و ویسکوزیته آن بستگی دارد. در برخی از صنایع از سیالات با ویسکوزیته بسیار بالا استفاده می شود که بهتر است از پمپ بشکه کش ماردونی استفاده گردد.

کاربرد و مزایای پمپ بشکه کش

علاوه بر این‌ها، شرکت صنعت پلاس انواع دیگری از پمپ بشکه کش را بر اساس غلظت سیال تحت‌عنوان پمپ‌های تخلیه مخصوص سیالات رقیق، غلظت متوسط و بسیار غلیظ عرضه می‌کند که هر یک عملکرد خاص خود را دارند. این پمپ‌ها در نوع خود مزایای بسیاری دارند. به‌‎عنوان مثال: طراحی ساده پمپ‌های بشکه کش تعمیر و سرویس آن‌ها را بسیار راحت کرده است. وزن این پمپ‌ها کم و جابه‌جایی آن‌ها آسان بوده و میزان مکش آن‌ها برای انواع مختلف سیال قابل قبول است؛ ضمن این که سرعت تخلیه و دبی این پمپ نیز بالاست، سرعت و دور مکش در این پمپ‌ها قابل تنظیم است. پمپ‌های بشکه کش بدون هیچ‌گونه نشتی می‌توانند مواد سمی و شیمیایی را پمپاژ کنند؛ در نهایت می‌توان گفت پمپ بشکه کش برای طیف گسترده از سیالات با غلظت‌های بسیار متنوع کارایی بهینه‌ای دارد. این تجهیزات برای انتقال مواد اسیدی و بازی، مواد خورنده و قابل اشتعال، مواد رزینی، مواد نفتی و سوخت‌ها به کار گرفته می‌شوند.

پمپ دیافراگمی

پمپ دیافراگمی نوعی پمپ صنعتی است که کاربردهای بسیاری دارد. این نوع پمپ نیز مانند سایر پمپ‌ها با فشرده‌سازی سیال به پمپاژ آن می‌پردازد. در این نوع پمپ، عملکرد پمپاژ با جابه‌جایی مثبت و با کمک فشار هوا انجام می‌شود. در استفاد ه از پمپ دیافراگمی یک نکته وجود دارد و آن هم این است که سیال در این پمپ با جریال پالس‌دار خارج می‌شود. در پمپ‌های دیافراگمی، معمولا از یکنواخت‌کننده‌ها برای کاهش نوسان در جریان سیال استفاده می‌شود. این تجهیزات در جنس‌ها و ظرفیت‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند و هرکدام نیز کارایی خاص خود را دارند. عملکرد پمپ‌های دیافراگمی بسیار جالب است.‌ در این پمپ‌ها محفظه‌ای برای متراکم‌سازی سیال تعبیه شده است. وقتی دیافراگم شروع به حرکت کند، فضای محفظه بیشتر و فشار آن کم‌تر می‌شود؛ به این ترتیب سیال تمایل دارد از یک محیط پرفشار به محیط کم‌ فشار که همان محفظه پمپ است، وارد شود.

پس از آن حرکت دوباره دیافراگم محفظه را تنگ کرده و با افزایش فشار، سیال به سمت محیط کم فشار یعنی بیرون محفظه حرکت می‌کند. پمپ دیافراگمی انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع محرک دیافراگم، نوع کاربرد، نوع سیال و فاکتورهای دیگر دسته‌بندی می‌شود. در این دسته‌بندی می‌توان پمپ پنتوماتیک یا بادی، پمپ برقی یا الکتریکی، پمپ دوزینگ و پمپ دیافراگمی دستی را جای داد. پمپ‌های دستی، اندازه بسیار کوچکی دارند و در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود، پمپ‌های برقی از الکتروموتور برای جابه‌جایی دیافراگم بهره می‌برند، پمپ‌های دوزینگ برای تزریق جریان سیال به بستری دیگر استفاده می‌شوند و در نهایت پمپ‌های پنوماتیک نیز از جریان هوای فشرده شده توسط کمپرسور برای فشرده‌سازی سیال و انتقال آن بهره می‌برند. پمپ‌های بادی بیشترین کاربرد را در بین پمپ‌های دیافراگمی دارند.

پمپ بشکه کش و پمپ دیافراگمی پرکاربردترین پمپ های صنعتی

کاربرد پمپ دیافراگمی

پمپ دیافراگمی کاربردهای بسیار مختلفی دارد، چون هیچ تآثیری در افزایش دمای محیط ندارد، علاوه بر آن، این پمپ‌ها مزایای بسیار زیادی دارند؛ به‌عنوان مثال: با این پمپ می‌توان سیالات حاوی ذرات جامد بسیار زیاد را انتقال داد. دبی سیال خروجی در این پمپ قابل تنظیم است و این پمپ‌ها به‌راحتی جابه‌جا می‌شوند. راندمان بالای آن‌ها نیز سبب استفاده بهینه از منابع می‌شود. نصب پمپ‌های دیافراگمی بسیار راحت است. تنها کافی است به نوع اتصال در ورودی و خروجی پمپ توجه کنید. این پمپ‌ها کاملا بدون نشتی بوده و برای انتقال سیالات سمی، اشتعال‌زا، اسید و بازی و حتی برای مصارف خاص غذایی و دارویی به کار گرفته می‌شوند.

پمپ های صنعتی در صنعت پلاس

سایت صنعت پلاس به معرفی کامل و فروش انواع پمپ های بشکه کش و پمپ های دیافراگمی پرداخته است وعلاوه بر این میتوانید با باقی پمپ های صنعتی پرکاربرد در صنعت آشنا شوید ، مشاوران این مجموعه جهت خرید این پمپ ها و آشنایی با مشخصات فنی آن ها می توانند شما را راهنمایی کنند تا بهترین انتخاب را انجام دهید.

https://sanatplus.com/

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نظر شما