شناسهٔ خبر: 54155489 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمایش ایرنا از ۱۰ ناشر فعال درباره ۱۰ موضوع نمایشگاه سی‌وسوم کتاب تهران؛

۱۰ در ۱۰؛ برگزار کنندگان از ناشران نمره قبولی گرفتند + اینفوگرافی

تهران- ایرنا- نهمین آمایش ایرنا از ۱۰ ناشر فعال در بخش‌ ناشران عمومی نمایشگاه کتاب تهران در یک تحلیل کلی نشان دهنده افزایش رتبه رضایت آنها از میزان فروش و میزان تخفیف‌‎ها بعد از تجربه دو تعطیلی پایان هفته درخشان و استقبال مخاطبان و چاشنی کمی انتقاد از خدمات جانبی ارائه شده در این رویداد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا، تحقق درستی و کیفیت هر نمایشگاهی چه در بُعد ملی و چه در حوزه بین‌المللی به مولفه‌های آمایش، پیمایش و نظرسنجی‌های وابسته به آن رخداد وابسته است.

همزمان با برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بر آن شد تا با رصد مهمترین مولفه‌ها و مطالبات متکی بر خواست، نظر و نیاز مخاطبان در قالب نظرسنجی با ناشران حاضر در بخش‌های مختلف این رخداد بتواند سهمی مفید در ارائه کیفیت و قدرت برگزاری این دوره نمایشگاه بعد از ۲ سال وقفه به سبب ویروس کرونا در راستای رسالت رسانه‌ای خود ایفا کند.

بر این اساس مولفه‌های ۱۰گانه‌ای از جمله قیمت‌گذاری کتاب‌ها، میزان تخفیف، حضور مردم، چیدمان و دکور غرفه‌ها، خدمات جانبی، عملکرد برگزارکنندگان، موضوع نشست‌ها و تنوع کتاب‌های تازه منتشر شده، محل برگزاری نمایشگاه و میزان فروش را با ناشران حاضر در بخش ناشران عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی، خارجی و بین‌الملل به تبادل نظر گذاشت.

در این نظرسنجی عدد یک نشان‌دهنده ضعیف‌ترین و عدد ۱۰ نشان‌دهنده عالی‌ترین رویکرد ناشران در مواجهه با مولفه‌های عنوان شده است.

۱۰ در ۱۰؛ برگزار کنندگان از ناشران نمره قبولی گرفتند + اینفوگرافی

تاثیرات مثبت تجربه دو تعطیلی پایان هفته در ایام برگزاری نمایشگاه

در نهمین آمایش ایرنا از ۱۰ ناشر فعال در بخش ناشران عمومی و در یک تحلیل کلی این نظرسنجی؛ در نهایت بعد از برگزاری ۱۰ روز از نمایشگاه -از مدت زمان ۱۱ روز تاریخ برگزاری آن- و تجربه دو تعطیلی پایان هفته (پنجشنبه و جمعه ۲۲ و ۲۳ و سپس ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه)؛ میزان رضایت ناشران از مولفه «حضور مردم» از نگاه رضایتمندی اغلب متوسط آنها به سمت دامنه کیفی خوب حرکت کرد.

در کنار این مولفه مثبت که بیش از پیش به چشم می‌آید؛ مولفه «محل برگزاری نمایشگاه» که همواره در هشت آمایش پیشین نیز بالاترین درصد رضایت و در حد عالی را از سوی تمامی ناشران شرکت کننده به خود اختصاص داده است؛ دو مولفه «میزان فروش» و «میزان تخفیف» توانسته‌اند نمره رضایت مطلوب (متوسط رو به بالا) را کسب کنند.

پُرواضح است که این تغییر نگرش ناشران و غرفه‌داران از رضایت نسبی (میانگین ۴۵ تا ۵۵ درصد) به سمت رضایت مطلوب (میانگین ۵۵ تا ۶۵ درصد) در سه مولفه «میزان فروش (۶۰ درصد)»؛ «میزان تخفیف (۶۵ درصد)» و «حضور مردم (۶۱ درصد)»؛ مدلول تجربه پشت سر گذاشتن دو تعطیلی پایان هفته همراه با ایام ۱۱ روز گام سی‌سوم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

اما در نقطه مقابل دومولفه «موضوع نشست‌ها» و «خدمات جانبی» در کسب کمترین اعداد، با پایین‌ترین اقبال و کمترین میزان رضات ناشران همراه بوده است.

مولفه «موضوع نشست‌ها» از نخستین روز آمایش ایرنا همواره رتبه ضعیف را به خود اختصاص داده و با وجود اشارات متعدد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مبنی بر لزوم توجه ویژه مسئولان این رویداد در دو حوزه اطلاع‌رسانی به ناشران و انتشار خروجی نشست‌های پیشین، این مساله با بی مهری متولیان امر کماکان خوش نشین رتبه ضعیف‌ترین مولفه آمایش ۱۰ گانه ایرنا است.

اما مساله مولفه «خدمات جانبی» که تا پیش از این با رضایت نسبی ناشران حاضر در نظرسنجی ایرنا مواجه بود، طی دو روز اخیر برگزاری نمایشگاه کتاب در سایه برخی بی‌نظمی‌ها که البته بخشی از وقوع آن به سبب شلوغی بیش از انتظار و حجم استقبال مخاطبان طی روزهای پنجشنه و جمعه (۲۹ و ۳۰ اردیبهشت) طبیعی است؛ مانند قطعی برق برخی غرفه‌ها، اختلال در اینترنت و قطع و وصل دستگاه‌های کارت‌خوان از درجه رضایت نسبی و متوسط آنها کمی روند نزولی پیدا کرده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) این نظرسنجی‌ها را تا آخرین روز برپایی نمایشگاه سی‌وسوم کتاب تهران (شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) ادامه خواهد داد.

قطعاً با پایان ایام ۱۱ روزه نمایشگاه و جمع‌بندی آرای به دست آمده از دیگر نظرسنجی‌های پیشین ایرنا که در روزهای قبل منتشر شده است؛ می‌توان به شکل عادلانه‌تر و البته با دامنه آماری بیشتر و متقن‌ترین نسبت به آسیب‌شناسی و کیفیت‌سنجی این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اقدام کرد.

نظر شما