شناسهٔ خبر: 54155662 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

«تهران تایمز» بررسی کرد؛

ایران در دیپلماسی منطقه‌ای خود پیشرفت چشمگیری داشته است

محمدرضا الكائی

رئیس جمهور ایران در زمانی کمتر از یکسال از آغاز به کار دولت خود توانسته است در زمینه احیا و تقویت روابط ایران با کشورهای منطقه و نیز پیشبرد دیپلماسی منطقه ای تهران، گام های چشمگیری بر دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تهران تایمز در سر مقاله امروز خود به بررسی احیای سیاست دیپلماسی منطقه‌ای ایران در مدت کوتاهی از آغاز دولت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران پرداخت.

تهران تایمز در ادامه نوشت که سیاست کنونی از آغاز این دولت در پیش گرفته شد. ابراهیم رئیسی در آغاز ریاست جمهوری خود اعلام کرد که وی سیاست منطقه‌ای، که سیاستی مبتنی بر تقویت روابط با تمامی همسایگان و همچنین قدرت‌های شرقی به همراه اروپایی‌ها را در اولویت برنامه‌های دولت خود قرار داده است.

اولین گشایش سیاست یادشده زمانی بود که ایران توانست بعد از زمانی طولانی از حالت عضو ناظر خارج شود به عضویت کامل پیمان همکاری‌های شانگهای (SCO) درآید.

وضعیت عضویت ایران در پیمان شانگهای به معنی تجارت بیشتر با تهران بود. میزان ارزش صادرات ایران به کشورهای عضو این پیمان با افزایشی ۴۱ درصدی در ۱۱ ماه اول سال گذشته نسبت به میزان مشابه در سال قبل از آن رو به رو گشت.

دولت رئیسی همچنان مسئله امضای قراردادهای همکاری طولانی مدت با روسیه و چین را دنبال کرده است. در همین رابطه ابراهیم رئیسی سفری به روسیه داشت و همچنین حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه نیز به چین سفر کرد که هدف هر دو این دیدارها، تقویت روابط و رساندن آنها به سطحی جدید بود.

همچنین دولت رئیسی روابط خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس را که در سال‌های اخیر اختلافاتی با ایران داشتند، به نحوی چشمگیر بهبود بخشید. در همین رابطه، پس از وقفه‌ای چند ماهه در گفتگوهای بین عربستان و ایران، دولت رئیسی موفق به پیشبرد این گفتگوها از سطح امنیتی به سطح سیاسی شده است.

در همین رابطه گفته می‌شود که امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به زودی قرار است تا با همتای سعودی خود در بغداد دیدار کرده و درباره موضوعات دوجانبه، تبادل سفرا و مسائل منطقه‌ای به ویژه بحران یمن بحث و گفتگو نماید.

برخی رسانه‌های عرب زبان نیز حتی احتمال برگزاری نشستی بین ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را مطرح کردند.

طبق اعلام رسانه‌های عربی، رئیسی قرار است به زودی دیداری از عمان داشته باشد و همچنین سفر به امارات نیز در دستور کار وی قرار دارد. رئیسی و امیرعبداللهیان پیام‌های تسلیت خود را مبنی بر درگذشت رئیس پیشین امارات خلیفه بن زائد به همتایان امارتی ارسال کردند. امیرعبداللهیان نیز ضمن ابراز تسلیت به محمد بن زائد رئیس جدید امارات، پس از سفر خود به این کشور اعلام کرد که فصل جدیدی در روابط تهران-ابوظبی باز شده است.

در ادامه سیاست بهبود و تقویت روابط با همسایگان، شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با ابراهیم رئیسی دیدار کرد. مصطفی اف در این نشست ضمن اشاره به دیدار ابراهیم رئیسی و الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، گفت: دیدار شما با آقای علی اف در عشق آباد (پایتخت ترکمنستان) دیداری تاریخی بود و صفحات جدیدی را در تاریخ روابط بین دو کشور گشوده است.

همچنین امیرعبداللهیان در روز جمعه با «سوبرامانیام جایشانکار» همتای هندی خود به صورت تلفنی گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه ایران در این تماس اعلام کرد که همکاری بین دو کشور جهت تقویت روابط در همه زمینه‌ها و همچنین تعامل و مشورت در قبال مسائل منطقه‌ای و جهانی در بین موضوعات روابط رو به رشد دو کشور قرار دارند.

جایشانکار نیز به نوبه خود به سطح خوب همکاری‌های بین دو کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد که این روابط در حوزه‌های مختلف بیشتر تقویت گردد.

نظر شما