شناسهٔ خبر: 54155741 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سکوت در برابر سلامتی

سنندج- ایرنا- هوای امروز بیشتر شهرهای کردستان از جمله سنندج و سقز در وضعیت خطرناک قرار گرفت اما تا این لحظه اطلاع رسانی لازم در این زمینه توسط دستگاه‌های مرتبط انجام نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کیفیت هوای کردستان به دلیل ورود توده های گرد و خاک از کشور عراق از اوایل فروردین تاکنون همواره کاهش یافته و در روزهایی در شرایط ناسالم و حتی خطرناک قرار گرفته است.

روز گذشته هواشناسی کردستان خبر از ورود توده جدید گرد و خاک داد و امروز هم دید افقی و هم کیفیت هوای استان بشدت کاهش پیدا کرد به گونه ای که در سنندج شاخص کیفیت هوا به ۳۹۰ PPM و در سقز هم به ۴۸۰ PPM رسید.

با این وجود تا این لحظه اداره کل محیط زیست کردستان اطلاع رسانی انجام نداده است و همین باعث شده بسیاری از مردم از خانه هایشان خارج شوند و این درحالی است که در دیگر استان های کشور به دلیل آلودگی هوا ادارات و مراکز آموزشی را تعطیل کردند.

از ابتدای امسال که بارها کیفیت هوای استان کاهش پیدا کرد، فقط یک روز که وضعیت در شرایط خطرناک قرار گرفت به دستور استاندار کردستان همه ادارات، مراکز آموزشی و دانشگاهی تعطیل شد.

در گذشته و پس از ورود پدیده های گرد و خاک اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان به صورت پیامک و یا انتشار اطلاعیه در فضای مجازی رسانه های استان را در خصوص وضعیت و ورود پدیده های گرد و خاک اطلاع رسانی می کرد اما این سکوت نهادهای مرتبط در زمینه اطلاع رسانی وضعیت هوای استان سلامتی مردم را به خطر می اندازد.

همواره انتظار می رود تغییر و تحول مدیران موجب پیشرفت کار و بهبود وضعیت شود ولی گویا حاشیه های این تغییرات سلامتی مردم را نشانه گرفته است به گونه ای که بعد از اعلام پیش بینی هواشناسی استان از ورود  توده گرد و خاک، اداره کل محیط زیست استان به جای اطلاع رسانی، سکوت پیشه کرده است.

براساس گفته کارشناسان منشاء عمده ریزگردها به ایران کشورهای همسایه به ویژه کشور عراق است که البته دلیل آن بیشتر به ساخت سد در ترکیه بر می گردد که منجر به کاهش حجم آب ورودی به رودخانه های دجله و فرات شده است.

اگر چه حل این معضل در اختیار و توان مسوولان استان‌های مرزی( از جمله کردستان) درگیر با این پدیده نیست و باید در سطح کشوری و از طریق دیپلماسی به رفع آن بپردازند اما با یک تصمیم منطقی می توان خطرات ناشی از آن را برای مردم کاهش داد.

حداقل مسوولان استان می توانند در روزهایی که هوا در شرایط ناسالم برای عموم و گروه های حساس خطرناک است، نسبت به تعطیلی مدارس یا ادارات اقدام کنند و اختلال در امر اطلاع رسانی که به طور مستقیم به سلامت مردم مربوط می شود، به هیچ وجه توجیه پذیر نیست.

بعد از تماس های مکرر خبرنگار ایرنا کارشناس روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان پیامی مبنی براینکه "از اوایل وقت امروز ساعت یک بامداد موج جدید گرد و خاک وارد مناطق غربی استان شده و شهرهای بانه، سقز، مریوان و سنندج را با شدت بیشتر در برگرفته است" برای این رسانه ارسال کرد.

براساس گفته پزشکان آلودگی هوا برای سلامتی عموم مردم به ویژه افرادی که ناراحتی تنفسی و قلبی و عروقی دارند و همچنین سالمندان و کودکان خطرناک است و باید در این چنین زمانی از تردد در فضای باز خودداری کنند که متاسفانه امروز این توصیه پزشکی نادیده گرفته شد.

اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در شهرستان های سقز، بانه، مریوان قروه و سنندج دستگاه سنجش آلودگی و کنترل کیفیت شاخص هوا نصب کرده است ولی در دیگر شهرهای استان براساس دید افقی کارشناسان این اداره کل وضعیت را رصد و به مرکز اعلام می کنند تا آنها در اسرع وقت نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

نظر شما